Mikä lastani vaivaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äityli

Vieras
Olen huolissani 4,5-vuotiaan poikani käyttäytymisestä. Vastasyntyneestä asti hän on ollut mielestäni "erilainen" kuin toiset lapset. Ensimmäiset 5 kk hän itki todella paljon, eikä viihtynyt sylissä. Hän heräsi tunnin välein, söi ja alkoi itkemään, rauhoittui kyllä nukkumaan heti kun pääsi omaan sänkyyn, mutta heräsi taas tunnin päästä. Vaunussa nukkui vain 30m-1h ja jos yritettiin ottaa hänet meidän sänkyyn, niin sai aivan hysteerisen huutokohtauksen (ei ole muuten suostunut nukkumaan meidän vieressä kuin n.5 kertaa ikinä) Kun hän aloitti tarhan 2,5 vuotiaana, hän ei puhunut mitään aikuisille ensimmäisen vuoden aikana, ei myöskään suostunut käymään vessassa muualla kuin kotona ja meidän mökillä. Valitti usein, että vaatteiden laput hankaa ja ne piti leikata pois. Ei nykyään valita enää lapuista, mutta on muuten tosi tarkka pukeutumisesta. Ei koskaan juokse sisällä pelkissä alusvaatteissa, eikä ilman sukkia, vaan koko ajan pitää olla housut ja pusero tai pitkälahkeinen yöpuku ja sukat. Puhuu todella pajon kotona ja nyt jo tarhassakin, mutta puhe on vielä epäselvää. Vieraille ei yleensä edes vastaa, korkeintaan nyökkäilee. Olemme käyneet nyt laulukerhossa 3 kertaa, eikä poika ole avannut suutansa kertaakaan, ei tee myöskään käsiliikkeitä, seisoo vaan. Silti kotona tykkää heti näyttää äidille mitä kerhossa tehtiin ja laulettiin. Muuten on kyllä taitava fyysisesti, tosin sanoo todella usein: minä en osaa, minä en pysty jne. Onkohan tuo nyt ihan normaalia ?

No, kuullostaa osittain niin paljon mun esikoiselta.

Meillä pojalla on tosi tarkkaa kaikki vaatejutut, sukat oikein jne. Mutta itse olen jotenkin nipo usein sellaisissa asioissa, pää sekoaa jos sukka on rypyssä :snotty:
Ja samoin poikani kerhossa vaan seistä päkittää kun lauletaan ja leikitään mutta kotona kyllä kaikki onnistuu.
Ja aika harvoin viihtyy alasti.

Että minunkin korvaan kuullostaa ihan normaalilta :)

Unohtui kirjoitta vielä pari muuta "oiretta". Poika pelkäsi vettä yli kaiken 4-vuotiaaksi asti. Nyt kyllä istuu jo porealtaassa, mutta poreita ei saa missään nimessä laittaa päälle tai juoksee ulos kylpyhuoneesta. Toinen juttu on, että jos tulee esim. isovanhemmat kylään poika ei joko uskalla tulla samaan huoneeseen tai sitten alkaa tappelemaan ihan pikku jutuista, koska "joku katsoo, eikä häntä saa katsoa". Siis tuota tapahtuu melkein joka kerta ja yritetään kyllä olla "katsomatta". Tietysti en halua tehdä hänelle väkisin diagnoosia, päinvastoin, mutta silti on sellainen tunne, sekä minulla että miehelläni, että kaikki ei ole ihan ok. Meillä on ennestään kaksi poikaa ja kyllä he olivat paljon erilaisempia, vaikka onhan niitä eroja tietysti kaikissa :-)