Mihin on teiltä ihmisiltä

  • Viestiketjun aloittaja petra
  • Ensimmäinen viesti
soniet
Alkuperäinen kirjoittaja petra:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
jaa, no mulla kyllä tuli nämä jehovan todistajat ensimmäisenä mieleen.Hyvä ystäväni on ollut Jt:ssa ja kun hän lähti sieltä hänet hylättiin totaalisesti.
Kristillisissä seurakunnissa tällaista ei kyllä ole.Minulla on enempi ystäviä jotka ei uskossa joten on aivan naurettavaa hylätä sen vuoksi.
Tuo on totta, että eroajat hylätään. Heidät kun katsotaan luopioiksi ja menetetyiksi. Muut ovat mahdollisia käännytettäviä. Ainoastaan lähimmät sukulaiset saavat olla yhteydessä luopioihin.
raakaa, ei rakkaudellista :(. Kristillissä srk:ssa toimitaan toisin. Ihminen on aina tervetullut takaisin ja hänet otetaan vastaan..Ja koitetaan auttaa, jos on vaikeaa, kannetaan rukouksin jne.. Niin Raamatussa kerroaan esim tuhlaajapoikavertauksessa. Lukekaapa mielenkiinnosta!
Jotkut väittävät, että Jehovan todistajat ovat todellisuudessa suvaitsemattomia, koska he erottavat seurakunnasta väärintekijät ja sellaiset henkilöt, jotka eivät mukaudu heidän uskonnollisiin vakaumuksiinsa. Mutta tämä tapa ei johdu mistään ihmisten asettamista mittapuista eikä henkilökohtaisesta ennakkoluulosta. Jumala käskee kristittyjä erottamaan väärintekijät. (1. Korinttolaisille 5:9-13) Jehovan todistajat eivät kuitenkaan parjaa, herjaa tai ahdistele erotettuja millään tavalla. He pelkästään noudattavat Raamatun käskyä lakata seurustelemasta sellaisten kanssa. Näin kristillinen seurakunta säilyy puhtaana ja sellaisena, joka voidaan tunnistaa. Tässä menetellään aivan eri tavoin kuin kirkot ovat menetelleet ahdistellessaan ja vainotessaan armottomasti eriuskoisia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Alkuperäinen kirjoittaja saaga1:
minä kun en usko siihen helvetti teoriaankaan niin siksi lähinnä luulen että taivaaseen,eiköhän se siis jumala ota meidät kaikki sinne joskus,mutta taas toisaalta entä ihminen joka on jatkuvasti paha muille,mihin hän menee?ehkä se helvetti sitten on olemassa vai onko pahoille ihmisille jokin muu paikka vai ollaanko me kaikki jumalan silmissä samalla viivalla kun kuolemme?pohdintaa,mielenkiintoisia asioita.........
Kyllä taivas ja helvetti on todellisia.

Tuo raamatun kohta onka laitoina on se oleellisin vastaus kysymykseesi.Sitä saatta olla vaikea käsittää, mutta Jeesuksen kautta pääsee taivaaseen.

Minä uskon että Jeesus kuoli ristillä ja koin että tarvin synneistäni vapautuksen.Tunsin että ilman Jeesusta en halua enää elää.
Pelkäsin kuolemaa ennen uskoon tuloani.

Nyt kun rakastan Jeesusta en pelkää kuolemaa ja sydämessäni on rauha.Tiedän että jos vaikka huomenna kuolen pääsen taivaaseen.

Lapset ovat autuaita Jumalan silmissä.
Jeesus sanoi että lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta.
Kun pieni vauva tai lapsi kuolee hän pääsee taivaaseen koska hän on puhdas ja synnitön Jumalan silmissä.
Miten voit olla asiasta noin varma? Kuka on kertonut, mitä kuoleman jälkeen todellisuudessa tapahtuu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja petra:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Vielä tuli mieleen, että mitä uskovaiset ajattelee polttohautauksesta? Onko se kuinka yleistä teidän keskuudessa?



