Mikä on terveellistä kotiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä se kellekin on? Täällä on haukuttu makaronilaatikot yms. surkeiksi ruuiksi, haluttaisi kovasti tietää mikä teidän mielestänne on terveellistä ja mitä te laitatte lapsillenne? :)

-kalaa monipuolisesti
-kasvikset ja vihannekset
-ei lisäaineita
-luomua
-vaaleeta lihaa
-täysjyväviljaa

noista kun lähtee rakentaan, niin aika hyvillä mallilla ollaan.

Terveellinen ruoka on monipuolista, täysipainoista ravintoa. Vihanneksia, hyviä rasvoja, proteiinia yms. Ei mitään tyhjää ravintoköyhää höttöä kuten esim. joku makaronilaatikko, peruna ja kastike, makaroni ja kastike, riisi ja kastike mitä monet tuntuvat päivästä päivään syövän.

Makaronilaatikko on ihan hyvää ruokaa, kun tekee sen vähärasvaisesta jauhelihasta ja täysjyvämakaronista. Lisukkeeksi esim. porkkanaraastetta niin on hyvää.

Sika-nautajauheliha yöks ja en saata enää tavallista valkoista pastaa syödä.

Mahdollisimman itsetehtyä. Lihapullia, vihanneksia eri muodoissaan = uunilaatikkoina kermalla, kukkakaalia keitettynä, salaatteja, paistilihaa, kanaa, nakkeja, ruoanlaitossa käytän voita ja oliiviöljyä.

lapset tykkää makaronista, selvä se, muttei se sisällä mitään ravintoaineita juurikaan. Parempi sekin lisukkeena kuin syöttää einesruokia joka päivä (lisäaineita). Kalapuikot silloin tällöin ihan ok.

Makaronilaatikko ja keitetyt perunat ja soosi eivät minusta ole mitenkään huono vaihtoehto sinänsä. Verrattuna eineksiin, lisäaineita jää melkoinen määrä pois. Tietysti jos syö PELKKÄÄ makaronilootaa, jää paljon tärkeää saamatta, mutta kun syö sen kanssa vaikka täysjyväleipää ja kasviksia, mikäpä siitä huonon vaihtoehdon tekisi?

no, mä teen makaronilaatikon täysjyvämakaronista, paistijauhelihasta, luomu- sipulista, maidosta ja munista, ja heitän sekaan vielä porkkanaraastetta. Pinnalle pikkusen juustoa. Lisänä vihersalaatti. Mielestäni terveellistä..

Kertokaa siis ihan ruokia nimillä, ei vain raaka-aineksia!

Niin ei voi tehdä. Olet todella tietämätön ja ymmärtämätön esittäessäsi tällaisen vaatimuksen.

Pitsasta saa terveellistä ja epäterveellistä. Makaroonilaatikosta saa tavattoman terveellistä ja tavattoman epäterveellistä. Eli ei siis ruokalaji sinällään vaan sen raaka-aineet sanelevat onko ruoka terveellinen vai ei.

Kertokaa siis ihan ruokia nimillä, ei vain raaka-aineksia!
Ei sillä ruuan nimellä ole mitään väliä vaan oleellista on, mistä raaka-aineista sä sen ruokasi teet. Kannattaa mun mielestä muistaa sekin, että mitään yhteneväistä linjaa ei ole edes asiantuntijoilla. Yksi vannoo vhh-ruokavalioon, toinen kasvisruokavalioon, kolmas elävään ravintoon, neljäs lautasmalliin jne. Mun mielestä terveellinen kotiruoka on ruokaa, joka sisältää mahdollisimman vähän kemikaaleja ja joka kokonaisuutena täyttää ravitsemukselliset tarpeet. Unohtamatta sitä, että yhden päivän kuukaudessa voit halutessasi elää vaikka Marianne-karkeilla ja limsalla. Herkuttelu ei siis ole pahasta, jos sitä ei tee jatkuvasti.

Okei. Eli tämäkin olisi pitänyt jättää kysymättä, voi taivas sentään... Minä halusin tietää mitä te laitatte lapsillenne, siis sellaista mitä pidätte terveellisenä. Jos laitatte jotain kanaruokaa, toivoisin, että kertoisitte mitä ruokaan laitatte ja miten sen teette.

Mutta annetaan olla.

Terveellisyydestä kyllä kertoo paljon enemmän ne raaka-aineet kuin nimet..

Peesaan lähes ruuasta kuin ruuasta saa terveellistä tai epäterveellistä.

Itse haluaisin tehdä enemmän keittoja, patoja, laatikko ruokia mutta esikoinen on nirso sen suhteen että ruoka-aineet pitää olla selkeästi omina ryhminään. Paistaminen pannulla ja käristäminen ehkä kaikkein terveellisin vaihtoehto ole, mutta ei varmasti muutaman kerran viikossa käytettynä maailmaa kaada.

Tottakai nyt sen älyän, että samanniminen ruoka voi olla sekä terveellinen että epäterveellinen. Sitä tässä oletankin, että kerrotte niitä ruokia ihan nimiltä ja avaatte niiden sisältöä. Mutta kai se nyt oli liikaa pyydetty.

