Mikä uskovainen SINÄ olet? Mistä saarnaat?

Tuli mieleeni kysellä tällaista, kun noita karppausasioita taas on nostettu pinnalle. Jotkut tuntuvat suhtautuvan karppaukseen kuin uskontoon - jotkut vastaavasti veganismiin, jotkut rahaan, jotkut imetykseen tai kestovaippoihin, jotkut jeesukseen, jotkut äiti Maahan.

Mikä on sinun "uskontosi" - minkä puolesta olet valmis valistamaan ja käännyttämään? Miten siihen suhtaudutaan täällä? Entä siellä oikeassa elämässä?

Mietin ensin, että minullahan ei tuollaisia hurmosasioita ole, olen muka niin neutraali ja avara ja tasapuolinen. Hetken mietittyäni keksin yhden jos toisenkin asian, johon suhtaudun melkoisella vakavuudella. Avaudun vähän myöhemmin. :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27085243:
En tee käännytys- tai valistustyötä, joten siinä mielessä en ole mikään uskovainen. On silti aiheita, joista keskustelen mielelläni. Et varmaan ole huomannut, että ruoka on yksi niistä? :whistle:
Ei kannata sitä käännytys- tai saarnaussanaa ottaa niin vakavasti, tarkoitin kysyä, minkä asioiden puolesta jaksat ja jaksat puhua - sinä olet lähiruokauskovainen. Ehkä myös luomu-uskis. :saint:
 
Ensimmäinen ajatus oli: en minä mistään saarnaa :saint:

Mutta se on vain ensimmäinen ajatus. Menen keittämään kahvia ja kurkistamaan sisimpääni, palaan asiaan. Mielenkiintoinen aihe, harmi että mies on ulkona lasten kanssa, olisin kysynyt siltä että mistä asioista minä saarnaan.

No yksi tuli mieleen, sellainen hokema: ensin työ, sitten huvi.
 
  • Tykkää
Reactions: Lilii lisänimetön
"vieras"
"jepujep
15:50
.Suomi tarvitsee lisää veroja, maksuja, byrokratiaa ja velvoitteita yrittäjille. Jatkuvasti kasvavat vaatimukset vihreydestä ja AY-liittojen ajamat vaatimukset eivät myöskään ole pahitteeksi.

Lisäksi Suomi tarvitsee lisää asennetta joka kuuluu näin "senkun menette, ei tule ikävä", joka kohdistuu työnantajiin ja rikkaisiin.

Näillä keinoin on Suomi oikealla tiellä kohti vasemmistolaista ihanneyhteiskuntaa, jossa jokaiselle on turvattu palkka mitääntekemättömyydestä, jossa kukaan ei tee töitä kuin valtiolle, ja jossa verotulojen puuttuessa hegemoniaa ylläpidetään jatkuvalla syömävelalla."
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27085289:
Ei kannata sitä käännytys- tai saarnaussanaa ottaa niin vakavasti, tarkoitin kysyä, minkä asioiden puolesta jaksat ja jaksat puhua - sinä olet lähiruokauskovainen. Ehkä myös luomu-uskis. :saint:
Joo, noita olen, jos se uskovaisuus on ainoastaan henkilökohtaista. Mulle ei ole väliä, mitä muut syövät. Enkä ole edes sitä mieltä, että kaikkien pitäisi syödä lähiruokaa tai luomuruokaa. Monella ihmisellä kun on ihan riittävästi tekemistä sen kanssa, että saavat pöytäänsä edes jotain ruokaa. Ja monet taas käytävät rahansa mieluummin johonkin muuhun kivaan kuin tavallista kalliimpaan ruokaa enkä pidä sitäkään mitenkään erikoisena.
 
  • Tykkää
Reactions: Mehukatti
Saarnaan ruuasta. Lähiruuasta, ei heitetä ruokaa roskiin, tehdään itse ja opetellaan tekemään itse. Nautitaan ruuasta, herkutellaan, ei oteta liikaa paineita. Tehdään yhdessä, käydään marjassa ja sienessä, ne metsästää jotka saa/osaa.

Saarnaan myös siitä, että pitäisi olla itselleen armollinen eikä rankaista itseään liikaa. Aito katumus riittää ja sitten mennään eteenpäin. Virheitä tekee jokainen.

Saarnaan myös suvaitsevaisuutta. Ja henkistä kasvua.

Muoks. Kun saarnaamisesta puhutaan, niin täytyy painottaa, että näistä asioista "saarnaan" ainoastaan yhdessä perheenjäsenten ja muutaman ihan lähimmän ystävän kanssa :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: moekoe
Omasta lähipiiristä havaittuja asioita, joihin suhtaudutaan vakavuudella, jopa sillä uskonnollisella mentaliteetilla: muoti, tiede, jeesus, luonnonmukaisuus, kirjallisuus, tuunaus (käsityöt), arkkitehtuuri, vaistovanhemmuus, valokuvaus, viinit. Ja varmaan paljon muita.

