Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

Se nyt on ihas sama, mistä syystä vanhempien neuvoa on jätetty kuuntelematta.
Tässähän on nyt pointti se, että vanhemmat päättää, ei hoitaja tai johtaja. Sua ei ole kunnioitettu, sano asiasta sille johtajalle ja kerro myös että viet asian eteenpäin ja soita päivähoitotoimistoon.

Uskomiseen ja uskomattomuuteen on ihan turha puuttua, tuskin palstamammat täällä saa aloittajan mieltä muuttumaan :D

Joulu ei ole aina ollut uskonnollinen juhla, Jeesus ei ole edes syntynyt jouluna. Nyttemmin ne on sekoitettu, mutta varmaan aika moni jättää joulun juhlimatta Jeesuksen syntymäpäivänä..? joulu on kulutusjuhla, ei se ole enää edes valonjuhla.
 
Olen samaa mieltä. En nyt ymmärrä ap:n fanaattisuutta tässä asiassa. Meidän perheessä ei kukaan kuulu kirkkoon, mutta ei minusta siinä silti ole ongelmaa, että lapset käyvät päiväkotiryhmänsä kanssa joulukirkossa. Mielestäni kyllä kuuluu ihan yleissivistykseenkin olla tietoinen myös tästä uskonnollisesta sanomasta - se, mihin sitten oikeasti uskoo ja mitä johtopäätöksiä siitä tekee, on sitten eri asia. Eihän ne päiväkoti-ikäisten joulupuuhat todellakaan mitään käännyttämistä ole!
Et ilmeisesti ole koskaan ollut kuuntelemassa, kun seurakunnan täti tulee kertomaan lapsille Jeesuksesta (kerran viikossa). Se ei ole mitään muuta kuin aivopesua ja käännyttämistä.
Meillä on lapset mukana niissä tilaisuuksissa ja kirkossa myös, koska vaihtoehto olis jäädä piirtämään yksin tai jotain muuta rangaistusta ja eristämistä. Mutta kotona evästän, että se on yksi totuus, muitakin on ja korostan sitä, että saavat itse miettiä asian laidan, kun ovat isompia.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Ja tässä taas yksi syy tai seuraus.
Suomalaiset ihmiset ovat sisäänpäin kääntyneitä, epäsosiaalisia, itsekkäitä, tylsiä, masentuneita ja vihaisia.
Toisin kuin monessa muussa maassa jossa uskonnot ovat suuri osa kulttuuria. Näin ei voi olla Suomessa koska "MINÄ haluan olla ateisti" ja "MINUN lapseni ei kyllä saa osallistua vaikka muut osallistuvat kun siellä voi olla JEESUS!!" . Mitä pahaa se lapselle tekee jos saa olla mukana? Varsinkaan kun todella harvoin enää järjestetään mitään pelkästään uskonnollista.
Eipä tarvinnut 20 vuotta sitten miettiä kouluissa ja päiväkodeissa että voidaanko järjestää joulujuhla jossa lauletaan virsi muiden laulujen joukossa vai loukkaantuuko muslimit......
 
"vieras"
Et nyt oikein tainnut ymmärtää tarkoitustani. Kun nimenomaan nämä tontut ja pukit EIVÄT OLE uskonnollisia yleensä kenenkään mielestä. Mutta entäs jos samassa askartelutuokiossa lapset saavat askarrella myös enkeleitä. Onko se uskonnollista???

Tai jos laulutuokiossa lauletaan pari tonttulaulua (EI USKONNOLLISIA) ja sen jälkeen esim "heinillä härkien" ja vaikk "hiljaa, hiljaa" tai joku muu USKONNOLLINEN joululaulu. Onko tilaisuus silloin uskonnollinen vai ei???