Minä ite tahon, että aikanaan minusta jäävä ruumis poltetaan. Vähemmän rasitetta maalle... Ja tuhkat vaikka vessanpöntöstä alas. No ei sentään.., jonnekin missä maan on helppo ne käsitellä.
nopeasti vastaan vain: kyllä mun puolesta mun ruumiin saa polttaa. Ei ne ole kuin maalliset jäännökset, kuori ja henki on lentänyt jo Taivaaseen. Ja varmaan polttohautaus yleistyy koko ajan, koska maata ei ole loputtomiin...
Miten se on mahdollista, että henki on jo mennyt taivaaseen ennen hautaamista? Eikös sen pitänyt tapahtua sitten maailmanlopun yhteydessä, siihen asti ollaan kaikki välitilassa?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja soniet:
He pelkästään noudattavat Raamatun käskyä lakata seurustelemasta sellaisten kanssa.
Mulla ei ole sinällään mitään jehovan todistajia vastaan, mutta olen kykllä joutunut - valitettavasti - seuraamaan sivusta, mikä vaikutus oli junnun isovanhmpien kääntymisellä jehovan todistajuiksi. Koska junnu oli #"vääräuskoinen" evlut, joutui olemaan yli 10 vuotta erossa isovanhemmistaan. Muistan vieläkin sen surtullisen katseen 14 veen silmissä kun mulle sanoi, että "ei taida N-mummi ja M-ukki tulla mun rippijuhlaani". Junnu siis muisti nämä isovanhempansa, vaikka oli vasta kolmen vanha heidät edellisen kerran tavatessaan. JOtain käsittämätöntä kuitenkin tapahtui ja nämä isovanhemmat tulivat niin kirkkoon kuin tänne meille kotiinkin. Sen jälkeen eivät ole pitäneet yhteyttä - kuten eivät sitä ennenkään - mutta olen heille sydämestäni kiitollinen junnun vuoksi. Junnulle kun isovanhempien läsnäololla oli mitä ilmeisimmin erittäin suuri merkitys. Toivon, että jos junnu jonain päivänä menee naimisiin, nämä isovanhemmat tulisivat myös häihin.

 
petra
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Jehova Jumala on ollut alusta alkaen. Hänen ensimmäiset luomistyönsä olivat Miikael (josta myöhemmin tuli Jeesus) ja Lucifer. Jehova Jumala loi kaiken ainokaisensa kautta, Jeesuksen (Miikaelin). Jehova asetti Luciferin hallitsemaan maata, mutta enkeli tuli Jehovalle kateelliseksi. Hän vietteli Aatamin ja Eevan ja muuttui Saatanaksi. Hän haastoi Jehovan oikeudet hallita ! Niinpä Jehova antoi hänelle 6000 vuotta aikaa voittaa ihmiskunta puolelleen. Kun hän epäonnistuu, Jehova tulee jälleen pystyttämään kuningaskuntansa tuhoten saatanan ja hänen joukkonsa, siten kostaen uskottomille.


Tuhansia vuosia tämän taistelun jälkeen Jehova tarjoaa Miikaelille mahdollisuutta luopua olemassaolostaan. Hänet jälleenluotaisiin ihmiseksi, Jeesukseksi. Tehtävänä olisi kuolla kidutuspaalulla (ei ristillä [vrt. 1 korinttolaiskirje]!) ihmiskunnan vuoksi, tuoden vapautuksen Aadamin synnillisestä perinnöstä. Hän tarjoaisi uskollisille todistajilleen mahdollisuutta päästä iankaikkiseen elämään.


Kun ihminen Jeesus kuoli. Hän jäi kuolleeksi. Hänen uudelleen luomisensa rajoittui hengeksi (ei fyysistä ruumista) ja asuinpaikkana on taivas. Jeesus Kristus (nyt Miikael) palasi maan päälle näkymättömänä 1914 (aikaa on muuteltu myöhemmin) ja toimii nykyisin "järjestönsä" kautta palauttaakseen Jehovan valtakunnan maan päälle.


Lopullinen taistelu Jehovan ja Saatanan välillä, Harmageddonin sota, pitäisi alkaa pian ratkaisten kysymyksen, "Kuka maan päällä hallitsee?". 144 000 Jehovan todistajaa, valiojoukkoon kuuluvat, jotka saivat kokea ylösnousemuksen, hallitsevat Jeesuksen kanssa taivaassa taistelun lopuksi. Loput todistajat (miljoonia) selviävät taistelusta ja elävät iäti maanpäällä "Uuden Maailman" valtakunnassa.


Tuhat vuotta tässä haavemaassa elettyään tullaan valtakunnassa lopulliseen testiin. Saatana päästetään irti ja hän eksyttää monet. Hän ja hänen kanssaan kapinoineet tuhotaan tulella taivaasta. Mitään helvettiä ei ole, vain nopea hävitys. Jehovalla on rajaton valta kaikkiin luotuihinsa tämän jälkeen aina ja iankaikkisesti.


