Mies mussuttaa koko ajan lasten leluista ja minulla menee hermo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arggghh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jos mies kokee toisin, mikä sääntö se sitten on, että telkkarin on pakko olla päällä vaikka sitä ei katsota? Miksi sen sammuttaminen on joku kamala uhkaus, jos kerran lapset leikkii eikä telkkaria edes katso? Minä kun sammutan turhaan päällä olevan telkkarin, en minä siitä edes mitään sano saati lupia kysele. Eikä kukaan ole koskaan hermostunut, mutta sulla taitaa nyt olla pinna vähän kireällä.

Tottakai sen voi sammuttaa jos sitä ei kukaan katso eikä halua katsoa :,D Mutta kyse onkin siitä että lapsi protestoi sen sammuttamista, koska ei halua että esim. sitä muumijaksoa keskeytetään keskenkaiken vaikka hänellä siinä sivussa samalla joku leikki olisikin. Koska hän voi hyvin rakentaa samalla ja seurata vaikka pikku kakkosta.

Sulla taitaa olla kova halu etsiä minusta se suurin vika, syytöksellä millä hyvänsä.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Koska se asunto ei ole vain sinun ja lasten, ei varmasti ole ylivoimaista kunnioittaa toisenkin tahtoa ja siirtää ne lelut leikkihuoneeseen siihen mennessä kun mies tulee töistä kotiin.

Koska se asunto ei ole vain sinun ja lasten, ei varmasti ole ylivoimaista kunnioittaa toisenkin tahtoa ja siirtää ne lelut leikkihuoneeseen siihen mennessä kun mies tulee töistä kotiin.

Joopa joo. Eli silloin kun mies on kotona niin mennään miehen tarpeiden mukaan kaikessa, ja sitten kun hän ei ole kotona niin vain minä menen lasten tarpeiden mukaan. Ja mites ne päivät kun mies menee vasta klo. 16 töihin. Kökitäänkö me sitten koko päivä jossain pienessä lastenhuoneessa tai paetaan aina ulos, ettei mies vaan häiriinny lasten leikeistä olohuoneessa?

Taitaa nyt taas vaan joillain olla kova tarve lytätä ap, oli asia mikä tahansa. Jos minä olisin tänne tullut kertomaan että mies ei anna minun ja lasten olla olohuoneessa ja lasten leikkiä siellä leluillaan kun hän on kotona, niin johan minut olisi ohjattu oikopäätä turvakotiin mukulat kainalossa. :D

[QUOTE="a p";30780050]Mutta kun meillä ei ole sellaista leikkihuonetta mihin mahtuu kahden mukulan leikit + vielä itse johonkin istumaan mukavasti!

Ja vaikka oliskin, en kyllä tuollaiseen sääntöön suostuisi että lapset ei saa mitään leluja tuoda olohuoneeseen koskaan, ihan älyvapaa sääntö. Kuulostaa juuri siltä että lapset on hankittu koristeiksi. On tämä lastenkin koti ja lelut on lapsille tärkeitä.[/QUOTE]

No kuinka pirun pieni koppi se sitten on jos sinne ei kaksi lasta mahdu leikkimään äidin kanssa? Mä yleensä olen lattialla leikkimässä lasten kanssa, en istuskele missään nojatuolilla ja katsele vierestä..

Ja meillä lapset kyllä kuuluu ja näkyy. Ei se, että olkkariin ei tuoda leluja, sulje sitä asiaa mitenkään pois. Että eivät ole koristeina ja hankittuna siksi koska niin "kuuluu" tehdä.

Sä nyt vaan taidat olla niin jumissa sen kanssa, miten asiat sun mielestä kuuluu olla, että et näe muita vaihtoehtoja olevan olemassa.
Ja kun olet jo päättänyt, että lelut säilyy olkkarissa vaikka se miestä häiritsee, niin mikä on ongelma? Siinä sitten tappelette asiasta vastakin.

