Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

ateisti
Et ilmeisesti ole koskaan ollut kuuntelemassa, kun seurakunnan täti tulee kertomaan lapsille Jeesuksesta (kerran viikossa). Se ei ole mitään muuta kuin aivopesua ja käännyttämistä.
No tuo kuulostaa kyllä kamalalta, meidän lasten pk ei tee onneksi mitään yhteistyötä srk:n kanssa (on yksityinen ja uskonnoton, vaikka joulukirkossa käyvätkin). Toimisin tuossakin tilanteessa varmaan kuten sinäkin, antaisin lasten olla kuuntelemassa muiden lasten mukana ja sitten kotona keskustelisin samasta aiheesta omasta näkökulmastani. En kuitenkaan kannata edelleenkään tätä ap:n peräänkuuluttamaa eristämistä.

Ja samat säännöt pätevät, olipa kyseessä mikä uskonto tai uskonnottomuus tahansa. En ymmärrä fanatismia missään muodossa.
 
"just"
[QUOTE="madame";25182332]tuota ei mikään muukaan maa muuta kulttuuriaan siksi että joku toisen maan kansalainen muuttaa sinne. *Minusta on siis ok jos ulkomailta muuttanut muslimi ei osallistu suomalaisten uskonnon opetukseen/yms. MUTTA minusta tänne ei tartte muuttaa jos ei pysty elämään sen asian kanssa että suomi on suomi ja täällä on omat tavat ja kulttuuri, johon kuuluu se suvivirsi![/QUOTE]

Edelleen uskonnonvapaus antaa täyden oikeuden kieltäytyä!!!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Dongxi
[QUOTE="sama";25182302]Jos nyt tarkkoja ollaan, niin kirkosta eroaminen on vähentynyt! (tämän päivän uutinen) Eikö ateismin tuputtaminen ole pakkosyöttöä? Ateisimin luen uskonnoksi enemmän kuin tapakristinuskon. Ainakin vaikutatte enemmän fanaattisilta. Minulle kristinusko on osa kulttuurista taustaani, ei muuta. Ja olen valmis maksamaan veroa siitä.[/QUOTE]

En minä ole ateisti. En ole kristittykään. En harjoita uskontoa. Ei meillä kerrota, että Jumalaa ei ole, lapset saavat itse sen asian miettiä, kun ovat kypsiä. Meillä kerrotaan, että toiset ajattelee näin, toiset näin ja kolmannet näin. Siihen asti toivoisin, että saavat tasapuolisen kuvan maailmasta, eri uskonnoista, moraalista ja etiikasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja Dongxi
[QUOTE="madame";25182286]mikä ihme sua vaivaa? luuletko että lapsesi menee pilalle tuollaisesta?? ite en oo uskiovainen mutta aina ovat saaneet osallistua.Ja lasten ollessa pieniä kävin jopa seurakunnan kerhossa, joo oli siellä vähän jeesusjuttua,mutta jos oli vaikka joku kertomus niin yleensä siinä oli hyvä opetus tarinan lomassa.

Mä en voi käsittää näitä uskonnon kiihkoilioita en puolesta enkä vastaan. mites sit hei jos sun lapsesi sanoo sulle muutaman vuoden päästä että äiti minä uskon jumalaan ja haluan kuulla hänestä,mitä sitten teet? kiellätkö lastasi uskomasta? eikö sekin ole väärin?

Ja oletko antanut lapsesi uskoa joulupukkiin? jos olet miksi? häntäkään ei ole olemassa.[/QUOTE]

Joulupukki on hieman eri asia kuin jeesus tai jumala. Ja lapsi muutenkin tietää, että jouluna kuka tahansa saa pukeutua joulupukiksi ja viedä lahjoja. Teemme yleensäkin lahjat itse, joten on tietoinen, että pukki ei ole se ainoa oikea joka lahjoja kuskaa ja antaa.

