Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
hämmästynyt
Eikö tämäkin ole sellainen asia, että se kannattaisi puhua miehen kanssa selväksi, eikä yleisesti netissä huudella? Täältä kun et tätä taustatukea kukkahattu-uusavuttomuudellesi saa. Isä teki oikein. Itsekin olen nainen ja kummasti sitä ollaan kalastettu heti, kun kävelemään opittiin. Mitä lapsesi sitten käytti syöttinä, jos onkimalla kalat oli saatu? Sateenkaarta ja pumpulia? Perinteisellä mato-ongella ainakin siihen elävä mato laitetaan, jonka suolen sisältö turskahtaa joskus sormille. Muista kertoa lapsen isälle, että kertoo tuonkin seikan.
 
metsästäjän tytär
ite oon pienestä asti nähny miten isä suolistaa ja nylkee jne jne esim. linnut ja hirvet ja ei kyllä oo tullu mikään uusavuton saati että olisin siitä näystä mitenkään järkyttynyt tai traumoja saanut :D liekkö tää kyseinen äitikin pidetty pimennossa aikoinaan kaikesta tommosesta kun on niin järkyttyny tapahtumasta, hei haloo mamma maalimassa on paljon paljon pahempia asioita ku joku kalan perkuu ja hyvähän se on että isä opastaa lastaan miten asiat tehdään!!!! hahah kyllä mua niin huvittaa tommoset ihmiset ja käy kyllä sääliksi miestä sekä lastakin :D niin ja kyllä oon antanu poikani lähteä ukin kanssa metälle ja muuallekki ettei tule uusavutonta ja kyseessä on kumminki lapsi jolla on adhd ja kaiken lisäksi poikani osaa jopa keittää potut ja kananmunatki ja ikää on noin 8 vuotta :D
 
"suvi"
[QUOTE="Hämmentynyt";28495691]Mieheni vei lapsen (6-v poika) kalaan ja en osannut yhtään varautua siihen mitä vastaan tuli. Totta kai tiedä, että fileet ja kalapuikot ovat olleet joskus eläviä eläimiä, mutta ei sitä olisi miehen lailla tarvinnut pienelle lapselle näyttää.

Eli olivat kalassa ja saaneet pari haukea. Olisin olettanut, että mies laittaa kalat vesiämpäriin ja hoitanut perkauksen itse. Nyt mies oli kuitenkin kertonut että kalat pitää TAPPAA ja näytt miten se hoituu meidän pienelle pojalle. Ja tämä ei vielä riittänyt, mies oli näyttänyt perkauksen ja poika tuli minulle naama punaisena kertomaa kuinka kalat oli tapettu ja otettu sisältä suolet pois!

Eikö tuota olisi voinut tehdä jossain pojalta näkymättömissä, eikä esitellä moista toimitusta. Nyt poika on kysellyt että onko ihmisissäkin suolia sisällä! Todella kiva keskusteluaihe ja en tiedä millaisia traumoja moinen pieneen lapseen jättää... :(

Kyllä huomaa miehen olevan kotoisin maalta, niin juntisti tuon asian taas hoiti. Ei varmaan monelle tule mieleen näyttä kuinka eläimestä revitään suolia sisältä. Pieni lapsi ei voi ymmärtää moista ja oikeasti tuntuu siltä että poika on voinut saada vaikka mitä ideoita kun kyselee ihmisten suolienkin perään. Että minä olen vihainen miehelle![/QUOTE]

