Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

Täällä toisin päin, meidän lapset ei kuulu kirkkoon ja saavat ET opetusta mutta ollaan ilmoitettu että saavat osallistua kaikkiin joulukirkkoihin ym. Silti opettajat soittavat ja kysyvät erikseen jokaisen vähänkään uskoon liittyvän jutun kohdalla että saako lapset nyt varmasti osallistua.

Varovaisuuden ymmärtäisi jos olisivat muslimeja, mutta agnostikot ei nyt yleensä hajoa muiden jeesustelun näkemisestä.. ET-opetukseenkin kuuluu tutustuminen erilaisiin uskontoihin ja vierailut monenlaisissa kirkoissa.
 
"tuuti"
Annatteko lapsenne kuunnella Kalevalaa jos sitä luetaan päivkodissa? sehän satua sekin - ja kuitenkin aika vahva tekijä meidän kultuuritaustassa. Yksikään ei taida selvitä koulusta ilman että ei tietäisi jotain kalevalasta.

Yhtälailla kristiusko on meillä osa kultuuria, moni pyhäpäiväkin (vapaakin) sen verukeella vietetään. Miksi se on ajateltava aina uskontona? Toiset tekee siitä aateen itselle - toiset vaan tietävät sen olemassa olon ja ajatukset pääpiirteissä. joten mitä sitten jos sitä lapselle silloin tällöin opetetaan? Oppii miksi meillä on vaikka pääsisäisloma.
 
Itse toimin ihan samalla tavalla! Ja kuulun kirkkooon. En osallistu kuitenkaan uskonnollisiin menoihin. Lapsemme on kastettu, mtta naimisiin olemme menneet maistraatissa, emme "jumalan silmien edessä".

Tästä huolimatta en sulkisi lapsiamme pois uskonnontunneilta, uskontoon liittyvistä tarhan ja koulun tilaisuuksista. Ne ovat osa suomalaista kulttuuria.
Tässä oot oikeassa, mutta mun mielestä kulttuuriin voi tutustua muutenkin (ja paremmin) kuin pakkosyöttämällä tunnustuksellista opetusta.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
En mä tarkota että uskonnon täytyisi olla samanlaista kun ennen. Mutta mitä tapahtuu jos kaikki tuollainen täytyy kieltää? Käypä katsomassa katolisissa maissa sitä yhteisöllisyyttä ym. Se kaikki on osa sitä kulttuuria ihan niin kuin luterilaisuus on osa tätä kulttuuria. Miksi se pitäisi kieltää nyt kun se on saanut olla rauhassa tähänkin asti? Niinpä niin, otetaan vaan muslimit sun muut tänne itkemään kuinka kouluissa täytyy olla heidän uskontonsa opetusta. Menköön vaan sinne omiin maihinsa harjoittamaan omia uskontojaan.
Eikä kenenkään ole pakko kuulua kirkkoon tai uskoa mutta mun mielestä on väärin että lapset siitä joutuvat kärsimään ja tuntevat olevansa erilaisia kun vanhemmat kieltävät osallistumasta. Jos kerran on uskonnonvapaus niin eikö se koske lapsia?
Nyt kyllä jo melkein lukisin uudelleen oman tekstisi ja miettisin miltä tuo kuulostaa..
 
mamacita: sori ei mennä mihinkään ;) kumma kyllä sodanaikana jopa armeijassa onnistui uskonnolliset jutut (rintamaa, sotaa tai henkeä vaarantamatta ) mutta ei nykysuomessa "rauhan aikana".
Muslimit eivät itke uskonnon opetuksen perään vaan ovat valmiita järjestämään sitä itse moskeijossaan jos sitä on opettamassa koulussa "epäpätevä" henkilö.
Ja ei mitään erivapauksia vaaditaa vaan että saadaan olla osallistumatta
uskonnolliseen tapahtumaan tai saadaan poistua vähin äänin muita häiritsemättä (jolloin halukkaat voivat nauttia annoksensa omaa uskoaan).
Meilläkin on omat juhlamme joita vietämme rauhassa ilman tuputusta.
Kuitenkin Suvivirsi ja muut uskontoon liittyvät perinteiset tavat on jouduttu lopettamaan muslimien ja muiden takia? Toki jokainen voi poistua paikalta jos siltä tuntuu mutta miksi se pitäisi olla kaikilta pois?
 