Monien kristittyjen kiistellessä lopunajan tapahtumista, ei voi kuitenkaan olla kiistelyä Kristuksen sovitustyöstä. Muutoin ihminen ei ole kristitty. Jehovan todistajat kantavat lähtemättömästi kultin leimaa: He kiistävät Jeesuksen sovitustyön ristillä olevan riittävä täyteen pelastukseen. Tulee uskoa Jeesuksen olevan Jumala ja tulee myös tunnustaa Hänen ruumiillinen ylösnousemuksensa. Nämä molemmat peruslähtökohdat kristillisestä uskontunnustuksesta Jehovan todistajat kieltävät.


Tarkemmin katsottuna Jehovan todistajat kiistävät suuren osan kristillisiä opinkappaleita (uskon perusteita). He väittävät mm:


- He opettavat että Jeesus Kristus ei ole Jumala. Hän on arkkienkeli Miikael.


- Pyhä Henki ei ole persoona, vain "toimiva voima." Jehovan todistajat kieltävät myös kolminaisuusopin (Isä, Poika ja Pyhä Henki).

- Kun kuolet, olet kuollut. Ihmisellä ei ole sielua sen kummemmin kuin eläimelläkään. Jeesus Kristus ei noussut ruumiillisesti haudasta. Hän nousi henkiruumiina.

- Jeesus on palannut maan päälle 1914. Näkyvä paluu ei ole suunnitelmissa.

- Helvettiä ei ole. Kuolema on samanlainen kuin eläimillä. Kuollessasi on kaikki ohitse. Vain 144 000 suorituvat taivaaseen. Loput uskolliset todistajat herätetään kuolleista maan päälle "Uuden Maailman" puhjetessa kukkaan.


Vihkiessään elämänsä "Uudelle Maailmalle", he eivät saa tietää mitään "Uudesta Elämästä" Jeesuksessa. Tämä on kulttiuskonto ilman pelastusta, ilman toivoa.
Hyvä!!! Jehovan todistajilta todella puuttu elävä suhde Jeesukseen ja kolmiyhteiseen Jumalaan (niin, tiedä, SITÄ ei lue Raamatussa!)
 
raamatusta
Näin kertoo Johanneksen evankeliumi profeetta Muhammedin tulosta.



12 "Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan
13 Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva
 
soniet
Alkuperäinen kirjoittaja petra:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Jehova Jumala on ollut alusta alkaen. Hänen ensimmäiset luomistyönsä olivat Miikael (josta myöhemmin tuli Jeesus) ja Lucifer. Jehova Jumala loi kaiken ainokaisensa kautta, Jeesuksen (Miikaelin). Jehova asetti Luciferin hallitsemaan maata, mutta enkeli tuli Jehovalle kateelliseksi. Hän vietteli Aatamin ja Eevan ja muuttui Saatanaksi. Hän haastoi Jehovan oikeudet hallita ! Niinpä Jehova antoi hänelle 6000 vuotta aikaa voittaa ihmiskunta puolelleen. Kun hän epäonnistuu, Jehova tulee jälleen pystyttämään kuningaskuntansa tuhoten saatanan ja hänen joukkonsa, siten kostaen uskottomille.


Tuhansia vuosia tämän taistelun jälkeen Jehova tarjoaa Miikaelille mahdollisuutta luopua olemassaolostaan. Hänet jälleenluotaisiin ihmiseksi, Jeesukseksi. Tehtävänä olisi kuolla kidutuspaalulla (ei ristillä [vrt. 1 korinttolaiskirje]!) ihmiskunnan vuoksi, tuoden vapautuksen Aadamin synnillisestä perinnöstä. Hän tarjoaisi uskollisille todistajilleen mahdollisuutta päästä iankaikkiseen elämään.


Kun ihminen Jeesus kuoli. Hän jäi kuolleeksi. Hänen uudelleen luomisensa rajoittui hengeksi (ei fyysistä ruumista) ja asuinpaikkana on taivas. Jeesus Kristus (nyt Miikael) palasi maan päälle näkymättömänä 1914 (aikaa on muuteltu myöhemmin) ja toimii nykyisin "järjestönsä" kautta palauttaakseen Jehovan valtakunnan maan päälle.


Lopullinen taistelu Jehovan ja Saatanan välillä, Harmageddonin sota, pitäisi alkaa pian ratkaisten kysymyksen, "Kuka maan päällä hallitsee?". 144 000 Jehovan todistajaa, valiojoukkoon kuuluvat, jotka saivat kokea ylösnousemuksen, hallitsevat Jeesuksen kanssa taivaassa taistelun lopuksi. Loput todistajat (miljoonia) selviävät taistelusta ja elävät iäti maanpäällä "Uuden Maailman" valtakunnassa.


