?
--
Vieras
Minulla on muutaman kuukauden ikäinen vauva. Olen alkanut mietiskellä äiti-keskeisyyttä lastenhoidossa. Esimerkiksi käydessämme sairaalassa vauvan kanssa, hoitajat/lääkäri pyysivät vain minua eli äitiä, auttamaan tutkimuksia tehtäessä. "äiti voi nyt tulla tänne ja äiti voi nyt sitä ja tätä" Lapsen isä oli myös paikalla, mutta silti pyydettiin vain äitiä. Omituista. Lapsella on kaksi tasavertaista vanhempaa, minun mielestäni ainakin. Samat velvollisuudet ja vastuu molemmilla.
Samoin moni yllättyy/ihmettelee jos isä jää vanhempainrahakaudeksi hoitamaan vauvaa ja äiti menee töihin. Vaihtoehto on, että isä menee töihin ja äiti jää kotiin. Miksi on yllättävää jos äiti meneekin töihin?
Tai jos äiti on vanhempainrahakauden kotona niin ihmiset kysyvät koska menet takaisin töihin (eli koska lapsi menee päiväkotiin). Kukaan ei kysy jääkö miehesi hoitovapaalle kun menet töihin..
Neuvolassa puolestaan huomioidaan lapsen isäkin tasavertaisesti, ainakin meilläpäin.
Samoin moni yllättyy/ihmettelee jos isä jää vanhempainrahakaudeksi hoitamaan vauvaa ja äiti menee töihin. Vaihtoehto on, että isä menee töihin ja äiti jää kotiin. Miksi on yllättävää jos äiti meneekin töihin?
Tai jos äiti on vanhempainrahakauden kotona niin ihmiset kysyvät koska menet takaisin töihin (eli koska lapsi menee päiväkotiin). Kukaan ei kysy jääkö miehesi hoitovapaalle kun menet töihin..
Neuvolassa puolestaan huomioidaan lapsen isäkin tasavertaisesti, ainakin meilläpäin.