Rajanveto on joskus aika vaikeaa päiväkodin arjessa.
Itse tekisin niin että selkeästi joko alussa tai lopussa enkelilaulut, niin sellaiset lapset voi olla sujuvasti sillon pois. Tosin meillä ei lauleta ollenkaan sellasia lauluja
 
ateisti
Haluaisin vielä kysyä, ap, missä vaiheessa siten ajattelit ottaa uskonnot lapsesi kanssa puheeksi? Minkä ikäinen on kyseessä? Eihän hän voi lopun ikäänsä laput silmillään kulkea, kyllä uskonnot ovat (ikävä kyllä) aika keskeisessä osassa kaikissa kulttuureissa. Eikö juuri tuollainen leikinomainen joulupolku Jeesuksen tarinasta olisi ollut ihan sopiva tähän, siitä olisi sitten ollut hyvä keskustella kotona lisää? Että niin, lapseni, katsos kun on tällainen toisenlainen joulutarina, jota monet pitävät totena... jne. Ja kertoa, mikä se teidän perheen näkemys tässä asiassa on. Meidän 4-v. tyttömme ainakin juttelee näistä mielestäni jo aika fiksusti.
 
  • Tykkää
Reactions: Nette
"madame"
Joka ikinen syksy saa selittää samat asiat. Kyllä mie tarhaan ilmoitan jos vakaumukseni on muuttunut. Eivät kai he tarhalla kysele joka syksy jehovilta, muslimeilta ym., että saakos teidän lapset tänä vuonna osallistua uskonnollisiin juttuihin, kuten pyhäkouluun, kirkkoon ym.?! Ni miksi ateisteilta sitä pitää kysellä?

Poika on ollut päiväkodissa liki 4,5 vuotta ja joka vuosi tämä sama juttu on edessä. Juuri reilu viikko sitten kävin keskustelut päiväkodin johtajan kanssa, että jos on ihan pelkästään uskonnollinen juttu, kuten juuri pyhäkoulu, pääsiäishartaus, joulukirkko ym. niin lapsi ei niihin osallistu edelleenkään.

Eilen oli sitten tarhassa ollut joulupolku. Lapsen ryhmän seinällä luki ohjelmassa vain Joulupolku. Iltapäivällä kun hain pojan tarhasta, huomasin toisen ryhmän seinällä saman, mutta alla luki: seurakunnan järjestämä. ja kun kysyin pojalta, että oliko siellä, niin oli. Ja kyseessä oli pisteeltä pisteelle kierrettävä polku, jossa seurattiin joulutarinaa, eli jeesuksen syntymätarinaa. Minun mielestä tuo ei ole mitään muuta kuin uskonnollinen.

Aamulla en johtajaa nähnyt, mutta pojan oman hoitajan näin ja kun kysyin asiaa hältä, niin sanoi, että hän kyllä yritti kysellä muilta, että eikös pojan pitäisi jäädä muiden osallistumattomien lasten kanssa pois, niin johtaja oli ollut sitä mieltä, että kyllä poika voi tuollaiseen osallistua. Kunhan iltapäivällä haen pojan, niin toivon, että johtaja on paikalla, jotta voin antaa palautetta. En ymmärrä, että mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää jos poika ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnolliseen toimintaan. Eiväthän he tarhasta vie muiden uskontokuntien edustajiakaan sinne niin mikä ero meissä sitten on, että noin vaan viedään vaikkei pitäisi???
mikä ihme sua vaivaa? luuletko että lapsesi menee pilalle tuollaisesta?? ite en oo uskiovainen mutta aina ovat saaneet osallistua.Ja lasten ollessa pieniä kävin jopa seurakunnan kerhossa, joo oli siellä vähän jeesusjuttua,mutta jos oli vaikka joku kertomus niin yleensä siinä oli hyvä opetus tarinan lomassa.

Mä en voi käsittää näitä uskonnon kiihkoilioita en puolesta enkä vastaan. mites sit hei jos sun lapsesi sanoo sulle muutaman vuoden päästä että äiti minä uskon jumalaan ja haluan kuulla hänestä,mitä sitten teet? kiellätkö lastasi uskomasta? eikö sekin ole väärin?

Ja oletko antanut lapsesi uskoa joulupukkiin? jos olet miksi? häntäkään ei ole olemassa.
 