Kyllä minäkin liputtaisin kompromissin puolesta. Se on teidän kaikkien koti: sinun, lastenne ja miehesi. Esimerkiksi niin, että telkkuaika ja leikkiaika olisi erikseen. Lapset saisivat leikkiä olohuoneessa, mutta siinä vaiheessa kun ei sekaan tahdo mahtua, enimpiä roinia siivoiltaisiin syrjään. Esim. lelukoppa olkkariin, johon nopsaan kuorii osan leluista. Kun eihän tuo lopulta ole sellainen "oikeassa/väärässä"-juttu, vaan kyse on siitä, että kaikki tulisi vastaan.

Olen siitä välimaastosta lelujen suhteen. Leluja on olkkarissakin, mutta kaikkia ei ole lupa levittää kerralla. Eli legot korjataan ensin pois, sitten vasta levitetään palapelit.
Ja telkkari sammuu kyllä, jos joku ei sitä katso. Ärsyttävää turhaa taustahälyä.

Kyllä minusta on ihan ok että enempiä siivoillaan pois jos ei meinaa sekaan mahtua. Mutta kun mies liitää välillä paikalle kuin myrskyn merkki ja pitäisi ihan kivatkin leikit siivota pois. Sit huutaa mies, lapset ja lopulta minäkin. Ja jos lapsi katsoo samalla telkkaria kun rakentaa jotain, niin en ymmärrä miksi siitä pitää vääntää joku pirun tappelunaihe vain ja ainoastaan jonkun järjettömän periaatteen vuoksi. Koska periaatekysymys se on, ei mikään turvallisuuteen, hyviin tapoihin tms perustuva sääntö.

Johan sanoin että se on pirun pieni koppi. Jos sanoin että siihen mahtuu tasan meidän vanhempien sänky ja pienipieni väylä toiselle sivulle, ei muuta. Mee nyt vaikka kokeilemaan kuinka tilavat leikit levität teidän 160x200 cm sängylle, kun messissä on 3 v joka haluaa leikeilleen vähän rauhaa+tilaa ja alle vuoden ikänen joka liitää sivusta sivuun vain tuhoten kaiken tutkiessaan.

Eihän se pikkukakkonen edes kestä kauaa ja sisältää paljon erilaisia ohjelmia, joista jotkut voivat olla lapsesta tosi mielenkiintoisia ja toiset älyttömän tylsiä.. Jaksaako joku 4v katsoa koko sen ajan pikku kakkosta ja odottaa, että se franklin/lauri kilpa-auto tmv. alkaa? Ei meillä ainakaan, vaan odotellessa leikitään ja kun lempparit alkaa niin katsotaan ne...

Eihän se pikkukakkonen edes kestä kauaa ja sisältää paljon erilaisia ohjelmia, joista jotkut voivat olla lapsesta tosi mielenkiintoisia ja toiset älyttömän tylsiä.. Jaksaako joku 4v katsoa koko sen ajan pikku kakkosta ja odottaa, että se franklin/lauri kilpa-auto tmv. alkaa? Ei meillä ainakaan, vaan odotellessa leikitään ja kun lempparit alkaa niin katsotaan ne...

Näin meilläkin. Ja minusta on tuiki turhaa tehdä omasta elämästä hankalaa ja mennä siihen väliin sörkkimään että "äiti sammuttaa nyt sitten tämän telsun kun sinä teet palapeliä siinä etkä katso koko ajan..." Johan tuollaiseen simputtamiseen aikuisellakin palaisi käämit, miksei sitten lapsella.

herranjumala. Mä oon sun puolella ap XD mun kota 3veen pojan lempileikki on se kun olkkarin karvamatto on autorata. Sitten on ne matkustusleikit. Mä oon siivous skitso mutta kestän tuon silti :)hankkikaa pikkutöllö sinne makkariin ja sano ukolles että menee sinne.. Aika väärin että muiden pitäis siirtyä hänen käskystään.. :) ja meilläkin saattaa olla muumit taustalla kun leikitään :) jokainen tavallaan, eiköhän niistä kaikista ihania aikuisia joskus tuu <3

Ei juma_vitun_lauta mikä ketju taas, taattua palstalaatua nimimerkki "V.ieras" älyvapaimpana ja muut ämpäripäät kolistelemassa perässä. :D

Ap, et ole mitenkään erikoinen tai itsekäs. Normaalilta ja järkevältä vanhemmalta kuulostat ja miehesi taas siltä, että hänen on kasvatettava sietokykyään näiden asioiden suhteen.

