Mies afganistanista

  • Viestiketjun aloittaja hn
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Herää;27817760:
Kysy siltä mieheltäsi, onko ok, että poljet pyörällä. Entäs kesällä shortseissa?
Kulkeekin sen äiti ja siskot pyörällä tai ajaako autoa? Mieti samalla, mistä olet valmis tarvittaessa luopumaan?
Mikä toi juttu on ettei saisi polkea pyörällä? :D Ja joo sen näkee sit kesällä, mut oon aika varma että saan pitää shortseja.
Ja saan varmast ajaa autoa koska olen juuri korttia suorittamassa ja kannustaa vain :)
 
"vieras"
Nyt siellä on ilonpäivät koittamassa naisille. Naiset ei saa olla moottoripyörän kyydissä hajareisin vaan pitää istua sivuttain kyydissä. Miehiä kuulemma provosoi ja kiihottaa liikaa. Hyppy keskiajalle tapahtui sielläkin. :)
 
ap.
[QUOTE="vieras";27820646]Nyt siellä on ilonpäivät koittamassa naisille. Naiset ei saa olla moottoripyörän kyydissä hajareisin vaan pitää istua sivuttain kyydissä. Miehiä kuulemma provosoi ja kiihottaa liikaa. Hyppy keskiajalle tapahtui sielläkin. :)[/QUOTE]

Mitää :D No mies tajuaa että suomessa ollaan niin saa mennä miten haluaa.
 
hjaah
En ole kauheasti kerotonut.. mikä kohta oli huono? Mielestäni mies on aivan länsimaalainen
En tiedä, miten määrittelet sanan "länsimaalainen" mutta oli se mitä oli, ei Afganistanissa afganistanilaiseen perheeseen syntynyt ja siinä kasvanut ihminen ole länsimaalainen. Pintaa raapaisten voi siltä näyttää mutta kyllä ne lapsuuden kodista ja ympäristöstä saadut arvot ja asenteet ovat tiukassa.
 
ap.
En tiedä, miten määrittelet sanan "länsimaalainen" mutta oli se mitä oli, ei Afganistanissa afganistanilaiseen perheeseen syntynyt ja siinä kasvanut ihminen ole länsimaalainen. Pintaa raapaisten voi siltä näyttää mutta kyllä ne lapsuuden kodista ja ympäristöstä saadut arvot ja asenteet ovat tiukassa.
No mies on tullut suomeen kun on ollu 16 vuotias.
Itse en ainakaan muista elämääni paljonkaan kun olin lapsi.
 
"viera"
No mies on tullut suomeen kun on ollu 16 vuotias.
Itse en ainakaan muista elämääni paljonkaan kun olin lapsi.
Itse muutin suomesta ollessani 18 v. ja kummasti ian myota ei minusta ole tullut vahemman siomalainen, joskus jopa enemman huomaan suomalaisia piirteita itsessani nyt asuttuani muualla yli 10v. Voi teidan suhde toimiakin mutta siihen sinun ei kannata uskoa etta koska olette suomesssa tulette toimimaan kuin suomessa tai ettei miehesi kulttuurin piirteet voimistu viimeistaan kun lapsia tulee kuvioihin. Jos oikeasti haluatte saada suhteen toimivaksi molemmat joutuvat tekemaan suuriakin kompromisseja omista periaatteistaan koska ne ei tule aina kohtaaman.
Hyvaksyyko mies esim siskolleen u seurustelun/ alkoholin/ yksinliikkumisen? Mika hanen mielestaan on vaimon/ miehen tehtava avioliitossa? Lapset? Mahdollisesti ei haluaisi sinulla olevan miespuolisia ystavia/ naisten ja miesten erottelu esim jos teille tulee vieraita.
 
ap.
[QUOTE="viera";27822199]Itse muutin suomesta ollessani 18 v. ja kummasti ian myota ei minusta ole tullut vahemman siomalainen, joskus jopa enemman huomaan suomalaisia piirteita itsessani nyt asuttuani muualla yli 10v. Voi teidan suhde toimiakin mutta siihen sinun ei kannata uskoa etta koska olette suomesssa tulette toimimaan kuin suomessa tai ettei miehesi kulttuurin piirteet voimistu viimeistaan kun lapsia tulee kuvioihin. Jos oikeasti haluatte saada suhteen toimivaksi molemmat joutuvat tekemaan suuriakin kompromisseja omista periaatteistaan koska ne ei tule aina kohtaaman.
Hyvaksyyko mies esim siskolleen u seurustelun/ alkoholin/ yksinliikkumisen? Mika hanen mielestaan on vaimon/ miehen tehtava avioliitossa? Lapset? Mahdollisesti ei haluaisi sinulla olevan miespuolisia ystavia/ naisten ja miesten erottelu esim jos teille tulee vieraita.[/QUOTE]

Nyt pakko sanoa ettei ei en usko lainkaan tota naisten ja miesten erottelua jos tulee vieraita.. todellakaan! En ole kysellyt enempää afganistanistanissa olevasta peheestä, mutta ei siellä voi liikkuakkaan yksin oikeen kukaan.. Tai että ei antaisi minun juoda tai liikkua yksin. Näkeehän se kokoajan että kaikki suomalaiset naiset menee yksin. Joo lapsista on sanonut että naisten kuuluu hoitaa kokonaan ne, johon sitten vastasin etten hommaa kanssasi sitten lapsia. Piste :D Vaikea oikeasti uskoa että se muuttuisi koska sillä on suomalaisia kavereita joilla on suomalainen tyttöystävä ja juttelevat tietty toisistaan ja näin.
 
