Mies kertoi, että meillä on 2400 euron edestä luottokorttivelkaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan pihalla

Vieras
Ja tililläkään ei rahaa käytännössä ole.
Mies hoitaa raha-asiat, kaikki rahat menee sen tilille. En käsitä, mitään ei ole puhunut aiemmin, nyt sitten alkoi kakistelemaan, kun kysyin miten rahatilanne, voinko ostaa esikoiselle uudet kengät.

Mies on ihan omasta halustaan hoitanut nuo raha-asiat, mulle on sopinut, hyvä jos yksi on perillä kokonaisuudesta ja jos kerran välttämättä haluaa hoitaa.
Minkä takia se ei ole ottanut puheeksi kun on alkanut näyttää huonolta?? Miehinen itsetunto vai mikä hitto? Mies ei suostu edes puhumaan asiasta, lähti ulos vaan.

En voi käsittää, miten on mahdollista, että ollaan eletty noin paljon yli varojen, ei meillä ostella mitään ihmeellistä, käytännössä isommat jutut on ainoastaan lasten vaatteisiin ja kenkiin menevät, eikä edes mitään merkkituotteita osteta.

voivoi ja teetä ja sympatiaa, oikeasti, mutta:

Huomenna menet ja avaat itsellesi tilin, ohjaat ns. omat rahasi menemään sinne, myös lapsilisät! Ja opettelet hoitamaan itse asiasi!
Mitä jos miehesi jää junan alle ja sine et edes tiedä mitä teillä on tilillä rahaa!

Haloo nainen! vuosi on 2008, ei 1908!

Meilläkin on käynyt vähän tuolleen. Vaikka meillä on yhteinen tili. :D

Mä olen niin höveli raha asioissani (voitko kuvitella, etten edes tiedä tarkkaa tuntipalkkaani töistä, enkä ikinä tarkista palkkanauhaani) että mua ei pätkääkään kiinnosta rahoja hoitaa: mies hoitaa siis kaiken. Ja välillä on kyllä jättänyt muutamia ihan pikkuseikkoja hoitamatta. Mutta, mulla on siis oikeus vaatia näytille kaikkia domkumentteja, jos haluan, ja sen kyllä teen jos mahdottomuuksiin menee...

Ehkä palkkaan itselleni jonkun, joka meidän raha-asiat hoitaa? Se olisi kolaus miehiselle itsetunnolle, joten ehkäpä tuo ei ota sitä riskiä. :xmas:

Meillä on luottokortti velkaa 3500e. Oon kyllä ollut koko ajan tietoinen missä mennään. Itse en ole kortteja käyttänyt.
Mutta meillä on nykyään niin pienet tulot, että on ollut pakko ostaa luotolla, mm.ruokaa ja vaatteita.
Aina kun saa vähän lyhennettyä, niin pakko on sitten ostaa sillä lisää..
Nytkin on tileillä 0e, siis todellakin nolla. Tosin meillä on kauppaan tili, että saadaan ruokaa yms ostettua. Mutta jos tulee lääke ym kuluja, niin voi voi..

just,heti avaan se oma tili ja rahat sinne. jos mies nostaa metelin niin onhan sulla hyvä syy ollu se oma tili avata. kuulostaa vaan oudolle että sun rahoja voi mennä jonkun muun kun sun tilille,mikäli tili ei ole yhteinen. ja jos tili on yhteinen myös sinä olet tuosta velasta vastuussa. kohta se velka voi olla jo paljon enemän. otappa nyt vastuu omista rahoistasi! kaikki mtkä kuuluu sulle heti omalle tilillesi!

Mulla on oma tili, mutta ei sinne mene koskaan mitään, opintotuki ja lapsilisät menee miehen tilille. Mulla on sen visaan rinnakkaiskortti, jota käytän, jos käyn kaupassa. Tähän asti tämä on ollut ihan hyvä järjestely, kun mies kuitenkin saa palkkaa eli suurimman osan yhteenlasketuista tuloista, on tavallaan ollut luontevaa, että se sitten myös hoitaa maksuasiat.

Miehen tili ei ole minun nimissä lainkaan, mutta kun velkaa on ja perhettä ollaan, niin kyllähän se käytännössä on sitten kuitenkin myös minunkin velkaani. Loppujen lopuksi kun minun tulot on niin pienet, ei sillä lienee merkitystä, miten tuo tiliasia menee, ei "minun rahoista" kuitenkaan jää mitään kun onhan minunkin osallistuttava menoihin sen minkä pystyn.

mun mies hoiti ennen meidän perheen raha-asiat ja sit pelaskin meidän vuokrarahat yms. nykyään kaikki rahat tulee mun tilille ja mies pyytää multa rahaa jos tarvitsee.

