Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

Joka ikinen syksy saa selittää samat asiat. Kyllä mie tarhaan ilmoitan jos vakaumukseni on muuttunut. Eivät kai he tarhalla kysele joka syksy jehovilta, muslimeilta ym., että saakos teidän lapset tänä vuonna osallistua uskonnollisiin juttuihin, kuten pyhäkouluun, kirkkoon ym.?! Ni miksi ateisteilta sitä pitää kysellä?

Poika on ollut päiväkodissa liki 4,5 vuotta ja joka vuosi tämä sama juttu on edessä. Juuri reilu viikko sitten kävin keskustelut päiväkodin johtajan kanssa, että jos on ihan pelkästään uskonnollinen juttu, kuten juuri pyhäkoulu, pääsiäishartaus, joulukirkko ym. niin lapsi ei niihin osallistu edelleenkään.

Eilen oli sitten tarhassa ollut joulupolku. Lapsen ryhmän seinällä luki ohjelmassa vain Joulupolku. Iltapäivällä kun hain pojan tarhasta, huomasin toisen ryhmän seinällä saman, mutta alla luki: seurakunnan järjestämä. ja kun kysyin pojalta, että oliko siellä, niin oli. Ja kyseessä oli pisteeltä pisteelle kierrettävä polku, jossa seurattiin joulutarinaa, eli jeesuksen syntymätarinaa. Minun mielestä tuo ei ole mitään muuta kuin uskonnollinen.

Aamulla en johtajaa nähnyt, mutta pojan oman hoitajan näin ja kun kysyin asiaa hältä, niin sanoi, että hän kyllä yritti kysellä muilta, että eikös pojan pitäisi jäädä muiden osallistumattomien lasten kanssa pois, niin johtaja oli ollut sitä mieltä, että kyllä poika voi tuollaiseen osallistua. Kunhan iltapäivällä haen pojan, niin toivon, että johtaja on paikalla, jotta voin antaa palautetta. En ymmärrä, että mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää jos poika ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnolliseen toimintaan. Eiväthän he tarhasta vie muiden uskontokuntien edustajiakaan sinne niin mikä ero meissä sitten on, että noin vaan viedään vaikkei pitäisi???
 
"vieras"
Kysyitkö sä sun pojalta, et halusko se sinne polulle mennä?

Kyllä mä pystyn kuvittelemaan myös sen miltä hoitajasta tuntuu sanoa, et sori. Sä jäät tänne nyt leikkimään kun muut lähtee seikkailemaan. Ette varmaan sitten vietä jouluakaan?
 
....
Toihan on ihan sairasta! Oletko kysynyt lapseltas jos hän haluaa olla mukana noissa jutuissa? Onko kivaa pilata lapsen lapsuus vain koska itse olet päättänyt vihata jotain uskontoa?
 
lto
No kun se ei ole niin yksinkertaista.

Jos esim askarrellaan joulun alla, niin saako lapsi askarrella tonttuja? Entäs jos arkarrellaankin enkeleitä, katsotaanko ne "kirkolliseksi" vaikka kyse on edelleen askartelusta....

Jos on lauluhetki, niin saako lapsi laulaa tonttulauluja? Entäs jos niiden tonttulaulujen jälkeen viimeisenä lauluna on "Heinillä härkien", pitääkö lapsi silloin viedä pois kesken laulutuokion?

Ja kun jokaisella kirkkoon kuulumattomalla perheellä säännöt ovat vielä vähän erilaiset, niin ei ihme, että henkilökunta menee sekaisin.
 
Ja kun lapsi ei ole ainut ryhmässään joka ei osallistu. Heillä on esim. jehovia jotka jäivät päiväkodille hoitajien kanssa. Poika ei ole ennenkään ollut moksiskaan vaikka on jäänyt pois. Hänen mielestään eilinenkin polku oli ollut tylsä.
 
No kun se ei ole niin yksinkertaista.

Jos esim askarrellaan joulun alla, niin saako lapsi askarrella tonttuja? Entäs jos arkarrellaankin enkeleitä, katsotaanko ne "kirkolliseksi" vaikka kyse on edelleen askartelusta....

Jos on lauluhetki, niin saako lapsi laulaa tonttulauluja? Entäs jos niiden tonttulaulujen jälkeen viimeisenä lauluna on "Heinillä härkien", pitääkö lapsi silloin viedä pois kesken laulutuokion?