"vieras"
En usko meneväni naimisiin ja jos menen ja mies muuttuu määräileväksi niin eroan. Piste. Tää on suomi ja täällä mennään suomen säännöillä.
Voi rakas, ei se eroaminen välttämättä ole niin helppoa (paitsi virallisesti). Tee itsellesi palvelus ja pidä vain hauskaa miehen kanssa. Älä mene naimisiin, älä tee lapsia, äläkä matkusta miehen kotimaahan, ainakaan naimisissa ja lasten kanssa. Muslimimiehillä on tapana muuttua naimisiin päästyään...
 
"viera"
Nyt pakko sanoa ettei ei en usko lainkaan tota naisten ja miesten erottelua jos tulee vieraita.. todellakaan! En ole kysellyt enempää afganistanistanissa olevasta peheestä, mutta ei siellä voi liikkuakkaan yksin oikeen kukaan.. Tai että ei antaisi minun juoda tai liikkua yksin. Näkeehän se kokoajan että kaikki suomalaiset naiset menee yksin. Joo lapsista on sanonut että naisten kuuluu hoitaa kokonaan ne, johon sitten vastasin etten hommaa kanssasi sitten lapsia. Piste :D Vaikea oikeasti uskoa että se muuttuisi koska sillä on suomalaisia kavereita joilla on suomalainen tyttöystävä ja juttelevat tietty toisistaan ja näin.
Olet ap ilmeisesti melko nuori viela? Luuletko oikeasti etta oman lapsuuden/ perheen vaikutus loppuu siihen kun muuttaa uuteen kulttuuriin? Mietipa omalle kohdalle, jos muuttaisit nyt vaikka sinne afganistaniin, tai vaikka johonkin hieman turvallisempaan maahan, niin uskotko etta muutamassa vuodessa olet taysin omaksunut paikallisen kulttuurin, tavat, arvot ym niin ettet enaa pitaisi joitain suomalaisia tapoja parempana ja nain ollen yrittaisi niita laheisillesi opettaa.
Palstaa seuranneena tiedat varmasti etta ihan suomalaiset suhteetkin ovat ajoittain hankalia, mutta kahden toisistaan kovin erilaisen kulttuurin valisissa liitoissa yhteen tormaykset voivat olla melkoisen raiskyvia ja jos molemmat eivat ole valmiita kompromisseihin eivat molemmat puolisot voi olla onnellisessa suhteessa pidemman paalle. Taman sanoneena monikulttuuriset suhteet voi tietysti onnistua myos erittain hyvin ja kulttuurien eroavaisuus toimia rikkautena, mutta sinisilmainen ei kannata olla!
Itsellani 10 vuoden komemus asiasta ja ajoittain ollut todella raskasta ja ei meillakaan kulttuuri erot juuri tuntuneet ensimmaisten vuosien aikana...
 
ap.
Kiitos molemmille vastauksista. En voi juuri nyt kirjottaa enemmän kun olen miehn kanssa mutta kyllä tämä nyt silmiä alkaa aukaisemaan.... mies äsken pakotti näyttämään tekstiviestit ja fb viestit ja sai kohtauksen kun olin jutellut yhden miehen kanssa
 
"viera"
Kiitos molemmille vastauksista. En voi juuri nyt kirjottaa enemmän kun olen miehn kanssa mutta kyllä tämä nyt silmiä alkaa aukaisemaan.... mies äsken pakotti näyttämään tekstiviestit ja fb viestit ja sai kohtauksen kun olin jutellut yhden miehen kanssa
kerrohan ap myohemmin miten sujuu ja etta olet kunnossa. Vaikutat mukavalta nuorelta naiselta joten jos jokin ei tunnu oikealta/ hyvalta ala siihen suostu vaan pida itsestasi aina huolta!
Mieti vakavasti mita haluat suhteelta/ elamalta ja jos ne ei mene yhteen miehen kanssa on parempi erota aiemmin kuin myohemmin.
 
ap.
Edellisen edelliselle vieraalle: mies oli koulukaverinini joka seurustelee ja juteltiin kouluasioista

Edelliselle: kiitos:) vaikutat ihanalta ihmiseltä, kirjoitan enemmän kun olen yksin :)mies puhuu tossa skypessä daria ja vahtaa mun kännykkää..
 
vieras jatkaa
En ole kauheasti kerotonut.. mikä kohta oli huono? Mielestäni mies on aivan länsimaalainen
Se, että mies on mustasukkainen, se että mies käski sinun mennä istumaan takapenkille, se että mies tuli tänne pakolaisena ja jätti perheensä Afganistaniin, se että mies väittää perheen olevan rikas mutta hän tuli Suomeen, jotta voi lähettää heille rahaa
 
"vieras"
Kiitos molemmille vastauksista. En voi juuri nyt kirjottaa enemmän kun olen miehn kanssa mutta kyllä tämä nyt silmiä alkaa aukaisemaan.... mies äsken pakotti näyttämään tekstiviestit ja fb viestit ja sai kohtauksen kun olin jutellut yhden miehen kanssa
Jos sulla olis yhtään järkeä päässä ni sä jättäsit tän suhteen tähän. Mut luultavasti tulet urputtamaan tänne parin vuoden päästä kun mies hakkaa ja et uskalla lähteä. Tuollainen mustasukkaisuus ja luottamuksen puute ei ole normaalia, ihan synnyinmaasta riippumatta.
 

Yhteistyössä