mikä lahja voi yllättä lapsia jouluna?:)

  • Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
emme ole sellaisia jotka jaksa kotona koko elämää istua, jos joku jaksa niin olehyvää vaan, ei meitä siihen tarvi pakota, ei meijän lapsetkin pitää koto olemisesta, mä pari pv kipeä ja tuntu että kaikilla jo täällä menee pää sekaisin
Sanon nyt ihan suoraan, vaikket ehkä sanomastani pidäkään. Olen saanut kirjoituksistasi kuvan, että koitat paikkailla omaa kiirettäsi, stressiäsi ja kärsimättömyyttäsi lapsillesi materialla ja extreme-tapahtumilla. 3,5 -vuotiaalle riittää pari kertaa vuodessa joku hopplophärdelli ja tuon ikäinen lapsi nauttii huomattavasti enemmän vaikkapa piparkakkujen leipomisesta äidin kanssa. Mutta se edellyttää, että äiti ei revi esiliinansa nauhoja piparitaikinan pudotessa lattialle.

Katselin tässä hiljattain dokkaria lapsista, joilla oli liikaa virikkeitä. Tulin surulliseksi siitä, että joillain lapsilla on liian paljon ja liian varhain eikä oikein mikään enää saa heitä tyytyväisiksi. Koko ajan pitää olla enemmän ja enemmän jotain hypeä, jotta mikään tuntuisi edes miltään. Nämä lapset saivat hetkellisen hyvän olon asioista, joita taas tehtiin, mutta kahden päivän päästä olisi pitänyt olla jo jotain vielä erikoisempaa.

Ikävä kyllä ihmisen elämä on pääasiassa arkista puurtamista, jossa niitä hohtohetkiä on vain harvoin. On parempi yrittää löytää hohtoa pienistäkin asioista kuin olla vuosikausia tyytymätön elämäänsä sen vuoksi, että kaikki kokemisen arvoinen on koettu jo aikoja sitten. Mistä lapsesi saavat tyydytyksen sitten, kun ovat murrosiässä, kun kaikki kiva on jo saatu? Päihteistä? Irrallisista ihmissuhteista? Rikoksista? Jostain he hakevat sen, mistä tulee taas se jännittävä hypen tunne, mihin ovat jo lapsuudessa tottuneet.

En sano, että sun pitäisi kertaheitolla alkaa elämään lastesi kanssa toisin. Mutta suosittelen pysähtymään ja miettimään asioita.
 
Venakko Milanna
aamuäree, mulla huomenn työpäivää sekä aamulla että illalla

niin ja muille ei enempää jaksa vastata, täällä mua kuitenkin ymmärretään väärin ja etsitään joka sanasta joku juttu että voi päästä haukkumaan, en puhuu kaikista vaan suuri osasta
 
emme ole sellaisia jotka jaksa kotona koko elämää istua, jos joku jaksa niin olehyvää vaan, ei meitä siihen tarvi pakota, ei meijän lapsetkin pitää koto olemisesta, mä pari pv kipeä ja tuntu että kaikilla jo täällä menee pää sekaisin
Miten sinä luulet tyttärien pärjäävän koulussa, jos eivät osaa olla paikoillaan? Ihan järkyttävää luettavaa :(
Lapsillasi ei ole säännöllistä rytmiä?

Olikohan se aamuäree, joka kommentoi, että on joskus on hyvä olla paikoillaan ja rauhoittua tms.
 
"vieras"
Osta piparkakku muotteja ja sitä värillistä sokerikuorrutetta. Pakasteeseen taikina valmiiksi ja sitä sitten leipomaan kun tulette kotiin. Kaupanpakaste taikina on just sopivan kokoinen. Tulee ihan sopiva määrä pipareita ja pienikin jaksaa sen leipoa ja äiti jaksaa paisataa. Tulee joulun tuoksu ja siinä koristelussa on sitten värkkäämistä muutamaksi päiväksi.
 
Venakko Milanna
ei jumalauta, mun lapset ei osaa olla paikalla :LOL: taas uutta mulle

kyllä mun lapset paljon tasapainoisemmaat kun mitä mä ulkona näen, sekä neuvolan mukaan heijän kehitys menee parempi kun sen ikäisillä yleensä
Voi vitsi mä lopetan tämä jauhaminen:D

Niin keittis, oot muuten monissa asioissa oikeassa, mut ei mun mielestä silti kerran vkossa tai kerran kahdessa tee pahaa lapsille, jos käydän jossain tehään jotain kiva, mä lapsuudessa sen tehnyt enemmän, mulla äiti sama kuin mäkin(geenit) eikä minusta mikään narkkari ole tullut, voin mä toki juoda ja pitää hauska, mut ei se kuulu mun joka päiväsen tai joka vko:sen harrastukseen
 
ehdotus
hm.
aika paljon on rikkaita palstalaisia, eivätkä he osta lapsilleen mitään turhaa. vähempikin riittää.
jos lapsillasi on jo leluja, niin osta kivat hyväntuoksuiset palasaippuat. saavat pestä joulusaunassa toistensa selät. ja suklaapukki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22018818:
Keittiksessä asuu viisaus.
Näin. Keittis vei kyllä sanat mun suusta. Mulla siis ajatukset samaa linjaa, mutta Keittis toi asian esille fiksusti. Ei sillä, että mä olisin tässä ketjussa mitenkään solvannut Savannaa vaan ainakin omasta mielestäni olen yrittänyt ihan neuvoa.