Rukoiletko sinä joulupukkia, kerrotko, että kuoleman jälkeen lapsi joutuu pahaan paikkaan jos eivät usko pukkiin ym. ym.? :D
 
Ikää on 25. Ja omassa lapsuudessani KUKAAN ei jäänyt pois esim koulun joulukirkosta tai joulujuhlasta eikä sellaista olisi voinut kuvitella tapahtuvan. Kaikki perheet eivät välttämättä olleet uskovaisia mutta eivät myöskään kuvitelleet sen olevan lapselle pahaksi jos kuulevat myös uskonnollisia tarinoita. Eihän niihin ole mikään pakko uskoa.
Ei ole pakko uskoa mutta ei ole myöskään pakko osallistua mutta sitä on näköjään hyvin vaikea monien ihmisten täällä ymmärtää että kaikki eivät tosiaankaan mene sen "massan" mukana.
Omana koulu aikana hyvinkin pienehkössä kaupungissa (ja olen 30v) jäi useita lapsia pois joulu jutuista eikä se silloin ollut mikään ihme eikä surkut.
 
Ja sinusta nämä on syys ja seuraus?! :LOL:
Niinpä justiinsa, aika epätoivoista argumentointia. Suomalaiset ei ole kuule olleet hilpeitä ja iloisia, eivätkä varsinkaan silloin kun koko SUomen kansan oli pakko kirkkoon kuulua ja kristitty olla. Ne oli kohtuullisen synkkiä aikoja ja syntiä oli kaikki. Mutta hilpeätähän se uskonnon historia tietenkin on... :LOL:
En mä tarkota että uskonnon täytyisi olla samanlaista kun ennen. Mutta mitä tapahtuu jos kaikki tuollainen täytyy kieltää? Käypä katsomassa katolisissa maissa sitä yhteisöllisyyttä ym. Se kaikki on osa sitä kulttuuria ihan niin kuin luterilaisuus on osa tätä kulttuuria. Miksi se pitäisi kieltää nyt kun se on saanut olla rauhassa tähänkin asti? Niinpä niin, otetaan vaan muslimit sun muut tänne itkemään kuinka kouluissa täytyy olla heidän uskontonsa opetusta. Menköön vaan sinne omiin maihinsa harjoittamaan omia uskontojaan.
Eikä kenenkään ole pakko kuulua kirkkoon tai uskoa mutta mun mielestä on väärin että lapset siitä joutuvat kärsimään ja tuntevat olevansa erilaisia kun vanhemmat kieltävät osallistumasta. Jos kerran on uskonnonvapaus niin eikö se koske lapsia?
 
Joulupukki on hieman eri asia kuin jeesus tai jumala. Ja lapsi muutenkin tietää, että jouluna kuka tahansa saa pukeutua joulupukiksi ja viedä lahjoja. Teemme yleensäkin lahjat itse, joten on tietoinen, että pukki ei ole se ainoa oikea joka lahjoja kuskaa ja antaa.

Rukoiletko sinä joulupukkia, kerrotko, että kuoleman jälkeen lapsi joutuu pahaan paikkaan jos eivät usko pukkiin ym. ym.? :D
Ihan samalla tavalla uskonnolliset tarinat voi pitää tarinoina ? Ei kukaan pakota rukoilemaan vaikka osallistuisi joulupolulle.
 
"Milla"
Ihan käytännön esimerkki eiliseltä.

Eskarilaisilla oli askartelutuokio. Kartongilla valmiiksi piirretyt pohjat sekä tonttuun että enkeliin, vieressä silkkipaperit sun muut. Lapset saivat itse valita kumman askartelevat. "Maija" valitsi enkelin. Olisiko pitänyt kieltää häntä tekemästä enkeliä, koska hänen perheensä on ateisteja?

Toki toivon jokaiselta päiväkodissa tai koulussa työskentelevältä ymmärrystä erilaisia vakaumuksia kohtaan. Mutta toivon myös perheiltä ymmärrystä niissä tilanteissa, jotka eivät ole ihan suoraviivaisia...
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
Me emme kuulu kirkkoon ja emme tunnusta mitään uskontoa, noh paitsi kiitetään Tapiota saaliista kun sellaisen metsällä saamme... (metsästetään siis molemmat) yms. vanhaa kansauskoa jos siis jotain. Mutta enivei.

