[QUOTE="vieras";28996282]Otetaanpa rautalankaa esille, kun ei tunnu menevän muuten jakeluun. Tässä vähän taustaa:
Työllistän myynti yhtiössä 15 henkeä, sis. sihteerin, 2 varastomiestä ja myynti henkilöstöä provisiopalkalla. Yhtiö myy tavaraa yrityksille ja myyntialue on pitkin Suomea. Käytännössä siis minulla on 1 palkattu Helsinkiin, toinen Ivaloon, 3 Keski-Suomeen....jne ja jokaisella myyjällä on oma myyntialue, jota hän hoitaa ja saa palkan provisiona riippuen ja palkka siis riippuu täysin miten paljon saa tavaraa myytyä.
Firmani maksaa työntekijälle km-korvaukset + päivärahat ja tietysti työsuhdepuhelimen, tietokoneen..yms mitä nyt kukin myyjä tahtoo että hommaan hänelle, mikä työntekoa ja kaupan tekemistä suinkin helpottaa.
Toimiala on vaativa ja täällä ei ehkä uskota edes, miten vaikea on löytää myynti taitoista pätevää työntekijää. No luojan kiitos olen löytänyt nyt sellaisen alue-edustajiksi, kaikki ovat miehiä ja panostavat uraansa paljon ja vastineeksi maksan mielestäni provisio %:na isompaa prosenttia mitä keskiverto kilpailija alalla maksaa työntekijöille. En siis ole mitenkään "nihilisti" tai "natsi" työnantaja. Kierrän jokaisen työntekijän noin 3 kertaa vuoteen ja pyrin auttamaan heitä parhaani mukaan tekemään kauppaa ja opettamaan miten itse toimin(itsellä yli 40 vuoden kokemus toimialasta myynnin osalta).
Jos nyt palkkaan tulosta tekevän 25-vuotiaan nuoren naisen, hän jääkin 3 vuodeksi hoitovapaalle. En saa lain mukaan irtisanoa naista, vaan joudun etsimään hänelle sijaisen silloin. Arvaa 2 kertaa, kuka lähtee 3 vuoksi myymään provisiolla MÄÄRÄAIKAISESSA työsuhteessa yritykseni tavaraa. No ei kukaan, totta kai jos provisiopalkalla tuo esim. vanhasta työpaikasta minun firmaani asiakasrekisterin ostavista asiakkaista, työntekijä olettaa saavansa minulta vakituisen työn kuten vanhassa paikassaan saa. Lisäksi uusilla tulokkailla kestää helposti ½ vuotta - 1 vuoden, että pääsee käsiksi työstä ja rupeaa tekemään hyvää tulosta.
Eli koko hoitovapaan ajan 3 vuotta joudun pitämään tämän naisen myynti aluetta tyhjänä, koska en saa sinne palkattua ihmistä 3 vuodeksi töihin määräaikaisella työsopimuksella. Samalla menetän hyvän aseman tavaran toimittajana alueella. Jos palkkaisin alueelle 2 myyjää töihin yhtä aikaa hoitovapaan päätyttyä, on se alue ihan liian pieni taas 2 myyjälle ja kumpikaan ei sen jälkeen elä sillä provisiolla.
Toisin sanoen kun palkkaan alueelle miehen tekemään töitä sen naisen sijaan, minun ei tarvitse pelätä että jäisi hoitovapaalle kotiin makaamaan. Nuori myyntitaitoinen mies tarvitsee rahaa ja osaa sitä tehdä, minä kykenen antamaan sille miehelle työn jossa kovalla panostamalla uraan tienaa 5000-6000 / kk. Tässä voittavat kaikki, ei jäädä kipeän lapsen kanssa kotiin, isyyslomat pidetään kesälomien yhteydessä, tekee töitä yli 8h päivässä...yms.
Jos naiset eivät tätä hoitovapaa oikeutta käyttäisi, vaan panostaisivat työuraansa kuten esim. Tanskassa naiset toimivat, eivät pidä siellä mitään hoitovapaita. Tällöin minua se äiteysloma ei haittaisi yhtään ja voisin hyvin palkata naisen myös myymään. Mutta kiitos tämän "kotiäiti kulttuurin", joka Suomessa vallitsee en pysty mitenkään palkkaamaan alue-edustajaksi tällä hetkellä naista.
Täällä tunnutaan unohtavan tyystin se tosiasia, että Suomessa on aika monta työpaikkaa joissa palkka maksetaan tehdyn tuloksen perusteella. Täten ei ole mitään tuntipalkkaa palkan maksuperusteena ja näihin aloihin ei edes palkata lapsenteko iässä olevaa naista. Täten naiset jäävät myös auttamattomasti pienituloisemmiksi tuntipalkka ihmisiksi, mitä provisiopalkkaiset miehet työelämässä.[/QUOTE]
Tossa on vaan se ongelma, että jos mies tekee yli 8 h päiviä, ei jää sairaan lapsen kanssa kotiin, eikä pidä isyysvapaita, ja jos nainen tekisi samoin, niin kuka hoitaisi sairaan lapsen? Jonkun on lapsi vietävä hoitoon ja haettava, ei niitä loputtoman pitkiä työpäiviä voi pitää molemmat vanhemmat, kun sairasta lasta ei voi viedä hoitoon. Just sun kaltaiset työnantajat ovat osittain vastuussa siitä, että naisilla on liikaa vastuuta lastenhoidosta, kun eivät anna isän pitää lain mukaisia isyysvapaita tai ymmärrä perheenlisäys vaatii joustoa myös isän työnantajalta.
Kesälomahan ei ole isyysvapaa, tiedoksi sulle.
Rikot myös lakia, kun et palkkaa naisia sukupuolen takia. Toisaalta se on myös sun menetys, mistäs tietää millaisia myyntitykkejä olet menettänyt.
Et taida myöskään tajua, että kaikki naiset eivät ole kotona 3 vuotta. 5000-6000 euron kuukausipalkkaiset naiset harvemmin kauaa ovat kotona.
Kukas muuten siellä Tanskassa hoitaa sairaat lapset? Keijut vai?
Tuolla firman johtamismetodilla et saa ainakaan uskollisia ja motivoituneita työntekijöitä. Jo alkeiskurssitasoa tieto, ettei raha motivoi ja sitouta aidosti yritykseen.