Tiedätkö todellisuuden siitä miten valtaosassa esimerkiksi kouluista ne joulujuhlat on järjestetty ja mitä siellä lauletaan? Mistä tulee ajatus, että se kaikki uskonnollinen olisi riisuttu valtaosasta kouluja. Varmasti on niitäkin ääripäitä olemassa, vähemmistönä väitän. Suurimmassa osassa varmasti veisataan se suvivirsikin.Ensinnäkään mun vanhemmat ei todellakaan ole ollut mitenkään erityisen uskovaisia koskaan. Joulukirkossa olen koulun kanssa käynyt ja nyt vanhempana ihan itse. Riparilla olin koska itse halusin ja sen jälkeen isostoiminnassa. En pelkän Jeesuksen takia vaan koska halusin.
Ja jouluun kuuluu mun mielestä tietyt perinteet joten miksei niitä tarvitse kunnioittaa? Ateistit voi tulla sanomaan että ne on vääriä ja niillä ei ole mitään perää mutta kuitenkin heidän vakaumustaan pitäisi mun kunnioittaa? Tai muslimien?
Eikä niitä Raamatun tarinoita tarvitse totena kertoa mutta mun mielestä se on niin iso osa meidän kulttuuria että olisi outoa jos lapsi ei tietäisi niistä mitään vaan siksi kun vanhemmat eivät halua.
Eikä mun mielestä siinä ole mitään outoa jos et-tunneilla käyvät eivät mene esim. joulukirkkoon. Aikaisemmin ihmettelin tuotakin. Mutta se että joulujuhlista pitäisi kieltää kaikki uskontoon viittaava että kaikki voisivat osallistua menee mun mielestä vähän turhan pitkälle. Kohta ei ole mitään jäljellä vanhoista tavoista ja perinteistä jos tätä tahtia kaikki uudistetaan.
Jotenkin tällä paikkakunnalla oli mainio esimerkki siitä, miten menee vellit ja puurot tässäkin sekaisin. Lapset järjestivät mahtavan kevätesityksen, johon olivat alusta loppuun luokittain itse laatineet esitykset ja käsikirjoitukset. Siihen ei suvivirsi kuulunut, koska lapset eivät sitä esitykseen halunneet. Kyse ei ollut halusta tuhota kulttuuria, vaan siitä ettei se sopinut lopulliseen kokonaisuuteen ja esityksen teemaan.
Lopputulos: vanhempien rinki, jotka seisoivat kuin pöntöt veisaamassa protestina suvivirttä PIHALLA. Paikallislehden mielipidekirjoituksiin sitten ilmestyi puheita, kuinka kaikki uskontoon liittyvä tahdotaan kieltää, kiitos muslimien. Minusta se oli loukkaavaa lapsia kohtaan, jotka kuukausia hioivat sitä esitystä . Lopulta rehtorikin puuttui asiaan ja yritti selittää, ettei kyseessä ole mikään kuin esityksellinen kokonaisuus. Arvaa auttoiko? Ei, erilaisuus oli syynä ja tahto rikkoa se kulttuuri. Kun puhutaan vauhkoontumisesta. Ei se tämäkään nyt ihan oikein mennyt.