Tuhat vuotta tässä haavemaassa elettyään tullaan valtakunnassa lopulliseen testiin. Saatana päästetään irti ja hän eksyttää monet. Hän ja hänen kanssaan kapinoineet tuhotaan tulella taivaasta. Mitään helvettiä ei ole, vain nopea hävitys. Jehovalla on rajaton valta kaikkiin luotuihinsa tämän jälkeen aina ja iankaikkisesti.


Monien kristittyjen kiistellessä lopunajan tapahtumista, ei voi kuitenkaan olla kiistelyä Kristuksen sovitustyöstä. Muutoin ihminen ei ole kristitty. Jehovan todistajat kantavat lähtemättömästi kultin leimaa: He kiistävät Jeesuksen sovitustyön ristillä olevan riittävä täyteen pelastukseen. Tulee uskoa Jeesuksen olevan Jumala ja tulee myös tunnustaa Hänen ruumiillinen ylösnousemuksensa. Nämä molemmat peruslähtökohdat kristillisestä uskontunnustuksesta Jehovan todistajat kieltävät.


Tarkemmin katsottuna Jehovan todistajat kiistävät suuren osan kristillisiä opinkappaleita (uskon perusteita). He väittävät mm:


- He opettavat että Jeesus Kristus ei ole Jumala. Hän on arkkienkeli Miikael.


- Pyhä Henki ei ole persoona, vain "toimiva voima." Jehovan todistajat kieltävät myös kolminaisuusopin (Isä, Poika ja Pyhä Henki).

- Kun kuolet, olet kuollut. Ihmisellä ei ole sielua sen kummemmin kuin eläimelläkään. Jeesus Kristus ei noussut ruumiillisesti haudasta. Hän nousi henkiruumiina.

- Jeesus on palannut maan päälle 1914. Näkyvä paluu ei ole suunnitelmissa.

- Helvettiä ei ole. Kuolema on samanlainen kuin eläimillä. Kuollessasi on kaikki ohitse. Vain 144 000 suorituvat taivaaseen. Loput uskolliset todistajat herätetään kuolleista maan päälle "Uuden Maailman" puhjetessa kukkaan.


Vihkiessään elämänsä "Uudelle Maailmalle", he eivät saa tietää mitään "Uudesta Elämästä" Jeesuksessa. Tämä on kulttiuskonto ilman pelastusta, ilman toivoa.
Hyvä!!! Jehovan todistajilta todella puuttu elävä suhde Jeesukseen ja kolmiyhteiseen Jumalaan (niin, tiedä, SITÄ ei lue Raamatussa!)
Jehovan todistajilla on hyvin luja usko Jeesukseen Kristukseen ja koska Jehovan todistajat jäljittelevät Jeesusta.

Kolminaisuus: Onko Jehova kolmiyhteinen - kolme persoonaa yhdessä Jumalassa? Ei ole! Jehova, Isä, on "ainoa tosi Jumala" (Johannes 17:3; Markus 12:29). Jeesus on hänen Esikoispoikansa, ja hän on alamainen Jumalalle (1. Korinttilaisille 11:3). Isä on suurempi kuin Poika (Johannes 14:28). Pyhä henki ei ole persoona; se on Jumalan vaikuttava voima (1. Mooseksen kirja 1:2; Apostolien teot 2:18).

 
.....
JT lukee Raamattua että sieltä täältä yksi lause tai jae ja välillä ei sitäkään kuten tuo Joh. 17:3

Lukekaapa koko luku:
1. Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;
2. koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.
3. Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
4. Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
5. Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.
6. Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
7. Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
8. Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
9. Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun -
10. ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun - ja minä olen kirkastettu heissä.
11. Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12. Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
13. Mutta nyt minä tulen sinun tykösi ja puhun tätä maailmassa, että heillä olisi minun iloni täydellisenä heissä itsessään.
14. Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
15. En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
16. He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
17. Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
18. Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;
19. ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
20. Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21. että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
23. minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
24. Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.
25. Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt.
26. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja .....:
JT lukee Raamattua että sieltä täältä yksi lause tai jae ja välillä ei sitäkään kuten tuo Joh. 17:3

Lukekaapa koko luku:
1. Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;
2. koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.
3. Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
4. Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
5. Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.
6. Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
7. Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
8. Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
9. Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun -
10. ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun - ja minä olen kirkastettu heissä.
11. Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12. Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
13. Mutta nyt minä tulen sinun tykösi ja puhun tätä maailmassa, että heillä olisi minun iloni täydellisenä heissä itsessään.
14. Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
15. En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
16. He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
17. Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
18. Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;
19. ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
20. Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21. että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
23. minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
24. Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.
25. Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt.
26. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."
En tiedä, olenko ainoa, joka ei näitä pitkiä lainattuja ritirampsuja jaksa lukea. Varsinkaan, jos ei ole hajuakaan, kenen kirjotukseen ne liittyvät. Mutta asianomainen varmaan kykenee viidellä lausella kiteyttämään omin sasnoin sen, mitä tuolla ritirampsullaan halusi tuoda esille. Mielelläni lukisin sen tiivistelmän =)