"just"
Ja tässä taas yksi syy tai seuraus.
Suomalaiset ihmiset ovat sisäänpäin kääntyneitä, epäsosiaalisia, itsekkäitä, tylsiä, masentuneita ja vihaisia.
Toisin kuin monessa muussa maassa jossa uskonnot ovat suuri osa kulttuuria. Näin ei voi olla Suomessa koska "MINÄ haluan olla ateisti" ja "MINUN lapseni ei kyllä saa osallistua vaikka muut osallistuvat kun siellä voi olla JEESUS!!" . Mitä pahaa se lapselle tekee jos saa olla mukana? Varsinkaan kun todella harvoin enää järjestetään mitään pelkästään uskonnollista.
Eipä tarvinnut 20 vuotta sitten miettiä kouluissa ja päiväkodeissa että voidaanko järjestää joulujuhla jossa lauletaan virsi muiden laulujen joukossa vai loukkaantuuko muslimit......
Elämme maassa, jossa on uskonnonvapauslaki. Miksi sen toteuttaminen muka on niin älyttömän vaikeaa? Et selvästikkään ymmärrä, että kyse on muusta, kun loukkaantumisesta T:uskis, joka on töissä päiväkodissa
 
Ja tässä taas yksi syy tai seuraus.
Suomalaiset ihmiset ovat sisäänpäin kääntyneitä, epäsosiaalisia, itsekkäitä, tylsiä, masentuneita ja vihaisia.
Toisin kuin monessa muussa maassa jossa uskonnot ovat suuri osa kulttuuria. Näin ei voi olla Suomessa koska "MINÄ haluan olla ateisti" ja "MINUN lapseni ei kyllä saa osallistua vaikka muut osallistuvat kun siellä voi olla JEESUS!!" . Mitä pahaa se lapselle tekee jos saa olla mukana? Varsinkaan kun todella harvoin enää järjestetään mitään pelkästään uskonnollista.
Eipä tarvinnut 20 vuotta sitten miettiä kouluissa ja päiväkodeissa että voidaanko järjestää joulujuhla jossa lauletaan virsi muiden laulujen joukossa vai loukkaantuuko muslimit......
Paljos neidillä on ikää?
20v sitten kyllä mietittiin yhtälailla näitä asioita vaikkei niin suurella mittakaavalla kuin nykyään.
Kyllä silloinkin oli muslimeita ja oli muita uskovia tai uskomattomia jotka eivät viettäneet joulua eivätkä halunneet sellaiseen osallistua.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Ja tässä taas yksi syy tai seuraus.
Suomalaiset ihmiset ovat sisäänpäin kääntyneitä, epäsosiaalisia, itsekkäitä, tylsiä, masentuneita ja vihaisia.
Toisin kuin monessa muussa maassa jossa uskonnot ovat suuri osa kulttuuria. Näin ei voi olla Suomessa koska "MINÄ haluan olla ateisti" ja "MINUN lapseni ei kyllä saa osallistua vaikka muut osallistuvat kun siellä voi olla JEESUS!!" . Mitä pahaa se lapselle tekee jos saa olla mukana? Varsinkaan kun todella harvoin enää järjestetään mitään pelkästään uskonnollista.
Eipä tarvinnut 20 vuotta sitten miettiä kouluissa ja päiväkodeissa että voidaanko järjestää joulujuhla jossa lauletaan virsi muiden laulujen joukossa vai loukkaantuuko muslimit......
Ja sinusta nämä on syys ja seuraus?! :LOL:
Niinpä justiinsa, aika epätoivoista argumentointia. Suomalaiset ei ole kuule olleet hilpeitä ja iloisia, eivätkä varsinkaan silloin kun koko SUomen kansan oli pakko kirkkoon kuulua ja kristitty olla. Ne oli kohtuullisen synkkiä aikoja ja syntiä oli kaikki. Mutta hilpeätähän se uskonnon historia tietenkin on... :LOL:
 
