Mikä lastani vaivaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermostunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermostunut äiti

Vieras
Tyttäreni ( 11 v. ) alkoi valitella, ettei näe sivulle ja näkö on jotenkin "suttuinen", vähän tämän jälkeen itki ja yritti sanoa jotakin, mutta ei saanut sanaa suustaan ja änkytti. Tämän jälkeen oikea käsi tuntui "oudolta" (ei saanut kunnolla nyrkistä sormia suoraan heti). Siten alkoi päänsärky ja oksettava olo. Ei kuitenkaan oksentanut. Lähdimme kiireen vilkkaa päivystykseen, jossa huono olo jatkui, mutta muut oireet katosivat. Kuumetta ei ollu, refleksit normaalit, silmät normaalit ja verenpaine ok. Oksettava olokin meni viimein ohi. Lääkäri oli ymmällä... Voisiko johtua esim. migreenistä? Perheessäni (vanhemmillani, sisaruksillani eikä myöskään isän puolelta) ei ole esiintynyt migreeniä. Mikä neuvoksi?

kannattaa pysyä siellä niin kauan että saat lääkäriltä nuo vastaukset eikä tulla kyselemään tuollaisia asioita täältä..

kukaan meistä ei pysty oikeaa vastausta antamaan..

Saiko mitään särkylääkettä? Kyllä nuo oireet migreeniltä kuulostaa, toisaalta sopivat myös aivoinfarktiin mutta en tiedä esiintyykö sitä yleensä lapsilla.

Mulla on ollut ihan vastaavaa. Joskus tulee silmään "sahalaita" ja silloin en näe sivuille ja tosiaan en näe hyvin. Sen kohtauksen jälkeen tulee pääkipu ja joskus huono olo. Mä en ole koskaan tutkituttanut itseäni, mutta otaksun että ovat jotain migreenioireita. Kaikkinensa kestävät max. tunnin. Kuulostaa aika samanlaiselta. Neuvoa en valitettavasti osaa sen koommin sanoa, mutta ainakin minun oireet tuntuvat migreeniltä.

Migreenissä on kyllä näköhäiriöitä, raajojen - erit.sormien - puutumista ja pahan äkillisen kohtauksen ollessa kyseessä myös puheen sammaltamista yms. - verenkiertohäiriöhän on migreenin pohjalla. Lähtisin tutkituttamaan tyttöä tarkemmin enkä jättäisi asiaa tähän.

Ei jääty seurantaan vaan laittoivat kotiin ja lääkäri kehotti seuraamaan tilannetta. Soitti kyllä lastenlääkärille, joka antoi diagnoosiksi aurallisen migreenikohtauksen. Soitan kyllä heti maanantai-aamuna yksityiselle, jotta päästään jatkotutkimuksiin heti...

Mun migreeni oireili lapsena noin. Ja paha olo oli niin voimakas että ihan oksentelin mutta siihen oksenteluun se yleensä mulla helpotti. Nyt oksentelu puuttuu ja kohtaukset muutenkin lieventyneet oireiltaan kun ikää on tullut.

Yhteistyössä