Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

No mutta tehdään nyt sitten samantien niin että pelkästään luterilaiseen kirkkoon kuuluvat viettävät tästä eteenpäin vapaapäivää kun on joku uskonnollinen pyhä? Tai juhlivat niitä. Ateistit ja muslimit menköön töihin niinä päivinä kun eivät kerran halua että uskontoa tuputetaan.
Aika moni kirkollinen juhlapyhä ei ole alunperinkään ollut kirkollinen... Joten pakanat ym. voivat silti viettää silloin vapaata =)
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="...";25182399]Ei oo kuusenalus täynnä kalliita lahjoja! On lahjoja, mutta muutama jokaiselle. Eikä varsinkaan kalliita lahjoja...tai no, mikä on kellekin kallis? ;)
Meille joulussa on tärkeintä rauhallinen, lämmin yhdessäolo, oman perheen kesken kotona, lapsia ilahdutetaan muutamalla lelulla ja vaatteella. Kyllä monellekin Joulu on muuta kuin kapitalismin riemujuhlaa, etkös sinä ole ateisti, älä viitsi yleistää![/QUOTE]

En ole ateisti. Hyvä että jotkut osaavat nauttia joulusta muunakin kuin kulutusjuhlana, valtaosa suomalaisista kuitenkaan ei ja sitä lienee turha yrittää kieltää ;)
 
Ai ihan tiedät..wuhuu hurja juttu :D ..mutta ei kuitenkaan siis ole kaikkialla/koko suomessa ? eihän ;) elä siis Neiti hyvä yleistä.
Monessa paikassa kun onnistuu tuo mainitsemani juttu että jokainen saa mitä haluaa : ei kristilliset saavat lähteä ajoissa pois ja kristilliset tai muuten siitä nauttivat saavat osallistua.
Ehkä näin, mutta mä en saa valittaa siitä että asiat ei mene mun mielen mukaan koska mä kuulun kirkkoon. Sen sijaan ateistit ja muslimit ym saa? Koska niitä nyt jotenkin sitten syrjitään? Ihan yhtä lailla mua vituttaa se että en saa laulaa lapsen kevätjuhlassa Suvivirttä, joka on aina ollut kesäloman alkamisen merkki.
 
"hihhuli"
:D ja mä muistan myös nämä aloitukset.Joka joulu tällä samalla aiheella ap saa pitkän ketjun aikaiseksi.Käyn täällä tosi harvoin mutta muistan et sä teet aina tämän saman iänikusen aloituksen :))
 
[QUOTE="pöh";25182381]Hehehehhehehheheheheheheehheheh! Lapsesi on varmaan tyytyväinen vastaukseen.[/QUOTE]

Lapset ymmärtää oikein hyvin että elämän pituus on rajallinen. Kuten myös sen että maailmassa on paljon mitä ihminen ei voi tietää.

Kristittynä kerrot tuskin lapsille kaiken sen mitä raamattu sanoo kuolemasta vaan sovellat itse jotain mukavaa taivaaseen ja ikuiseen elämään liittyvää tarinaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"mhm"
[QUOTE="äippä 80";25182484]?:) Ai että uskovaisilla pitää olla enemmän lomapäiviä vai? Eiköhän näistä säädetä työehtosopimuksissa sun muissa että paljonko vuodessa tehdään hommia. Ja se koskee jokaista maailmankatsomukseen katsomatta:)[/QUOTE]

No ei tietysti uskovaisilla pidä olla enemmän vapaapäiviä, mutta miksi ihmeessä haluaisit pitää vapaata juuri pääsiäisenä, jos sillä ei ole sinulle mitään merkitystä. Sinä olet varmaan ensimmäisenä valmis menemään töihin ensi pääsiäisenä (jos töissäsi tarvitaan työntekijöitä pyhänä). Saathan sinä sen vapaapäivän sitten joskus myöhemmin.
 