"sama"
Pieni lapsi ei ole kypsä tekemään tämmöisiä valintoja, koska on niin johdateltavissa. Ja siihen se luterialaisuuden pakkosyöttö pienestä asti perustuukin. Ovat kirkon jäseniä ja maksavat vaikka tottumuksesta, jos ei muusta. Kirkon harmiksi monet oppii aikuistuttuaan ajattelemaan omilla aivoillaan ja kirkosta eroaminen kiihtyy jatkuvasti...
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin kirkosta eroaminen on vähentynyt! (tämän päivän uutinen) Eikö ateismin tuputtaminen ole pakkosyöttöä? Ateisimin luen uskonnoksi enemmän kuin tapakristinuskon. Ainakin vaikutatte enemmän fanaattisilta. Minulle kristinusko on osa kulttuurista taustaani, ei muuta. Ja olen valmis maksamaan veroa siitä.
 
"äippä 80"
Nojoo. Minun kanssa oli ala-asteella samalla luokalla yks tyttö joka ei kuulunut kirkkoon. Ja hän oli siis koko koulun ainut "erilainen". Jotenkin uskon että hänestä ois ollut vähän orpoa jäädä kouluun tekemään koulujuttuja aina kun muut pääsivät tekemään erilaisia asioita. Samalla tavalla hän oli meidän muiden lapsien mukana virsikilpailuissa ja joulukirkoissa. Ainut erilaisuus oli, että hän ei ollut uskonnontunneilla, vaan istui yksin jossain et-tunnilla.
Uskon kyllä että hänen vanhemmat eivät kotona puhuneet mistään Jeesuksesta (niinkuin ei esim. meidänkään kotona), mutta onneksi hänen vanhemmat eivät olleet samanlaisia kuin ap, olisi mahdollisesti ollut aika ankea lapsuus tälläkin tytöllä muuten.
Ehkä ennen oli tällaista mutta ei varmasti enää nykyään, etenkään isoissa kaupungeissa. Luultavasti edelleen suurin osa lapsista kuuluu kirkkoon mutta kuitenkin huomattavan kokoinen vähemmistö ei kuulu. Eli lapsi ei takuulla tule olemaan koulun ainokainen, joka ei tällaisiin rituaaleihin osallistu.

Itse olen keskikokoisesta kaupungista ja jo 80-luvulla omalla luokallani oli monta henkilöä (5-6), jotka eivät kuuluneet kirkkoon. Ripari-iässä sitten osa kyllä liittyi. Mutta ei se mikään kummallisuus ollut edes melkein 30 vuotta sitten.
 
wh
[QUOTE="jenn";25182137]Voi miten surullista, että eristät lapsesi muista näin. Ja jos olet oman vakaumuksesi valinnut, niin miksi et anna lapsen valita omaansa?

Jos lapsesi nyt menehtyisi, eikö olisi lohdullista, että hän olisi saanut uskoa Jeesukseen ja enkeleihin, jos niin on halunnut?

Toi on sulta lapsellista käytöstä, ihan tosi. Miten lapsi vaurioituu uskonnollisista perinteistä? Vai ärsyttääkö sua vain itseäs, varsinkin kun sua ei totella..[/QUOTE]

En ole ap mutta pakko todeta että, voi miten surullista kun aletaan jo alle kouluikäisiä aivopesemään tiettyyn uskoon.
 
"eee"
En kuulu kirkkoon eikä mieheni. Silti lapsemma saa olla mukana uskonnollisissa jutuissa. Miksi? No ihan sisksi että kristinusko on osa meidän kultuuria - siihen törmää milloin missäkin. Kuten nyt jouluna vahvasti. En ymmärrä miksi lapseni ei saisi kuulla näistä asiosta ja päättä todellakin itse ajallan mitä haluaa. Haluaako mennä valtavirran mukana vaiko seurata meidän polkua.

