Mikä siinä on että lapset ei saa yhtään ''riehaantua''

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
heti on vanhemmat kieltämässä ja komentamassa.

Minua on tämä monesti mietityttäny varsinki kun ollaan pihalla ja tilaa on ja paikka on turvallinen. Niin mitä se nyt haittaa vaikka lapset nyt vähän juoksentelee ja leikkii.

Kerrostalohelvetin keskellä asuessa kyllä tekis mieli ampua parvekkeelta väliin kun mukulat huutaa niinkun mielipuolet vailla järjen hiventä.
Ja ne huutaa iltakymmenen jälkeenki vielä.Sillon sais pitää vanhemmat kyllä kiljukaulansa sisätiloissa.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Kerrostalohelvetin keskellä asuessa kyllä tekis mieli ampua parvekkeelta väliin kun mukulat huutaa niinkun mielipuolet vailla järjen hiventä.
Ja ne huutaa iltakymmenen jälkeenki vielä.Sillon sais pitää vanhemmat kyllä kiljukaulansa sisätiloissa.

Olisko sitten turvallisempi jos te muuttaisitte itse sieltä pois?
Joo ymmärrän että ei ole kiva jos vielä noin myöhään huuto jatkuu ja kyse on isoista lapsista.

Riippuu ihan missä haluavat riehua! Ulkona pihalla ok ja ei meillä sisälläkään tuppisuuna tarvii istua,mutta käytöstavat kyllä vaadin lapsilta pienestä pitäen.Ruokapöydässä ei riehuta,toista ei saa vahingoittaa ja illalla hiljennetään volyymia - kerrostalossa kun asutaan. Vaadin myös lapsilta tottelemista ja hyvää käytöstä esim.vierailuilla ja kun meillä on vieraita.En halua keskustella kilpaa huutavien muksujen kanssa. Kun lapset osaavat käyttäytyä heidän kanssaan on kiva mennä vaikka ulos syömään eikä tarvii pelätä että vievät ruokarauhan muilta ja repivät pöytäliinat naapuripöydistä! Lapset voi kyllä olla lapsia vaikka osaavatkin käyttäytyä nätisti. Helpompaa sitten hoidossa ja koulussakin myöhemmin. En tee myöskään hyvästä käyttäytymisestä mitään "ohjelmanumeroa" enkä karju vaatimuksiani kovalla äänellä vieraiden läsnäollessa ja nolaa lapsia. Jutellaan etukäteen mitä tapahtuu,miten ollaan ja sitten usein riittääkin jos katse saamaan lapsen ruotuun.Toimii ainakin meillä sen jälkeen kun kaks vuotta on ikää. Oletteko muuten matkoillanne huomanneet miten esim. Italiassa,Espanjassa jne.lapset on kyllä vilkkaita,mutta osaavat silti käyttäytyä - kiittävät,osaavat tervehtiä jne. Täällä junttilassa vielä joskus tuntuu että kovin on lyhyt kulttuuriperintömme ja sivistys!

sinna.
Puhut vähän mutta asiaa. Olen pääasiassa ihan samaa mieltä.
Mut tässä muutamaa kaveria seuranneena niin heidän tenavat eivät saa ulkonakaan ottaa juoksuaskelta ko alkaa heti naputus-ole kunnolla.
Mut jos ei pihallakaan saa sitä enerkiaa purkaa niin missä se sitten puretaan?

Ja meillä lapset myös osaa kiittää ja tervehtiä mut itse olen huomannu et aika moni vanhempi ja aikuinen EI. Puuttuu monet alkeelliset tavat tai heillä nimeenomaan on ne alkeelliset tavat ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap vieras:

Joo ymmärrän että ei ole kiva jos vielä noin myöhään huuto jatkuu ja kyse on isoista lapsista.

Kyse on noin 10-15 ikäsistä.Mies vaan ku menee esim. aamulla kuuteen töihin ni kiva kuunnella sitä kiekumista myöhään.

Alkuperäinen kirjoittaja sinna:
Riippuu ihan missä haluavat riehua! Ulkona pihalla ok ja ei meillä sisälläkään tuppisuuna tarvii istua,mutta käytöstavat kyllä vaadin lapsilta pienestä pitäen.Ruokapöydässä ei riehuta,toista ei saa vahingoittaa ja illalla hiljennetään volyymia - kerrostalossa kun asutaan. Vaadin myös lapsilta tottelemista ja hyvää käytöstä esim.vierailuilla ja kun meillä on vieraita.En halua keskustella kilpaa huutavien muksujen kanssa. Kun lapset osaavat käyttäytyä heidän kanssaan on kiva mennä vaikka ulos syömään eikä tarvii pelätä että vievät ruokarauhan muilta ja repivät pöytäliinat naapuripöydistä! Lapset voi kyllä olla lapsia vaikka osaavatkin käyttäytyä nätisti. Helpompaa sitten hoidossa ja koulussakin myöhemmin. En tee myöskään hyvästä käyttäytymisestä mitään "ohjelmanumeroa" enkä karju vaatimuksiani kovalla äänellä vieraiden läsnäollessa ja nolaa lapsia. Jutellaan etukäteen mitä tapahtuu,miten ollaan ja sitten usein riittääkin jos katse saamaan lapsen ruotuun.Toimii ainakin meillä sen jälkeen kun kaks vuotta on ikää. Oletteko muuten matkoillanne huomanneet miten esim. Italiassa,Espanjassa jne.lapset on kyllä vilkkaita,mutta osaavat silti käyttäytyä - kiittävät,osaavat tervehtiä jne. Täällä junttilassa vielä joskus tuntuu että kovin on lyhyt kulttuuriperintömme ja sivistys!

