Mies mussuttaa koko ajan lasten leluista ja minulla menee hermo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arggghh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Heidi";30781530]Aivan käsittämättömiä johtopäätöksiä ja omia mielikuvitusjuttuja te jotkut keksittekin ihmisillä tapahtuvan jos kertovat että tykkäävät että olohuone on siisti ja lapset katsovat rajallisesti televisiota.

Ihan käsittämätöntä suppeutta ajattelukyvyssä.[/QUOTE]

Kyllä sulla on suppea tuo lukemisen ymmärtäminen. En minä pidä tuota tukahduttavana siksi että ei saa katsoa paljon telkkaria tai ei ole rajattomasti leluja ympärillä. Ei ole meilläkään. Tukahduttavaa on tuollaiset sadan kohdan sääntölistat siitä miten leluilla saa leikkiä ja missä ja kuinka kauan ja kuinka monella kerrallaan. Teevee huoneessa saa olla 0 lelua ja olkkarissa yksi lelu leikin ajan ja omassa huoneessa 3 lelua vuorokauden ja pihalla saa olla yksi kassillinen ja ja ja ja... Voi hohhoijjaaa!

Jotkut yrittää vääntää asiaa nyt niin että meillä katsotaan telsua aamusta iltaan ja lapsilla on kaikki lelut mitä taivas päällään kantaa. Ei todellakaan. Meillä on melko rajallinen määrä leluja ja telkkaria lapset ei katso edes joka päivä.

[QUOTE="a p";30781559]Kyllä sulla on suppea tuo lukemisen ymmärtäminen. En minä pidä tuota tukahduttavana siksi että ei saa katsoa paljon telkkaria tai ei ole rajattomasti leluja ympärillä. Ei ole meilläkään. Tukahduttavaa on tuollaiset sadan kohdan sääntölistat siitä miten leluilla saa leikkiä ja missä ja kuinka kauan ja kuinka monella kerrallaan. Teevee huoneessa saa olla 0 lelua ja olkkarissa yksi lelu leikin ajan ja omassa huoneessa 3 lelua vuorokauden ja pihalla saa olla yksi kassillinen ja ja ja ja... Voi hohhoijjaaa![/QUOTE]

Mistäs tiedät kuinka onnellisia lapset ovat kenenkin perheessä?

Esim. kaverini on tosi tarkka lelujen yms. suhteen, ostaa vain kehittäviä leluja jne. Mutta lapsensa käy päiväkodissa ja siellä "riekkuu" siinä missä muutkin lapset. Lisäksi vie lastaan paljon teatteriin, musiikkitapahtumiin, harrastuksiin, matkoille. Tarjoaa lapselleen siis paljon paljon kulttuurielämyksiä jne.

Ei lapsen onni tule vain yhdestä tietynlaisesta tavasta elää. Jokaisen lapset oppii ne oman talon tavat ja tottuu niihin, eikä siis kärsi jostain pikkusäännöistä. Onhan kai teilläkin jotain mitä teette aina samalla tavalla?

Joissain perheissä lapset elävät kuin peppi pitkätossut, ja sekin on ok.

Tapoja on monia.

[QUOTE="a p";30781584]Enpä minä hänen lasten onnellisuutta ole mitenkään kommentoinut.

Sanoin vaan että minusta kuulostaa melko tukahduttavalta lapsuudelta.[/QUOTE]

Meinaat sitten että tukahduttava lapsuus voi olla onnellinenkin?

[QUOTE="Heidi";30781591]Meinaat sitten että tukahduttava lapsuus voi olla onnellinenkin?[/QUOTE]

Voi. Älä itse sorru mustavalkoisuuteen. Ihminen voi kokea että lapsuutensa oli pääsääntöisesti onnellinen, vaikka on esim. oman äitinsä kokenut jokseenkin tukahduttavana (esim. liian tiukka kuri tai liiallinen holhous).

Tää oli jo hauska :D

Eli jokainen lapsi joka leikkii mitä erilaisempia leikkejä omassa huoneessaan, on tärvelty välinpitämättömyydellä ja lapsuus on auttamatta huono?
Että siellä olohuoneessa ei voida viettää koko perheen elokuvailtoja, lueskella häiriöttä satuja yhdessä, pelata lautapelejä (mutta nehän onkin antiikkisia eikä vastaa nykypäivän tarpeita) tai katsella Pikku Kakkosta ison viltin alle kääriytyneenä. Että sinne olohuoneeseen on pakko tuoda niitä leluja, koska muuten siellä on tylsää.

Kärjistäminen on hieno taito ;)

Mutta jos unohdetaan kärjistykset ja olkiukot ja keskitytään ihan tässä ketjussa oikeasti sanottuihin asioihin, niin joillakin on kyllä mielestäni ihan hiton kahlitseva tyyli elää omassa kodissaan.