Ja kun jokaisella kirkkoon kuulumattomalla perheellä säännöt ovat vielä vähän erilaiset, niin ei ihme, että henkilökunta menee sekaisin.
Minä olen ilmoittanut joka ikinen syksy, että jos toiminta tai tapahtuma on ihan pelkästään ja vain ja ainoastaan uskonnollinen, niin silloin ei osallistu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25182037:
Sun lapsihan sitois yhden hoitajan jäämään lapses kanssa päikkyyn, jos ei saa osallistua mihinkään jeesus-juttuihin?
Sitoohan yhtälailla se ryhmän yksi tai kaksi jehova-lastakin hoitajan jäämään päiväkodille. Ja ihan yhtälailla muslimilapsi sitoo hoitajan jäämään.
 
"Tiina"
Joulu ei ole kaikille uskonnollinen juhla. Kuten se ei alunperinkään ole ollut, ennenkuin kristityt sen omi itselleen. Polku oli ihan pelkästään ollut jeesuksen syntymätarina ja siis pelkästään uskonnollinen juttu.
Voisitteko ajatella Jeesusta historiallisena henkilönä? Nämä on hankalia asioita ja itse äitinä haluaisin, että omat lapseni kokisivat kuuluvansa joukkoon. Mutta tsemppiä taisteluun.
 
"jep"
Mun mielestä joulun kristilliseen osaan voi suhtautua kuin tarinaan. Että tällainen tarina johon jotkut uskovat.

Se on kuitenkin niiiiiiiin iso osa joulusta, että vähän vaikeaa sivuttaa se kokonaan. SILMÄT KIINNI LAPSI --> tuolla on seimi!!!


mä en usko kummituksiin, enkä silti ole ikinä kieltänyt lapsiani osallistumasta halloween-hulinoihin. koska se tarina siinä halloweenin ympärillä on nimenomaan tarina! Ja jouluun suhtaudun samalla tavalla. ei iskis mieleenkään kieltää lapsia menemästä kavereiden kanssa joulupoluille yms vaikka siellä olisi itse jeesus.

Itseasiassa, huomenna kuulemma tulee päiväkotiin pappi puhumaan jouluta. mä sanoin vaan tädeille, että kun lapsi on nyt töninyt muita niin voisivat pyytää josko pappi lapsen parantaisi...

Suhtaudun siis näihin asioihin kevyesti.
 
  • Tykkää
Reactions: imppu-83
lto
Minä olen ilmoittanut joka ikinen syksy, että jos toiminta tai tapahtuma on ihan pelkästään ja vain ja ainoastaan uskonnollinen, niin silloin ei osallistu.
No mielestäni tuo on juuri ongalmallista... Mikä on vain ja ainoastaan uskonnollista??? Onko enkeleiden askartelu uskonnollista? Entä onko tilaisuus jossa esitetään sekä jouluevankeliumi että tonttulauluja ja -leikkejä vain ja ainoastaan uskonnollinen???

Ehkäpä he ovat ottaneet poikasi mukaan juuri tuon epäselvän ohjeen takia. Tuollainen joulupolku kun tuskin on "vain ja ainoastaan uskonnollinen". Ei ainakaan ole ollut yksikään niistä poluista joille olen oman päiväkodin lapsien kanssa osallistunut.
 
No mielestäni tuo on juuri ongalmallista... Mikä on vain ja ainoastaan uskonnollista??? Onko enkeleiden askartelu uskonnollista? Entä onko tilaisuus jossa esitetään sekä jouluevankeliumi että tonttulauluja ja -leikkejä vain ja ainoastaan uskonnollinen???

Ehkäpä he ovat ottaneet poikasi mukaan juuri tuon epäselvän ohjeen takia. Tuollainen joulupolku kun tuskin on "vain ja ainoastaan uskonnollinen". Ei ainakaan ole ollut yksikään niistä poluista joille olen oman päiväkodin lapsien kanssa osallistunut.
No tämä hoitaja kenen kanssa juttelin, oli sitä mieltä, että oli pelkästään uskonnollinen. Ja jos siellä käydään pelkästään läpi jeesuksen syntytarinaa, niin mitä muuta se on kuin uskonnollinen. Se. että jos joulujuhlassa lauletaan joku laulu missä jeesus tai muuta vastaavaa mainitaan, mutta muuten koko muu juhla on tonttuja ym. niin sellaisiin on aina saanut osallistua. Koska ei ole pelkästään kirkollinen ja uskonnollinen juttu. Joulukirkko, pääsiäisihartaus, pyhäkoulu...esim. nuo ovat pelkästään uskonnollisia. Ja jos juuri johtajan kanssa asiasta juttelin ja selvitettiin asia, niin viikon päästä jo unohdetaan. Kyllä ne uuiden uskontokuntien edustajien kanssa toimii hyvin, mutta mikä siinä on, ettei ateistien kanssa toimi. Vakaumus tämäkin on.
 
