Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

päähän
Se nyt on vaan osa meidän kultuuria - tarteeko siitä tehdä numero? Alkaa kuulostaa tuo ei-uskovaisuus saman tasoiselta kuin ääriuskovaisuuskin.

loppuviimein meidän kirkko on hyvin neutraali. Juu, kertovat tarinoitaa - mitäs sitten? Missä kultuurissa muka näin ei mene? Toisilla on Jahvensa toisella Budhat, kolmas kertoo pyhistä eläimistä ja neljäs ties mistä. Kukin vaikuttaa tietyissä maissa ja on siellä yleensä PALJON selkeämpänä osana arkea kun meidän kirkko ikinä.
 
....
No eiköhän se tullut jo teillekin selväksi, että joulu on alun perin pakanallinen juhla, johon on sekoittunut kristillistä ja suomalaista kansanuskoa ja silkkaa markkinataloutta. En ehkä tätä enää jankkais...
Hei, siehän vaikutat tietävän näistä asioista jotain. Kerro miten tuo lahja-homma menee?
Minä olen vain kuullut että alunperin se joulupukki oli aika pahis, ja että joululahjat ovat tulleet vasta nyt tuon pyhän Nikolauksen myötä. Miten asia oikeastaan on?
 
....
Hei, siehän vaikutat tietävän näistä asioista jotain. Kerro miten tuo lahja-homma menee?
Minä olen vain kuullut että alunperin se joulupukki oli aika pahis, ja että joululahjat ovat tulleet vasta nyt tuon pyhän Nikolauksen myötä. Miten asia oikeastaan on?
Vastaankin itse. Wikipediassa lukee näin:
Vanhassa pakanallisessa Suomessa nuuttipukki oli mies, joka pukeutui hedelmällisyysriitin hahmoksi, pukiksi. Hän laittoi pukin sarvet päähän muuttuakseen šamanistisen perinteen mukaan pukin kaltaiseksi. Asuun kuuluivat myös tuohinaamari ja nurin käännetty turkki. Pukki vaelteli talosta taloon juoden tarjottua alkoholia. Hän saattoi pelotella lapsia ja olla humalassa. Joskus pukki myös jakoi lahjoja kilteille ja vitsoja tuhmille lapsille.

Kuulostaa kyllä aika perinteiseltä Suomi-joululta :D
 
Hei, siehän vaikutat tietävän näistä asioista jotain. Kerro miten tuo lahja-homma menee?
Minä olen vain kuullut että alunperin se joulupukki oli aika pahis, ja että joululahjat ovat tulleet vasta nyt tuon pyhän Nikolauksen myötä. Miten asia oikeastaan on?
En viitti kopioida, kun se jo tuolla edellisellä sivulla oli. Ota silmä kätteen ja lue. Viimeisessä kappaleessa tais olla siitä... Ja tosiaan, ennemminkin pitäis kysyä,e ttä mitäs te kristityt tosiaan joulua vietätte, kun ei se ole mikään juhla kristitylle, niin on vain aikanaa ihan ihmisten toimesta päätetty tehdä...
Varmaan minä voin keskuudessani päättää juhlia joulua lahjojen kanssa ihan samalla tavalla, kun se sattuu olemaan kivaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joulupukki, yhtä lailla kuin koko joulu, on myös vanha pakanallinen perinne ja vain valjastettu kristinuskon veturiksi.

"Joulupukki on Suomessa pukeutunut yleensä nurinpäin käännettyyn turkkiin. Tähän liittyy myös Nuuttipukki-perinne. Nuuttipukki symboloi vanhaa pakanallista joulua ja pukin hedelmällisyyttä. Saattoipa nuuttipukilla olla sarvetkin päässä tämän merkiksi. Nuuttipukki oli varsin raikulimainen hahmo, joka kierteli talosta toiseen viinaa juoden ja lapsia pelotellen.

Hedelmällisyyden juhlan sanoma muistuttaa taitekohdasta kevääseen ja auringon paluusta. Aurinko saa maan kasvamaan viljaa. Tästä muistuttaa monessa kodissa myös pieni olkipukki. Joulupukin punavalkoinen nuttu on peräisin Atlantin toiselta puolelta Coca Colan mainosväreistä. Vuohet yhdistyvät Skandinaviassa myös Thor-jumalaan, joka ratsasti taivaalla salamoita viskoen kahden vuohen vetämillä vaunuilla.