[QUOTE="äippä 80";25182484]?:) Ai että uskovaisilla pitää olla enemmän lomapäiviä vai? Eiköhän näistä säädetä työehtosopimuksissa sun muissa että paljonko vuodessa tehdään hommia. Ja se koskee jokaista maailmankatsomukseen katsomatta:)[/QUOTE]

Kyllä muslimitkin haluavat viettää omia pyhiään ja olla menemättä töihin. Rukoilevat mekkaan kesken työpäivän ym. Miksi teidän pitäisi viettää näitä vapaapäiviä jotka liittyvät uskontoon?
 
Ehkä näin, mutta mä en saa valittaa siitä että asiat ei mene mun mielen mukaan koska mä kuulun kirkkoon. Sen sijaan ateistit ja muslimit ym saa? Koska niitä nyt jotenkin sitten syrjitään? Ihan yhtä lailla mua vituttaa se että en saa laulaa lapsen kevätjuhlassa Suvivirttä, joka on aina ollut kesäloman alkamisen merkki.
Saa toki valittaa mutta pitää osata myös nähdä se muu metsä siltä yhdeltä puulta =avartaa vähän sitä katsetta että maailmalla ei mene asiat niinkuin juuri minä ajattelen ;) (tänne mahtuu laaja eri uskontoihin kuuluvia tai uskomattomia tai luonnonuskontoihin kuuluvia)
Otappa seuraavan kerran vaikka tubesta nauhalle suvivirsi ja luikauta koulun pihalla, eipä oo vaikeeta ja samalla googlettamalla asioista löytyy ihan faktaa. Muutakin kuin mutu tietoa.
 
[QUOTE="hihhuli";25182514]:D ja mä muistan myös nämä aloitukset.Joka joulu tällä samalla aiheella ap saa pitkän ketjun aikaiseksi.Käyn täällä tosi harvoin mutta muistan et sä teet aina tämän saman iänikusen aloituksen :))[/QUOTE]

Enpä muuten tee. Joskus tullut jostain samaisesta valitettua, mutta pitkään mennyt päiväkodin kanssa hyvin, ettei ole tarvinut edes valittaa.
 
meillä näin minä kuulun kirkkoon ja mies ja lapset ei ( nimi ilmoitettu maistraattiin) mutta tarhassa ja koulussa lapsi osallistuu uskonnon tunneille samoin kaikkiin koulun tapahtumiin :)ja ripari iässä saa itse päättää liittyykö kirkkoon ( käy riparin) vai ei :)
No huh! Eli jos haluat viikoksi riekkumaan kavereitten kanssa, niin sun nyt pitää alkaa uskomaan Jumalaan? Aika kohtuutonta. Mutta siis riparihan käydään siksi, että voi miettiä, onko tämä minun juttu ja sitten liitytään kirkkoon. Se on aikamoista vedätystä, jos kirkko vaatii, että kirkkoon tulee kuulua, että pääsee riparille. Monissa paikoissa kaikki nuoret menevät ja se on tosiaan tuntuva rangaistus sille rukalle, joka ei pääse...
 
Kyllä muslimitkin haluavat viettää omia pyhiään ja olla menemättä töihin. Rukoilevat mekkaan kesken työpäivän ym. Miksi teidän pitäisi viettää näitä vapaapäiviä jotka liittyvät uskontoon?
Jälleen kerran haluaisin huomauttaa että ev.lut. kirkko ottaa kiitettävän osansa verovaroista uskontokuntaan katsomatta, joten luulisi ihmisten ansaitsevan jotain takaisinpäinkin? Sitten jos kirkko haluaa oikeasti olla ihan erillinen yksikkö niin varmasti voi itsestään sellaisen tehdä ja alkaa sanelemaan erilailla sääntöjä ;)
 