"vieras"
No kun se ei ole niin yksinkertaista.

Jos esim askarrellaan joulun alla, niin saako lapsi askarrella tonttuja? Entäs jos arkarrellaankin enkeleitä, katsotaanko ne "kirkolliseksi" vaikka kyse on edelleen askartelusta....

Jos on lauluhetki, niin saako lapsi laulaa tonttulauluja? Entäs jos niiden tonttulaulujen jälkeen viimeisenä lauluna on "Heinillä härkien", pitääkö lapsi silloin viedä pois kesken laulutuokion?

Ja kun jokaisella kirkkoon kuulumattomalla perheellä säännöt ovat vielä vähän erilaiset, niin ei ihme, että henkilökunta menee sekaisin.
Missä helvetin kohtaa raamattua puhutaan tontuista? Miten tontut ja joulupukki liittyy ev.lut uskontoon? Miksi ei saisi askarrella tonttuja tai uskoa pukkiin pitääkö sitä saatanan kristusta tunkea joka paikkaan? Joulua kyllä ilman jeesusteluakin!!!
 
....
Sitoohan yhtälailla se ryhmän yksi tai kaksi jehova-lastakin hoitajan jäämään päiväkodille. Ja ihan yhtälailla muslimilapsi sitoo hoitajan jäämään.
Tunnen pari nuorta jehovantodistajaa, ja olen oppinut vihaamaan tuollaisia kiihkouskovaisia. Siis sitä mitä he tekevät lapsilleen. Pakottavat heidät ajattelemaan eri tavalla kuin valtaväestö.
Ja sinä et edes ole siis kiihkouskova? Tai tavallaan vaikutat olevan. Miten se sinua oikeasti voi haitata että lapsesi saisi viettää normaalia aikaa, ihan kuin muut lapset?

Se, että Jehova- ja muslimilapset joutuvat jäämään hoitoon kun muut tekevät jotain kivaa (ei välttämättä kivaa, mutta kaikki erilainen on lapsien mielestä kivaa, ainakin mitä itse muistan ala-asteajoista), on minusta kaikin puolin surullista :( Ja tämä pelkästään siksi että vanhemmat ovat päättäneet että heidän lapset eivät saa tehdä samaa kuin muut.
 
"äippä 80"
Mun lapsen päiväkodissa ei juurikaan ole mitään uskonnollisia juttuja. Päiväkodissa on tosiaan monenlaista taustaa omaavia lapsia ja olisi hieman kummallista järjestää kovin uskonnollista ohjelmaa. Meidän perheemme on uskonnoton ja ehdottomasti en halua lapsen osallistuvan mihinkään tunnustukselliseen ohjelmaan. Päiväkodin joulujuhla on täysin maallinen, tonttuja sun muita:)

Ymmärrän ap:tä kyllä täysin, itsekin vetäisin herneen nenään jos mun lapsi esim olisi viety kirkkoon....kerran hätkähdin kun ilmoitustaululla näkyi, että päiväkodissa oli vieraillut pappi. Mun mielestä mun tuolloin kirkkoon kuulumatonta 1-vuotiasta ei tarvisi moiselle altistaa...
 
  • Tykkää
Reactions: Senni Tonnika
"jenn"
Voi miten surullista, että eristät lapsesi muista näin. Ja jos olet oman vakaumuksesi valinnut, niin miksi et anna lapsen valita omaansa?

Jos lapsesi nyt menehtyisi, eikö olisi lohdullista, että hän olisi saanut uskoa Jeesukseen ja enkeleihin, jos niin on halunnut?

Toi on sulta lapsellista käytöstä, ihan tosi. Miten lapsi vaurioituu uskonnollisista perinteistä? Vai ärsyttääkö sua vain itseäs, varsinkin kun sua ei totella..
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_

Yhteistyössä