Mikä on teistä minimi aika olla poissa töistä lapsen saatuaan?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Menin yhden lapsen jälkeen töihin lapsen ollessa 5kk ja voi sitä päivittelyjen määrää varsinkin työkavereiden osalta. Ihan mukavasti meilä meni, isä huolehti lapsesta sen ajn kun olin töissä ja muun ajan hoidimme yhdessä sekä lapset että kodin. Tämä lapsi ei onneksi öisin heräillyt. Jos minä olisin jäänyt kotiin, olisin miehen työaikojen takia ollut vastuussa kodista ja lapsista käytännössä koko hereilläoloajan. Lapsi meni päiväkotiin 1 1/2 v.
 
"ap"
[QUOTE="Vieras";27099585]Menin yhden lapsen jälkeen töihin lapsen ollessa 5kk ja voi sitä päivittelyjen määrää varsinkin työkavereiden osalta. Ihan mukavasti meilä meni, isä huolehti lapsesta sen ajn kun olin töissä ja muun ajan hoidimme yhdessä sekä lapset että kodin. Tämä lapsi ei onneksi öisin heräillyt. Jos minä olisin jäänyt kotiin, olisin miehen työaikojen takia ollut vastuussa kodista ja lapsista käytännössä koko hereilläoloajan. Lapsi meni päiväkotiin 1 1/2 v.[/QUOTE]

Joo tätä työkavereiden päivittelyä vähän pelkään. Ikävä homma jos töissä seläntakana sitten puhuvat etten vaikkapa välittäisi lapsesta. Jotkut ei vaan ymmärrä että välittämisen tapoja on monia eikä yhtä oikeaa tietä ole.
 
"vieras"
[QUOTE="dominique";27099442]2vko. Jos on täällä Ranskassa vähänkään vaativammassa hommassa niin ei ole harvinaista palata töihin jo parin vko päästä. Ja noin puolet tutuista äideistä ylipäätään aloittaa imetyksen, harva jatkaa paria kuukautta pidempään[/QUOTE]

Näin muistelinkin jossain maissa olevan. Eikä siellä varmaan kaikki ole psykopaatteja ja häiriintyneitä, kuten joku jo aiemmissa kommenteissa kuvaili lapsia jotka ovat olleet vauvana muun kuin äidin hoidossa.
 
"vieras"
Jos lapsen antaa vieraan hoitoon vauvana, ei voi koskaan varmasti tietää kuinka vauva tulee hoidettua. Huonolla tuurilla hoitaja laiminlyö työtään ja vauva ei saa tarvitsemaansa hoitoa ja vuorovaikutusta. Tämä on riski henkiselle vauvan kehitykselle ja voi olla alku persoonallisuushäiriön tai rankimmissa tapauksessa psykopatian kehittymiselle. Se, että äiti ei hoida vauvana omaa lastaan, ei vaaranna psyykkistä kehitystä, mutta useat laiminlyönnit ja ns. kaltoinkohtelu altistaa. Kiintymyssuhde syntyy vauvaa hoitaessa ja mitä vähemmän on vuorovaikutuksessa vauvaansa, sitä vähemmän vauva kiintyy.
 
"Vieras"
[QUOTE="ap";27099789]Joo tätä työkavereiden päivittelyä vähän pelkään. Ikävä homma jos töissä seläntakana sitten puhuvat etten vaikkapa välittäisi lapsesta. Jotkut ei vaan ymmärrä että välittämisen tapoja on monia eikä yhtä oikeaa tietä ole.[/QUOTE]

Minulla on kyllä sellaiset työkaverit, että ovat ääneen pohtineet, pärjääkö isä sairaan lapsen kanssa vai pitäisikö minun lähteä kotiin. Ovat kyllä tyytyneet vastaukseen, että kun isä ei sinä päivänä ole töissä, päivä olisi minulle palkaton.

Tuossa hoitajan ottamisessa kotiin on kaikenikäisten lasten kohdalla se hankaluus, että jos hoitaja sairastuu, olette hankalassa tilanteessa. Mistä löytää uusi hoitaja ja maksaa palkka molemmille? Toinen on tuo lapsen sairastuminen, työnantajan ei ole pakko antaa palkallista vapaata, teillähän on hoito jo valmiiksi muokattu yksilölliseksi ja lapsi voi olla hoidossa.