Siis missä ihmeen pussissa olet kasvanut ja missä pussissa aiot oman lapsesi kasvattaa? Totta hemmetissä, jos mennään kalastamaan, joudutaan kala tappamaan ja perkaamaan. Voin luvata, että 6-vuotias poika ei saa hommasta traumoja, ellei sitten jompi kumpi vanhemmista anna aihetta siihen. Tuohan on täysin luonnollista ravinnonhankintaa. Kuolema kuuluu elämään siinä missä syntymäkin (vai tuodaanko teille lapsetkin haikaran nokassa eikä verisesti synnytämällä). Jos perheessänne syödään lihaa ja kalaa, on täysin oikein näyttää lapselle myös se, mistä se liha ja kala tulee. Mietipä kuinka monta sukupolvea on kasvanut maalla seuraamalla lapsesta saakka sikojen ja nautojen teurastusta ja nämä samat lapset ovat itse kalastaneet ja tuoneet kalat valmiiksi perattuina kotiin. Väitätkö, että nämä lapsuutensa agraariyhteiskunnassa viettäneet ovat nyt kaikki järjestään traumaattisia ihmisraunioita? Veikkaisin, että tuolla kasvatusmenetelmällä, jota tunnut vaalivan, kasvatat pojastasi traumaattisen nössön. Mene vähän itseesi ja mieti asiaa tarkemmin. Olen täysin miehesi puolella tässä asiassa, vaikka nainen ja isoäiti olenkin.
 
Kehä3.n ulkopuolinen alien
[QUOTE="Aloittaja";28504297]Olkaa nyt jo hiljaa! Aivan sairasta porukkaa olette!! ps. niin ja mitä sitten vaikka olen Helsingistä, Kaikki kehä 3:sen ulkopuolella on täysiä maalais tolloja näköjään![/QUOTE]

...tuo kehäkolmosen ulkopuolinen- kortti. Minä jo odotin, milloin alottaja tämän vetäsee esiin ;) Yllätys ei ollu siis että alottaja on Helsinkiläinen. Kyllä tulee lapsella olemaan vaikeeta olemaan koulussa, kun (toivottavasti) suurin osa lapsista tieää ruuan alkuperän.

Moni on täällä sanonu, että ei näin tyhmää ihmistä ole olemassa, kuin mitä alottaja on. Valiettasti on ja näitä löytyy myös kehäkolmosen ulkopuolelta. Olen joskus joutunut nuorelle ihmiselle kertomaan, mistä maito tulee. Ja joskus lohduttamaan toista, kun jänismetällä pupu oikeeati kuoli. Eikä loikkinu metsään uudelleen, niinkuin peleissä tapahtuisi.

Mutta onneks tunnen kehäkolmosen SISÄpuolelta monta aloittajaa viisaampaa ihmistä. Ei ne kaikki nuin tyhmiä ole, onneksi. Onneks meitä mualaisia on myös siellä ;)
 
Nyt ihan oikeesti
[QUOTE="Aloittaja";28495756]Ei helkkari mitä porukkaa täällä on!!! Kyllä MINÄ tiedän, kuinka kalat perataan ja eläimissä, kuten ihmisissäkin on suolia sisällä. MINÄ EN vain HALUA, että PIENI 6-vuotias poika joutuu tuossa iässä katselemaan moista. En itsekään halua nähdä miten eläimistä tehdään ruokaa, mutta se ei estä minua syömästä eläinperäisiä tuotteita.

Ei minullekaan asiaa näytetty tai kerrottu lapsena. Toki asuimme kaupungissa, niin asiaan ei tarvinnut törmätä. Olen myöhemmin luonnollisesti oppinut mm. koulussa mitä eläinten sisällä on. Näin olisin suonut poikanikin oppivan. En halunnut, että isä näyttää pienelle lapselle kuinka eläimiä tapetaan ja riivitään niiden sisukset pois!

Ai niin, mies oli vielä vitsaillut. Toisen hauen vatsassa oli ollu syöty kala ja mies oli sanonut pojalle, että saatiinkohan äitikala kun mahassa on pikkukala! Voi jessus tuota miestä![/QUOTE]

Se on hyvä että poikas oppii pienestä pitäen perustaitoja, kuten vaikkapa kalan perkaamisen. isi opettaa ja äiti hyssyttelee ku tulee järkytys. niin se on iänpäivää menny, ja tulee aina menemään.
 
