Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

"vieras"
[QUOTE="jep";25182075]
SILMÄT KIINNI LAPSI --> tuolla on seimi!!!

[/QUOTE]

:LOL::LOL::LOL:

Aikauhee! :D Murot näppiksellä. Ihan hulvaton vertaus :LOL:

Kiitos aamun nauruista, "jep" ! :D

Minusta vauhkoaminen tälläisessä asiassa on lapsellista. Varsinkin kun ei voi vetää mitään selkeää linjaa tässä asiassa. Ota se mukulasi pois päiväkodista ja lukitse kaappiin ettei vaan näe tai kuule jeesusta. Huoh!
 
lto
[QUOTE="vieras";25182125]Missä helvetin kohtaa raamattua puhutaan tontuista? Miten tontut ja joulupukki liittyy ev.lut uskontoon? Miksi ei saisi askarrella tonttuja tai uskoa pukkiin pitääkö sitä saatanan kristusta tunkea joka paikkaan? Joulua kyllä ilman jeesusteluakin!!![/QUOTE]

Et nyt oikein tainnut ymmärtää tarkoitustani. Kun nimenomaan nämä tontut ja pukit EIVÄT OLE uskonnollisia yleensä kenenkään mielestä. Mutta entäs jos samassa askartelutuokiossa lapset saavat askarrella myös enkeleitä. Onko se uskonnollista???

Tai jos laulutuokiossa lauletaan pari tonttulaulua (EI USKONNOLLISIA) ja sen jälkeen esim "heinillä härkien" ja vaikk "hiljaa, hiljaa" tai joku muu USKONNOLLINEN joululaulu. Onko tilaisuus silloin uskonnollinen vai ei???

Rajanveto on joskus aika vaikeaa päiväkodin arjessa.
 
"äippä 80"
Tunnen pari nuorta jehovantodistajaa, ja olen oppinut vihaamaan tuollaisia kiihkouskovaisia. Siis sitä mitä he tekevät lapsilleen. Pakottavat heidät ajattelemaan eri tavalla kuin valtaväestö.
Ja sinä et edes ole siis kiihkouskova? Tai tavallaan vaikutat olevan. Miten se sinua oikeasti voi haitata että lapsesi saisi viettää normaalia aikaa, ihan kuin muut lapset?

Se, että Jehova- ja muslimilapset joutuvat jäämään hoitoon kun muut tekevät jotain kivaa (ei välttämättä kivaa, mutta kaikki erilainen on lapsien mielestä kivaa, ainakin mitä itse muistan ala-asteajoista), on minusta kaikin puolin surullista :( Ja tämä pelkästään siksi että vanhemmat ovat päättäneet että heidän lapset eivät saa tehdä samaa kuin muut.
Tämä ei välttämättä kyllä ole näin.... itse aikoinani koulussa jäin myös pois uskonnollisista juhlista, en ole koskaan kuulunut kirkkoon. Olin aina ylpeä ja tyytyväinen siitä, että perheessäni oli tällainen linjaus. Koskaan ei harmittanut. Lapselta voi itseltä kysyä että harmittaako vai ei. Mikäli harmittaa niin sitten voi harkita, josko voisi osallistua. Mutta itse koin joulukirkot ja kaikki jeesus-jutut jo lapsena vähän pöhköiksi:)

Mun lapsella on muuten päiväkodissa kasvisruoka. Sekin lienee ihan hirveää että vanhemmat on moiseen pakottaneet?;)
 
Onneks suomessa on uskonvapaus.
Saa olla uskovainen tai saa olla uskomatta mihinkään, mutta hirmu monen on tätä sulattaa että poikkeaa "massasta" vaikkeivat itsekkään kunnolla usko mihinkään.
Uskon ja ymmärrän ap:n tuohtumuksen hyvin.
Jos ei oo lapset tottunut jouluun tai muuhun uskonnolliseen hömppään niin eipä ne sitä kaipaa vaikka aikuiset niiden puolesta surkutteleekin.
Ei se joulu ole maailman ainut paras juttu maailmassa, elämässä on paljon muutakin. Niiden tilalla voi olla muita hauskoja ja kivoja juttuja vaikkei aikuiset sitä tajuakkaan.

On tuhansia lapsia jotka ei vietä syystä tai toisesta joulua mutta ei ne sen kurjemmaks oo kasvanu.
 
Et nyt oikein tainnut ymmärtää tarkoitustani. Kun nimenomaan nämä tontut ja pukit EIVÄT OLE uskonnollisia yleensä kenenkään mielestä. Mutta entäs jos samassa askartelutuokiossa lapset saavat askarrella myös enkeleitä. Onko se uskonnollista???