Nykykristitty selittää joululahjojen alkuperän helposti Raamatun tarinaan, jossa kolme tietäjää toi Jeesus-lapselle syntymäpaikkana toimineeseen talliin lahjoja. Tarinan mukaan kolme zarathustralaista pappia toi lapselle kultaa, mirhamia ja suitsuketta. Antiikin Roomassa lahjojen antaminen oli perinne, joka liittyi Saturnalia-juhlaan. Pohjolassa viikingit muistivat toisiaan pienillä lahjoilla kylmän ja synkän kaamoksen keskellä. Lahja saattoi olla ihan pieni esine, vaikkapa nappi. Tärkeintä oli lahjaan liittyvä arvoitus, joka toisen tuli ratkaista ennen kuin sai lahjan omakseen."
Nykyisin kansainvälisesti tunnetun joulupukin taustalla on 300-luvulla elänyt Myran piispa Pyhä Nikolaus (tunnetaan myös Nikolaus Barilaisena), jonka nimestä (lat. Sanctus Nicolaus) johtuvat hahmon nimet monissa kielissä, esimerkiksi englanninkielinen nimitys Santa Claus ja alankomaalainen Sinterklaas. Hänen kotikaupunkinsa Myra sijaitsi Anatoliassa, nykyisen Turkin alueella. Pyhä Nikolaus oli tunnettu hyväntekijä, ja hänestä tuli merimiesten, kauppiaiden ja lasten suojeluspyhimys.
Yhdysvaltalainen Haddon Sundblom, jonka isä oli ahvenanmaalaista syntyperää ja äiti Ruotsista, piirsi vuonna 1931 Coca-Colalle joulumainoksen, jossa oli Joulupukki. Ensimmäistä kertaa Sundblomin Pukki esiintyi Saturday Evening Postissa vuonna 1931. Sundblom sai tehtäväkseen seuraavienkin vuosien joulumainoksen piirtämisen, ja aina hän teki Pukille punaiset vaatteet. Lyhyessä ajassa tämä hahmo vakiintui ja niinpä nykyisinkin ovia kolkuttelee punanuttuinen Pukki.
 
Joulutorttu
Joulupukki, yhtä lailla kuin koko joulu, on myös vanha pakanallinen perinne ja vain valjastettu kristinuskon veturiksi.
Kiitos kopioiduista teksteistä.

Kuitenkin halusin asiaa kysyä, koska taustalla on kuitenkin 300-luvulla elänyt Pyhä Nikolaus, pakanallisen perinteen mukainen pukki on luotu Suomessa vasta myöhemmin. Minusta lähtökohta on tuossa Pyhässä Nikolauksessa, josta on sitten kehitetty omia uskomuksia, ulkomuoto on nykyään kuitenkin melko yhtenäinen menneisiin versioihin verrattuna.

Vietättekö sitten Nuutinpäivää pakanallisen perinteen mukaan?
 
ateisti
Hei, siehän vaikutat tietävän näistä asioista jotain. Kerro miten tuo lahja-homma menee?
Minä olen vain kuullut että alunperin se joulupukki oli aika pahis, ja että joululahjat ovat tulleet vasta nyt tuon pyhän Nikolauksen myötä. Miten asia oikeastaan on?
Pakanallinen pukki oli aika "pahis" joka lähinnä tosiaan kävi rankaisemassa tuhmia lapsia... mutta myös toi lahjoja kilteille.

Ja toisekseen, kuten jo aiemmin ketjuun laitoin sitaatin, myös viikingeillä oli tapana muistaa "toisiaan pienillä lahjoilla kylmän ja synkän kaamoksen keskellä".

Nämä asiat olivat siis paljon ennen kuin jostain Nikolauksesta Suomessa tiedettiinhän. Suomen sanoissa nämä pakanalliset perinteet ovatkin säilyneet paremmin kuin muualla, esim. englannissa on Santa Claus ja Christmas, mutta suomen kielessä aika pakanallinen JOULU (yule) ja jouluPUKKI (siis viitaten siihen sarvipäähän, ei pyhimyskulttiin).
 