Mä katson telkkua erittäin vähän, mutta aivan tasan mulla kärähtäisivät käämit, jos silloin, kun sieltä jotakin satun katsomaan, joku kotinatsi pistäisi koko toosan kiinni siksi, että erehdyin vaikka tarkastamaan jotain kalenteristani. Että opipas keskittymään yhteen asiaan kerrallaan, Ksantippa!

Ainakin omilla lapsillani on aika monisyisiä leikkejä. Välillä ne vaativat vähän infran rakentelua tavalla, joka saattaa näyttää kaoottiselta, mutta jossa on takana aika pitkä ja lavea suunnitelma. Juuri sitä on keskittymiskyky.

meillä kohta 6v ja 2v seuraavat kuin hai laivaa äitiä niin ihan turha on ollut edes yrittää mitään leikkihuonetta lapsille- meillä leikkinurkka tehtiin olohuoneeseen ja makkarit on nukkumista ja tavaroiden säilömistä varten

[QUOTE="a p";30780674]Niin aivan. Sama miehellä. Eli oma napa edellä mennään. Eipä siinä, kukin meistä haluaa sitä omaa rauhaa jne. Mutta lapsiperheessä minusta pitää välillä niitä epämiellyttäviä asioitakin sietää, eli esim lastenohjelmia, leluja lattialla tai meteliä. Minusta kyllä pitää katsoa peiliin, jos kokee kovaa tarvetta määritellä se miten muut saa katsoa telsua. Että sitä pitää katsoa "kunnolla" ja "sinun tavalla" tai muuten ei saa ollenkaan katsoa. Toiset haluaa katsoa sivusilmällä ohjelmansa tai katsoa ohjelmasta vain tietyt osiot, eikä se väärin ole.[/QUOTE]

Niin mennään, minä nyt satun olemaan aikuinen tässä perheessä joten minä määrään :) Samanlailla jos miehellä on asioita joita hän ei siedä tai vihaa niin niitäkään ei tieten tahtoen tehdä. Eli koko pointti tässä sun aloituksessa on se että yrität saada miehestä väännettyä sen itsekkään pirttihirmun kun hän ei halua tehdä jotain niin kuin sinä tahdot? Minusta on peiliinkatsomisen paikka silloin kun ei ymmärrä katsoa asioita muulta kuin omalta kantilta.

[QUOTE="vierasvieras";30782753]Niin mennään, minä nyt satun olemaan aikuinen tässä perheessä joten minä määrään :) Samanlailla jos miehellä on asioita joita hän ei siedä tai vihaa niin niitäkään ei tieten tahtoen tehdä. Eli koko pointti tässä sun aloituksessa on se että yrität saada miehestä väännettyä sen itsekkään pirttihirmun kun hän ei halua tehdä jotain niin kuin sinä tahdot? Minusta on peiliinkatsomisen paikka silloin kun ei ymmärrä katsoa asioita muulta kuin omalta kantilta.[/QUOTE]

Jos mies on raivaamassa lapsen kesken olevia leikkejäkin kiukulla pois, koska ne häiritsevät häntä, niin onhan se aika kurjaa.

Jos ap:n perheessä lapset eivät välttämättä katso telkkaria edes joka päivä eivätkä koskaan tuntitolkulla, niin onko se nyt ihan oikeasti maailmanloppu, jos yhden muumijakson verran sattuu olemaan sekä jokin leikki levällään että tv auki? Kai aikuinen ihminen sen verran kestää?

Ei se yhden lelun olohuonesääntö vaivaa lapsia ollenkaan, koska päiväkodissakin on sama sääntö; eli lelut on siivottava heti pois kun leikki on loppu.

Lastenhuoneessa saa toki pitää leikit levällään niin kauan kuin haluaa ja siivoavat sitten kun haluavat. Se on lasten oma tila, jossa saa leikkiä juuri niin kuin haluaa. Ainoa sääntö on se, että ovelta pitää öisin päästä kävelemään sängyille ilman että astuu minkään tavaran päälle, ja lapset kuuliaisena iltaisin potkivat leluja sivuun ja tekevät roinakasojen väliin polun. Säilytystilaa on yllin kyllin, ja kirjahyllyt ja lelulaatikot ammottavat tyhjyyttään, kun kaikki lelut ovat lattialla, pöydällä, tuoleilla tai sängyissä. Lapset kuitenkin itse toteavat, ettei lastenhuoneessa ole kiva leikkiä, kun kaikki lelut ja kirjat ovat pitkin lattiaa, mutta vielä se ei ole häirinnyt heitä riittävästi, että olisivat siivonneet huoneensa oma-aloitteisesti. Kun lapsilta kysytään, he leikkivät mieluummin olohuoneessa yhdellä lelulla kerrallaan, kuin lastenhuoneessa lelu-kirja-lego-värikynä-sekasotkussa.

Jos lapset eivät halua viettää aikaa sekasotkussa, miksi aikuistenkaan pitäisi?

Yhteistyössä