Mä en tosiaan nää uskoa pelkästään uskona. Eihän se sitä tavan tallaajallekaan ole. Se on vaan osa meidän historiaa ja elää maassamme. So be it.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_ ja Micosa
....
[QUOTE="tosikko";25182236]Toivottavasti ajat ovat muuttuneet, mutta kyllä ainakin minun kouluaikanani noissa tilaisuuksissa välitettiin selvä viesti, eli että "tämä meidän ev lut homma on ainoa oikea, ja vaikka olemmekin tosi suvaitsevaisia, niin muiden uskonnot ja uskonnottomuudet ovat huonompia". Ei tietenkään noilla sanoilla, mutta viesti oli selvä.[/QUOTE]

Minusta ainakin silloin pienenä noi kristityt sadut olivat vain hauskoja. Ihan samalla tavalla Punahilkka on satu kuin joku Nooan arkki.
Ja uskon että nykyään lapsille Jeesus on ihan yhtä paljon (tai vähän) satuhahmo kuin Joulupukki.
Ei ollut mitään paasausta. Tai no, kyllähän siellä uskonnontunneilla yritettiin opettaa että ei saa tappaa tai varastaa ym. Mutta onko sekin sitten paha asia? Eiköhän täällä Suomessa kuitenkin yritetä elää noiden 10 käskyn mukaan?

Ja tuo viesti nyt on kaikilla "uskonnoilla". Muut ovat huonoja ja minun lapseni ei saa edes katsoa heihin päinkään.
 
Jokainen tekee omat päätöksensä ja niinkuin ap sanoi kyse on hänen vakaumuksestaan. Omat lapseni ovat saaneet valita aina osallistuvatko vai eivät. Tänä vuonna poikani haluaa mukaan joulukirkkoon ja saa mennä, viime vuonna hän oli koulussa.
Oma vakaumukseni on toinen mutta en kiellä muilta harjoittaa omaa vakaumustaan ja kunnioitan lasteni toiveita myös heidän omassa tiessään.
Me kaikki mahdutaan kouluun sekä päiväkotiin jos vähän nostamme katseen omasta navasta...
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja chrissy
[QUOTE="madame";25182286]mikä ihme sua vaivaa? luuletko että lapsesi menee pilalle tuollaisesta?? ite en oo uskiovainen mutta aina ovat saaneet osallistua.Ja lasten ollessa pieniä kävin jopa seurakunnan kerhossa, joo oli siellä vähän jeesusjuttua,mutta jos oli vaikka joku kertomus niin yleensä siinä oli hyvä opetus tarinan lomassa.

Mä en voi käsittää näitä uskonnon kiihkoilioita en puolesta enkä vastaan. mites sit hei jos sun lapsesi sanoo sulle muutaman vuoden päästä että äiti minä uskon jumalaan ja haluan kuulla hänestä,mitä sitten teet? kiellätkö lastasi uskomasta? eikö sekin ole väärin?

Ja oletko antanut lapsesi uskoa joulupukkiin? jos olet miksi? häntäkään ei ole olemassa.[/QUOTE]

Aivopesu ja pakkosyöttö on eri asia kuin elämänkatsomustieto, jossa saa TASAPUOLISESTI tietoa eri maailmankatsomuksista. Se antaa mahdollisuuden itse päättää, mihin isompana uskoo ja mihin ei.
Sehän se pointti oli, että pienen mieltä ei saastuteta eri näkemysten pakkosyötöllä, vaan annetaan mahdollisuus tehdä oma valinta sitten, kun ajattelu on tarpeeksi kehittynyttä ja lapsi tarpeeksi vanha. Mulle on ihan sama, vaikka lapsi vartuttuaan kääntyis mihin uskontoon, se on hänen asiansa.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja zenn
Haluaisin vielä kysyä, ap, missä vaiheessa siten ajattelit ottaa uskonnot lapsesi kanssa puheeksi? Minkä ikäinen on kyseessä? Eihän hän voi lopun ikäänsä laput silmillään kulkea, kyllä uskonnot ovat (ikävä kyllä) aika keskeisessä osassa kaikissa kulttuureissa. Eikö juuri tuollainen leikinomainen joulupolku Jeesuksen tarinasta olisi ollut ihan sopiva tähän, siitä olisi sitten ollut hyvä keskustella kotona lisää? Että niin, lapseni, katsos kun on tällainen toisenlainen joulutarina, jota monet pitävät totena... jne. Ja kertoa, mikä se teidän perheen näkemys tässä asiassa on. Meidän 4-v. tyttömme ainakin juttelee näistä mielestäni jo aika fiksusti.
Lapsi on 5v9kk ja ollaan monesti juteltukin näistä asioista ja tietää, että on paljon muitakin uskontoja ja jumalia joihin ihmiset uskovat niin halutessaan.
 