Miten mua ei jotenkin yhtään yllättänyt, että ketju on täynnä änkkäämistä jostain turhanpäiväisistä pikkuasioista kuten "MIKSI NIITÄ MUUMEJA PITÄÄ KATSOA SAMALLA KUN LEIKKII" ja "MEILLÄ EI AINAKAA LEIKITÄ OLKKARIS NII EI TEILKÄÄ SAA LEIKKII!"?! :D

Menkää vaikka panolle, kun noin ahdistaa. Rentoutuisitte tekin vähän.

Ei juma_vitun_lauta mikä ketju taas, taattua palstalaatua nimimerkki "V.ieras" älyvapaimpana ja muut ämpäripäät kolistelemassa perässä. :D

Ap, et ole mitenkään erikoinen tai itsekäs. Normaalilta ja järkevältä vanhemmalta kuulostat ja miehesi taas siltä, että hänen on kasvatettava sietokykyään näiden asioiden suhteen.

Miten mua ei jotenkin yhtään yllättänyt, että ketju on täynnä änkkäämistä jostain turhanpäiväisistä pikkuasioista kuten "MIKSI NIITÄ MUUMEJA PITÄÄ KATSOA SAMALLA KUN LEIKKII" ja "MEILLÄ EI AINAKAA LEIKITÄ OLKKARIS NII EI TEILKÄÄ SAA LEIKKII!"?! :D

Menkää vaikka panolle, kun noin ahdistaa. Rentoutuisitte tekin vähän.

Oot kyllä ihan ok yleensä, mutta nyt kommenttisi on ihan huonoimmasta päästä. Nuori olet, mutta harvemmin suollat iha noin pahalla teini-angsti tyylillä mitä nyt. Voimakkaasti vain omaa mielipidettäsi oikeana pitäen.

Oot kyllä ihan ok yleensä, mutta nyt kommenttisi on ihan huonoimmasta päästä. Nuori olet, mutta harvemmin suollat iha noin pahalla teini-angsti tyylillä mitä nyt. Voimakkaasti vain omaa mielipidettäsi oikeana pitäen.

Jees. Tää ketju nyt vaan on niin uskomaton, ettei asiaa voi mitenkään sievistellen ilmaista. :D

Ja tottakai toiset mielipiteet ovat oikeampia ja parempia kuin toiset. Ei kai tämä ole kenellekään yllätys?

Kyllä mä sen ymmärrän, että miehestä ois kiva rojahtaa työpäivän päälle sohvalle ja olla varomatta leluja sun muita. Ja koska mä itse häiriinnyn helposti melusta, ymmärrän senkin, että ärsyyntyy jos lapset leikkivät äänekkäästi ja muumit pauhaavat taustalla...

Voisko miehelle hankkia oman, mukavan lepotuolin ja kuulokkeet joilla keskittyä töllön (tai minä tahansa) antiin häiriöäänittä? Ja sanoa vielä lapsille etteivät levittele rojujaan sinne "miehen" puolelle olkkaria.

Silloin kaikki olisivat tyytyväisiä, eiks?

[QUOTE="a p";30780265]Näin meilläkin. Ja minusta on tuiki turhaa tehdä omasta elämästä hankalaa ja mennä siihen väliin sörkkimään että "äiti sammuttaa nyt sitten tämän telsun kun sinä teet palapeliä siinä etkä katso koko ajan..." Johan tuollaiseen simputtamiseen aikuisellakin palaisi käämit, miksei sitten lapsella.[/QUOTE]

Meidän lapsi ei ainakaan ole koskaan ollut niin telkkaririippuvainen, että olisi tuollaisesta hermostunut. Jos hän alkaa leikkimään kesken lastenohjelman, telkkarin voi kyllä sammuttaa ilman että lapsi asiaa edes noteeraa. Mitään "pakko nähdä" -ohjelmia ei ole ja jos olisi, niin kai sen telkkarin voi sammuttaa niiden välissä, jos turha taustamelu häiritsee jotain perheenjäsentä. Lapsikin voi paremmin keskittyä leikkiin, kun ei tarvitse koko aikaa kytätä, koska se lemppariohjelma alkaa.