Tuntuu, että päiväkodit yms. kunnioittavat vasta sitten vanhempien toivomusta kun perhe Tunnustaa jotain "virallista" uskoa, johon ei jokin asia ole "sallittua". Ateisitit ja muunlaiset mitään tunnustamattomat perheet tuntuvat olevan usein rajatapauksia. Selitellään aina, että "mitä pahaa siinä, eikait se nyt haitaa, jos nyt pikku jutun"

mainittakoon, että meidän lapsi sai/saa osallistua kaikkiin järjestettyihin tapahtumiin. MUTTA olisin itsekin nyreissäni jos kerta kerran jälkeen toivomuksiani poljettisiin sen takia, että perheemme olis "rajatapaus". (vrt. aiemmin selittämäni)

Samanlainen kohtelu kaikille tulisi järjestää. Jos joku perhe saa kunnioitusta aatteilleen, tulisi toisenkin se saada. Se ja sama mikä usko tai uskonnottomuus yms taustalla on!
 
hbnjmk
En minä ole ateisti. En ole kristittykään. En harjoita uskontoa. Ei meillä kerrota, että Jumalaa ei ole, lapset saavat itse sen asian miettiä, kun ovat kypsiä. Meillä kerrotaan, että toiset ajattelee näin, toiset näin ja kolmannet näin. Siihen asti toivoisin, että saavat tasapuolisen kuvan maailmasta, eri uskonnoista, moraalista ja etiikasta.
Itse toimin ihan samalla tavalla! Ja kuulun kirkkooon. En osallistu kuitenkaan uskonnollisiin menoihin. Lapsemme on kastettu, mtta naimisiin olemme menneet maistraatissa, emme "jumalan silmien edessä".

Tästä huolimatta en sulkisi lapsiamme pois uskonnontunneilta, uskontoon liittyvistä tarhan ja koulun tilaisuuksista. Ne ovat osa suomalaista kulttuuria.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
"just"
En mä tarkota että uskonnon täytyisi olla samanlaista kun ennen. Mutta mitä tapahtuu jos kaikki tuollainen täytyy kieltää? Käypä katsomassa katolisissa maissa sitä yhteisöllisyyttä ym. Se kaikki on osa sitä kulttuuria ihan niin kuin luterilaisuus on osa tätä kulttuuria. Miksi se pitäisi kieltää nyt kun se on saanut olla rauhassa tähänkin asti? Niinpä niin, otetaan vaan muslimit sun muut tänne itkemään kuinka kouluissa täytyy olla heidän uskontonsa opetusta. Menköön vaan sinne omiin maihinsa harjoittamaan omia uskontojaan.
Eikä kenenkään ole pakko kuulua kirkkoon tai uskoa mutta mun mielestä on väärin että lapset siitä joutuvat kärsimään ja tuntevat olevansa erilaisia kun vanhemmat kieltävät osallistumasta. Jos kerran on uskonnonvapaus niin eikö se koske lapsia?
Aika suuri vastuu sälytetään sillon lapselle! Älä ole noin mustavalkonen, vaan opettele ymmärtämään että kaikki ei toimi sun ajattelutavan mukaan. Ja onneksi tässä on laki, joka takaa jokaiselle vanhemmalle tavan toimia haluamallaan tavalla. Ilman sun skitsoiluja
 
Joulu ei ole aina ollut uskonnollinen juhla, Jeesus ei ole edes syntynyt jouluna. Nyttemmin ne on sekoitettu, mutta varmaan aika moni jättää joulun juhlimatta Jeesuksen syntymäpäivänä..? joulu on kulutusjuhla, ei se ole enää edes valonjuhla.
:D Kapitalismin riemujuhla, tekopyhiä ne jotka muuta väittävät kun kuitenkin on kuusenalus täynnä kalliita lahjoja ym. ;)
 