"mhm"
Hahaa... Tästä ratkaisu siihen ikuiseen ongelmaan, että kuka saadaan töihin jouluaattona tai joulupäivänä.
Sairaaloihin ym vaan tarpeeksi muslimeja ja uskonnottomia töihin. Ja työsopimukseen jo merkintä, että ko henkilö on vapaaehtoinen ottamaan työvuoroja kaikkina kirkollisina pyhinä.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
Kyllä muslimitkin haluavat viettää omia pyhiään ja olla menemättä töihin. Rukoilevat mekkaan kesken työpäivän ym. Miksi teidän pitäisi viettää näitä vapaapäiviä jotka liittyvät uskontoon?
Muslimit suomessa käyvät kyllä töissä myös omien pyhien aikaan. He osallistuvat niihin juhliin jos se vain on työnantajan puolelta mahdollista.
Niin ainakin täällä pk-seudulla (ja tiedän useita kymmeniä henkilöitä :) )
Ja rukoilukin hoidetaan tauoilla (siinä menee muuten vähemmän aikaa kuin tupakilla käynnissä )
 
Joulutorttu
Joulupukki on hieman eri asia kuin jeesus tai jumala. Ja lapsi muutenkin tietää, että jouluna kuka tahansa saa pukeutua joulupukiksi ja viedä lahjoja. Teemme yleensäkin lahjat itse, joten on tietoinen, että pukki ei ole se ainoa oikea joka lahjoja kuskaa ja antaa.
Kysyisin ihan mielenkiinnosta, mihin perustuu se, että ateistit antavat jouluna lahjoja? Olihan nykyisen joulupukkina tuntemamme hahmon takana piispa Pyhä Nikolaus, josta sitten eri maat ovat kehittäneet omia variaatioitaan, myös pakanalliset Suomessa. Mutta siis piispasta hahmo on lähtöisin. Tämä ei ole siis kritiikkiä, olen vain kiinnostunut kuulemaan, mihin jouluperinteenne perustuvat?
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
[QUOTE="mhm";25182521]No ei tietysti uskovaisilla pidä olla enemmän vapaapäiviä, mutta miksi ihmeessä haluaisit pitää vapaata juuri pääsiäisenä, jos sillä ei ole sinulle mitään merkitystä. Sinä olet varmaan ensimmäisenä valmis menemään töihin ensi pääsiäisenä (jos töissäsi tarvitaan työntekijöitä pyhänä). Saathan sinä sen vapaapäivän sitten joskus myöhemmin.[/QUOTE]

Pääsiäinenkään ei alun perin ole ollut kristillinen juhla vaan kevään juhla....
 
Jälleen kerran haluaisin huomauttaa että ev.lut. kirkko ottaa kiitettävän osansa verovaroista uskontokuntaan katsomatta, joten luulisi ihmisten ansaitsevan jotain takaisinpäinkin? Sitten jos kirkko haluaa oikeasti olla ihan erillinen yksikkö niin varmasti voi itsestään sellaisen tehdä ja alkaa sanelemaan erilailla sääntöjä ;)
Tää on just toinen asia, mikä ei voi jatkua enää kauan. Yhteisövero perkele! Ja suoraan kirkon pussiin ja sieltä se näyttää valuskelevan hyvinkin hereästi myös näille "eheytä itsesi, homo!" -kampanjoihin...
 
Muslimit suomessa käyvät kyllä töissä myös omien pyhien aikaan. He osallistuvat niihin juhliin jos se vain on työnantajan puolelta mahdollista.
Niin ainakin täällä pk-seudulla (ja tiedän useita kymmeniä henkilöitä :) )
Ja rukoilukin hoidetaan tauoilla (siinä menee muuten vähemmän aikaa kuin tupakilla käynnissä )
Ja jos he eivät pääse osallistumaan niin tyytyvät siihen? Mä muistan kyllä esimerkiksi omilta kouluajoiltani kuinka siivoojat yhtäkkiä tiettyyn kellonaikaan kokoontuivat keskellä koulun portaita ja kumarsivat vartin.
 