Tai jos laulutuokiossa lauletaan pari tonttulaulua (EI USKONNOLLISIA) ja sen jälkeen esim "heinillä härkien" ja vaikk "hiljaa, hiljaa" tai joku muu USKONNOLLINEN joululaulu. Onko tilaisuus silloin uskonnollinen vai ei???

Rajanveto on joskus aika vaikeaa päiväkodin arjessa.
Onko tilaisuus silloin PELKÄSTÄÄN USKONNOLLINEN?
 
Aikamoisia vastauksia olet saanut.. Lastenhoitajannäkökulmasta, en ymmärrä mikä sun ohjeessa on noin vaikeasti tulkittavaa. Ei muuta kuin tiukka palaute johtajalle!
Niimpä. Jos kyseessä on pelkästään uskonnollinen, niin lapsi ei osallistu. Jos muut hoitajat tämän ymmärtävät hyvin ja johtajakin sanoi hyvin ymmärtävänsä kun on muitakin lapsia jotka eivät osallistu. Ja kuitenkin heti itse johtaja tekee toisin.
 
En mäkään valita kun mun lapsen päiväkodissa kaikista joulujuhlista ym on karsittu pois KAIKKI vähänkin uskontoon viittaava kun kaikki perheet ei kuulu kirkkoon tai sitten ovat muslimeja. Pitäiskö mun nyt sitten vaatia joulukirkkoa ja virsiä kun meille se kuitenkin on kristillinen juhla? Tai ilmoittaa että poika ei osallistu tonttupolulle koska siellä on tonttuja?
Ei ne lapset siitä mun mielestä kyllä mitenkään kärsi jos saavat tuntea kuuluvansa joukkoon ja tehdä samat asiat kuin muutkin lapset. Silmät kiinni, sormet korvissa joutuu tosiaan kävelemään joulun aikaan jos ei yhtään enkeliä tai Jeesusta halua nähdä eikä kuulla.
 
Joulu ei ole kaikille uskonnollinen juhla. Kuten se ei alunperinkään ole ollut, ennenkuin kristityt sen omi itselleen. Polku oli ihan pelkästään ollut jeesuksen syntymätarina ja siis pelkästään uskonnollinen juttu.
Mä en oikein ymmärrä tätä. Miksi lapsi ei voi olla mukana näissä tarhojen ja koulujen uskonnollisissa tilaisuuksissa? EihänNiissä käännytetä lapsia vaan kerrotaan toisenlaista tarinaa kuin mitä kotona. Jos lapsi saa kotoota toisenlaista maailmankatsomusta niin eihän muulla pitäisi olla välilä. Sillä eikö tavoite ole opettaa lasta monikulttuuriseen maailmankuvaan jossa lapset omilla aivoillaan tutkivat asioita ja tekevät päätelmiä kyselemällä.

Uskon että kodin esimerkki on se joka määrää eniten lapsen ja myöhemmän aikuisen maailmankuvaa.
 
....
[QUOTE="äippä 80";25182158]Tämä ei välttämättä kyllä ole näin.... itse aikoinani koulussa jäin myös pois uskonnollisista juhlista, en ole koskaan kuulunut kirkkoon. Olin aina ylpeä ja tyytyväinen siitä, että perheessäni oli tällainen linjaus. Koskaan ei harmittanut. Lapselta voi itseltä kysyä että harmittaako vai ei. Mikäli harmittaa niin sitten voi harkita, josko voisi osallistua. Mutta itse koin joulukirkot ja kaikki jeesus-jutut jo lapsena vähän pöhköiksi:)[/QUOTE]

Nojoo. Minun kanssa oli ala-asteella samalla luokalla yks tyttö joka ei kuulunut kirkkoon. Ja hän oli siis koko koulun ainut "erilainen". Jotenkin uskon että hänestä ois ollut vähän orpoa jäädä kouluun tekemään koulujuttuja aina kun muut pääsivät tekemään erilaisia asioita. Samalla tavalla hän oli meidän muiden lapsien mukana virsikilpailuissa ja joulukirkoissa. Ainut erilaisuus oli, että hän ei ollut uskonnontunneilla, vaan istui yksin jossain et-tunnilla.
Uskon kyllä että hänen vanhemmat eivät kotona puhuneet mistään Jeesuksesta (niinkuin ei esim. meidänkään kotona), mutta onneksi hänen vanhemmat eivät olleet samanlaisia kuin ap, olisi mahdollisesti ollut aika ankea lapsuus tälläkin tytöllä muuten.
 
lto
Onko tilaisuus silloin PELKÄSTÄÄN USKONNOLLINEN?
Vastasinkin tuolle "vieras" nimimerkillä kirjoittaneelle, joka aika hyökkäävään sävyyn vastasi minulle.

