Aloittaja ihmetteli että miksi isän hoitovapaa yllättää? Tähän voisi vastata yksinkertaisesti tilastoja katsomalla. Siksi koska isän hoitovapaa on vielä harmillisen harvinainen ja monissa perheissä äiti on ns. ykköshuoltaja. Ei pitäisi tulla minään uutisena kenellekkään tässä yhteiskunnassa elävälle, että käytännöt ja asenteet muuttuvat hitaasti..
Meillä ei ole lukenut erikseen neuvolakortissa jos lapset ovat käyneet isänsä kanssa. Muilla sairaalakeikoilla olen itse ollut äitinä yksin lapsen kanssa, joten tilanteita jossa toista vanhempaa olisi sorsittu ei ole ollut.
Synnytyksissä isä on ollut hyvin mukana ja apuna, sekä hoitanut kumpaakin vastasyntynyttä heti alusta alkaen. Toisen lapsen synnytyskertomukseen on kirjattu lapsen kylvetyksestä, että "isä kylvettää varmoin ottein". Tämän jälkeen vauva pääsi lämpimään isän paidan alle rinnan päälle köllöttämään.
Meillä ainakin vanhemmuuden roolit ovat keskenään hyvin erilaiset. Minä hoivaan ja hoidan enemmän. Mies taas leikkii ja puuhaa lasten kanssa luontevammin. Ajan myötä roolit varmasti kehittyvät lisää ja muuttuvat edelleen, kun lapset kasvavat.