Okei. Eli tämäkin olisi pitänyt jättää kysymättä, voi taivas sentään... Minä halusin tietää mitä te laitatte lapsillenne, siis sellaista mitä pidätte terveellisenä. Jos laitatte jotain kanaruokaa, toivoisin, että kertoisitte mitä ruokaan laitatte ja miten sen teette.

Mutta annetaan olla.

Tän mäkin tahtoisin tietää. Mutta täällähän kuuluu vaan haukkua muita ja niiden paskoja safkoja. Ei jakaa ideoita ja "reseptejä" tai antaa hyödyllisiä vinkkejä, jos ja kun itse osaa niin helvetin hyvin tehdä ruokaa. Inkohan näin, jos ei voi sanoa mitä siihen sitten tulee ja miten tehdään.

noh, noh....

Helppo kalavuoka:
Kirjolohifile kaupan tiskistä sopivan kokoisena teidän perheelle (myyjä neuvoo)
Laita vuokaan kesäkurpitsaa paloiteltuna, kukkakaalia, pakasteperunasuikaleita (ei karppaaville ;.))
Vaikka porkkanaakin vähän (raasteena/ palasina). Päälle 1-2 prk smetanaa, hieman suolaa ja tilliä.
Laita kala koko hässäkän päälle nahkapuoli ylöspäin, poista nahka kun ollut uunissa n.puoli tuntia, suolaa. Kypsää noin 1,5h kuluttua.

Noh, meillä oli kanakastiketta (sisälti kanaa, sipulia, herkkusieniä ja kermaa) riisiä (basmati eli vaaleeta, hui!) ja maissia. Mun mielestä suhteellisen terveellistä.

EIlen oli mies tehny peruna-porkkanamuussin, sipuli-sieni soossin ja possun siäfilettä. Sekin mun mielestä terveellistä, vaikka soossissa kermaa.

Huomenna varmaan vois olla kalapuikkoja ja ranskiksia :D olen ite illan pois ja miehellä se menee usein tolle linjalle.

Hyvin harvoin noita eineksiä tosin taitaa olla, joten kokonaisuudessaan mun mielestä suht terveellistä ja normiruokaa syödään. Ja muistetaan sitten se määrä myös, ei pelkkä laatu ;)

Mua kanssa ärsyttää, kun kaikki vain luettelevat että "kunhan syö monipuolisesti kasviksia ja vaaleaa lihaa, niin siinä se". OIkeasti mitä ruokia te niistä teette, vai paasaatteko vain muille ruuan monipuolisuuden tärkeydestä.
Teen milloin mitäkin. Katson siis kaapista, mitä siellä on. Nyt oli esim katkarapuja, porkkanoita, sipulia, herneitä ja jämät tavallisesta riisistä sekä täysjyväriisiä. Karppaajat luonnollisesti kauhistelevat riisiä, mutta mä en ole karppaaja.

Näistä raaka-aineista ja mausteista syntyi tällä kertaa katkarapurisotto. Lisäksi rehuja ja marinoituja valkosipulinkynsiä.
lounas7.jpg

No minä teen esim. munakoisovuokaa, eli viipaloidaan munakoisi ½-1cm viipaleiksi, paistetaan ne nopsaan pannulla ja laitetaan sivuun (ennen paistoa voi itkettää jos tahtoo, eli ripottaa vähän suolaa päälle ja antaa olla hetken). Sitten silputaan sipulia (ja vaikkapa paprikaa ja porkkanaa), paistetaan sitä hetki öljyssä/voissa, sekaan maun mukaan joko tonnikalaa, jauhelihaa tai soijarouhetta. Paistellaan hetki, kipataan sekaan pilkottuja tomaatteja tai tölkki tomaattimurskaa, pippuria, suolaa, tabascoa, vähän hunajaa, oreganoa, jeeraa, chiliä yms. ja annetaan muhia.

Toisessa kattilassa sulatetaan bout 50g voita, sekaan pari rkl jauhoja ja 4-5dl täysmaitoa. Annetaan kiehahtaa ja sulatetaan sekaan kourallinen juustoraastetta. Sitten vain kootaan vuokaan kuten lasagne, eli munakoisoviipaleita, tomaattikastiketta ja juustokastiketta, taas munakoisoa ja kastiketta, jne. Minä laitan vielä jalapenoviipaleita (tykkään tulisesta), ja päälle viimeisenä juustokastike ja juustoraastetta jos tahtoo. 200 asteisessa uunissa pidän n. puoli tuntia ja annan vetäytyä. Tarjoan salaatin kera.

Tein äsken kasvissosekeittoa ja se on mielestäni terveellistä.
Parsakaalia, porkkanaa, sipulia, valkosipulia ja punaisia linssejä. Mausteena kasvisliemikuutio.
Keiton kanssa syön raejuustoa.

Meillä syötiin viikonloppuna yrttilohta ja perunamuusia. Lohifilee, päälläe sitruunabasilikaa, suolaa, tilliä ja sit oli jotain muuta, mutten muista mitä. Muusiin tuli suolaa, v-pipuria, oivariiniä (voi käyttää öljyäkin ) rasvatonta maitoa.

Yhteistyössä