Mutta ymmärrän kyllä tuohtumuksesi, mutta yritän kertoa sinulle, miksi se toiveesi huomioiminen ei aina ihan niin helppoa siellä päiväkodin arjessa ole.

Parhaamme yritämme ottaa jokaisen perheen vakaumuksen huomioon, mutta joskus tapahtuu virheitä. Voihan olla, että hoitajatkaan eivät ole ihan tarkkaan tienneet joulupolun luonnetta etukäteen. Se että järjestäjänä on seurakunta, kun ei aina tarkoita millään lailla uskonnollista sisältöä (ainakaan täällä meillä)
 
Lapsen kanssa ollaan asiasta keskusteltu ja on itse sitä mieltä, ettei usko jeesukseen ja enkeleihin. Lapsi pääsee koulussa et-tunneille ja sitä myöten saa itse isompana valita uskooko vai ei ja mihin uskoo.
Tässähän tietysti vanhempien näkökulma vaikuttaa paljon. Jos ei kerran usko jeesukseen niin mitä väliä on osallistuuko polkuun? Kyllähän te varmaan satujakin lapsille luette kotona. Eikö tämä polku voi olla vaikka sitten satupolku?
 
Joulu nimenomaan ei ole jeesuksen syntymäjuhla. Johan sen jo englanninkielisetkin termit yule ja christmas sanoo. Aivan eri asia joulu ja "kristusjuhla".
No eikös Englannissa ja Amerikassa kuitenkin vietetä useimmiten se Christmas eli kristus-messu eikä yule? Suomessa ei ole kuin yksi nimi tälle juhlalle ja se on joulu, kuitenkin siihen on jo satoja vuosia liittynyt kristuksen syntymä ja enkelit ym.
 
Vastasinkin tuolle "vieras" nimimerkillä kirjoittaneelle, joka aika hyökkäävään sävyyn vastasi minulle.

Mutta ymmärrän kyllä tuohtumuksesi, mutta yritän kertoa sinulle, miksi se toiveesi huomioiminen ei aina ihan niin helppoa siellä päiväkodin arjessa ole.

Parhaamme yritämme ottaa jokaisen perheen vakaumuksen huomioon, mutta joskus tapahtuu virheitä. Voihan olla, että hoitajatkaan eivät ole ihan tarkkaan tienneet joulupolun luonnetta etukäteen. Se että järjestäjänä on seurakunta, kun ei aina tarkoita millään lailla uskonnollista sisältöä (ainakaan täällä meillä)
Täällä kyllä tiesi, kun tämäkin hoitaja kenen kanssa juttelin, oli yrittänyt johtajalle sanoa, että eihän pojan pitäisi tähän osallistua kun on uskonnollinen juttu.
 
ateisti
Mä en oikein ymmärrä tätä. Miksi lapsi ei voi olla mukana näissä tarhojen ja koulujen uskonnollisissa tilaisuuksissa? EihänNiissä käännytetä lapsia vaan kerrotaan toisenlaista tarinaa kuin mitä kotona. Jos lapsi saa kotoota toisenlaista maailmankatsomusta niin eihän muulla pitäisi olla välilä. Sillä eikö tavoite ole opettaa lasta monikulttuuriseen maailmankuvaan jossa lapset omilla aivoillaan tutkivat asioita ja tekevät päätelmiä kyselemällä.

Uskon että kodin esimerkki on se joka määrää eniten lapsen ja myöhemmän aikuisen maailmankuvaa.
Olen samaa mieltä. En nyt ymmärrä ap:n fanaattisuutta tässä asiassa. Meidän perheessä ei kukaan kuulu kirkkoon, mutta ei minusta siinä silti ole ongelmaa, että lapset käyvät päiväkotiryhmänsä kanssa joulukirkossa. Mielestäni kyllä kuuluu ihan yleissivistykseenkin olla tietoinen myös tästä uskonnollisesta sanomasta - se, mihin sitten oikeasti uskoo ja mitä johtopäätöksiä siitä tekee, on sitten eri asia. Eihän ne päiväkoti-ikäisten joulupuuhat todellakaan mitään käännyttämistä ole!
 
[QUOTE="jenn";25182137]Voi miten surullista, että eristät lapsesi muista näin. Ja jos olet oman vakaumuksesi valinnut, niin miksi et anna lapsen valita omaansa?