"..."
[QUOTE="tosikko";25182236]Toivottavasti ajat ovat muuttuneet, mutta kyllä ainakin minun kouluaikanani noissa tilaisuuksissa välitettiin selvä viesti, eli että "tämä meidän ev lut homma on ainoa oikea, ja vaikka olemmekin tosi suvaitsevaisia, niin muiden uskonnot ja uskonnottomuudet ovat huonompia". Ei tietenkään noilla sanoilla, mutta viesti oli selvä.[/QUOTE]

Paljonko sun kouluajoista sitten on aikaa? Ja missä päin kävit koulua? Mulla ikää 44 vee, eikä missään ole tullut tuolla asenteella mitään kristillistä juttua, ei päiväkodissa eikä koulussa. Itse kävin päiväkotini ja kouluni Turussa.

Ja tavallaan vähän tekopyhää, että ap:lle sopii, jos EI OLE PELKÄSTÄÄN kristiullinen. Jotenkin tuntuu hölmöltä, että voi kuunnella krsitilliset lauluta tonttulaulujen kanssa, mutta ei ilman???
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa
mamacita: sori ei mennä mihinkään ;) kumma kyllä sodanaikana jopa armeijassa onnistui uskonnolliset jutut (rintamaa, sotaa tai henkeä vaarantamatta ) mutta ei nykysuomessa "rauhan aikana".
Muslimit eivät itke uskonnon opetuksen perään vaan ovat valmiita järjestämään sitä itse moskeijossaan jos sitä on opettamassa koulussa "epäpätevä" henkilö.
Ja ei mitään erivapauksia vaaditaa vaan että saadaan olla osallistumatta uskonnolliseen tapahtumaan tai saadaan poistua vähin äänin muita häiritsemättä (jolloin halukkaat voivat nauttia annoksensa omaa uskoaan).
Meilläkin on omat juhlamme joita vietämme rauhassa ilman tuputusta.
 
"äippä 80"
En mä tarkota että uskonnon täytyisi olla samanlaista kun ennen. Mutta mitä tapahtuu jos kaikki tuollainen täytyy kieltää? Käypä katsomassa katolisissa maissa sitä yhteisöllisyyttä ym. Se kaikki on osa sitä kulttuuria ihan niin kuin luterilaisuus on osa tätä kulttuuria. Miksi se pitäisi kieltää nyt kun se on saanut olla rauhassa tähänkin asti? Niinpä niin, otetaan vaan muslimit sun muut tänne itkemään kuinka kouluissa täytyy olla heidän uskontonsa opetusta. Menköön vaan sinne omiin maihinsa harjoittamaan omia uskontojaan.
Eikä kenenkään ole pakko kuulua kirkkoon tai uskoa mutta mun mielestä on väärin että lapset siitä joutuvat kärsimään ja tuntevat olevansa erilaisia kun vanhemmat kieltävät osallistumasta. Jos kerran on uskonnonvapaus niin eikö se koske lapsia?
En nyt oikeesti ymmärrä että millä logiikalla lapset siitä kärsivät jos eivät mene vaikka joulukirkkoon? Ihan oikeesti? Kaikki valtavirrasta poikkeaminen aiheuttaa kamalaa kärsimystä? Vai...?

Ja osa tekstistä onkin sitten melkoiset suvaitsematonta, rasistista lähinnä...
 
En mä tarkota että uskonnon täytyisi olla samanlaista kun ennen. Mutta mitä tapahtuu jos kaikki tuollainen täytyy kieltää? Käypä katsomassa katolisissa maissa sitä yhteisöllisyyttä ym. Se kaikki on osa sitä kulttuuria ihan niin kuin luterilaisuus on osa tätä kulttuuria. Miksi se pitäisi kieltää nyt kun se on saanut olla rauhassa tähänkin asti? Niinpä niin, otetaan vaan muslimit sun muut tänne itkemään kuinka kouluissa täytyy olla heidän uskontonsa opetusta. Menköön vaan sinne omiin maihinsa harjoittamaan omia uskontojaan.
Eikä kenenkään ole pakko kuulua kirkkoon tai uskoa mutta mun mielestä on väärin että lapset siitä joutuvat kärsimään ja tuntevat olevansa erilaisia kun vanhemmat kieltävät osallistumasta. Jos kerran on uskonnonvapaus niin eikö se koske lapsia?
Niinpä juuri. Tuo uskonnon pakkosyöttö ja rangaistukset (eristäminen) jos ei osallistu ei minusta kuulosta uskonnonvapaudelta? Vapautta on se, että kukin saa harjoittaa omaa uskontoaan ilman (tai olla harjoittamatta kokonaan), että jotain toista vakaumusta tuputetaan. Päiväkodeissa ja kouluissa kristinuskoa tungetaan suut ja korvat täyteen ja KYLLÄ tunnustuksellisesti.
 