Savanna, rauhoitu. Jätä vaikka joku töistä pois niin sun omakin olo paranee. Sulla on liikaa paineita ja stressiä etkä sä jaksa tuota loputtomiin. Enkä sano nyt tätä pahalla.
 
ei jumalauta, mun lapset ei osaa olla paikalla :LOL: taas uutta mulle

kyllä mun lapset paljon tasapainoisemmaat kun mitä mä ulkona näen, sekä neuvolan mukaan heijän kehitys menee parempi kun sen ikäisillä yleensä
Voi vitsi mä lopetan tämä jauhaminen:D

Niin keittis, oot muuten monissa asioissa oikeassa, mut ei mun mielestä silti kerran vkossa tai kerran kahdessa tee pahaa lapsille, jos käydän jossain tehään jotain kiva, mä lapsuudessa sen tehnyt enemmän, mulla äiti sama kuin mäkin(geenit) eikä minusta mikään narkkari ole tullut, voin mä toki juoda ja pitää hauska, mut ei se kuulu mun joka päiväsen tai joka vko:sen harrastukseen
Mun lapsuudessa ei todellakaan tehty joka viikko jotakin erikoosta. Silti mulla on hyvät muistot lapsuudesta koska meillä oli tonttia missä leikkiä vaikka mitä. Itte keksittiin kaikenlaasta. Sitten kun opin lukemaan niin sovellettiin meidän pihapiiriin esim. Dana-tyttöjä ja neiti etsivää.

Niin ja käytiin tontin rajalla huutamassa: Mattii pattii auton rattii! Piti vähän testata huomaako naapurin äkäänen isäntä. :D
 
Venakko Milanna
Näin. Keittis vei kyllä sanat mun suusta. Mulla siis ajatukset samaa linjaa, mutta Keittis toi asian esille fiksusti. Ei sillä, että mä olisin tässä ketjussa mitenkään solvannut Savannaa vaan ainakin omasta mielestäni olen yrittänyt ihan neuvoa.

Savanna, rauhoitu. Jätä vaikka joku töistä pois niin sun omakin olo paranee. Sulla on liikaa paineita ja stressiä etkä sä jaksa tuota loputtomiin. Enkä sano nyt tätä pahalla.
Mistä sä tiedät miten paljon mä jaksan? Miten työ voi olla stressaava, kaupassa? Omassa vielä ei tarvi kun kuitteja antaa, puhua välillä asiakkaiden kanssa ja pakata verkkokaupan varten tavara? Jos mä olen kotona mulla 100kerta enemmän tekemistä. Entäs se ilta yö työ? Se on helppoa kuin mikä, ei tarvi kun istua ja puhua jonkun kaa, välillä käydä tanssimassa, mä kyllä mielummin istun iltaisin siellä ja saan vielä rahaa, kun kotona telkkarin vieressä tai nukkumassa
 
Mistä sä tiedät miten paljon mä jaksan? Miten työ voi olla stressaava, kaupassa? Omassa vielä ei tarvi kun kuitteja antaa, puhua välillä asiakkaiden kanssa ja pakata verkkokaupan varten tavara? Jos mä olen kotona mulla 100kerta enemmän tekemistä. Entäs se ilta yö työ? Se on helppoa kuin mikä, ei tarvi kun istua ja puhua jonkun kaa, välillä käydä tanssimassa, mä kyllä mielummin istun iltaisin siellä ja saan vielä rahaa, kun kotona telkkarin vieressä tai nukkumassa
Okei me sitten arvostetaan eri asioita. Mäkin käyn koulua ja teen osa-aikaasta työtä baarissa, tarvittaessa teen töitä palvelukodissa. Silti mä nautin jos saan vain istun sohvalla, kattoa telkkaria ja kutoa jotakin vaikkapa villasukkia. Aina kun ei tarvitte olla menossa.
 
kannattas miettiä
Mistä sä tiedät miten paljon mä jaksan? Miten työ voi olla stressaava, kaupassa? Omassa vielä ei tarvi kun kuitteja antaa, puhua välillä asiakkaiden kanssa ja pakata verkkokaupan varten tavara? Jos mä olen kotona mulla 100kerta enemmän tekemistä. Entäs se ilta yö työ? Se on helppoa kuin mikä, ei tarvi kun istua ja puhua jonkun kaa, välillä käydä tanssimassa, mä kyllä mielummin istun iltaisin siellä ja saan vielä rahaa, kun kotona telkkarin vieressä tai nukkumassa
Sä teet kaikkea muuta mielummin ,kuin et olisit perheesi kanssa.
 