Jos lapsesi nyt menehtyisi, eikö olisi lohdullista, että hän olisi saanut uskoa Jeesukseen ja enkeleihin, jos niin on halunnut?

Toi on sulta lapsellista käytöstä, ihan tosi. Miten lapsi vaurioituu uskonnollisista perinteistä? Vai ärsyttääkö sua vain itseäs, varsinkin kun sua ei totella..[/QUOTE]

Boldattuun kohtaan tekisi kovasti mieli esittää vastakysymys: Miten lapsi vaurioituu siitä ettei perinteisiin sotketa uskontoa? Joulu talven pimeimmän ajan juhlana on ollut suomalaista kansanperinnettä paljon ennen kristinuskoa.

Pakkokäännytys ja alkuperäisten juhlien peittäminen omilla on selkeästi toiminut äärimmäisen hyvin, keskiverto suomalainen kun tuntuu kuvittelevan jeesuksen olevan alkuperäinen joulun tarkoitus.

Perinteisiin kannattaisi itse kunkin perehtyä, silloin ehkä ymmärtää miksi jotkut eivät välttämättä halua juhlia jouluakaan juuri sillä kristillisellä merkityksellä ;)
 
mkoko
Lapsen kanssa ollaan asiasta keskusteltu ja on itse sitä mieltä, ettei usko jeesukseen ja enkeleihin. Lapsi pääsee koulussa et-tunneille ja sitä myöten saa itse isompana valita uskooko vai ei ja mihin uskoo.
"Saa isompana valita"? Eikö saisi alkaa valita jo nyt.

T: Kristitty, joka ei usko Jeesuksen olemassaoloon Jumalan poikana tmv., vaan näkee tämän meidän kristinuskomme suuresti osana kulttuuriamme, ei uskontona.
 
Voi hyvä jumala (ja pienellä kirjoitettuna, turhaan lausuttuna)! Tämän takia justiinsa päiväkodit, koulut ja muut laitokset tulis olla lähtökohtaisesti uskonnottomia paikkoja. Kukin harjoittakoon niitä rituaalejansa sitten ja käyköön seurakunnan tilaisuuksissa, jos haluaa. Valitettavasti vain monissa kunnissa päiväkoti on seurakunnan kanssa tiiviissä yhteistyössä ja sieltä käydään "opettamassa" jne...
Sama juttu tosiaan, jos siellä kävis yhtenä päivänä seurakunnan täti ja toisena päivänä muslimi saarnaamassa omaa totuuttaa. Ja osallistumispakko kaikille...
 
"tosikko"
Mä en oikein ymmärrä tätä. Miksi lapsi ei voi olla mukana näissä tarhojen ja koulujen uskonnollisissa tilaisuuksissa? EihänNiissä käännytetä lapsia vaan kerrotaan toisenlaista tarinaa kuin mitä kotona.
Toivottavasti ajat ovat muuttuneet, mutta kyllä ainakin minun kouluaikanani noissa tilaisuuksissa välitettiin selvä viesti, eli että "tämä meidän ev lut homma on ainoa oikea, ja vaikka olemmekin tosi suvaitsevaisia, niin muiden uskonnot ja uskonnottomuudet ovat huonompia". Ei tietenkään noilla sanoilla, mutta viesti oli selvä.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt ja Wandii
"Saa isompana valita"? Eikö saisi alkaa valita jo nyt.

T: Kristitty, joka ei usko Jeesuksen olemassaoloon Jumalan poikana tmv., vaan näkee tämän meidän kristinuskomme suuresti osana kulttuuriamme, ei uskontona.
Pieni lapsi ei ole kypsä tekemään tämmöisiä valintoja, koska on niin johdateltavissa. Ja siihen se luterialaisuuden pakkosyöttö pienestä asti perustuukin. Ovat kirkon jäseniä ja maksavat vaikka tottumuksesta, jos ei muusta. Kirkon harmiksi monet oppii aikuistuttuaan ajattelemaan omilla aivoillaan ja kirkosta eroaminen kiihtyy jatkuvasti...
 
Meillä lapsi saa osallistua myös uskonnollisiin juttuihin, en näe sitä pahana asiana, vaikka olemmekin ateisteja. Mutta päiväkodin järjestämään joulukirkkoon emme osallistu, ja sitä oli joidenkin päikkäritätien vaikea ymmärtää. Meidänkin päiväkodista on aikalailla karsittu noita uskonnollisia juttuja, koska päikkärissä on niin paljon kirkkoon kuulumattomia lapsia(muita uskontoja jne.).
 

Yhteistyössä