 
......
Vaikein asia kristillisessä kolminaisuuden käsitteessä on se, ettei sitä voi tyhjentävästi selittää. Jumalan kolminaisuus on käsite, jota ihmisen on mahdoton ymmärtää täysin, selittämisestä puhumattakaan. Jumala on äärettömän paljon suurempi kuin me, sen vuoksi meidän ei pitäisi odottaakaan, että pystyisimme ymmärtämään Häntä täydellisesti. Raamattu opettaa, että Isä on Jumala, Jeesus on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala. Raamattu opettaa myös, että on olemassa vain yksi Jumala. Vaikka voimme ymmärtää joitakin asioita kolminaisuuden eri persoonien välisistä suhteista, pohjimmiltaan ihmismieli ei voi sitä käsittää. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, ettei se olisi totta ja Raamatun opetukseen perustuvaa.

Tätä aihetta tutkiessa kannattaa muistaa, että sanaa "kolminaisuus" ei käytetä Raamatussa. Tämä termi on yritys kuvata kolmiyhteistä Jumalaa, sitä tosiasiaa, että on olemassa kolme rinnakkain esiintyvää ikuista persoonaa, jotka yhdessä ovat Jumala. On ymmärrettävä, että tämä EI tarkoita kolmea Jumalaa. Kolminaisuus on yksi Jumala, joka koostuu kolmesta persoonasta. Termin "kolminaisuus" käyttämisessä ei ole mitään väärää, vaikka sanaa ei löydykään Raamatusta. On lyhyempää sanoa "kolminaisuus" kuin "kolme rinnakkain esiintyvää ikuista persoonaa, jotka yhdessä ovat Jumala". Jos tämä on sinusta ongelmallista, mietipä tätä: sanaa isoisä ei myöskään käytetä Raamatussa. Silti tiedämme, että Raamatussa oli isoisiä. Aabraham oli Jaakobin isoisä. Joten älä takerru liikaa itse termiin "kolminaisuus". Todellista merkitystä on sillä, että se käsite, jota sana "kolminaisuus" EDUSTAA, esiintyy Raamatussa. Tämä käynee johdannosta, jonka jälkeen voimme käsitellä muutamia aiheeseen liittyviä raamatunkohtia.

1) On olemassa vain yksi Jumala: 5 Moos. 6:4; 1 Kor. 8:4; Gal. 3:20; 1 Tim. 2:5.

2) Kolminaisuudessa on kolme persoonaa: 1 Moos. 1:1; 1:26; 3:22; 11:7; Jes. 6:8; 48:16; 61:1; Matt. 3:16-17; Matt. 28:19; 2 Kor. 13:14. Vanhan testamentin kohdissa on hyötyä heprean tuntemuksesta. 1. Mooseksen kirjan alussa (1:1) käytetään monikollista muotoa "Elohim". 1 Moos. 1:26; 3:22; 11:7 ja Jes. 6:8 käyttävät monikollista pronominia "me". "Elohim" ja "me" viittaavat joidenkin mielestä KIISTATTOMASTI useampaan kuin yhteen. Suomen kielessä on vain yksikkö ja monikko, kun taas hepreassa on yksikkö, duaali ja monikko. Duaali tarkoittaa VAIN kahta. Hepreassa duaalimuotoa käytetään asioista, jotka esiintyvät pareittain, kuten silmät, korvat ja kädet. Sanat "Elohim" ja "me" ovat monikkomuotoja - varmasti useampia kuin kaksi - ja ne viittaavat aina kolmeen tai useampaan (Isä, Poika, Pyhä Henki).

Jes. 48:16:ssa ja 61:1:ssä Poika puhuu ja viittaa samalla Isään ja Pyhään Henkeen. Vertaa Jesajan kohtaa (61:1) Luukkaan evankeliumin kohtaan (4:14-19) niin huomaat, että on kyse Pojan puheesta. Matt. 3:16-17 kuvaa Jeesuksen kastetta. Tässä tapahtumassa näkyy, miten Jumala Pyhänä Henkenä laskeutuu Pojan, Jumalan, päälle, samalla kun Isä Jumala julistaa mieltymyksensä Poikaan. Matt. 28:19 ja 2 Kor. 13:14 ovat myös esimerkkejä kohdista, joissa puhutaan kolminaisuuden kolmesta eri persoonasta.