"just"
[QUOTE="Milla";25182362]Ihan käytännön esimerkki eiliseltä.

Eskarilaisilla oli askartelutuokio. Kartongilla valmiiksi piirretyt pohjat sekä tonttuun että enkeliin, vieressä silkkipaperit sun muut. Lapset saivat itse valita kumman askartelevat. "Maija" valitsi enkelin. Olisiko pitänyt kieltää häntä tekemästä enkeliä, koska hänen perheensä on ateisteja?

Toki toivon jokaiselta päiväkodissa tai koulussa työskentelevältä ymmärrystä erilaisia vakaumuksia kohtaan. Mutta toivon myös perheiltä ymmärrystä niissä tilanteissa, jotka eivät ole ihan suoraviivaisia...[/QUOTE]

Tässä olisi voinut antaa suoraan sen tontun, ja kunnioittaa näin vanhemman toiveita. Sama toisinpäin, jos ei saa askarrella jouluaskarteluja, niin annatko valita tontun? Ei luulisi olevan noin vaikeaa : )))
 
"..."
:D Kapitalismin riemujuhla, tekopyhiä ne jotka muuta väittävät kun kuitenkin on kuusenalus täynnä kalliita lahjoja ym. ;)
Ei oo kuusenalus täynnä kalliita lahjoja! On lahjoja, mutta muutama jokaiselle. Eikä varsinkaan kalliita lahjoja...tai no, mikä on kellekin kallis? ;)
Meille joulussa on tärkeintä rauhallinen, lämmin yhdessäolo, oman perheen kesken kotona, lapsia ilahdutetaan muutamalla lelulla ja vaatteella. Kyllä monellekin Joulu on muuta kuin kapitalismin riemujuhlaa, etkös sinä ole ateisti, älä viitsi yleistää!
 
....
[QUOTE="vieras";25182392]Suurinta osaa ketjussa ärsyttää vaan se' että jotkut pystyy seisomaan vakaumuksensa takana, vaikka suurinosa ei niin tee[/QUOTE]

Niin, lapsensa kustannuksella. Olen niiiin kateellinen, uskaltaisinpa itsekin noin tehdä...
 
Ikää on 25. Ja omassa lapsuudessani KUKAAN ei jäänyt pois esim koulun joulukirkosta tai joulujuhlasta eikä sellaista olisi voinut kuvitella tapahtuvan. Kaikki perheet eivät välttämättä olleet uskovaisia mutta eivät myöskään kuvitelleet sen olevan lapselle pahaksi jos kuulevat myös uskonnollisia tarinoita. Eihän niihin ole mikään pakko uskoa.
Minä olen 24 ja muistan montakin, jotka jäivät pois joulukirkosta ja muistakin kirkoista. Muistan myös kuinka alakoulussa ollessani yhdessä opettajan kanssa mietittiin millaisia joululauluja haluamme laulaa, ettei kukaan tuntisi oloaan epämukavaksi tai joutuisi pois tilaisuudesta.

Itseasiassa itseäni ärsytti, kun kirkkoihin yms tilaisuuksiin oli aina pakko mennä. Olisin halunnut jäädä pois niistä, koska ahdistuin siellä joka ikinen kerta. Nyttemmin olen eronnutkin kirkosta.
 
  • Tykkää
Reactions: Dongxi

Yhteistyössä