Ja sehän on ihan perushistoriantietoa, että kristinuskoa Suomessa ja muissa maissa ns. saarnanneet ja levittäneet ihmiset sekoittivat sitä paikalliseen perinteisiin, jotta kristinusko olisi helpompi ihmisillä kohdemaassa omaksua. Jotta pakanahommat siellä taustalla aina on, joita on sitten vähän muokattu ja tosiaan kristinuskoon on osin näin saatu niitä vetonauloja ja "perinteitä".
 
Mielestäni päiväkoti toimi väärin. Kuullostaa siltä, että tuo tapahtuma oli nimenomaan uskonnollinen.

..mutta. Minusta on aina hankalaa, jos sanotaan noin, että lapsi ei saa osallistua jos on _pelkästään_ uskonnollinen juttu. Että mihin se raja vedetään. Jos osa lauluista on virsiä, jos puolet, jos yksi muiden joukossa? Jos yhden puheenvuoron viidestä pitää pappi? Jos on alussa hartaus ja sitten askartelua?

Ja tuollaisessa seurakunnan järjestämässä jutussa voisin ajatella, että ehkä päiväkodissakaan ei sisältöä ole kovin tarkasti etukäteen tiedetty -> johtaja on voinut olettaa että siellä on enempi tonttuja ja piparkakkuja tms. Toki silloin pitäisi ottaa selvää, mutta helposti kiireessä menee siitä missä aita on matalin.

Mutta juu, mitä yritän sanoa on, että mitä jos sanoisit päiväkotiin, että lapsi ei osallistu mihinkään uskonnolliseen juttuun. Olisi näin samalla viivalla muunuskoisten kanssa eikä henkilökunnan tarvitsis niin miettiä joka tapahtumaa erikseen?
 
[QUOTE="jenn";25182137]Voi miten surullista, että eristät lapsesi muista näin. Ja jos olet oman vakaumuksesi valinnut, niin miksi et anna lapsen valita omaansa?

Jos lapsesi nyt menehtyisi, eikö olisi lohdullista, että hän olisi saanut uskoa Jeesukseen ja enkeleihin, jos niin on halunnut?

Toi on sulta lapsellista käytöstä, ihan tosi. Miten lapsi vaurioituu uskonnollisista perinteistä? Vai ärsyttääkö sua vain itseäs, varsinkin kun sua ei totella..[/QUOTE]

Miten se lapsi eristetään muista? Pistetään komeroon? Ei, lapsi osallistuu johonkin toiseen tilaisuuteen.

Kun se on vain todellinen tosi asia, että on erilaisuutta. Se ajatus, että uskonto on normaalia ja sitä pitää seurata, ettei lapsi vaurioidu on minusta aika nurinkurinen.

Ja miksi olet varma, ettei lapsi itse valitse sitä vakaumustaan. Se uskonnollinen kysymys ja pohdinta nousee lapsellekin jossain vaiheessa. Osana sitä kehitystä ja kasvua. Ne pohdinnat johtaa johonkin, uskontoon tai uskonnottomuuteen. Se, että lapsi ei osallistu johonkin uskonnolliseen kasvatukseen, johon lapsen vanhemmat eivät usko, ei takaa sitä etteikö lapsi itse kasvaisi uskonnolliseksi. Koska meiltä ainakin puuttuu aivopesu. Lapsi valitsee, vaikka meillä varmasti vanhempina on vaikutusta siihen, minulle on tärkeää se, että me emme pakota lasta johonkin totuuteen.

Ja mikä argumentti se on, että jos lapsi nyt menehtyy, niin miten se on lohdullista, että se lapsi uskoo enkeleihin ja jeesukseen? Kenelle se on lohdullista. Ei se lapsi itse tiedosta enää mitään. Jos minun pitää ryhtyä lapselle valehtelemaan ihan varuilta vaan, niin millä moraalisella pohjalla minä seisoin ihmisenä?

Kolmas asia, vaikka perheessä ei uskonnollista kasvatusta olekaan, miksi annetaan oletus ettei heille kerrota tai opeteta mitään uskonnollisista perinteistä?
 