Meillä on yhteinen tili, johon molemmilla kortit ja nettitunnukset. Minä' maksan laskut, ja kumpikin ottaa rahaa tarpeittensa mukaan sieltä. Eli näemme kumpikin tilin tilanteen, kun siellä käymme.
On outoa,ettet ole edes tiliotteita katsonut, jos tili on teidän yhteinen.

mikään velka ei ole sun jos et ole papereita allekirjoittanut. miten voidaan maksaa mihen tilille rahaa jos se kuuluisi sinulle? eikös ne aina makseta sille tilille mikä on henkilön oma?lapslisän saa kumpivaan mutta opintotuki. kannattas varmaan laittaa ne sinne omalle tilille ja keskustella vakavasti miehenkanssa. mun ex kusetti mua raha-asioissa ja teki velkaa minkä kerkes. eipä suhde voi toimia jos toiseen ei voi luottaa. mun mielipide on että mikäli jatkat noin niin tyhmä olet.

Alkuperäinen kirjoittaja kirsi:
Meillä on yhteinen tili, johon molemmilla kortit ja nettitunnukset. Minä' maksan laskut, ja kumpikin ottaa rahaa tarpeittensa mukaan sieltä. Eli näemme kumpikin tilin tilanteen, kun siellä käymme.

Olisk tää mulle vai ap:lle? :xmas:

On sillä sen verran merkitystä, että täytyyhän sulla olla käyttöoikeus tiliin jolle menee sun rahat. Muutat sen opintotuen tulemaan omalle tilillesi ja mieluiten lapsilisät myös. Niillä ei tietenkään elä, mutta on edes joku varmuus ettei kaikki mene.
Meinaan maitoon ja leipään ei mies ole sitä 2400 euroa kuluttanut, vaan johonkin ihan muuhun, tarpeettomaan.
Ja viimeistään viikonloppuna istutte alas ja teette varsin tiukan tulo- ja menoarvion.
Ja sinä opettelet myös hoitamaan raha-asioita. Ihan just sen takia, että mitäs jos todellakin jotain sattuu eikä miehesi ole niitä hoitamassa?
Kai teillä on s.bonuskortti? sinne tilille voitte vaikka pistää säästöön rahaa, meillä ei tuu ainakaan ikinä otettua sieltä, vasta kun jotain suurempaa ostetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
mikään velka ei ole sun jos et ole papereita allekirjoittanut. miten voidaan maksaa mihen tilille rahaa jos se kuuluisi sinulle? eikös ne aina makseta sille tilille mikä on henkilön oma?lapslisän saa kumpivaan mutta opintotuki. kannattas varmaan laittaa ne sinne omalle tilille ja keskustella vakavasti miehenkanssa. mun ex kusetti mua raha-asioissa ja teki velkaa minkä kerkes. eipä suhde voi toimia jos toiseen ei voi luottaa. mun mielipide on että mikäli jatkat noin niin tyhmä olet.

kyllä mun miehen kelan rahat ainakin on tullut mun tilille.......

Alkuperäinen kirjoittaja ksdlka:

sitten on myös täysin mahdollista maksaa vahingossa rahaa jonkun toisen tilille,näin en ainakaan itse ole voinut tehdä. mieletsäni se ei ole mahdollista että maija mallikas hakee kelalta äitiyspäivärahaa mutta maksu menee silti pekka peltosen tilille.

sille tilille minne rahat menee pitäis olla myös käyttöoikeus. juttu haiskahtaa..

Alkuperäinen kirjoittaja näin käsitin:
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
On sillä sen verran merkitystä, että täytyyhän sulla olla käyttöoikeus tiliin jolle menee sun rahat.

Eiks ap:llä ollutkin rinnakkaiskortti ko. tiliin?

juu. sehän on täysin mahdollista. outoo vaan vinguttaa visaa tarkastamatta onko siä katetta.. kyllä sitä pitäis raha-asioista huolehtia.

