Mikä mielestäsi paras ikäero lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskelijä

Vieras
Vauva on 2kk ja mietin tässä, että sijoittaisinko hormonikierukkaan.. varasin kyllä jo ajankin, mutta tässä mietin, että mistä sen sitten tietää, koska on pikkukakkosen aika?

Lyhyt ikäero olis ehkä kiva, että pikkuisista olis seuraa toisilleen, mutta toisaalta oma jaksaminen mietityttää. Saahan tuon hormonikierukan toki pois nopeasti jos siltä näyttää.. mutta mikä teidän mielestä on hyvä ikäero lapsille?

on ikäeroa 1v4kk ja hyvin pärjätään. kuopus siis nyt 3vko. itse olen jaksanut hyvin ja isoveikka oottaa innolla pikkuveikkaa leikkeihin. ja mustasukkaisuudelta on selvitty täysin :)

Seuraavaa lasta kun alkaa suunnittelemaan niin kannattaa ottaa huomioon myös se että sielä saattaa tullakin kaksi tai vaikka kolmekin lasta kerralla,ei vain yksi. oeltko sitten valmis hoitamaan pienen uhmaikäisen ja kaksi tai useampaa vauvaa kerralla? Entäs jos tuleekin koliikkivauva joka huutaa monta kuukautta yöt ja päivät läpeensä. Ei siis kannata miettiä vain ikäeroa vaan muita faktoja...

Meillä 2v1kk ja nyt ainakin tuntuu hyvältä vaikka vauva vasta 2kk, mutta, isompi osaa jo itse paljon ja on hyvä apuri äitille =) Ei ole kahta vauvaa kannettavana ja kuitenkin sen verran pieni ikäero että jossain vaiheessa jos jos luonteet passaa yhteen ovat hyviä ystäviä.

Muista en tiedä mutta meillä selvittiin ilman mustasukkaisuutta,ikäeroa on 1v 7kk. Esikoinen oli vielä niin pieni että ei oikein kai edes osannut olla mustis vaikka vauva oli tissillä ekat 8kk yötä päivää =)

Eikä jaksamisen kanssa mulla ole sen kummempia ongelmia ollu,tietty en mäkään ole mikään super nainen tai ees super äiti,mutta aina sitä ollaan hengissä selvitty(isäkin toki on ja auttaa minkä haluaa)kun on oppinut vähän sulkeen silmiään ylimääräiseltä kouhotukselta eli siivoukselta.

Meillä on molemmat ollu ns.helppoja vauvoja,perus terveitä ja kaikki ruokaisia riiviöitä =)

5,5 vuotta on oikein muuten mutta jos monta meidään tehdä, alkaa viimeisen kohdalla ikää jo olla helposti. 1v1kk on ehdottomasti liian vähän, nyt kun nuo kaksi nuorempaa ovat vuoden ja kaksi, olen aivan täysin takki tyhjänä ja univelkaa on n. 2 vuotta.

Meidän lapsilla on 2 v ikäeroa ja olen tosi tyytyväinen. Esikoinen oli jo "iso" kun kuopus syntyi, muttei kuitenkaan liian iso = ei osannut vielä tosissaan uhmata =). Ei muista aikaa ennen pikkuveljen olemassaoloa, ehkä siksi ei ole osannut olla mustasukkainenkaan.

Kyllä se paras ekan ja tokan ikäero oli noin 2 vuotta. Esikko jo silloin hiukan irrottautunut äidistä ja vaipaton ja syö itse yms. Eikä ole kakkosen syntyessä kovinkaan suurta eroa olemisessa, kun esikko ei vielä ole harrastuksissa ja kavereita luuhaa ympärillä, eli raukeaa vauva-arkea sai jatkaa kakkosenkin aikaan kiireettä. Ja tulivat hyvin toimeen keskenään alusta saakka, mustasukkaisuuttakaan ei ikinä ilmennyt kun esikko ei ehtinyt olla se ainut pitkään. Inhottavaa oli kun kolmannen ja esikon väliin tuli peräti 6v ja kolmas syntyi juuri eskarin alkaessa, ei tullut kuuloonkaan raukeat vauvantahtiset päivät :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Semmonen että isompi on jo omatoiminen ja pois vaipoista. En missään nimessä tekis vauvaa jos niille jäis ikäeroa alle 2,5v !!!!

Entä jos isompi on omatoiminen ja vaipaton jo alle 2½-vuotiaana, kuten meillä ainakin oli? :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Meillä 4v ikäeroa lapsilla ja mun mielestä oikein loistava ikäero onkin :)

Näin meilläkin! Tuli pari keskenmenoa välissä, jonka takia ikäero niin "suuri", mutta mä oon ollut enemmän kuin tyytyväinen kuitenkin!!

meil 1vuosi eroa ekan ja tokan välillä... paljon on seuraa toisistaan mutta myös huonot puolet löytyy lyhyestä ikäerosta! sitten kolmas syntyi niin ikäeroa on nyt sit ekalla ja vaavilla 5v ja vaavilla ja keskimmäisellä 4v... isommat eivät ole mustiksia vaavista olleet, hoitaneet innolla jne. ite jaksanut toisinaan hyvin ja tosina päivinä tuntuu et huoh mihkä sitä on ruvennu, mut kai se kuuluu asiaanki et aina ei jaksa

Tämäkin on asia, mitä ei aina itse pystytä valitsemaan. Jos olisin heti tullu raskaaksi kun alettiin pikkukakkosta yrittämään, niin ikäeroksi olis tullu aikalailla 3v 3kk. En tullu heti raskaaksi, ja nyt vasta kakkosta odotellaan ja ikäeroa tulee suunnilleen 4v 10kk

meillä ikäeroa tytöillä 1v4kk ja toiminut loistavasti ainakin meillä=) Nyt kun ovat jo yli 4 ja 3- vuotiaita, tulevat mainiosti toimeen keskenään=) Kolmatta odottelen rv 29+2 ja tämäkin tulee ihan sopivaan saumaan, aikaisemmin en olisi jaksanut vielä yhtä pientä...

Meillä esikolla ja tokalla reilu 3 vuotta eroa. Tarkoitus oli tulla vähemmän, mutta ei se vaan mennyt niin...
Nyt olen kyllä oikein tyytyväinen tähän, hyvin on mennyt.

Tokalle ja kolmannelle tulee n. 1v3kk, sen näkee sitten miten menee, mutta luottavaisin mielin mennään, eiköhän siinäkin ole puolensa.

Yhteistyössä