Sitominen menee jo pahoinpitelyn puolelle, jos ei ole turvasanaa. Ja siinä tapauksessa, mitä merkitystä sitomisella olisi? Äiti koulutti minut ottamaan selkäsaunat vastaanpanematta, vaikka itku monesti pääsikin. Pienempänä se ei aina onnistunut, ja hän joutui pitelemään minun kättäni, joka tahtoi väkisin mennä pyllyn suojaksi. Vanhempana selvisin vastaanpanematta jo sellaisista selkäsaunoista, että ainakaan sinä päivänä tehnyt oikein mieli istua (tosin harvoin tuli niin lujaa). Äiti sanoi aina kun lähti matkoille ja jätti minut hoitopaikkaan "Jos ei ole kunnolla, niin vitsaa ei pidä säästää!" Jotkut (aina emännät) antoivatkin koivurisun heilua. Varsinkin eräs vanhapiika ilmeisesti nautti siitä, koska säännöllisesti piiskasi minut heti ensimmäisenä päivänä "varmuuden vuoksi". Nykyäänkin minusta on tullut "kiertopalkinto", koska minut aina välillä lähetetään emäntäni ystävän luokse saamaan kurinpalautusta. Siellä sitä tuleekin kunnolla rottinkikepillä. Pari viikkoa sitten hän ilmoitti, että saan "täyden satsin", 25 lyöntiä. Pyysin armoa, mutta ei auttanut. Vatsalleen sänkyyn ja pylly paljaaksi. Joudun itse laskemaan lyönnit. Onneksi saan määrätä tahdin, tuskin olisin muuten sitä kestänyt vastaanpanematta (ja sitomiseen en suostu). Kymmmenen lyönnin jälkeen alkoi tahti ihmeesti hidastua. Jokainen lyönti aiheutti parahduksen. Mutta täysi luku oli pakko ottaa. Kotona emäntä katseli ja hiveli takamuksiani ja totesi, että ystävätär näyttää tietävän, miten pahankurisia pikkupoikia (!) pitää käsitellä.
Emäntä kertoi eilen, että hänellä on toinenkin ystävätär, joka on osoittanut kiinnostusta vitsan käyttöön. Ei ole omalle miehelleen päässyt kokeilemaan (lapsillehan se onkin laitonta, enkä sitä hyväksyisi). Mutta minun peppuni kuulemma kaipaa muidenkin "keinoemojen" käsittelyä! Mummoni sanoi aina, että vitsa tekee pikkupojille hyvää. Kait se minullekin tekee. Odotan jännityksella, miten seuraava kasvattaja opettaa minua.