No kyllä niiden pitäis päiväkodissa sit olla viemättä lasta uskonnollisiin juttuihin jos näin on sovittu.
Mä en vaan henk.koht. kykene näkemään että mitään kovin kamalaa pääsee tapahtumaan vaikka pakana(n)lapsi seurakunnan joulupolkuun osallistuukin, me ei kuuluta kirkkoon mutta eipä siitä kovin suurta numeroa ole tehty, lapset todennäköisesti osallistuis tollaseen muiden mukana. Ollaan juteltu että jeesusjutut, ja muut uskonnot, on vähän samanlaista satua kuin joulupukkikin. Ihan yleissivistävää se on kristinuskosta tietää vaikkei itse uskoisikaan, kuuluu niin vahvasti meidän kulttuuriin kuitenkin.
 
Kolmas asia, vaikka perheessä ei uskonnollista kasvatusta olekaan, miksi annetaan oletus ettei heille kerrota tai opeteta mitään uskonnollisista perinteistä?
No mikä siinä sitten on niin kamalaa että lapsi joutuu päiväkodissa kuulemaan joulun tarinan uskonnolliselta kannaltakin? Jos kotonakin asioista puhutaan niin miksi muualla pitäisi niin tiukasti pysytellä pois?
 
"äippä 80"
[QUOTE="mhm";25182521]No ei tietysti uskovaisilla pidä olla enemmän vapaapäiviä, mutta miksi ihmeessä haluaisit pitää vapaata juuri pääsiäisenä, jos sillä ei ole sinulle mitään merkitystä. Sinä olet varmaan ensimmäisenä valmis menemään töihin ensi pääsiäisenä (jos töissäsi tarvitaan työntekijöitä pyhänä). Saathan sinä sen vapaapäivän sitten joskus myöhemmin.[/QUOTE]

Voisin vaikka mennäkin, mulle on tosiaan aivan sama että koska se vapaa on:) Mutta teen töitä sellaisella alalla, jossa ketään ei tarvita töihin tuollaisina päivinä. Eli tutkijana yliopistolla:)
 
bnb
Mielestäni päiväkoti toimi väärin. Kuullostaa siltä, että tuo tapahtuma oli nimenomaan uskonnollinen.

..mutta. Minusta on aina hankalaa, jos sanotaan noin, että lapsi ei saa osallistua jos on _pelkästään_ uskonnollinen juttu. Että mihin se raja vedetään. Jos osa lauluista on virsiä, jos puolet, jos yksi muiden joukossa? Jos yhden puheenvuoron viidestä pitää pappi? Jos on alussa hartaus ja sitten askartelua?

Ja tuollaisessa seurakunnan järjestämässä jutussa voisin ajatella, että ehkä päiväkodissakaan ei sisältöä ole kovin tarkasti etukäteen tiedetty -> johtaja on voinut olettaa että siellä on enempi tonttuja ja piparkakkuja tms. Toki silloin pitäisi ottaa selvää, mutta helposti kiireessä menee siitä missä aita on matalin.

Mutta juu, mitä yritän sanoa on, että mitä jos sanoisit päiväkotiin, että lapsi ei osallistu mihinkään uskonnolliseen juttuun. Olisi näin samalla viivalla muunuskoisten kanssa eikä henkilökunnan tarvitsis niin miettiä joka tapahtumaa erikseen?
Samaa mieltä, selvennä ohjeitasi. Esim että lapsesi ei saa osallistua MIHINKÄÄN SEURAKUNNAN järjestämään tilaisuuteen tai tapahtumaan.
 
Mep
VOI helvata.
Meidän lapsi on kristillisessä päiväkodissa, onneksi. Ei tartte miettiä tuollaisia, että miksei se jani-petteri tullutkaan mun kanssa laulamaan Joululauluja kirkkoon.
 
"..."
Apua! Nyt vasta muistin...juu, ap, ole tiukkana! Lapses altistuu kristinuskolle, voi vielä haluta isona papiksi! Olis aika katastrofi, eikös vain? ;)

Tuntemani nuori mies tulee ateistisesta perheestä, toimii pappina! Uskoo Jumalaan ja Jeesukseen, vaikka kotona opetettiin muuta. On ihan varmasti pakolla tuputettu raukalle tuota päiväkodista asti, kun noin pahasti hurahti!
 