Vanhana ja viisaana ;) suosittelen teidän perheelle, että olette vanhempainvapaan ajan kotona, ensin sinä ja sitten isä.
 
Millaista työhönpaluuta suunnittelet? Siis kuinka pitkiä päiviä, kuinka usein, pystyykö osan töistä tekemään kotoa käsin?

Riippuu tosissaan paljon siitä tilanteesta, kuinka hyvin lapsi nukkuu ja miten vaativa on muuten. Omista lapsista esikoinen ja kuopus olivat niin helppoja ja itse olin niin pirteä ja energinen että sen puolesta olisin voinut palata töihin jo vauvojen ollessa 3kk mutta toisaalta olin niin kiinni pienissä etten olisi kestänyt tuota eroa. Eikä toisaalta ollut kiinnostustakaan palata töihin tuolloin. Keskimmäinen oli taas sen verran vaativampi että juurikaan ennen 9kk ikää en olisi jaksanut palata töihin (ja tuolloinkin tein sen lähinnä koska töissä oli kevyempää kuin kotona).
 
Foortti harmaana
Lapsen kannalta minimi olis (huokaus) vuosi-puoltoista.
Mun henk. koht. mielipide on se 3v minkä "saa" olla.
Sen olen ollut itsekin.

Se on lyhyt aika lapsen elämässä.
Tai toisaalta pitkä, jos ajattelee, että päiväkotiin ym pitäisi mennä jo vuosikaana...

Mutta kaikki tavallaan.
Kunhan lapsella on hyvä olla JOSSAIN.
 
isä on lähtökohtaisesti vauvalle yhtä outo kuin mummi, äidit kaverit tai naapurit eli äänen on ehkä kuullut mutta muuta yhteyttä ei ole.
Äiti on aina se ensisijainen kiintymyssuhde vauvalle, sen jälkeen on sitten ihan sama kehen se toissijainen kiintymyssuhde luodaan, oli se sitten isä, adoptio äiti, naapurin setä tai hoitotäti.
Vauva ei pysty luomaan ensisijaista kiintymyssuhdetta kuin yhteen ihmiseen ja sen vuoksi isä voi ihan hyin olla töissä. Isä alkaa olla lapselle tärkeä vasta 6kk+ kun se alkaa ymmärtää jostain jotain.
Tää on kyllä suurinta sontaa mitä oon ikinä kuullut!
Että isä on lapselle yhtä outo kun saapurin setä...
 
vierailija
Lisäksi ette voi etukäteen yhtään tietää tuleeko teille tyytyväinen vauva joka nukkuu ja syö hyvin, vai koliikkivauva jota täytyy kanniskella illat ja välillä yölläkin ympäri asuntoa.

Ympäristöministeriössä oli tämä Paula Lehtomäki. Sai kaksi lasta ministeriaikanaan ja sitiä oli joku lehtijuttukin miten monta hoitajaa heille oli palkattu korvaamaan työssäkäyvää äitiä. Yöllä ja päivällä eri henkilöt, heillehän kuuluu vapaapäivät ja lomat. Tarvitaan tosi monta työntekijää korvaamaan yksi äiti, koska työntekijä ei tee töitä 24/7.
https://www.kainuunsanomat.fi/avainsana/valtioneuvosto/
 
Jos aloittajalla on vakituinen työ, niin siinä tapauksessa kannattaa varmaan mennä oman fiiliksen mukaan. Voi olla, että alkuperäiset suunnitelmat muuttuu riippuen siitä miten elämä vauvan kanssa lähtee käyntiin.

Riippuu myös siitä, mikä on työnjako lapsenhoidossa miehen tai kumppanin kanssa. Mikäli kumppani haluaa jäädä kotiin, niin senkus töihin vaan. Vanhempainvapaa on tehty jaettavaksi juuri siten, kuin kullekin perheelle sopii.

Tunnen itse naisia, jotka ovat tehneet töitä kotoa käsin jo äitiyslomalla, sillä heillä on ollut niin paljon luppoaikaa pienen vauvan kanssa. Isomman kanssa sitten vähän eri asia.
 

Yhteistyössä