Kysyisin ihan mielenkiinnosta, mihin perustuu se, että ateistit antavat jouluna lahjoja? Olihan nykyisen joulupukkina tuntemamme hahmon takana piispa Pyhä Nikolaus, josta sitten eri maat ovat kehittäneet omia variaatioitaan, myös pakanalliset Suomessa. Mutta siis piispasta hahmo on lähtöisin. Tämä ei ole siis kritiikkiä, olen vain kiinnostunut kuulemaan, mihin jouluperinteenne perustuvat?
No eiköhän se tullut jo teillekin selväksi, että joulu on alun perin pakanallinen juhla, johon on sekoittunut kristillistä ja suomalaista kansanuskoa ja silkkaa markkinataloutta. En ehkä tätä enää jankkais...
 
Ja jos he eivät pääse osallistumaan niin tyytyvät siihen? Mä muistan kyllä esimerkiksi omilta kouluajoiltani kuinka siivoojat yhtäkkiä tiettyyn kellonaikaan kokoontuivat keskellä koulun portaita ja kumarsivat vartin.
Juu kato aikuisten oikeesti tyytyvät :) koskee meitäkin se työaikalaki ja työsopimukset.
Ja ps : pisimmillään edes perjantai rukoukseen ei mene varttia. Se kestää korkeintaan 5min riippuu miten "hitaasti" imaami johtaa rukousta (että kandee ottaa asioita ottaa selvää ennenku "mutu tuntumalla muka faktana" )
 
ateisti
Kysyisin ihan mielenkiinnosta, mihin perustuu se, että ateistit antavat jouluna lahjoja? Olihan nykyisen joulupukkina tuntemamme hahmon takana piispa Pyhä Nikolaus, josta sitten eri maat ovat kehittäneet omia variaatioitaan, myös pakanalliset Suomessa. Mutta siis piispasta hahmo on lähtöisin. Tämä ei ole siis kritiikkiä, olen vain kiinnostunut kuulemaan, mihin jouluperinteenne perustuvat?
Joulupukki, yhtä lailla kuin koko joulu, on myös vanha pakanallinen perinne ja vain valjastettu kristinuskon veturiksi.

"Joulupukki on Suomessa pukeutunut yleensä nurinpäin käännettyyn turkkiin. Tähän liittyy myös Nuuttipukki-perinne. Nuuttipukki symboloi vanhaa pakanallista joulua ja pukin hedelmällisyyttä. Saattoipa nuuttipukilla olla sarvetkin päässä tämän merkiksi. Nuuttipukki oli varsin raikulimainen hahmo, joka kierteli talosta toiseen viinaa juoden ja lapsia pelotellen.

Hedelmällisyyden juhlan sanoma muistuttaa taitekohdasta kevääseen ja auringon paluusta. Aurinko saa maan kasvamaan viljaa. Tästä muistuttaa monessa kodissa myös pieni olkipukki. Joulupukin punavalkoinen nuttu on peräisin Atlantin toiselta puolelta Coca Colan mainosväreistä. Vuohet yhdistyvät Skandinaviassa myös Thor-jumalaan, joka ratsasti taivaalla salamoita viskoen kahden vuohen vetämillä vaunuilla.

Nykykristitty selittää joululahjojen alkuperän helposti Raamatun tarinaan, jossa kolme tietäjää toi Jeesus-lapselle syntymäpaikkana toimineeseen talliin lahjoja. Tarinan mukaan kolme zarathustralaista pappia toi lapselle kultaa, mirhamia ja suitsuketta. Antiikin Roomassa lahjojen antaminen oli perinne, joka liittyi Saturnalia-juhlaan. Pohjolassa viikingit muistivat toisiaan pienillä lahjoilla kylmän ja synkän kaamoksen keskellä. Lahja saattoi olla ihan pieni esine, vaikkapa nappi. Tärkeintä oli lahjaan liittyvä arvoitus, joka toisen tuli ratkaista ennen kuin sai lahjan omakseen."
 
