mies vankilassa? Onko muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ikävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja dani:
Alkuperäinen kirjoittaja veras:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
miten pystytte elämään rikollisen kanssa?

Justiinsa joo. Ja mistäs sinä tiedät, että minkä takia ne on siellä linnassa? Ja toisekseen, ne voi olla tekoja, jotka on tapahtunut vuosia, vuosia, vuosia sitten ja joista joutuu "hippasen" myöhään istumaan...

*lol*
No ei sinne mummon tien yli auttamisesta joudu!

No mitä jos vaikka totaalikieltäytymisestä?
Ja *lollol* vaan itelles.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
se niin on, että ei Suomessa tuomiot ole todellakaan tasavertaisia tai missään yhdenmukaisessa linjassa. Eikä todellakaan pidä paikkaansa, että aina tarviis olla väkivaltainen miltei-tappaja, että linnaan joutuisi. Itse olen ollut paikalla käräjäoikeuden istunnossa, jossa tuli tuomio törkeästä pahoinpitelystä, vaikka uhrille tuli kuhmu päähän. Törkeäksi tilanteen teki paikalla olleiden lautamiesten mielestä ilmeisesti se, että olis voinu käydä pahastikin? Ei käyny, mutta tuomio oli tuo.

joo, tottakai tuollainenkin vaikuttaa... että olisi voinut käydä huonosti. mutta tuollaisesta ei linnaan joudu. vankeuttakin nääs on kahta erilaista, ehdollista ja ehdotonta. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
se niin on, että ei Suomessa tuomiot ole todellakaan tasavertaisia tai missään yhdenmukaisessa linjassa. Eikä todellakaan pidä paikkaansa, että aina tarviis olla väkivaltainen miltei-tappaja, että linnaan joutuisi. Itse olen ollut paikalla käräjäoikeuden istunnossa, jossa tuli tuomio törkeästä pahoinpitelystä, vaikka uhrille tuli kuhmu päähän. Törkeäksi tilanteen teki paikalla olleiden lautamiesten mielestä ilmeisesti se, että olis voinu käydä pahastikin? Ei käyny, mutta tuomio oli tuo.

Tässähän on se pointti, että tuomio tulee aina itse teosta eikä sen seurauksista. Sinänsä tärkeä periaate länsimaisessa oikeusjärjestelmässä, kun olisihan se aika pöljää että vaimonhakkaaja jätetään tuomitsematta jos ei mustelman mustelmaa uhriin sattumalta tule.

Mä en vois olla yhdessä miehen kans joka on vankilassa. Ehkä joku sellainen tilanne vois olla poikkeus jossa olis tosissaan puolustanut mua tai lapsia ja tietäisin ettei ole käyttänyt tarpeetonta väkivaltaa, mutta mun pitäis itse nähdä se tilanne että voisin tehdä oikean arvion. Mulle on ihan sama olisko ne teot joista linnaan joutuu maksamattomia sakkoja vuodelta yks ja kaks vai mitä mutta se mies ei olis sellainen mies jonka kanssa haluan elämäni jakaa.

Aika kiivaasti täällä puolustetaan rikollisia ihmisiä ja heidän hyvyyttään. Tosiasia on että tässä maassa joutuu linnaan liian vähän ihmisiä koska teon pitää tosissaan olla isompi rikos ennenkuin sisään joutuu. Ja kuka oikeasti haluaa elää rikollisen ihmisen kanssa? Ja kyllä se on rikollinen vaikka olis salakuljettanut vaan nuuskaa ja siitä linnaan joutuu. Ja turha väittää että siellä olis nyt suurin osa lusimassa itsepuolustuksen takia. No itepähän elämäntapanne ja ukkonne valitsette.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä en vois olla yhdessä miehen kans joka on vankilassa. Ehkä joku sellainen tilanne vois olla poikkeus jossa olis tosissaan puolustanut mua tai lapsia ja tietäisin ettei ole käyttänyt tarpeetonta väkivaltaa, mutta mun pitäis itse nähdä se tilanne että voisin tehdä oikean arvion. Mulle on ihan sama olisko ne teot joista linnaan joutuu maksamattomia sakkoja vuodelta yks ja kaks vai mitä mutta se mies ei olis sellainen mies jonka kanssa haluan elämäni jakaa.