3) Kolminaisuuden jäsenet erotetaan toisistaan monissa raamatunkohdissa: Vanhassa testamentissa "HERRA" on eri kuin "Herra" (1 Moos. 19:24; Hoos. 1:4). "HERRALLA" on "Poika" (Ps. 2:7, 12; Snl. 30:2-4). Henki on eri kuin "HERRA" (4 Moos. 27:18) ja "Jumala" (Ps. 51:10-12). Poika Jumala on eri kuin Isä Jumala (Ps. 45:6-7; Hepr. 1:8-9). Uudessa testamentissa, Johanneksen evankeliumissa, (14:16-17), Jeesus puhuu Isälle Puolustajan, Pyhän Hengen, lähettämisestä. Tämä osoittaa, että Jeesus ei katsonut itse olevansa Isä tai Pyhä Henki. Muistelepa myös kaikkia niitä muita kertoja evankeliumeissa, jolloin Jeesus puhuu Isälle. Puhuiko Hän itselleen? Ei. Hän puhui toiselle kolminaisuuden persoonalle - Isälle.

4) Jokainen kolminaisuuden jäsen on Jumala. Isä on Jumala: Joh. 6:27; Room. 1:7; 1 Piet. 1:2. Poika on Jumala: Joh. 1:1, 14; Room. 9:5; Kol. 2:9; Hepr. 1:8; 1 Joh. 5:20. Pyhä Henki on Jumala: Apt. 5:3-4; 1 Kor. 3:16. (Se joka meissä asuu on Pyhä Henki - Room. 8:9; Joh. 14:16-17; Apt. 2:1-4).

5) Kolminaisuudessa vallitsee tietyt tehtävänjakoon (ks. alla) perustuvat suhteet, esim. Poika on tehtävässään alamainen Isälle. Tämä on kuitenkin sisäinen suhde eikä se kiellä yhdenkään kolminaisuuden persoonan jumaluutta. Tämä on yksinkertaisesti sellaista aluetta äärettömästä Jumalasta, jota rajallinen mielemme ei pysty ymmärtämään. Lue seuraavat Pojasta puhuvat kohdat: Luuk. 22:42; Joh. 5:36; Joh. 20:21; 1 Joh. 4:14. Lue myös nämä Pyhästä Hengestä puhuvat kohdat: Joh. 14:16; 14:26; 15:26; 16:7 ja erityisesti Joh. 16:13-14.

6) Kolminaisuuden eri jäsenten tehtävät: Isä on perimmäinen lähde tai aiheuttaja seuraavissa asioissa: 1) maailmankaikkeus (1 Kor. 8:6; Ilm. 4:11); 2) jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Ilm. 1:1); 3) pelastus (Joh. 3:16-17) ja 4) Jeesuksen ihmisenä tekemät teot (Joh. 5:17; 14:10). Isä PANEE ALULLE kaikki nämä asiat.

Poika on välimies, jonka kautta Isä tekee seuraavat asiat: 1) maailmankaikkeuden luominen ja ylläpito (1 Kor. 8:6; Joh. 1:3; Kol. 1:16-17); 2) jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Joh. 1:1; Matt. 11:27; Joh. 16:12-15; Ilm. 1:1) ja 3) pelastus (2 Kor. 5:19; Matt. 1:21; Joh. 4:42). Isä tekee kaiken tämän Pojan kautta, joka toimii Hänen edustajanaan.

Pyhä Henki on persoona, jonka avulla Isä tekee seuraavat asiat: 1) maailmankaikkeuden luominen ja ylläpito (1 Moos. 1:2; Job 26:13; Ps. 104:30); 2) jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Joh. 16:12-15; Ef. 3:5; 2 Piet. 1:21); 3) pelastus (Joh. 3:6; Tiit. 3:5; 1 Piet. 1:2) ja 4) Jeesuksen teot (Jes. 61:1; Apt. 10:38). Isä siis tekee kaiken tämän Pyhän Hengen kautta.