"Sari"
Hei haloo, nyt järki käteen. Tämä rakas PIENI poikasi menee seuraavaksi KOULUUN jossa nämä asiat viimeistää tulevat vastaan. Millä luulet häntä sielä suojelevasi kaikelta tältä :D Nyt oikeesti joku raja tähän hommaan. Jossain vaiheessahan nämä asiat joka tapauksessa tulevat eteen, paitsi jollet sitten lukitse PIENTÄ poikaasi neljän seinän sisään ja kiellä katsomasta telkkaria, lukemasta lehtiä, kuuntelemasta musiikkia, katselemasta kirjoja yms yms... Voi anna mun kaikki kestää.. teillä varmaan ollaan hysteerisiä jo siitäkin jos kynsi katkeaa tai tulee pieni mustelma :p
Ap on varmaan haastamassa koululaitosta vähän väliä oikeuteen, kun siellä kerrotaan elämän tosiasioista ihan niiden oikeilla nimillä.
 
"vieras"
Pakkohan ne kalat (ja muutkin eläimet) on tappaa jos haluaa niitä syödä.
Elävältä syöminen se vasta julmaa olisi.
..vaikka kyllähän semmoinen tapa luonnossa on hyvinkin yleinen.
 
normaali ihminen
Voit olla ylpeä miehestäsi. Poikasi on nyt yksi harvoista kaupunkilaispojista, joka tietää miestä kala lautaselle tulee ja miten se esivalmistetaan. Tämä maailma ei ole lintukoto. Voit kiittää luojaa, ettet joudu kasvattamaan poikaasi Syyriassa, josta kalasta on pulaa kun räjäyttelevät siellä kaikki kalamarketit taivaan tuuliin.

Niin ja jos haluat, että pojastasi ei tule sinun kaltaistasi kukkahattutätiä vaan normaali järkevä mies, niin anna miehesi hoitaa kasvatustyön!!!
 
drifteri
Meillä lapset kävi tarha ikäisenä kalaretkellä tarhan mukana ja sielläkin oli perattu ja syöty kalat. Nykyään poikani joka täyttää 11 syksyllä on jo vuosia TAPPANUT kaikki ötökät joita on taloon sisään tullut ja niitä tulee täällä maalla asuessa aika runsaasti kesän aikana. Joten pojastani on varmaan sitten kasvamassa tulevaisuuden massamurhaaja ja kaikki tämä on siis päivä hoidon syytä. Pitänee varmaan alkaa soitella kriisi apua koko perheelle kun näin kauhea kohtalo on odottamassaa.
PS. Myös muut lapsemme tappavat kaikenlaiset ja kokoiset ötökät joita sisälle tulee pitäisiköhän minun ostaa luotiliivit itselleni....
 
no voi jeesus
minun vanhin poika osallistui jo kuusi vuotiaana ensimmäisen kerran hirven tappohommiin ja osallistui nylkytapahtumaan täysillä! on nylkeny itse saalistamansa linnut ja hirvet sn jälkeen yli kymmenen vuotta eikä ole ollu trsumoja nuoremmillakaan lapsistani...kyllä se ite tapettu kala ja hirvikäristys pottumuusilla vie traumat mennessään ku kellahtaa oman pirtin lattialle maha pyöreänä nukkumaan! olis se villi jos joskus tarttuis onkeen kraavisuolattu lohifile?
 
"haukionkala"
Ei jumalauta sain kyllä taas vuoden naurut tästä. Ei siis oo todellista millanen akka :D :D :D :D :D Eipä tullu kyllä heti mieleen että tällaseenkin asiaan törmään. Kaikista parastahan se on opettaa ihan nuorelle tollaset asiatkin niin se pitää myöhemmin niitä ihan normaaleina asioina ja ei mieti mitään tollasta sit 15 vuotiaana et miten kala tapetaan. :D :D :D Jos kalaa ei saa tappaa niin sais ainakin toi akka tappaa ittesä, tollasta kukaa halua. :D
 
"katselija"
Ihan totta. Isä tuntuu järkevältä, kiva se on pojan aikuisena saada tietää, että kalapuikot onkin jauhoa. Äidillä on nyt pikkaisen todellisuus hukassa. mistä lähtien lapsi ei kestä mitään, eikä ainakaan todellisuutta. Noh, ne lapset joiden äidit ja isät kasvattaa ne hupun alla piilossa. Voi jeesus.
 