"äippä 80"
[QUOTE="sama";25182302]Jos nyt tarkkoja ollaan, niin kirkosta eroaminen on vähentynyt! (tämän päivän uutinen) Eikö ateismin tuputtaminen ole pakkosyöttöä? Ateisimin luen uskonnoksi enemmän kuin tapakristinuskon. Ainakin vaikutatte enemmän fanaattisilta. Minulle kristinusko on osa kulttuurista taustaani, ei muuta. Ja olen valmis maksamaan veroa siitä.[/QUOTE]

No pöh...:) Ateismi on ainakin minulle sitä, että uskonto ei ole arjessani millään tapaa läsnä. Tämä on itsestään selvää sillä en usko jumaliin. Ei siinä mitään fanaattista ole. Muiden ihmisten uskontoihin suhtaudumme kunnioittavasti, joskin toivomme että meille ei niitä tuputeta.
 
Paljos neidillä on ikää?
20v sitten kyllä mietittiin yhtälailla näitä asioita vaikkei niin suurella mittakaavalla kuin nykyään.
Kyllä silloinkin oli muslimeita ja oli muita uskovia tai uskomattomia jotka eivät viettäneet joulua eivätkä halunneet sellaiseen osallistua.
Ikää on 25. Ja omassa lapsuudessani KUKAAN ei jäänyt pois esim koulun joulukirkosta tai joulujuhlasta eikä sellaista olisi voinut kuvitella tapahtuvan. Kaikki perheet eivät välttämättä olleet uskovaisia mutta eivät myöskään kuvitelleet sen olevan lapselle pahaksi jos kuulevat myös uskonnollisia tarinoita. Eihän niihin ole mikään pakko uskoa.
 
"Frozenia"
Mie en ainakaan halua laittaa lastani semmoseen päiväkotiin tai kouluun, jossa on parin ihmisen takia kielletty kaikki uskonnollinen esim. jouluna ja pääsiäisenä. En ole uskovainen, mutta mun mielestä ne vaan kuuluu perinteisiin. En tajua tuota kiihkouskovaisuutta, tai uskottomuutta. Lapsi oppii kotoaan (ja kavereilta!) mihin uskoo ja on uskomatta, ei siihen vaikuta joku joulupolku. Oon käyny seurakunnan kerhoa, istunu uskonnontunneilla ja joulukirkossa, käyny riparin ja ollu isostoiminnassa, mut en kuitenkaan usko. Siihen uskon, että se on ihan kotoa opittua.
Jos sun lapsi sano että se joulupolku oli tylsä, niin mitä ihmettä tuut tänne keuhkoaan vielä. Okei, ne mokasi päiväkodissa, mutta kukaan ei kuollu. Eikä kukaan saanu käännytettyä sun armasta lastas siihen kauheaan kristinuskoon. Mitäs muuten teet, jos se isompana päättää kääntyä ite? Katkasta välit?
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
"madame"
tuota ei mikään muukaan maa muuta kulttuuriaan siksi että joku toisen maan kansalainen muuttaa sinne. *Minusta on siis ok jos ulkomailta muuttanut muslimi ei osallistu suomalaisten uskonnon opetukseen/yms. MUTTA minusta tänne ei tartte muuttaa jos ei pysty elämään sen asian kanssa että suomi on suomi ja täällä on omat tavat ja kulttuuri, johon kuuluu se suvivirsi!
 

Yhteistyössä