Pitäisikö?
Meinaatko että kaikki vanhemmat jotka päästävät lapsen joulukirkkoon rukoilevat ja kertovat kauhutarinoita Helvetistä?

Ihan uteliaisuuttani kysyn, minkälainen lapsuus sinulla on ollut?
Aikaslailla normaali lapsuus...Meidän suvustamme vain äitini kuuluu kirkkoon. Lapsena käytiin pyhäkoulussa jokusen kerran kun äiti sinne meidät vei ja pitäjä oli naapurin rouva. Mutta hyvin pian jäimme pois kun emme halunneet siellä käydä. Kouluissa on aina tuputettu uskontoa ja mielelläni olisin jo silloin ollut osallistumatta uskontotunneille, mutta pakkohan se oli. Rippikoulun olen käynyt ihan vain kun pääsin sitä kautta valetamaan lappiin pariksi viikoksi ja kaverit tietty meni myös.
 
No mutta tehdään nyt sitten samantien niin että pelkästään luterilaiseen kirkkoon kuuluvat viettävät tästä eteenpäin vapaapäivää kun on joku uskonnollinen pyhä? Tai juhlivat niitä. Ateistit ja muslimit menköön töihin niinä päivinä kun eivät kerran halua että uskontoa tuputetaan.
 
Kuitenkin Suvivirsi ja muut uskontoon liittyvät perinteiset tavat on jouduttu lopettamaan muslimien ja muiden takia? Toki jokainen voi poistua paikalta jos siltä tuntuu mutta miksi se pitäisi olla kaikilta pois?
Kaivaisitko muru hyvä virallisen tiedon jonka mukaan ne on kaikkialla lopetettu juuri muslimien takia?
empä usko että sellaista tietoa löytyy ;)..lienee niinkuin betonipossu kohun kanssa jonka takana oli ihan peri suomalainen.

Ainakin Vantaalla ja muissakin kouluissa onnistuu erittäin hyvin se että esim suvivirsi on lopussa ja sitä ennen saavat poistua muslimit ja muut jotka eivät halua uskonnollista osuutta ja siitä saavat nauttia ne ketkä haluavat. Näin myös joulujutuissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"Milla"
[QUOTE="just";25182383]Tässä olisi voinut antaa suoraan sen tontun, ja kunnioittaa näin vanhemman toiveita. Sama toisinpäin, jos ei saa askarrella jouluaskarteluja, niin annatko valita tontun? Ei luulisi olevan noin vaikeaa : )))[/QUOTE]

No mutta sehän on helppoa, jos ei saa ollenkaan askarrella joulujuttuja. Silloin on aina sen pienryhmän kanssa joka ei askartele (meillä siis puolet askarteli ja puolet teki jotain muuta). Mutta hankalia on nimenomaan nämä saa tehdä tätä, mutta ei tätä -perheet.

Esim tämän "Maijan" tapauksessa on toivottu että ei osallistu mihinkään uskonnolliseen.
Nyt siis ehti itse ottaa askarreltavakseen tämän enkelin ja annoimme hänen näin tehdä, kun kaikki muutkin saivat itse valita.
Iltapäivällä esitteli valkoista enkeliään, jolla oli ihan silkkipaperihame ja siivet kakkupaperista ja äitinsä kehui sen maasta taivaaseen.
Tänä päivänä en oikeastaan tiedä, olisiko ko lapsi saanut enkelin askarrella vai ei. Äiti ei kommentoinut asiaa meille mitenkään, mutta yleinen ohje siis on, että ko lapsi ei saa osallistua uskonnolliseen toimintaan.
 