Jos lapset katsoo muumeja ja pikkukakkoset kokonaan joka päivä, on se minusta jo liikaa ruutuaikaa noin pienille. Vanhemmathan näistä päättävät, mutta jos on erimielisyyttä, etsitään kompromissi kahden kesken rauhassa keskustellen eikä tapella asiasta lasten edessä. Ei sinulla ole mitään yksinoikeutta määrätä, mitkä rajat lapsille asetetaan. Saati että sen takia pitäisi antaa lasten rajatta katsoa telkkaria, että kiukustuvat sen sulkemisesta.

[QUOTE="jonna";30779857]Luulen, ett on ihan totta, että jatkuva yleinen sekasorto ja sotku aiheuttaa ahdistusta jokaisesssa, mikä määrä on liikaa on tietty yksilöllistä.

Toisaalta monet turhat säännöt kumpuavat suoraa takaraivosta "Telkkari pois jossei sitä katsota"-ihan niin kuin kotonakin on motkotettu, opittu on, että sääntö on sääntö, vaikka sen taustalla ehkä on ollut anopin tarve päästä katsoo omaa ohjelmaa, tai hillitä sähkön kulutusta.

Siinä mielessä mies on oikeassa, että kannattaa kannustaa ja ohjata lasta leikkimään yhdessä leikissä mahd pitkään. Tämä on hyvä tapa opettaa ihan leikkimistä, mielikuvitusta, kärsivällisyyttä jne. Kun astiastolla on leikitty perintrinen päiväkahvi, nii sen jälkeen pitääkin alkaa miettimään mitä kaikkea muuta näillä tavaroilla voisi tehdä? Tornin? Tiskata ne? Keksiä uusia leikkejä

Mutta itse annan levittää.... Meillä on toisessa kerroksessa makuuhuoneet, ja keittiö ja olohuone samassa kerroksessa, en voi laittaa 2-vuotiasta leluineen omaan huoneeseen leikkimään. Itseasiassa ei meillä ole lapsen huoneessa oikeestaan muuta ku sänky ja pöytä, ja ne lelut joilla lapsi ei nyt leiki.

Enkä minäkään aio käyttää kaikkea aikaani jatkuvaan tavaroiden keräilyyn.. Mää pidän nyt tärkeänpänä vaikka omia päiväunia. Enkä mää ole sellanen muutenkaan, ett kaikki pitäis aina heti laittaa paikalleen.
Meillä on nyt hommattu olohuoneeseen lapsen leluille oma hyllykkö ja pari säilytyslaatikkoa, ei nyt varsinaisesti mikää sisustuksellinen kaunistus, mut on auttanut olohuoneen sekasortoon :) illalla meillä järjestetään paikat.. Nii on rauhallinen olo viimisenä illalla, ja on mukava herätä aamulla. Ja kyllä ne lapsetkin siitä siististä tykkää

Koti on kaikkien, jossa kaikkien pitäisi viihtyä, myös iskän :)[/QUOTE]

Näin. Nyt kuulostaa sille että koti on äidin ja lasten ja isä saa luvan alistua siihen mitä loppuperhe vaatii ja haluaa. Äiti ei suostu ymmärtämään isän näkökulmaa ja toiveita edes komromissein.

Meidän lapsi ei ainakaan ole koskaan ollut niin telkkaririippuvainen, että olisi tuollaisesta hermostunut. Jos hän alkaa leikkimään kesken lastenohjelman, telkkarin voi kyllä sammuttaa ilman että lapsi asiaa edes noteeraa. Mitään "pakko nähdä" -ohjelmia ei ole ja jos olisi, niin kai sen telkkarin voi sammuttaa niiden välissä, jos turha taustamelu häiritsee jotain perheenjäsentä. Lapsikin voi paremmin keskittyä leikkiin, kun ei tarvitse koko aikaa kytätä, koska se lemppariohjelma alkaa.

Jos lapset katsoo muumeja ja pikkukakkoset kokonaan joka päivä, on se minusta jo liikaa ruutuaikaa noin pienille. Vanhemmathan näistä päättävät, mutta jos on erimielisyyttä, etsitään kompromissi kahden kesken rauhassa keskustellen eikä tapella asiasta lasten edessä. Ei sinulla ole mitään yksinoikeutta määrätä, mitkä rajat lapsille asetetaan. Saati että sen takia pitäisi antaa lasten rajatta katsoa telkkaria, että kiukustuvat sen sulkemisesta.