Aika kiivaasti täällä puolustetaan rikollisia ihmisiä ja heidän hyvyyttään. Tosiasia on että tässä maassa joutuu linnaan liian vähän ihmisiä koska teon pitää tosissaan olla isompi rikos ennenkuin sisään joutuu. Ja kuka oikeasti haluaa elää rikollisen ihmisen kanssa? Ja kyllä se on rikollinen vaikka olis salakuljettanut vaan nuuskaa ja siitä linnaan joutuu. Ja turha väittää että siellä olis nyt suurin osa lusimassa itsepuolustuksen takia. No itepähän elämäntapanne ja ukkonne valitsette.

No ei kai kukaan sellaista ole väittänytkään. Mutta kyllä mä esimerkiksi uskon muuttumiseen ja siihen, että jokaiselle ihmiselle pitää antaa toinen mahdollisuus. Ja kaikille sattuu virheitä eikä kukaan ole täydellinen.

Kyllä mä tämänkin keskustelun jälkeen ymmärrän miksi vankilasta pääsyn jälkeen suurimman osan on hirveen vaikea aloittaa normaalia elämää... Ihmisillä näköjään on se asenne, että kun on ollut vankilassa niin ihmisarvoa ei ole (vähän niinku läskit tällä palstalla!).

Minä itse en lähtisi tuomitsemaan ihmistä yhden tiedon perusteella. Ja niinkuin joku tuolla aiemmin pisti niin mikä tekee teistä tuomitsijoista ihmisinä sen parempia kuin nämä rikolliset?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä en vois olla yhdessä miehen kans joka on vankilassa.

Voi helvetti tätä ja muita täällä!! Juuri teidän kaltaisten takia sitä ihmisillä kiinni leipookin! Oletko tosiaan sitä mieltä että elämässä kun ei voi virheitä tehdä? Sun miehes jäisi kiinni nuuskan tuomisesta maahan niin sinä keräisit kappeesiko? Mahdatko tietää mitä on rakkaus? Saatika mitä oikea AITO elämä on!

Eiköhän tämän keskustelun tarkoitus ollut antaa tukea naisille, rakastaville puolisoille,äidelle ja vaimoille joiden oma rakas on istumassa tuomiotaan. Eikä tuomita ihmisiä valinnoistaan ja hiukan vääntää veittä haavassa! Oma mieheni on istumassa ja täällä odotan lapsemme kanssa että isä tulee kotiin! Ja kyllä, väkivaltarikoksista, mutta yhdessä olemme olleet monta vuotta ja koskaan sinä aikana en oloani ole tuntenut turvattomammaksi kuin nyt ilman miestäni. Yhdessä vannoimme vankilassa ''kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii'' Poikaamme ei mikään muu tee onnellisemmaksi kuin oma isä enkä ikinä voisi kuvitella oman itsekkyyteni takia lapseltani isää pois viedä! Olisihan se helvetin hienoa elää pumpulissa ja kertoa pojalle että maailma on kiva paikka, ja että kaikki on niin kivaa ja ihanaa,EI mielummin kasvatan lapseni oppimaan että elämässä ei tule saamaan kaikkea, tulee pettymyksiä ja ylä ja alamäkiä,tärkeintä on että rakkaus ja usko ihmiseen pysyy!

Ja kyllä Suomessa tuomioita turhaankin tulee, en toki väitä että mieheni täysin syyttä istuisi!
Itse olen saanut tukea, paras tuki on ollut ystävät ja lapsi. Onneksi perheeni on sentään SUVAITSEVIA heille olen voinut totuuden kertoa ja tuki on ollut mahtavaa. Tapaamiset ovat olleet mahtavia varsinkin nähdä miten poikamme riemuitsee isänsä näkemisestä,se jos jokin auttaa jaksamaan eteen päin! Jaksamista kaikille, ihanaa että maailmassa on vielä ihmisiä joilla on uskoa rakkauteen ja ymmärrystä, eikä ASENNEVAMMAA!