[QUOTE="mhm";25182556]Hahaa... Tästä ratkaisu siihen ikuiseen ongelmaan, että kuka saadaan töihin jouluaattona tai joulupäivänä.
Sairaaloihin ym vaan tarpeeksi muslimeja ja uskonnottomia töihin. Ja työsopimukseen jo merkintä, että ko henkilö on vapaaehtoinen ottamaan työvuoroja kaikkina kirkollisina pyhinä.[/QUOTE]

Kannatan, heikentäis voimakkaasti kirkon asemaa Suomessa ja myös kirkkoon kuuluvien asemaa, koska heidänhän pitäis silloin TES:sin mukaan saada sunnuntaipalkka. Voi olla, että kirkosta erottais joukolla! :D
 
"röyhkeä koira"
Niimpä. Jos kyseessä on pelkästään uskonnollinen, niin lapsi ei osallistu. Jos muut hoitajat tämän ymmärtävät hyvin ja johtajakin sanoi hyvin ymmärtävänsä kun on muitakin lapsia jotka eivät osallistu. Ja kuitenkin heti itse johtaja tekee toisin.
Mun mielestä sun ohjeessa vaikeaa on nimenomaan tuo PELKÄSTÄÄN-kohta. Olihan tämäkin tapaus paitsi uskontoa myös liikuntaa.
 
Juu kato aikuisten oikeesti tyytyvät :) koskee meitäkin se työaikalaki ja työsopimukset.
Ja ps : pisimmillään edes perjantai rukoukseen ei mene varttia. Se kestää korkeintaan 5min riippuu miten "hitaasti" imaami johtaa rukousta (että kandee ottaa asioita ottaa selvää ennenku "mutu tuntumalla muka faktana" )
No mulle riittää se että mä seisoin vieressä ja näin sen kaiken. Eikä siinä kukaan johtanut mitään vaan rivissä rukoilivat hiljaa. Yksitellen siitä poistuivat.
 
"tosikko"
[QUOTE="...";25182371]Paljonko sun kouluajoista sitten on aikaa? Ja missä päin kävit koulua? Mulla ikää 44 vee, eikä missään ole tullut tuolla asenteella mitään kristillistä juttua, ei päiväkodissa eikä koulussa. Itse kävin päiväkotini ja kouluni Turussa. [/QUOTE]

Samaa ikäluokkaa ollaan. Tietenkin se on paljon opettajasta/ohjaajasta kiinni miten asiat esitetään. Oman pikkukaupungin seurakunnan nuorisotyypit vaan sattuivat olemaan aika fanaattisia. Sinänsä toiminta oli hyvin hienovaraista ja taitavaa. Mitään ei suoraan tuputettu eikä ketään haukuttu, mutta viesti oli selvä.

Ala-asteella oli koulun jälkeen seurakunnan kerho. Siellä tehtiin kaikkea mahdollisimman mukavaa, mitä ikinä tuon ikäinen voi toivoa. Hoidettiin/tutustuttiin eläimiin, leivottiin, tehtiin retkiä, mikroautoilua yms. Olisin ollut katkera jos vanhempani eivät olisi päästäneet mukaan. Kerhon lopussa oli aina 5 minuutin hiljentymishetki, jossa sitten käytiin pyhää sanaa läpi, rukoiltiin yms. Auktoriteetti joka järjestää unelmien toimintaa kertoo lopuksi hieman ehdottomia totuuksia.

Uskonnonopetta yläasteella avoimesti paheksui jehovia. Kertoi kyllä opetussuunnitelman mukaan liikkeen synnystä ja taustoista, mutta ei yhtään peitellyt sitä kuinka vääränä tätä osastoa piti.

Jne.
 

Yhteistyössä