Näin just meilläkin. Aika kovaa kuria pidän ja varmaan sit 10-15 vuoden päästä nähdään, menikö syteen vai saveen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sinna.
Puhut vähän mutta asiaa. Olen pääasiassa ihan samaa mieltä.
Mut tässä muutamaa kaveria seuranneena niin heidän tenavat eivät saa ulkonakaan ottaa juoksuaskelta ko alkaa heti naputus-ole kunnolla.
Mut jos ei pihallakaan saa sitä enerkiaa purkaa niin missä se sitten puretaan?

Ja meillä lapset myös osaa kiittää ja tervehtiä mut itse olen huomannu et aika moni vanhempi ja aikuinen EI. Puuttuu monet alkeelliset tavat tai heillä nimeenomaan on ne alkeelliset tavat ;)
Totta! Ja miten ne lapsetkaan sitten osais käyttäytyä jos vanhemmatkaan ei osaa! Joo ja kyllä lasten täytyy saada ulkona juosta ja kuluttaa energiaansa,totta ihmeessä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap vieras:

Kyse on noin 10-15 ikäsistä.Mies vaan ku menee esim. aamulla kuuteen töihin ni kiva kuunnella sitä kiekumista myöhään.

Toivottavasti ne ei enään heilu ko koulut alkaa...

Just meinasin MÖKILLÄ revetä, kun mummi komensi lapsia olemaan hiljaa mökin rannassa, ettei naapurit häiriinny...Häiriintyykö oikeesti n. viisivuotiaiden polskutteluäänistä?

meillä kyllä saa ulkona huutaa ja juosta niin paljon kun sielu sietää, ulkoilut tapahtuu klo 9-19 välillä että jos joku ei tajua, että lapset on lapsia, niin sitten pitää muuttaa yksin pimeeseen mökkiin metsänkeskelle. innolla odotan ensimmäista kertaa kun joku keksii tästä asiasta valittaa.
onneksi meidän pihapiirissä on muitakin lapsia..

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Just meinasin MÖKILLÄ revetä, kun mummi komensi lapsia olemaan hiljaa mökin rannassa, ettei naapurit häiriinny...Häiriintyykö oikeesti n. viisivuotiaiden polskutteluäänistä?

Muistan kyllä omasta lapsuudesta että juuri noin on mökillä komennettu ja normaalinina pidän ettei järven rannalla huudeta, varsinkaan illalla. Vesi kuljettaa ääntä hyvin! Ymmärrän hyvin että naapurit voivat kesämökillä häiriintyä niistä "polskutteluäänistä".

Ulkona saa meuhkata vapaasti, sisällä ei. Kerrostalossa pitää ottaa muutkin huomioon, älytön huutaminen ei ole kivaa päiväsaikaankaan. Kiellän pihalla huutamisenkin jos se on sellaista typerää rääkymistä vaan, käy itseäkin ärsyttämään. Harvemmin kyllä sellaista tapahtuu mutta joskus kuitenkin. Leikkiessä ulkona saa vapaasti volat nousta.

No sisällä ei riehuta, paitsi omassa huoneessa. Ulkona kun ollaan puistossa tms saa reihaantua mutta ei kaupungilla tai kun kävellään, siis jos on vaarana joutua muiden ihmisten jalkoihin tai auton alle.

No saa meillä lapset ulkona leikkiä ja touhuta, mut ei mun mielestä silti tarvii täysillä koko aikaa huutaa(kerrostalon piha) ja joskus mennään ulos esim. illasta kun lapset käy niin kierroksilla niin komennan aika tiukastikin et ei mene ihan älyttömäks meno.

Meidän esikoinen varsinkin on sellainen et kun sillä menee riehuminen tietyn pisteen yli, niin sit se ei lopu ollenkaan vaan lapsi nauraa hysteerisenä ja potkii/temppuilee ja juoksee karkuun kunnes alkaa itkemään hysteerisesti. Eli jotenkin ei osaa "palautua" liika kierroksilta.
Kaikilla on mukavampaa, myös lapsella itsellään, kun kommennetaan tiukastikin siinä vaiheessa kun hän vielä pystyy itsensä kokoamaan ja voi sitten taas jatkaa leikkejä mukavasti.
Että ei ne komentavat vanhemmat välttämättä ole niiiin hitlereitä kun moni kuvittelee, lapset on erilaisia ja jotkut vaan tarvii sen riehumisen rajoittamistakin.

Olen saman huomannut,muutama kaveripariskunta joilla yksi lapsi,laste komennetaan ihan koko ajan.
Säälittää moinen.
ei lapset ole pikkuaikuisia,tykkäävät juoksemalla mennä paikasta toiseen ja hyppiä sekä pomppia.
Jos paikka on turvallinen niin en käsitä miksei saa vähän vaikka reuhoakin.
Olen sanonutkin kaverille että anna toisen vähän telmiä.

Toiset kai vaan hermostuu lasten menosta.
Itsekin katson että sisällä ei riehuta ja todellakin illalla meno äityis hurjaksi.
Mutta ulkona saa toteuttaa,tosin vaaroista varoitan.

Yhteistyössä