isälle : nostan hattua, vaikuttaapa että täällä on edes joku joka aidosta elämästä ymmärtää.

niin ja ennekun tulee jeesustelua siitä miten altistan lapsemme rikollisuuteen lisäisin että mieheni ei todella tule lastamme rikollisuuteen opettamaan vaan on itsekkin sanonut että aikoo pitää huolen että poikamme ei tee samoja virheitä.! Lapsemme on terve iloinen 2,5 vuotias poika jolla on turvallinen koti ja rakastavat vanhemmat! Takana on jo 10 kk ja edessä vielä monta kk, mieheni vääryyksistä silti minua ja lasta ei tule tuomita me kun emme ole ketään satuttaneet! niin ja aikaisempiin keskusteluihin vielä tuli mieleen 'veras':in tapauksesta, entäpä jos tämä mies heiluisi lapsesi edessä puukon kanssa, sinäkö jäisit sivummalle soittamaan poliisia?

Kahlaamatta koko ketjua ja juupas eipäs keskustelua läpi tuli pari asiaa mieleen.
tekemätöntä ei tekemättömäksi saa eikä sitä kuka on lapsen isä tai kenen kanssa naimisissa.
Mutta se että on laki ja rangaistukset, niin miksi ei lapselle voi kertoa että isi oli nyt tuhma ja niin pahasti tuhma että joutuikin vankilaan sen sijaan että äiti olisi hänet vain arestinurkkaan viideksi minuutiksi laittanut istumaan. Minusta on kuitenkin josssakin vaiheessa hyvä lapsenkin kanssa totuutta katsoa silmiin ja sanoa asiat niin kuin on eikä kaunistella ja peitellä, jos kerran sen miehen kanssa yksissä on ja lapsen isäksikin sitä kutsuu.
ei se mies missään töissä eikä matkoilla ole vaan rangaistustaan kärsimässä.
ja jos ei kestä niitä sanoja käyttää eikä tunnustaa että mies on sen verran paljon kaidan polun ohi astunut että vankeudessa on, niin erota sitten ja pyyhkäistä lapseltakin isä elämästä pois ja olla itse täysipainoisesti vanhempana. Pärjää ne ihan kokonaan isättömät ja miehettömätkin elämässä.
tämä oli ajatuksia ihmiseltä kenen läheisistä ei kukaan ole vankilaan joutunut

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Kahlaamatta koko ketjua ja juupas eipäs keskustelua läpi tuli pari asiaa mieleen.
tekemätöntä ei tekemättömäksi saa eikä sitä kuka on lapsen isä tai kenen kanssa naimisissa.
Mutta se että on laki ja rangaistukset, niin miksi ei lapselle voi kertoa että isi oli nyt tuhma ja niin pahasti tuhma että joutuikin vankilaan sen sijaan että äiti olisi hänet vain arestinurkkaan viideksi minuutiksi laittanut istumaan. Minusta on kuitenkin josssakin vaiheessa hyvä lapsenkin kanssa totuutta katsoa silmiin ja sanoa asiat niin kuin on eikä kaunistella ja peitellä, jos kerran sen miehen kanssa yksissä on ja lapsen isäksikin sitä kutsuu.
ja jos ei kestä niitä sanoja käyttää eikä tunnustaa että mies on sen verran paljon kaidan polun ohi astunut että vankeudessa on, niin erota sitten ja pyyhkäistä lapseltakin isä elämästä pois ja olla itse täysipainoisesti vanhempana. Pärjää ne ihan kokonaan isättömät ja miehettömätkin elämässä.

Ja sen huomaa...