Eihän tuossa voi muuta kuin alkaa yhdessä säästämään kuluista. Noissa on niin kamalat korot, että poishan tuo täytyy saada. Ja visa johonkin kaapinpäälle odottomaan parempia aikoja. Yhdessähän te olette laskun aikaan saaneet joten se on yhdessä myös hoidettava, ei sitä voi toisenpäälle kaataa. Ja sulle olisi hyvä käyttöoikeus yms miehen tiliin niin näet missä mennään. Miten voit elää ilman omaa rahaa? Vingutatko visaa todella joka kerta kun ostat jotain? Teillä, tai ainakin sulla, on tainut karata näppituntuma kun raha vaan lähtee tililtä ilman että näet siitä vilaustakaan edes tiliotteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ksdlka:

sitten on myös täysin mahdollista maksaa vahingossa rahaa jonkun toisen tilille,näin en ainakaan itse ole voinut tehdä. mieletsäni se ei ole mahdollista että maija mallikas hakee kelalta äitiyspäivärahaa mutta maksu menee silti pekka peltosen tilille.

sille tilille minne rahat menee pitäis olla myös käyttöoikeus. juttu haiskahtaa..

Asiaan sen kummemmin puuttumatta, meillä miehen osuus asumistuesta tulee minun tililleni (eli hänen rahoja mitä KELA maksaa). Eli voidaan niitä rahjoja maksella muuallekin kun omalle tilille. Eikä ukolla mun tilille mitään käyttöoikeutta ole.

Niin ja olisko mahdollista ottaa sen verran pankkilainaa että saatta visalaskun maksettua? Jos löytyisi vaikka takaajat? Ja kun lasku on maksettu niin saksikaan visat kappaleiksi ja hommatkaa kortit joilla ei voi velottaa tiliä miinukselle.

Minä en juurikaan ostele mitään itsekseni. Mies on tosi tarkka kaikissa vaatehankinnoissa ja muissa, jos tarvin jotain, kysyn voinko ostaa. Yleensä vastaus on, että voi, sen ja sen verran on käytettävissä, jos taas sanoo, että ei ole varaa, niin sitten ei. Ruokakaupassa käydään yhdessä. Yleensä mulla on sitten jonkin verran käteistä mukana, jos johonkin pieneen on tarvis. Muuten käytän aina sitä visaa.

Aluksi molemmat hoiteli laskuja, mutta mies sitten ehdotti tätä järjestelyä, on kuulema helpompi niin. Ja kyllähän se mulle olikin, kunnes nyt... Mulla oli joskus electron, mutta se kun meni vanhaksi (ainakin silloin se piti itse uusia, uutta ei tullut automaattisesti), en sitten hankkinut uutta kun laitettiin mulle se miehen visan rinnakkaiskortti.

En ole kaatamassa tätä miehen niskaan, ihmettelen vain, miksi minulle ei ole mitään puhuttu. Minä en kuitenkaan ole ostanut itselleni uusia vaatteita herra ties milloin, kengät on kaikki vanhoja rähjiä, kampaamossa en käy, en harrasta mitään; koska mulla ei ole varaa ja tiedän ettei miehenkään palkka ole kummoinen. En ymmärrä, mistä enää voisin karsia.

Kyllä nuo kelan rahat on ihan menneet miehen tilille, ei ole kukaan kelalta kysellyt mitään.

Mutta joo, jotainhan tälle on tehtävä, kunhan pääsee taas miehen kanssa puheisiin...

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja kirsi:

Olisk tää mulle vai ap:lle? :xmas:

ap:lle.
Tai kaikille, joilla yhteiset tilit, miten perheen raha-asiat ei kiinnosta yhtään? Kun yhdessä eletään, rahat kaikki samalla tilillä, mutta vain toinen käyttää tiliä.. En tarkoita, ettäpitäisi olla vainoharhainen ja kytätä viekö toinen kaikki rahat, vaan ihan yleisestä mielenkiinnosta, että tietää missä mennään?

no sen verran iso on tuo luottokorttivelka että tarkistas ap nyt viimisen vuoden ajalta tiliotteet. ihan vaan varmuuden vuoksi.... jotenki nyt haiskahtaa. ja ku mies kerta uloski lähti niin jotain peittelee.

No mihin ne miehen palkkarahat on menneet, jos tuommoinen lasku on kertynyt? Onko tuo lk-lasku jo erääntynyt maksettavaksi vai tulossa maksuun, selviättekö siitä?
Tiedätkö, että koska et ole toisena omistajana siinä miehesi nimissä olevassa tilissä, niin jos miehesi vaikka kuolisi niin sinulla ei olisi mitään asiaa ko. tilille..se jäädytettäisiin. Laittakaa ehdottomasti siten, että tilin omistajina olette te molemmat! Pelkkä käyttöoikeus ei riitä.

Yhteistyössä