Mies elättäjänä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jonkun mielestä ehkä mies elättää, me emme itse vaan koe sitä siksi.
Yhteisestä päätöksestä olen kh-tuella kotona lasten kanssa ja rahat meillä on yhteiset.
Ei me lasketa kumpi maksaa mitäkin ja kenen vuoro on maksaa. Mies on halukas jäämään vuorostaan koti-isäksi kun minä lähden töihin, eli aivan sama kuka sen rahan tän katon alle tuo, yhdessä niiden käytöt mietitään ja päätetään.

Ei elätä mies, saan ihan hyvää äippärahaa, jolla maksan puolet yhteisistä menoista ja tietty omat menoni. En voisi kuvitellakaan eläväni miehen rahoilla; omat rahat ja tilit ovat minulle itsestäänselvyys. Ei sitä rahaa ihmeemmin sukan varteen jää, mutta pärjään ihan hyvin. Miehelle tietty jää enemmän, kun tienaa enemmän tällä hetkellä ja menojakin on vähemmän. Se ei minua kuitenkaan häiritse millään lailla.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Annu kerroppa mitä vaihtoehtoja mulla on?

Kuule, maailmaan mahtuu ammatteja pilvin pimein! Ei ainoastaan raskas fyysinen työ (metsuri, siivojaa yms) tai joku yliopiston yliälykkö.

Suosittelen sinulle ensiksi vaikka ammatinvalintapsykologin juttusille menoa.

Olen käynyt ammatinvalintapsykologilla ja hakenut useaan kertaan niihin paikkoihin mitä hän suositteli en vain ole päässyt.Lisäksi olen kymmeniin työpaikkoihin hakenut enkä ole päässyt.En omasta tahdostani kotona ole.

Olen käynyt ammatinvalintapsykologilla ja hakenut useaan kertaan niihin paikkoihin mitä hän suositteli en vain ole päässyt.Lisäksi olen kymmeniin työpaikkoihin hakenut enkä ole päässyt.En omasta tahdostani kotona ole.

Noniin :)...Miksi sitten kirjoitit, että "Minä taas en haluaisi olla elätettävänä kun rahasta aina tiukkaa mutta pakko kai se on."

Ei se aina heti tärppää, pitää vaan jaksaa yrittää! Ei se helppoa ole! Tsemiä!

Mä ole nyt äitiyspäivärahalla ja maksan siitä kaiken muun paitsi vuokran (500? ) ja mies käy yliopiston ohella vuokrafirmassa töissä, että saa vuokran maksettua ja ihan hyvin näin on pärjätty, kesällä lähtee Saksaan töihin ja maksaa edelleen perheemme asunnon ja minä muut asiat. Meillä on aina ollut yhteiset rahat ja periaatteena, että se kummalla on milloinkin rahaa maksaa oli se sitten mitä vain.

No kun olen 18v yrittänyt päästä pois kotoa niin eipä taida ikinä tärpätä.

Opiskele. Hanki sivutyö. Ala yrittäjäksi. Verkostomarkkinointia. Ilmoittaudu vuokratyöfirman listoille.

Mä olen tehnyt kaikkea: keikkahommaa, opiskellut, pyörittänyt 4 vuotta omaa yritystä, nyt myyn Kotigastronomi-mausteita, olen heittänyt tarjoilukeikkoja Varamiespalvelun kautta, lehdenjakajana ollut...

En pystynyt olemaan elättinä kuin 3 kk. En vaan kestänyt ajatusta siitä, että joudun käyttämään hänen rahojaan. Palasin sitten hyvillä mielin töihin, ja taas elämä hymyilee :)

Mulla ei mee yleensäkään järkeen, että jos on yhteinen koti, lapsi/lapset, lainat yms. niin sitten rahat jaetaan puoliks, sun ja mun rahat. Mut eipä mun tarviikaan.
Surullista vaan että raha merkkaa ihmisille kovin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla ei mee yleensäkään järkeen, että jos on yhteinen koti, lapsi/lapset, lainat yms. niin sitten rahat jaetaan puoliks, sun ja mun rahat. Mut eipä mun tarviikaan.

Suomalaista mentaliteettia kuvaamasi rahojen jakaminen ja joka pennin laskeminen. Italiassa esimravintolaillallinen jaetaan aina vaan noin suurin piirtein vaikkapa ystàvien kesken ja joskus joku voi tarjota, toisella kertaa joku toinen.

Yhteinen talous ja lapset. Minun tehtävä hoitaa lapsia ja kotia, mies saa tuoda rahan taloon. Näin se vaan toimii :) kummallakin omat tilit, mulla tuppaa rahat loppumaan aina heti alkukuusta, jolloin mies laittaa muutaman saturaisen mun tilille. Mun ei tarvii huolehtii vuokrista ym, omat henk.kohtaset laskuni maksan vain, ja käyn ruokakaupassa millon käyn.

Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Ei mulle raha mitenkään erityisen paljon merkkaa, mutta siitä huolimatta mun mielestä rahat ovat omia, kun ne itse tienaa ja työtä niiden eteen tekee. Tosin eipä mulla ole koskaan ollu tarvetakaan toisen kukkarolle mennä, näin olen asiat hoitanut.

En koe itsekkään olevani elättinä...maksetaan yhdessä laskumme, tosin osuuteni vuokraan ollaan yhdessä suhteutettu pienemmäksi, sillä miehellä suuremmat tulot ja itse tällähetkellä kotihoidontuella...kaikki rahat ovat yhteisessä käytössä ja suurin osan rahoista menee kodinpyöritykseen ja pojan tarvikkeisiin.
Harvemmin itselle mitään ostetaan, ellei välissä ole sitten hyväkin hetki, että rahaa jää ylimääräistä selkeästi, mutta silloinkin useasti käytetään ne ylimääräiset rahat sitten vähän kalliinpaan ruokaan (kokataan hieno ateria) tai laitetaan pojan säästötilille isompi summa.

Rahta eivät todellakaan mene, minin ja sinun rahat...ennen lasta menivät, mutta se oli itsestään selvää, että kun lapsia tulee, rahapolitiikka laitetaan uusiksi

=)

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:

Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Ei mulle raha mitenkään erityisen paljon merkkaa, mutta siitä huolimatta mun mielestä rahat ovat omia, kun ne itse tienaa ja työtä niiden eteen tekee. Tosin eipä mulla ole koskaan ollu tarvetakaan toisen kukkarolle mennä, näin olen asiat hoitanut.

Niin no, meillä sitä ei kutsuta toisen kukkarolle menemiseksi, vaikka hoidan netissä miehen tililtä laskuja, katson paljonko sen tilillä on rahaa jne.
Meillä on yhteinen elämä, ja riittää että rahaa on meidän tarpeisiin. Sillä ei ole mitään merkitystä, mistä raha on peräisin.

Siis eikö ole hieman kohtuutonta vaatia miestä maksamaan omien ulkomaan asumiskustannusten lisäksi teidän asunnon vuokrat!? Ellei miehesi sitten satu olemaan poikkeuksellisen hyvätuloinen...

Yhteistyössä