Hohhoijjaa. Yritä nyt edes pysyä asiassa. Missään en ole sanonut että lapset saa katsoa telsua "rajattomasti koska muuten hermostuvat". En myöskään ole sanonut että meillä katsotaan sekä muumit että pikku kakkonen joka armias päivä. Tosin jos katsoo osan pikku kakkosesta + muumijakson se ei edes ylitä päivittäistä ruutusuositusta 3-vuotiaalla.

[QUOTE="a p";30780244]Kyllä minusta on ihan ok että enempiä siivoillaan pois jos ei meinaa sekaan mahtua. Mutta kun mies liitää välillä paikalle kuin myrskyn merkki ja pitäisi ihan kivatkin leikit siivota pois. Sit huutaa mies, lapset ja lopulta minäkin. Ja jos lapsi katsoo samalla telkkaria kun rakentaa jotain, niin en ymmärrä miksi siitä pitää vääntää joku pirun tappelunaihe vain ja ainoastaan jonkun järjettömän periaatteen vuoksi. Koska periaatekysymys se on, ei mikään turvallisuuteen, hyviin tapoihin tms perustuva sääntö.

Johan sanoin että se on pirun pieni koppi. Jos sanoin että siihen mahtuu tasan meidän vanhempien sänky ja pienipieni väylä toiselle sivulle, ei muuta. Mee nyt vaikka kokeilemaan kuinka tilavat leikit levität teidän 160x200 cm sängylle, kun messissä on 3 v joka haluaa leikeilleen vähän rauhaa+tilaa ja alle vuoden ikänen joka liitää sivusta sivuun vain tuhoten kaiken tutkiessaan.[/QUOTE]

niin...siun periaatekysymys. Viis miehestä. Mitäs jos joskus kokeilisitkin joustaa ja laittaa sen töllön kiinni? raivaa sohvalle tilaa isukille. Kukaan ei voi yksin päättää perheessä.

[QUOTE="jonna";30779857]Luulen, ett on ihan totta, että jatkuva yleinen sekasorto ja sotku aiheuttaa ahdistusta jokaisesssa, mikä määrä on liikaa on tietty yksilöllistä.

Toisaalta monet turhat säännöt kumpuavat suoraa takaraivosta "Telkkari pois jossei sitä katsota"-ihan niin kuin kotonakin on motkotettu, opittu on, että sääntö on sääntö, vaikka sen taustalla ehkä on ollut anopin tarve päästä katsoo omaa ohjelmaa, tai hillitä sähkön kulutusta.

Siinä mielessä mies on oikeassa, että kannattaa kannustaa ja ohjata lasta leikkimään yhdessä leikissä mahd pitkään. Tämä on hyvä tapa opettaa ihan leikkimistä, mielikuvitusta, kärsivällisyyttä jne. Kun astiastolla on leikitty perintrinen päiväkahvi, nii sen jälkeen pitääkin alkaa miettimään mitä kaikkea muuta näillä tavaroilla voisi tehdä? Tornin? Tiskata ne? Keksiä uusia leikkejä

Mutta itse annan levittää.... Meillä on toisessa kerroksessa makuuhuoneet, ja keittiö ja olohuone samassa kerroksessa, en voi laittaa 2-vuotiasta leluineen omaan huoneeseen leikkimään. Itseasiassa ei meillä ole lapsen huoneessa oikeestaan muuta ku sänky ja pöytä, ja ne lelut joilla lapsi ei nyt leiki.

