Nyt puhuttiin asiaa. Olen ihmetellyt, miksi olen lapsenakin kaivannut vitsaa, vaikka piiskaaminen tuntui hyvin vastenmieliseltä. Kysymys ei varmasti olekaan piiskan saamisesta, vaan vapautunut olo sen jälkeen, kun "synnit oli sovitettu". (kuuluuhan katolisillakin synnintunnustukseen jokin rangaistus, ennenkuin synninpäästö on voimassa.) Ja olen pitkään miettinyt, että olisi vieläkin hyvä, jos joku antaisi rangaistuksen, kun olen tehnyt asioita, jotka itsekin koen vääräksi (esim. tupakointi, liikasyönti). Tahdonhan kuitenkin viettää kunnollista ja terveellistä elämää. Mutta "henki on altis, mutta liha on heikko".
Olen aikaisemmin kertonut Leenasta, joka aikoinaan auttoi äitiä minun kasvattamisessa. Monesti olen miettinyt, että hän olisi sopiva henkilö ojentamaan minua tarvittaessa, onhan hänellä siitä kokemustakin! Olemme monesti puolileikillä jutelleetkin siitä mahdollisuudesta. Ja olen ollut huomaavinani, että se ei olisi hänellekään mitenkään vastenmielistä!
Eilen kun oli olin lukenut edellisen kirjoituksen, kävin hänen luonaan iltakahvilla ja otin taas asian esille. Luimme jutun yhdessä, aluksi naureskellen. Esitin muka leikilläni, että tuo voisi varmasti toimia meilläkin. Minulla oli sopiva "rikoskin" tililläni (tupakka). Se riitti - tuttu komento: "Hae piiska!" Sekin sanottiin muka leikillään, mutta omakotitalon pihassa oli sopivia koivunvarpuja. Kävin hakemassa riittävän tukevan vitsan, sitten housujen laskeminen ja Leenan polville meneminen kävikin vanhalla rutiinilla. Eikä hän ollut unohtanut, miten "pikkupoika" saadaan tottelemaan. Piiskaamisen aikana rupesin jo katumaan, mutta kai vanha koulutus vielä vaikutti, koska en osannut panna vastaan, vaikka vitsastakin lopulta näki, että sillä oli annettu kunnolla - minun takamuksistani puhumattakaan!
Piiskaaminen ei todellakaan mitenkään kiihoittanut minua, mutta jälkeenpäin oli tosi hyvä olo, kun "synti" oli sovitettu ja anteeksi annettu. Keskustelimme pitkään, ja sovittiin, että Leena rupeaa taas ottamaan vastuun minun kasvattamisesta. Minä joudun tunnustamaan hänelle tekemäni vääryydet, ja hän rankaisee minua parhaaksi katsomallaan tavalla. Esimerkiksi minun täytyy kertoa, jos poltan tupakkaa, tai juon yli kolme kuppia kahvia päivässä. Jos yritän valehdella, enkä kerro, ja hän saa asian selville, niin seuraa kymmenen ylimääräistä selkäsaunaa. Eiköhän niiden pelko saa minut rehelliseksi.
Tänään teki mieli jäädä vain makailemaan kotiin, mutta Leena soitti ja ilmoitti, että minulle alkaa nyt kuntokampanja. Kahdelta lähden hänen kanssaan hiihtolehkille, tai muuten... En minä kyllä näin tiukkaa kuria ajatellut, mutta sopimus mikä sopimus. Niinhän se oli lapsenakin, ei minulta kysytty, mistä asioista minun pitäisi saada piiskaa. Nyt takamuksilla on makean näköiset viirut - eikä varmasti viimeistä kertaa. Mutta varmasti ne ovat minulle hyväksi - aamusavut jäivät tänään polttamatta!