Alkuperäinen kirjoittaja paska olet:

Ja sen huomaa...

siis minkä huomaa että olen paska (en kuitenkaan niin paska että rangaistuksen siitä suomen lain mukaan olisin saanut) vai että ei ole mies tai lähisukulainen vankilassa.
mutta totuus on se että totuutta pitää katsoa silmiin ja lakeja pyrkiä kunnioittamaan ja lapsellekin opettaa se. Lapsi kun sitten jostakin muualta kuulee että missä isä onkaan "töissä" ja miksi. ja jos äiti vähättelee isän tekoja niin antaako se lapselle kuvan että laittomia saa tehdä ja vain yhteiskunta on paha kun rankaisee kun se kaikkitietävä äitikään ei tekoa pahana pidä-

ulapalla:
kaikki eivät onneksi ajattele samalla tavalla. :)
Tosin itse yritän erota miehestäni just nyt, eli asumme jo erillään, mutta mies tulee tänne.

Tietysti jos suhde ei toimi nainen eron ottaa,mutta täällä kun kovin on ylistetty että vankila erottaa perheen, joka ei ole totta.! Ja jos miehesi luonasi köy,tuskin eron syynä on tuolloin vankila? :) Jaksamista!

Alkuperäinen kirjoittaja .:
eikai kukaan linnassa huvikseen istu? ainakaan kovin helposti.. tottakai virheitä siinäkin suhteessa joskus sattuu.. vaikka olisi tehnyt jotain vuosia sitten niin rikollinen se on silti joskus ollut.. ihminen ei niin vaan muutu!
pakko kommentoida

kyllä ihminen voi muuttua!
itse olen käyttänyt huumeita ja tehnyt kaikkea rikollista mikä hävettää nykyään.
10vuotta elämästä sekoilin...
nykyään mulla on lapsia,ihana mies ja onnellinen koti.
menneisyys on kuin pahaa unta...

oikeesti ihminen voi muuttua.

nä ymmärrän mitä ajat takaa! Ite olen samaa mieltä, että ei kannata kovin pitkälle "peitellä" lapselta totuutta!
Mutta varmasti isä rakastaa lastaan ja laps isäänsä.. vankila ajasta huolimatta! Ymmärrän ap:tä ja muita keiden miehet ovat vankilassa.. joskus nimittäin mietin, että "onko oikein jättää silloin kun eniten apua tarvitsee"..
tietty eri asia jos mies on väkivaltainen tai ei "ymmärrä" tehneensä väärin tai halua katua/muuttaa elämäänsä! Ihmisiä ne vangitkin on..
En halua puolustaa rikollisia mutta haluan muistuttaa että myös heillä on ihmis arvoinen elämä!!
Mitä varten on vankeus aika? Se on sitä varten, että ihminen voisi miettiä mitä on tehnyt ja oppisi pois rikollisesta ajattelusta! En ymmärrä miksi ihmisen, joka haluaa muuttua ja "unohtaa" menneisyytensä + on kärsinyt laillisen rangaituksen, pitäisi koko loppu elämäksi "kadota" ja elää yksin!!??!!??
Mitä jos tämä rikollinen olisi esim. oma veljesi? äitisi? isäsi? lakkaisitko välittämästä..rakastamasta?

nä ymmärrän mitä ajat takaa! Ite olen samaa mieltä, että ei kannata kovin pitkälle "peitellä" lapselta totuutta!
Mutta varmasti isä rakastaa lastaan ja laps isäänsä.. vankila ajasta huolimatta! Ymmärrän ap:tä ja muita keiden miehet ovat vankilassa.. joskus nimittäin mietin, että "onko oikein jättää silloin kun eniten apua tarvitsee"..
tietty eri asia jos mies on väkivaltainen tai ei "ymmärrä" tehneensä väärin tai halua katua/muuttaa elämäänsä! Ihmisiä ne vangitkin on..
En halua puolustaa rikollisia mutta haluan muistuttaa että myös heillä on ihmis arvoinen elämä!!
Mitä varten on vankeus aika? Se on sitä varten, että ihminen voisi miettiä mitä on tehnyt ja oppisi pois rikollisesta ajattelusta! En ymmärrä miksi ihmisen, joka haluaa muuttua ja "unohtaa" menneisyytensä + on kärsinyt laillisen rangaituksen, pitäisi koko loppu elämäksi "kadota" ja elää yksin!!??!!??
Mitä jos tämä rikollinen olisi esim. oma veljesi? äitisi? isäsi? lakkaisitko välittämästä..rakastamasta?

Yhteistyössä