"äiti myös"
[QUOTE="Aloittaja";28495756]Ei helkkari mitä porukkaa täällä on!!! Kyllä MINÄ tiedän, kuinka kalat perataan ja eläimissä, kuten ihmisissäkin on suolia sisällä. MINÄ EN vain HALUA, että PIENI 6-vuotias poika joutuu tuossa iässä katselemaan moista. En itsekään halua nähdä miten eläimistä tehdään ruokaa, mutta se ei estä minua syömästä eläinperäisiä tuotteita.

Ei minullekaan asiaa näytetty tai kerrottu lapsena. Toki asuimme kaupungissa, niin asiaan ei tarvinnut törmätä. Olen myöhemmin luonnollisesti oppinut mm. koulussa mitä eläinten sisällä on. Näin olisin suonut poikanikin oppivan. En halunnut, että isä näyttää pienelle lapselle kuinka eläimiä tapetaan ja riivitään niiden sisukset pois!

Ai niin, mies oli vielä vitsaillut. Toisen hauen vatsassa oli ollu syöty kala ja mies oli sanonut pojalle, että saatiinkohan äitikala kun mahassa on pikkukala! Voi jessus tuota miestä![/QUOTE]

6-vuotiaana tyttösenä kävin ahkeraan ongella ja kalassa niin isäni, ukin kuin veljieni kanssa. Ollaan suht urbaani perhe kaikinpuolin, joten ei tarvi asua kehä III:n takana jos kalastaa haluaa.
Pojallesi tuo retki isänsä kanssa on ollut varmasti kokemus ja tuskin siitä mitään traumoja jää. Mielestäni on hyvä, että lapsi on kiinnostunut näkemästään ja osaa ajatella, että muillakin elävillä eläimillä & ihmisillä on sisuskalut, vaikkei nyt ihan samanlaisia mitä tuolla hauella, mutta samannimisiä anyways. Tuskin siitä pojastas nyt sarjamurhaajaa kuitenkaan tulee...Mielestäni tuo on ollut hienoa mieheltäsi, että on viitsinyt pojalle moisen näyttää ja opettanut poikaa kalanperkuussa, koska pumpulipeppuja on miehissäkin, jotka eivät viitsi käsiään liata saati osaavat kalaa perata.
Odotas kun poikasi pujottaa elävän madon ongenkoukkuun ;)

6-vuotiaalle tuo tieto/oppi on enempi etu kuin haitta kun kouluunkin on menossa ;)
 
Maalla asunut
Lapsena olin usein katsomassa kun eläimiä teurastettiin. Tosi mielenkiintoista! Siinä oppi sisuskaluista yhtä sun toista ja voi miten mielenkiintoiosta myöhemmin todeta, että samanlaista on ihmisenkin sisällä :)
 
Karmeeta, järkyttävää huhhuh
On kyllä varmasti äärettömän kamalan traumaattinen kokemus tuo että oikein näkee kuinka KALA tapetaan. Siis herranjestas.. KALA TAPETAAN! Siis oumaigaad kala kuolee siinä silmien edessä oumaigaad!! Yhtä kauhee varmasti on se kun näkee kuinka kärpänen liiskataan, tai vaikka hyttynen! ...
Saatana herää jo AP. Vaikka olet stadilainen? kuka tahansa oletkaan niin kalan tappaminen.. ei saatana. Menee ihan yli ymmärryksen tollanen neiteily. :D Samaan aikaan niin hauska juttu tää kalan suolistuksen traumaattisuus, ja samaan aikaan kyllä vähä kyrsii että tommosesta asiasta pitää tehä iso juttu. Olkoon postaus feikki tai ei niin hyvää viihdettä se vähintään on!
 

Yhteistyössä