Mikä siinä kotihoidontuessa oli syynä että pitää muuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28998374]Vastaan sivusta. Äityis on valinta. Yhteiskunta tukee jo todella paljon äitiyttä ja vanhemmuutta. Eikö sinun mielestäni pitäisi tukea myös isyyttä? Kodinhoidontuen muutoksella haetaan juuri isyyden tukemista. Lapsilla on yleensä kaksi vanhempaa ja hyvä, että tuetaan välillä isyyttäkin, kun lapselle isä on yhtä tärkeä.
Ensisijaisesti vastuun pitäisi olla yksilöllä.[/QUOTE]
En ymmärrä miksi vauhkotaan "isyyden tukemisesta". Isyyttä voi toteuttaa myös nykyisellä mallilla. Jos haluttaisiin aidosti tukea isyyttä, olisi ansiosidonnaisesta vanhempainrahakaudesta korvamerkitty osa isälle. Tällä nykyisellä mallilla miesten on aivan yhtälainen mahdollisuus olla kotona kuin äideilläkin.

[QUOTE="vieras";28998374]Vastaan sivusta. Äityis on valinta. Yhteiskunta tukee jo todella paljon äitiyttä ja vanhemmuutta. Eikö sinun mielestäni pitäisi tukea myös isyyttä? Kodinhoidontuen muutoksella haetaan juuri isyyden tukemista. Lapsilla on yleensä kaksi vanhempaa ja hyvä, että tuetaan välillä isyyttäkin, kun lapselle isä on yhtä tärkeä.
Ensisijaisesti vastuun pitäisi olla yksilöllä.

En ymmärrä miksi monta vuotta kotiäitinä olleen pitäisi saada sama palkka kuin työtä koko ajan tehneet. Palkkaa saadaan usein kokemuksen ja tehtävien mukaan. Toisilla on kertynyt kokemusta ja todennäköisesti ovat ylentyneet, sillä välin, kun äiti on ollut poissa. Ei voi säästää ja syödä kakkua samaan aikaan. Syrjintä sukupuolen tai kotivuosiäitien takia on eri asia. Kokemukseen perustuva palkkaus, ylentymiset jne. eivät ole syrjintää. Tämä on ainakin itselleni ihan selvää omalla alallani, että jos haluan edetä urallani, niin minun on myös yksityiselämässäni tehtävä valintoja esim. etten ole vuosia poissa työelämässä tai tee montaa lasta. Yksi syy opiskeluaikana tehtyyn esikoiseen oli, ettei lastenteko "hidasta" urakehitystä".[/QUOTE]

Missä puhuin monesta vuodesta? Itse palasin töihin kun lapsi oli 1v2kk, olin vuoden töissä ja jäin uudestaan lomalle, jälleen aikomus palata töihin vuoden päästä. Tämäkin poissaolo ehtii viemään mut samalle viivalle kuin juuri taloon tullut vaikka olen ollut talossa 7vuotta. Mikään tässä skenaariossa ei ole oikein,senpä takia aion vaihtaa lafkaa jos eivät palauta kaikkia etujani palkkaa myöten sen kuuluvalle tasolle.

Itsekään en ymmärrä yli 2-vuotiaan kotihoitoa, tuet sen jälkeen pitäis poistaa sekä äidiltä että isältä.

[QUOTE="Vieras";28998388]
Itsekään en ymmärrä yli 2-vuotiaan kotihoitoa, tuet sen jälkeen pitäis poistaa sekä äidiltä että isältä.[/QUOTE]
Eli tämä uudistus on yhtä tyhjän kanssa, eikö? Jos isän osuus alkaa sitten viimeistään kun lapsi on lähemmäs 2v. Jos suuri osa kuitenkin 2vuotiaista on päiväkodissa, niin kuin ilmeisesti on.

[QUOTE="muu";28998396]Eli tämä uudistus on yhtä tyhjän kanssa, eikö? Jos isän osuus alkaa sitten viimeistään kun lapsi on lähemmäs 2v. Jos suuri osa kuitenkin 2vuotiaista on päiväkodissa, niin kuin ilmeisesti on.[/QUOTE]

Kyllä, olisivat suoraan vaan lyhentäneet kh-tukea, nyt se on yritetty naamioida tasa-arvokysymykseksi. Imetysajan jälkeen isälle samat oikeudet, se on mun mielipide.

[QUOTE="Vieras";28998406]Kyllä, olisivat suoraan vaan lyhentäneet kh-tukea, nyt se on yritetty naamioida tasa-arvokysymykseksi. Imetysajan jälkeen isälle samat oikeudet, se on mun mielipide.[/QUOTE]
Olen samaa mieltä, että tässä yritetään viilata linssiin toisella agendalla, ja tämä ei ole tasa-arvo kysymys vaan joku kauttarantain yritys lyhentää kh-tukea ylipäätänsä. Ja ihmiset luulevat saavansa tällä tasa-arvoa, haloo.

Alkuperäinen kirjoittaja hyväpalkkainen naismyyjä;28998221:
Ihanko huorissa käytät? Tyky-toimintanako sitä pidät? Voi Luojalle kiitos, ettei lähipiiriini kuulu ketään noin sovinistia. En tokikaan viihtyisi edes sinunlaisesi seurassa.

Kai huorissa käyttämisen voi tyky-toiminnaksikin laskea(?).

Mutta joka tapauksessa itsehän en PAKOTA ketään huorissa käymään, ihan vapaaehtoisesti pojat panevat. Luonnollisestikaan näistä ei vaimoille kukaan laula ja kokousasiat jää kokouksen sisäpuolelle.

[QUOTE="Vieras";28995863]Että naisten asema työmarkkinoilla paranisi, ettei naisen palkkaaminen olisi riski, että isätkin hoitaisivat omia lapsiaan...[/QUOTE]

Nämä syyt muutoksen taustalla tuli esille jo viestiketjun kolmannessa viestissä. Nämäpä ne. Ihan tutkimustietoon perustuen on todettu, että kun lasten kotihoitoa tuetaan tarpeeksi pitkään (1v) mutta ei liian kauan, niin äitien työllisyys nousee. Tämä taas kerryttää enemmän verotuloja, vähentää lapsiköyhyyttä ja jos päivähoito on laadukasta niin takaa tasaisemmat kehitysmahdollisuudet kaikille lapsille.