"vieras"
Aivan käsittämätöntä vääntöä tässä ketjussa. Meidänkin lasten luokilla on useita oppilaita, jotka ovat et-tunneilla. Kukaan ei et-lapsia syrji, paitsi tähän ketjuun osallistuneiden kiihkouskisten lapset, jotka ovat sen mallin saaneet omilta vanhemmiltaan!

Tarhassa ovat lapset saaneet osallistua kirkkoon ym juttuihin, mutta koulussa se menee sitten luotevasti sen mukaan, että et-läisiä ei kirkkoon viedä ja ihan hyvä niin.
 
"ope"
Jos päikkärillä vietettäisiin jonkin muun uskontokunnan juhlia tai suoritettaisiin päivittäisiä hhmmm.. toimia, antaisitteko lastenne osallistua niihin? Vaikka ette näin uskoisikaan? Kun lapsen tulee saada itse valita ja päättää... Herran jestas sentään! Mites kun työntekijä ei haluaisi osallistua ko toimintaan ja on silti velvollinen antamaan uskonnollista kasvatusta? Päiväkodin jeesus-hetket eivät ole käännytystä, mutta niissä on kasvatuksellinen puoli silti. Itse vältän uskonnollisia tilanteita viimeiseen asti, eikä lapsenikaan tule niihin aikanaan osallistumaan.
 
No mikä siinä sitten on niin kamalaa että lapsi joutuu päiväkodissa kuulemaan joulun tarinan uskonnolliselta kannaltakin? Jos kotonakin asioista puhutaan niin miksi muualla pitäisi niin tiukasti pysytellä pois?
No juuri siinä, mistä tässä on yritetty kertoa: kun on uskonnonvapaus. TUNNUSTUKSELLISUUS on se, jota ei haluta. En halua, että lapselle tullaan painottamaan pyhäkoulussa totuuna Jeesusta. Sen enempää kuin haluan, että hänelle painotettaisiin Allahin olevan totuus. En halua helvettitarinoita palkintona siitä, ettei uskota. Tai että pääsee taivaaseen, kun kuolee. Tai että enkeleitä kulkee vierellä suojelemassa. Tai että Jeesus on Jumalan poika ja Jumala näkee kaikkialle.

Eikä pidä tosiaan aina niihin ääripäihin tai ääriesimerkkeihin yrittää vedota. Eikä siihen, että erilaisuus olisi jotenkin lasta vaurioittavaa tai pahasta. Jos vaihtoehtona on tosiaan se, että meidän kaikkien tulisi olla lampaita ev-lutteina, niin silloin ollaan metsässä pipo silmillä suostumatta näkemään, kuinka loppujen lopuksi rikasta se erilaisuus onkaan. Se vain tahdotaan tukahduttaa.

Jos tarhassa on pyhäkoulu jossa kerrotaan totuuna Jeesuksesta, lapsi ei osallistu. Jos muut lapset ovat joulujuhlaan tehneet seimikuvaelman, fine, katsokoon. Se menee siinä tonttujen lomassa kuitenkin. Se ristiriita on merkittävä jos lapsi pakotettaisiin uskomaan johonkin, mihin vanhemmat (tai lapsi itse) ei usko.

Sitten se valinta. Ne isommat osaa valita. Koska silloin se ajattelukin on kehittynyt niin paljon. Sen valinnan eteen on tehty oikeaa ajatustyötä. Ymmärrätkö.

Uskonnollista perinteistä muuten: Nuorin, joka näki verisen Jeesuksen roikkuvan ristillä, piirsi kotona ristin ja tuskaisen ihmisen ristille. "Äiti, hautausmaan vaarallisin risti on sellainen, johon pistetään ihmisiä roikkumaan, varo niitä aina". Ei hän vielä ymmärrä sitä symbolista merkitystä, se näyttäytyi vaan äärettömän raakana. Luciaperinteestä kun keskimmäinen kysyi, niin päästiin silmien puhkomiseen, niin keskimmäinen tajusi, että äiti taisi mokata sadun valinnassa... Hee, noh, keskimmäinen ja vanhin ovat niin isoja, että jäivät pohtimaan miksi monet uskonnolliset perinteet ovat niin raakoja ja verisiä ja marttyyripainotteisia.
 