Venakko Milanna
Okei me sitten arvostetaan eri asioita. Mäkin käyn koulua ja teen osa-aikaasta työtä baarissa, tarvittaessa teen töitä palvelukodissa. Silti mä nautin jos saan vain istun sohvalla, kattoa telkkaria ja kutoa jotakin vaikkapa villasukkia. Aina kun ei tarvitte olla menossa.
mä en tästä nauti, mulla pää menee sekaisin istumisesta, telkkaria mä kyllä tykkään katsoa elokuvia, mut ei joka ilta mun pakko niitä katsoa
 
Venakko Milanna
Alkuperäinen kirjoittaja kannattas miettiä;22018957:
Sä teet kaikkea muuta mielummin ,kuin et olisit perheesi kanssa.
Mä olen perheen kans 2kerta vkossa, sekä kuin sanoin jo, mulla välillä kaupassa työntekijä, niin silloin mulla on meno lasten kanssa jossain
 
"peki"
Tässä sulle vinkki, josta mun lapset, myös koira tykkäsi ihan hurjan paljon :)
Tänään teimme näin:
Päivällä ennen ruokaa kävimme metsässä, syksyisessä ja syksyn tuoksuisessa metsässä kävelyllä.
Polun päässä oli laavu, ja saimmekin idean, että kun hämärä koittaa, lähdemme taskulamppujen kanssa sinne makkaran paistoon.
Lapsilla oli lamput, mulla tallilyhty, ja niin me hämärissä polkua pitkin sinne matkasimme uudestaan.
Repussa makkaraa, sinappia, voileivät ja mehua. Teimme nuotion sille varattuun paikkaan ja pimeydessä nautimme, vain nuotion valo ja tallilyhty :)
Mies haki autolla toista reittiä meidät pois, ei tarvinnut enää ihan pilkkopimeässä metsässä tarpoa.

Ja voi miten mun lapset oli innoissaan, ne jo suunnitteli uutta retkeä eväineen.
 
ei jumalauta, mun lapset ei osaa olla paikalla :LOL: taas uutta mulle
Ei jumala auta... Itse sinä kirjoitat asioista ja me tulkitaan sinun kirjoitukset. Itse siis annat ymmärtää näin.

kyllä mun lapset paljon tasapainoisemmaat kun mitä mä ulkona näen, sekä neuvolan mukaan heijän kehitys menee parempi kun sen ikäisillä yleensä
Voi vitsi mä lopetan tämä jauhaminen:D
Ehkä lapsesi ovat sinun mielestä kehittyneempiä kuin muut samanikäiset. Mutta kun heidän ei tarvitsisi. Heidän pitää saada olla lapsia! Nyt kuulostaa siltä kuin he olisivat pieniä aikuisia :(

Niin keittis, oot muuten monissa asioissa oikeassa, mut ei mun mielestä silti kerran vkossa tai kerran kahdessa tee pahaa lapsille, jos käydän jossain tehään jotain kiva, mä lapsuudessa sen tehnyt enemmän, mulla äiti sama kuin mäkin(geenit) eikä minusta mikään narkkari ole tullut, voin mä toki juoda ja pitää hauska, mut ei se kuulu mun joka päiväsen tai joka vko:sen harrastukseen
Ei kaikista tulekaan, mutta sinun lapsillasi on vain puoleksi sinun geenit, puoleksi isänsä geenit. Karkeasti ajateltuna.

Lapset tarvitsevat molemmat vanhemmat ja heidän tarjoamaa aikaa, tekemisiä yhdessä. Ihan peruselämää.
 
Venakko Milanna
[QUOTE="peki";22018979]Tässä sulle vinkki, josta mun lapset, myös koira tykkäsi ihan hurjan paljon :)
Tänään teimme näin:
Päivällä ennen ruokaa kävimme metsässä, syksyisessä ja syksyn tuoksuisessa metsässä kävelyllä.
Polun päässä oli laavu, ja saimmekin idean, että kun hämärä koittaa, lähdemme taskulamppujen kanssa sinne makkaran paistoon.
Lapsilla oli lamput, mulla tallilyhty, ja niin me hämärissä polkua pitkin sinne matkasimme uudestaan.
Repussa makkaraa, sinappia, voileivät ja mehua. Teimme nuotion sille varattuun paikkaan ja pimeydessä nautimme, vain nuotion valo ja tallilyhty :)
Mies haki autolla toista reittiä meidät pois, ei tarvinnut enää ihan pilkkopimeässä metsässä tarpoa.

Ja voi miten mun lapset oli innoissaan, ne jo suunnitteli uutta retkeä eväineen.[/QUOTE]

Kuulosta kyllä tosi ihanalta:p, mä en tänään ees päässyt ulos, kun niin kuumeinen olo:(
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22018302:
Ei lue, ei pelaa, ei leiki?

Anteeksi Savanna/Milanna mutta musta tuntuu että sun lapsilla on liikaa tavaraa...

Järkevää? Pussilakanat ja tyynyliinat?
Peesi!

Tai jos heillä on vielä pikkulasten täkin, niin uudet isot täkit ja niihin pussilakanat.

Onko sukset? Lapset yleensä tykkäävät hiihtämisestä (omaan tahtiin, ei niin että vanhemmat hoputtavat kilpaladuille).
 

Yhteistyössä