[QUOTE="pöh";25182381]Hehehehhehehheheheheheheehheheh! Lapsesi on varmaan tyytyväinen vastaukseen.[/QUOTE]

Kyllä oli hyvin tyytyväinen. Ja juuri syksyllä haudattiin kissamme ja keskusteltiin samasta aiheesta siitä, että jonkin ajan kuluttua ei kissaa haudassa enää ole vaan on maatunut mullaksi.
 
inka78
Kaverini on kasvatettu ateistisessa perheessä, mutta osallistui aina kerhoissa ja koulussa kaikkiin uskonnollisiin juttuihin. Hänellä oli toki mahdollisuus olla osallistumatta, mutta hän halusi osallistua. Lapselle on kai tärkeää saada olla porukan mukana. Kaverini kävi siis elämänkatsomustiedon tunneilla, mutta noin muuten asiasta ei tehty numeroa.

Aikuisena hän on muistellut, että esim. koulukirkossa käyminen oli hauskaa, koska hän pääsi näkemään, mitä siellä kirkossa oikein tapahtuu jne. Olihan se varmasti myös ihan hyvää yleissivistystä hänelle, eikä hänestä silti tullut "uskovaista". Kaverini kertoi, että esim. juuri noista pääsiäis- ja joulupoluista ala-asteella hänen äitinsä oli sanonut, että "se on semmoista satua, mutta saa leikkiä mukana". Se oli hänestä hyvä asia, koska eihän lapsi näitä asioita sillä tavalla ymmärrä tai mieti.

Kaverini on nykyäänkin ateisti, mutta ei mitänkään kiihkomielinen, vaan kiinnostunut uskonnoista ja kulttuureista ja hyvin suvaitseva fiksu ihminen.

Aloittajalle sanoisin, että vanhemman kannattaa miettiä omat syyt ja tunteet selväksi. Omia "traumoja" ei kannata siirtää lapseen. Lapsihan ei ole tehnyt mitään väärää, vaan hänelle kaikki on vain ollut leikkiä. Jos kyselet ja kyttäät ja riitelet kaikesta kerhotätien kanssa, niin lapsi pahoittaa mielensä.
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa
Aikaslailla normaali lapsuus...Meidän suvustamme vain äitini kuuluu kirkkoon. Lapsena käytiin pyhäkoulussa jokusen kerran kun äiti sinne meidät vei ja pitäjä oli naapurin rouva. Mutta hyvin pian jäimme pois kun emme halunneet siellä käydä. Kouluissa on aina tuputettu uskontoa ja mielelläni olisin jo silloin ollut osallistumatta uskontotunneille, mutta pakkohan se oli. Rippikoulun olen käynyt ihan vain kun pääsin sitä kautta valetamaan lappiin pariksi viikoksi ja kaverit tietty meni myös.
Menit siis rippikouluun siksi että pääsit lappiin ja koska kaverit meni? halusit mennä koska kaverit meni mutta lapsesi ei saa osallistua juttuihin mihin kaverit osallistuu koska ne ovat uskonnollisia?
 
miten ottaa
Mä en olis kyllä halunnu opetella koulussa histroriakaan - ei se mua kiinostanut, enkä mä sillä mitään tee. Olis vanhemmat voinnut selittää pakolliset kuten itsenäistymisen ja sodat.

Suorastaa pakkosyöttöä sanon minä.
 
Kuitenkin Suvivirsi ja muut uskontoon liittyvät perinteiset tavat on jouduttu lopettamaan muslimien ja muiden takia? Toki jokainen voi poistua paikalta jos siltä tuntuu mutta miksi se pitäisi olla kaikilta pois?

