Mikä ikäero on hyvä vanhempien jaksamisen kannalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ja mun siskolla on 4v ikäeroa, kun sisko oli pieni 1-3v leikin tosi paljon hänen kanssaan. Mutta sitten kun hän oli 7-12v ja minä 11-16v me vaan tapeltiin.. nyt kun minä olen 26 ja sisko 22 ollaan taas hyvissä väleissä :) eli itse haluan lapset pienemmällä ikäerolla kuin tuo 4v koska omien kokemusten perusteella ei oltu kouluikäisinä muuta kuin riitapukareita

Alkuperäinen kirjoittaja manta amalia:
Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Kannatan pientä ikäeroa, koska mulla ja mun veljellä on 8v ikäeroa ja me ei periaatteessa olla koskaan "tutustuttu" toisiimme :( Ehkä sellainen 4v max...? Mut silloinkin leikit ei oo varmaan pitkään yhteisiä eli 1-2v olis varmaankin hyvä..

Mun tytöt vajaa 2v ja vajaa 10v ovat kyllä tutustuneet hyvinkin toisiinsa ja ovat hyvin läheisiä, siksi en tuota oikein ymmärrä.... :/

Niinpä, eli pitäisikö jo tästä meidän kaikkien ymmärtää, että sitä ei voi ikäerolla määritellä kenestä on seuraa toiselle ja kenestä ei!! Oli ikäero mikä tahansa, niin se voi toimia hyvin, tai ei, me jokainen ollaan erilaisia ja kemiat joko kohtaavat tai ei! Mielestäni on kovin lapsellista aikuisten miettiä ikäeroja ja kuinka jollakin tietyllä ikäerolla lapset tulevat toimeen ja toisella ei. Eihän se niin mene meillä aikuisillakaan, miten se nyt lapsillakaan niin menisi, vaikka kuinka sisaruksia oltaisiin??!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä kaksi pientä lasta ei mene "siinä samalla" kuin yksikin.

Tota mä en tajuu, että tehdään niinkuin samaan syssyyn. Onko se muka helpompaa??????????????????????????

Jollekin se on helpompi tehdä lapset putkeen samalla kun toiselle sopii paremmin pidemmät ikäerot. Miten kukakin tuon ottaa.

Helpointahan tietty olisi jättää lapset kokonaan tekemättä. Voisi vaikka ottaa toisen koiran sen sijaan... :whistle:

Meillä on näin syntyneet:

00
02
05

Ja siis tosi hyvin leikkivät keskenään tai vanhimmat kaksin ja sitten noi pienimmät kaksin.
Nuo ikäerot on just sopivat. Kaksi ekaa oli pieniä keskenään ja kasvoivat mukavasti omatoimisiksi, kunnes syntyi kolmas. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja henni:
Mulla ja mun siskolla on 4v ikäeroa, kun sisko oli pieni 1-3v leikin tosi paljon hänen kanssaan. Mutta sitten kun hän oli 7-12v ja minä 11-16v me vaan tapeltiin.. nyt kun minä olen 26 ja sisko 22 ollaan taas hyvissä väleissä :) eli itse haluan lapset pienemmällä ikäerolla kuin tuo 4v koska omien kokemusten perusteella ei oltu kouluikäisinä muuta kuin riitapukareita

No tuo ikäero asia ei ole tuossa riitely asiassa niin oleellinen kuin luonne-erot. Mä melkein uskon että pienellä ikäerolla on enemmän myös riidan aiheita kuin isommalla ikäerolla. Mulla ja mun veljellä oli vuosi ikäeroa ja aina tapeltiin ja toisen veljen kans oli ikäeroa useampi vuosi ja mentiin aika eri polkuja eli ei ollut mitään riideltävää. Ja aikuisena on hyvät välit kumpaankin.

Yhteistyössä