Viimeksi muokattu:
Joulutorttu
Ja tosiaan, ennemminkin pitäis kysyä,e ttä mitäs te kristityt tosiaan joulua vietätte, kun ei se ole mikään juhla kristitylle, niin on vain aikanaa ihan ihmisten toimesta päätetty tehdä...
Varmaan minä voin keskuudessani päättää juhlia joulua lahjojen kanssa ihan samalla tavalla, kun se sattuu olemaan kivaa.
No ehkä joulunvietto on pikemmin perinteiden vaalimista, ja on kivaa juhlia iloista juhlaa keskellä vuoden pimeintä aikaa. Itse olen juuri tällainen tyypillinen suomalainen "tapakristitty", joka pitää tietyistä perinteistä.

Ihan eri asia tietty, mutta kuitenkin voidaan ihmetellä esimerkiksi sitä, miksi Suomessa on keksitty viettää "Ystävänpäivää", kun tuo 14. helmikuuta on monissa maissa rakastavaisten päivänä, pyhimykseksi julistetun San Valentinon mukaan. Ystävänpäivä on siis Suomessa tekaistu juhla, jotta saadaan korttien ym. myyntiä lisättyä (vaikka silläkin saattaa olla tietojen mukaan lähtökohdat Antiikin Roomassa).

Miksi Suomessa on alettu viettää Halloweenia, vaikka se ei ole meidän perinteidemme mukainen? Vastaus on tietenkin tässäkin se, että sillä verukkeella saadaan myytyä yhtä sun toista krääsää, ja joulukin on valitettavasti liian kaupallistunut.

Joka tapauksessa vietetään siis joulua kukin tavallamme, koska se on kivaa ja tuo hyvän mielen. Ainakin pitäisi.
 
....
[QUOTE="ope";25182907]Jos päikkärillä vietettäisiin jonkin muun uskontokunnan juhlia tai suoritettaisiin päivittäisiä hhmmm.. toimia, antaisitteko lastenne osallistua niihin? Vaikka ette näin uskoisikaan?[/QUOTE]

Miksi ei? En ymmärrä tätä, mitä niin hirveää oikeasti nykyään noissa uskonnollisissa juhlissa tapahtuu??
 
Ensinnäkään mun vanhemmat ei todellakaan ole ollut mitenkään erityisen uskovaisia koskaan. Joulukirkossa olen koulun kanssa käynyt ja nyt vanhempana ihan itse. Riparilla olin koska itse halusin ja sen jälkeen isostoiminnassa. En pelkän Jeesuksen takia vaan koska halusin.
Ja jouluun kuuluu mun mielestä tietyt perinteet joten miksei niitä tarvitse kunnioittaa? Ateistit voi tulla sanomaan että ne on vääriä ja niillä ei ole mitään perää mutta kuitenkin heidän vakaumustaan pitäisi mun kunnioittaa? Tai muslimien?
Eikä niitä Raamatun tarinoita tarvitse totena kertoa mutta mun mielestä se on niin iso osa meidän kulttuuria että olisi outoa jos lapsi ei tietäisi niistä mitään vaan siksi kun vanhemmat eivät halua.
Eikä mun mielestä siinä ole mitään outoa jos et-tunneilla käyvät eivät mene esim. joulukirkkoon. Aikaisemmin ihmettelin tuotakin. Mutta se että joulujuhlista pitäisi kieltää kaikki uskontoon viittaava että kaikki voisivat osallistua menee mun mielestä vähän turhan pitkälle. Kohta ei ole mitään jäljellä vanhoista tavoista ja perinteistä jos tätä tahtia kaikki uudistetaan.
 
"vieras"
Mä en ymmärrä miksi kouluissa ja päiväkodeissa edelleen väkisin tuputetaan uskontoa kaikille! Koulujen ja päiväkotien tulisi olla uskonnosta vapaita paikkoja, samoin sen työpaikkojen joulun pakkotuputuksen pitäisi loppua!
 
Nauroin ihan kipeenä, nimittäin aloittajan kauhulle, että nyt on se lapsi saastunut uskonnolla :D Voi herranjestas, ihan kauheeta se on, kun meillä kukaan ei usko ja pakotetaan lapsikin siihen, halus tai ei, niin eihän nyt meidän jukkapetteri saa millään tavalla altistua uskonnolle :D Hohhoijaa tättä fanaattisuutta.
 

Yhteistyössä