Mikään arkielämän havaintoesimerkeistä ei kuvaa kolminaisuutta täysin tarkasti. Kananmuna ei ole tarkka siksi, että kuori, valkuainen ja keltuainen ovat munan osia, eivät itse muna. Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät ole Jumalan osia, vaan jokainen heistä on Jumala. Vesi havainnollistavana esimerkkinä on hieman parempi, mutta sekään ei pysty kuvaamaan kolminaisuutta täysin oikein. Neste, höyry ja jää ovat veden kolme olomuotoa. Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät ole Jumalan olomuotoja, sillä jokainen heistä on Jumala. Tällaiset kuvat voivat siis ehkä antaa meille kuvan kolminaisuudesta, mutta kuva ei ole täysin tarkka. Ääretöntä Jumalaa ei voi täydellisesti kuvata rajallisella esimerkillä. Kolminaisuuteen keskittymisen sijasta kannattaa kiinnittää huomio Jumalan suuruuteen, Hänen äärettömään olemukseensa, joka ylittää ymmärryksemme. "Kuinka ääretön onkaan Jumalan rikkaus, kuinka syvä hänen viisautensa ja tietonsa! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja jäljittämättömät hänen tiensä! Kuka voi tuntea Herran ajatukset, kuka pystyy neuvomaan häntä?" (Room. 11:33-34).
 
En tiedä, olenko ainoa, joka ei näitä pitkiä lainattuja ritirampsuja jaksa lukea. Varsinkaan, jos ei ole hajuakaan, kenen kirjotukseen ne liittyvät. Mutta asianomainen varmaan kykenee viidellä lausella kiteyttämään omin sasnoin sen, mitä tuolla ritirampsullaan halusi tuoda esille. Mielelläni lukisin sen tiivistelmän


Ihan asiaa näkyy olevan - ainakin mun mielestä
:D
Vaikka pitkiä rimsuja on kyllä...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Täällä ollaan jälleen norkoilemassa :wave:

Heippa Keittiönoidallekin :heart: :wave:
Tervehdys sinnekin =) Mulla joo on Raamattu ihan kirjahyllyssä ja osaan lukea, joten en kaipaa pitkiä lainauksia Raamatusta. Mieluummin siis lukisin ihmisten omia näkemyksiä asioista kuin lainauksia kirjasta, joka mulla on kirjahyllyssä.

 
soniet
Opettaako Raamattu, että jokainen niistä, joiden sanotaan olevan kolminaisuuden osia, on Jumala?

Jeesus sanoi rukouksessa: "Isä, - - tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen." (Joh. 17:1-3, KR-38; kursivointi lisätty.) (Useimmat käännökset käyttävät tässä Isästä ilmausta "ainoa tosi Jumala" [UM]. KR-92 ja UTN sanovat: "ainoa todellinen Jumala", EU: "ainoan oikean Jumalan" ja KR-1776: "ainoa totinen Jumala". Voisiko hän olla "ainoa tosi Jumala", se 'joka yksin on totinen Jumala', jos on olemassa kaksi muuta hänen kanssaan samanarvoista Jumalaa? Muiden, joita sanotaan "jumaliksi", täytyy olla joko vääriä jumalia tai vain tosi Jumalan heijastumia.)

1. Kor. 8:5, 6, KR-38: "Vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa." (Isän ilmaistaan tässä olevan kristittyjen "yksi Jumala", joka on selvästi eri asemassa kuin Jeesus Kristus.)

1. Piet. 1:3, KR-38: "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä." (Raamattu puhuu toistuvasti vielä Jeesuksen taivaaseen nousemisen jälkeenkin Isästä Jeesuksen Kristuksen "Jumalana". Johanneksen 20:17:ssä Jeesus itse käytti ylösnousemuksensa jälkeen Isästään ilmausta "Jumalani". Kuten Ilmestyksen 3:12 kertoo, hän käytti myöhemmin taivaassa ollessaan jälleen samaa ilmausta. Raamatussa ei kuitenkaan mainita Isän käyttäneen kertaakaan Pojasta ilmausta "Jumalani", eikä Isä enempää kuin Poikakaan sano pyhän hengen olevan "Jumalani".)



Jesuiitta Karl Rahner myöntää kirjassaan Schriften zur Theologie: "Sanaa Teó? [Jumala] ei kuitenkaan koskaan käytetä Hengestä" ja: "Ilmausta ? ?eó? [kirjaimellisesti: Jumala] ei koskaan käytetä vastaamaan ilmausta p?e?µa ????? [pyhä henki].",
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Ihan asiaa näkyy olevan - ainakin mun mielestä
:D
Vaikka pitkiä rimsuja on kyllä...
En epäilekään, etteikö olisi nk asiaa. Mutta en mäkään kopioi tänne puolikasta Kalevalaa, kun uskostani jotain kysytään :D
 