Enkä minäkään aio käyttää kaikkea aikaani jatkuvaan tavaroiden keräilyyn.. Mää pidän nyt tärkeänpänä vaikka omia päiväunia. Enkä mää ole sellanen muutenkaan, ett kaikki pitäis aina heti laittaa paikalleen.
Meillä on nyt hommattu olohuoneeseen lapsen leluille oma hyllykkö ja pari säilytyslaatikkoa, ei nyt varsinaisesti mikää sisustuksellinen kaunistus, mut on auttanut olohuoneen sekasortoon :) illalla meillä järjestetään paikat.. Nii on rauhallinen olo viimisenä illalla, ja on mukava herätä aamulla. Ja kyllä ne lapsetkin siitä siististä tykkää

Koti on kaikkien, jossa kaikkien pitäisi viihtyä, myös iskän :)[/QUOTE]

Näin. Nyt kuulostaa sille että koti on äidin ja lasten ja isä saa luvan alistua siihen mitä loppuperhe vaatii ja haluaa. Äiti ei suostu ymmärtämään isän näkökulmaa ja toiveita edes komromissein.

Perusteleppa. Olen sanonut että minusta on ok siivoilla kesken päivä kun jos lelumäärä käy mahdottomaksi. Olen antanut miehelle oman paikkani sohvalta, jossa hän mahtuu istumaan rauhassa. Meillä siivotaan lelut ennen päikkäreitä ja ennen yötä, ihan siksi että silloin on miehen aika nauttia siististä olkkarista ihan rauhassa kun lapset on nukkumassa.

Miten voidaan väittää että MINÄ en MITENKÄÄN huomioi miehen näkökulmaa ja mieltymyksiä?

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Perusteleppa. Olen sanonut että minusta on ok siivoilla kesken päivä kun jos lelumäärä käy mahdottomaksi. Olen antanut miehelle oman paikkani sohvalta, jossa hän mahtuu istumaan rauhassa. Meillä siivotaan lelut ennen päikkäreitä ja ennen yötä, ihan siksi että silloin on miehen aika nauttia siististä olkkarista ihan rauhassa kun lapset on nukkumassa.

Miten voidaan väittää että MINÄ en MITENKÄÄN huomioi miehen näkökulmaa ja mieltymyksiä?

No esim. siinä vaiheessa kun isä sammuttaa sen telkun ja lapsi siitä hermostuu, niin sen sijaan että säkin alkaisit huutamaan, niin voisi vaikka lapselle kertoa, että nyt pistetään televisio kiinni ja keskitytään niihin leikkeihin.
Se että te kaikki huudatte, ei johda mihinkään.

[QUOTE="a p";30780537]Hohhoijjaa. Yritä nyt edes pysyä asiassa. Missään en ole sanonut että lapset saa katsoa telsua "rajattomasti koska muuten hermostuvat". En myöskään ole sanonut että meillä katsotaan sekä muumit että pikku kakkonen joka armias päivä. Tosin jos katsoo osan pikku kakkosesta + muumijakson se ei edes ylitä päivittäistä ruutusuositusta 3-vuotiaalla.[/QUOTE]

Riippuu mitä suosituksia lukee, kaikkien psykologien mielestä 3-vuotiaiden ei pitäisi vielä katsoa televisiota juuri lainkaan. Ja onhan teillä se vauvakin, hänelle ei ainakaan telkkarin tuijottelua suositella. Jos ei vielä kiinnitä siihen paljon huomioita, niin pian ottaa isosisaruksesta mallia.

Ja kysehän tässä olikin siitä, että se pikku kakkonen pitää katsoa kokonaan ja telkkarin sulkeminen olisi jotain lapsen kiusaamista, vaikka oikeasti lapsi ei enää edes jaksaisi lastenohjelmiin keskittyä.

Riippuu mitä suosituksia lukee, kaikkien psykologien mielestä 3-vuotiaiden ei pitäisi vielä katsoa televisiota juuri lainkaan. Ja onhan teillä se vauvakin, hänelle ei ainakaan telkkarin tuijottelua suositella. Jos ei vielä kiinnitä siihen paljon huomioita, niin pian ottaa isosisaruksesta mallia.

Ja kysehän tässä olikin siitä, että se pikku kakkonen pitää katsoa kokonaan ja telkkarin sulkeminen olisi jotain lapsen kiusaamista, vaikka oikeasti lapsi ei enää edes jaksaisi lastenohjelmiin keskittyä.

:,D Juu antaa olla. Turha tollasen kanssa on edes vääntää. Tässä nyt ei ylipäätään keskustella siitä saako jonkun mielestä 3 v katsoa telkkaria 0 tuntia vai 2 tuntia.

Yhteistyössä