Toi on se mitä en ymmärrä. me ollaan ort. ja tyttö on saanu osallistua kaikkiin uskonnollisiin juttuihin ja tulee vastaisuudessakin osallistumaan. Muistan joulujuhlassa lauletut joululaulut ja oli lucia-juhlia ( en tiedä pidetäänkö niitä nykyään) ja joka keväinen suvivirsi oli merkki kesälomasta.

Kuitenki suurempi osa kuuluu johonkin kristilliseen ryhmään joten se pieni osa joka kuuluu ei kristilliseen/ ateistit voi jäädä pois tapahtumista jos ei saa olla mukana mutta ei kaikilta sitä pitäs pois ottaa.
 
"äippä 80"
Kuitenkin Suvivirsi ja muut uskontoon liittyvät perinteiset tavat on jouduttu lopettamaan muslimien ja muiden takia? Toki jokainen voi poistua paikalta jos siltä tuntuu mutta miksi se pitäisi olla kaikilta pois?
Tiedätkö, Suvivirsi ei ole jokaiselle suomalaiselle korvaamaton osa suomalaista kulttuuria. Esim minulle ei ole. Eikä ole kaikille muillekaan. Kaikki suomalaiset eivät halua virsien veisuuta juhliin.

Olen tietoinen, että esim monilla vapaapäivillä on uskonnollinen perusta mutta silti minun suomalainen tapakulttuurini ei ole mitenkään keskeisesti kristillistä. Joulut ja pääsiäiset ovat maallisia juhlia meillä ja muut ovat vain ilmaisia vapaapäiviä töistä;)
 
Kaivaisitko muru hyvä virallisen tiedon jonka mukaan ne on kaikkialla lopetettu juuri muslimien takia?
empä usko että sellaista tietoa löytyy ;)..lienee niinkuin betonipossu kohun kanssa jonka takana oli ihan peri suomalainen.

Ainakin Vantaalla ja muissakin kouluissa onnistuu erittäin hyvin se että esim suvivirsi on lopussa ja sitä ennen saavat poistua muslimit ja muut jotka eivät halua uskonnollista osuutta ja siitä saavat nauttia ne ketkä haluavat. Näin myös joulujutuissa.
Kyllä mä tiedän kouluja joissa on kielletty. Ja esimerkiksi juuri poikani päiväkodissa KAIKKI uskontoon vähänkin viittaava on kielletty. Tässä pienessä päiväkodissa muslimilapsia on viisi.
 
[QUOTE="äippä 80";25182447]Tiedätkö, Suvivirsi ei ole jokaiselle suomalaiselle korvaamaton osa suomalaista kulttuuria. Esim minulle ei ole. Eikä ole kaikille muillekaan. Kaikki suomalaiset eivät halua virsien veisuuta juhliin.

Olen tietoinen, että esim monilla vapaapäivillä on uskonnollinen perusta mutta silti minun suomalainen tapakulttuurini ei ole mitenkään keskeisesti kristillistä. Joulut ja pääsiäiset ovat maallisia juhlia meillä ja muut ovat vain ilmaisia vapaapäiviä töistä;)[/QUOTE]

Tuota juuri tarkoitan. Ei haittaa pitää niitä ilmaisia vapaapäiviä mutta kun pitäisi osallistua joulujuhlaan jossa lauletaan yksi virsi niin nostetaan meteli siitä kuinka se on väärin koska ette kuulu kirkkoon.
 
  • Tykkää
Reactions: Scindapsus
Kaverini on kasvatettu ateistisessa perheessä, mutta osallistui aina kerhoissa ja koulussa kaikkiin uskonnollisiin juttuihin. Hänellä oli toki mahdollisuus olla osallistumatta, mutta hän halusi osallistua. Lapselle on kai tärkeää saada olla porukan mukana. Kaverini kävi siis elämänkatsomustiedon tunneilla, mutta noin muuten asiasta ei tehty numeroa.