Pikaisen itsetutkiskelun tuloksena sanon, että kulttuuri on mun uskonto. En oikein osaa käsitellä sitä, jos joku dissaa kulttuurin merkitystä tai pilkkaa kulttuuria. Puhun mielelläni kulttuurin puolesta, enkä ota kuuleviin korviini eriäviä mielipiteitä. :whistle:
 
Oman järjen käytöstä. Mielestäni Suomi on kukkahattutätien luvattu maa. Kansalaisia hyysätään ja hyssytellään toimintakyvyttömiksi. Hyviä esimerkkejä ovat jatkuva vellova keskustelu alkoholin ja tupakan ympärillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27085382:
Omasta lähipiiristä havaittuja asioita, joihin suhtaudutaan vakavuudella, jopa sillä uskonnollisella mentaliteetilla: muoti, tiede, jeesus, luonnonmukaisuus, kirjallisuus, tuunaus (käsityöt), arkkitehtuuri, vaistovanhemmuus, valokuvaus, viinit. Ja varmaan paljon muita.

Pikaisen itsetutkiskelun tuloksena sanon, että kulttuuri on mun uskonto. En oikein osaa käsitellä sitä, jos joku dissaa kulttuurin merkitystä tai pilkkaa kulttuuria. Puhun mielelläni kulttuurin puolesta, enkä ota kuuleviin korviini eriäviä mielipiteitä. :whistle:
Mihin viittaat nyt kulttuurilla? Taiteisiin, vai yhteiskunnan kulttuuriin kokonaisuutena? Erotteletko kulttuurista jotain asteita?
 
Mieleen tulee monta pientä asiaa, joihin tartun aina, kun on tilaisuus. Mehukatin tavoin saarnaan ruuasta, sitä ei todellakaan heitetä pois ja sitä "pitää" osata ja jaksaa tehdä ihan itse. Ruokapöydässä ollaan kunnolla, ei pönötetä vaan käyttäydytään kuin ihmiset; ruoalla ei leikitä ja sitä kunnioitetaan. Pöytään se ei ole ilmestynyt kuin tyhjästä vaan lapset tulevat mukaan oman ikäluokan kykyjen mukaan. Oma pappani ilmaisi asian vähän jyrkemmin: Jumalan viljaa ei pilkata! Ihan noin natsi en sentään ole :D

Moni saarnausaihe liittyy tietenkin elämäntilanteeseen, olen kotona kahden pienen kanssa ja mietin heidän kasvatustaan ja elämäänsä päivittäin. Mutta saarnaan aikuisten puolesta siten, että jokainen on ansainnut sen oman ajan ja oman jutun, että kenenkään ei tarvitse olla kodissaan kiinni 24/7. Löydän itseni monesti esim. leikkipuistossa pohtimasta, että miten kukakin äiti voisi rentoutua ja mietin yhdessä jonkun kanssa, mikä olisi kiva harrastus syksyksi ja kannustan toisia ottamaan aikaa myös itselleen :) Olen vastoin kaikkia luuloja itsestäni myös tarjoutunut kerran lapsenvahdiksi, että yksi äiti pääsisi kokeilemaan suosittelemaani pilatesta.

Viime aikoina olen myös saarnannut lähikirjaston ja kirjastoautojen ja lapsille lukemisen puolesta, kunnallisvaalien tärkeydestä ts. niissä äänestämisen tärkeydestä ja kestoaiheestani adoptiosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27085391:
Mistä aiheista erityisesti? Suhtaudutko mihinkään Erityisen suurella tunteella?
Juu mutta siitäkään en juuri puhele kuin tietyissä tilanteissa. Olen huomannut, että on turha keskustella aiheesta ihmisten kanssa jotka eivät oikeasti tiedä asiasta kuin sen pinnan vain. Enkä tarkoita nyt, että juttelen mieluiten vain samanmielisten kanssa vaan niiden kanssa jotka oikeasti ovat perehtyneet asiaan.
 
Mihin viittaat nyt kulttuurilla? Taiteisiin, vai yhteiskunnan kulttuuriin kokonaisuutena? Erotteletko kulttuurista jotain asteita?
Ymmärtäisin niin, että Lilii puhui kulttuurista sen korkeakulttuurisessa merkityksessa (ihmiskunnan parhaat saavutukset) eikä sen sosiologisessa merkityksessä (kulttuuria on kaikki ihmisen toiminta ja sen tulokset).
 
  • Tykkää
Reactions: Lilii lisänimetön
Mihin viittaat nyt kulttuurilla? Taiteisiin, vai yhteiskunnan kulttuuriin kokonaisuutena? Erotteletko kulttuurista jotain asteita?
Arvelinkin, että kulttuuri oli liian laaja käsite. Mutta annoin itselleni aikaa ja mahdollisuuden venyä, venyttää vastaustani. Pääasiassa tarkoitan eri taiteen lajeja. Mutta laajasti, suhtaudun intohimoisesti arkkitehtuuriin, rakennusperintöön, kuva- ja esittäviin taiteisiin, kirjallisuuteen jne.

Toinen asia mikä tuli mieleeni on itsensä kehittäminen ja mielen avartaminen opiskelun kautta. Saarnani voisi olla: "Lukekaa, opiskelkaa, kyseenalaistakaa, kehittykää, tuntekaa, kokekaa ja tajutkaa itse."
 

Yhteistyössä