äitee
Heippaus grace, keittiönoita ja muut minäkin ilmestyin katselemaan : ) kyllähän nuo lainaukset on ok mutta minunkin mielestä se ihan keskustelu ja mielipiteiden vaihdot on mielenkiintoisempia, niissä kun tulee enenmpi ihmisen persoona ja ajattelu esille tutustuu vähän ; ) jos käytetään vaan lyhyitä tarvittaessa ja luetaan itse loput sitten isosta kirjasta : )
 
äitee
Ajattelin kysästä mitä teidän lapset kyselee uskonnosta ja uskosta yleensä? meidän 5v pojalle on iltarukous kauhean tärkeä ei voi nukkua ilman. ihan kun minulla oli lapsena : ) aina äiti tai isä luki minun kanssa ja siitä tuli turvallinen olo.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Heippaus grace, keittiönoita ja muut minäkin ilmestyin katselemaan : ) kyllähän nuo lainaukset on ok mutta minunkin mielestä se ihan keskustelu ja mielipiteiden vaihdot on mielenkiintoisempia, niissä kun tulee enenmpi ihmisen persoona ja ajattelu esille tutustuu vähän ; ) jos käytetään vaan lyhyitä tarvittaessa ja luetaan itse loput sitten isosta kirjasta : )
Heippaus itsellesikin =) Minäkin mielelläni nimeonomaan keskustelisin. Raamattu ja Kalevala löytyy kirjahyllystä, luen niitä sitten muulloin kuin palstaillessani. Kummankin teoksen olen lukenut useampaankin kertaan, joten en kaipaa ritirampsuja siitä, mitä niissä kirjoissa lukee. Sen sijaan kaipaan ihmisten omia mielipiteitä, näkemyksiä ja ajatuksia. Keskustelen siis mieluummin ihmisten kuin kirjojen kanssa =)

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Ajattelin kysästä mitä teidän lapset kyselee uskonnosta ja uskosta yleensä? meidän 5v pojalle on iltarukous kauhean tärkeä ei voi nukkua ilman. ihan kun minulla oli lapsena : ) aina äiti tai isä luki minun kanssa ja siitä tuli turvallinen olo.
Tunnen itseni hieman vieraaksi tässä ketjussa, mutta vastailen silti. Oltiiinhan me kaikki evankelisluteriilaisia hyvin pitkään ja junnukin edelleen.

Mun alle kouluikäiset eivät juurikaan uskonnoista kyselleet, uskonnot tulivat lasteni mielenkiinnon aiheiksi vasta koulussa. Kuolema kuitenkin oli teema, josta lapseni jo hyvin varhain kyselivät. Sattuneista syistä. Kerroin asiat siten, miten siihen aikaan uskoin asioiden olevan. Ja valehtelinkin sujuvasti, kun väitin hamsterin päässeen taivaaseen. Tai mistäs minä tiedän, valehtelinko vai en :D

 
äitee
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Ajattelin kysästä mitä teidän lapset kyselee uskonnosta ja uskosta yleensä? meidän 5v pojalle on iltarukous kauhean tärkeä ei voi nukkua ilman. ihan kun minulla oli lapsena : ) aina äiti tai isä luki minun kanssa ja siitä tuli turvallinen olo.
Tunnen itseni hieman vieraaksi tässä ketjussa, mutta vastailen silti. Oltiiinhan me kaikki evankelisluteriilaisia hyvin pitkään ja junnukin edelleen.

Mun alle kouluikäiset eivät juurikaan uskonnoista kyselleet, uskonnot tulivat lasteni mielenkiinnon aiheiksi vasta koulussa. Kuolema kuitenkin oli teema, josta lapseni jo hyvin varhain kyselivät. Sattuneista syistä. Kerroin asiat siten, miten siihen aikaan uskoin asioiden olevan. Ja valehtelinkin sujuvasti, kun väitin hamsterin päässeen taivaaseen. Tai mistäs minä tiedän, valehtelinko vai en :D
nuo onkin hankalia selittää lapselle ymmärrettävästi nuo kuolema asiat kun riippuu minkä ikänen on ja meidän pojalla kun on vielä dysfasia, hänen setänsä kuoli kun oli poika 3v pikkasen päälle ja kyseli kauan ja arkulta en olis saanu millään häntä pois kun ei setää saanu kuljettaa mihinkään : ( surullista lapselle.

 
äitee
Niin ja nykyään joskus kysyy että onko setä vielä sairas ja minä sanon että ei ole kulta ja sitten hän sanoo että menikö se sinne taivaaseen ja minä siihen että kyllä sanoi minulle että minäpä soitan setälle ja meni leikkipuhelimeen juttelemaan tekee sitä toisinaan ja sanoo soittavansa sedälle.
 

Yhteistyössä