Aikuisena hän on muistellut, että esim. koulukirkossa käyminen oli hauskaa, koska hän pääsi näkemään, mitä siellä kirkossa oikein tapahtuu jne. Olihan se varmasti myös ihan hyvää yleissivistystä hänelle, eikä hänestä silti tullut "uskovaista". Kaverini kertoi, että esim. juuri noista pääsiäis- ja joulupoluista ala-asteella hänen äitinsä oli sanonut, että "se on semmoista satua, mutta saa leikkiä mukana". Se oli hänestä hyvä asia, koska eihän lapsi näitä asioita sillä tavalla ymmärrä tai mieti.

Kaverini on nykyäänkin ateisti, mutta ei mitänkään kiihkomielinen, vaan kiinnostunut uskonnoista ja kulttuureista ja hyvin suvaitseva fiksu ihminen.

Aloittajalle sanoisin, että vanhemman kannattaa miettiä omat syyt ja tunteet selväksi. Omia "traumoja" ei kannata siirtää lapseen. Lapsihan ei ole tehnyt mitään väärää, vaan hänelle kaikki on vain ollut leikkiä. Jos kyselet ja kyttäät ja riitelet kaikesta kerhotätien kanssa, niin lapsi pahoittaa mielensä.
Näinpä sitä toivoisi omallekin lapselle käyvän, että on kiinnostunut asioista (uskonnot ja niiden historiahan on tosi kiinnostavaa) ja osaa tehdä omat päätöksensä, eikä tuputa näkemystään muille, vaikka voi siitä keskustellakin.
Ongelma minusta on se, että kristillistä näkemystä tuputetaan, koska luterilaisuus on vielä valtionuskonto. Jatkossa nämä tullaan varmasti erottamaan toisistaan, koska valtion pitää toimia kirkosta erillään, mutta sen aikaa uskonnottomia, muslimien ja muiden pitää vaan kärvistellä...
 
Kyllä mä tiedän kouluja joissa on kielletty. Ja esimerkiksi juuri poikani päiväkodissa KAIKKI uskontoon vähänkin viittaava on kielletty. Tässä pienessä päiväkodissa muslimilapsia on viisi.
Ai ihan tiedät..wuhuu hurja juttu :D ..mutta ei kuitenkaan siis ole kaikkialla/koko suomessa ? eihän ;) elä siis Neiti hyvä yleistä.
Monessa paikassa kun onnistuu tuo mainitsemani juttu että jokainen saa mitä haluaa : ei kristilliset saavat lähteä ajoissa pois ja kristilliset tai muuten siitä nauttivat saavat osallistua.
 
"äippä 80"
Tuota juuri tarkoitan. Ei haittaa pitää niitä ilmaisia vapaapäiviä mutta kun pitäisi osallistua joulujuhlaan jossa lauletaan yksi virsi niin nostetaan meteli siitä kuinka se on väärin koska ette kuulu kirkkoon.
?:) Ai että uskovaisilla pitää olla enemmän lomapäiviä vai? Eiköhän näistä säädetä työehtosopimuksissa sun muissa että paljonko vuodessa tehdään hommia. Ja se koskee jokaista maailmankatsomukseen katsomatta:)
 
meillä näin minä kuulun kirkkoon ja mies ja lapset ei ( nimi ilmoitettu maistraattiin) mutta tarhassa ja koulussa lapsi osallistuu uskonnon tunneille samoin kaikkiin koulun tapahtumiin :)ja ripari iässä saa itse päättää liittyykö kirkkoon ( käy riparin) vai ei :)
 
....
[QUOTE="vieras";25182416]Sellasta se on´: ) Ja tuskinpa uskaltaisit. Massan mukana taitaa olla muussakin asioissa helppo mennä : )))[/QUOTE]

Itse olin massasta poikkeava lapsena. Enkä todellakaan haluaisi sitä samaa kohtaloa omille lapsilleni. Etenkään mistään noin turhasta syystä.
 

Yhteistyössä