Mielipiteeni on muuttunut keskusteltuani töihinmenosta kaverini kanssa. Mitä te ajattelette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sanon aluks ett heikompia pitää auttaa ja tukea...ja kun tuetaan se tarvittava aika, niin tuettaisi kunnolla eikä kittuuteltaisi...mutta...
Toisin kuin enen vanhaan, tai toisin kuin ehkä jossai muissa maissa- on suommessa tuet ja niillä eläminen sosiaalisesti hyväksyttävää. Tiulla elämine tai niitä hakeminen ei ole mikään häpeä, vaan nimenomaan niin päin että yhteiskunnan "kuuluu" maksaa minulle, huolehtia minusta ja perheestäni, ja mummostani vanhainkodissa.

Lukematta koko ketjua:

Itse samassa tilanteessa olevana käyn töissä. Pennin pyörylää en tästä hyödy, mutta kaikki ei vaan voi jäädä kotiin makaamaan, vaikka työnteko ei kannattaisikaan. Voi kun olisi itselläkin häpyä jäädä vaan kotiin :(

[QUOTE="henni";28953862]Sanon aluks ett heikompia pitää auttaa ja tukea...ja kun tuetaan se tarvittava aika, niin tuettaisi kunnolla eikä kittuuteltaisi...mutta...
Toisin kuin enen vanhaan, tai toisin kuin ehkä jossai muissa maissa- on suommessa tuet ja niillä eläminen sosiaalisesti hyväksyttävää. Tiulla elämine tai niitä hakeminen ei ole mikään häpeä, vaan nimenomaan niin päin että yhteiskunnan "kuuluu" maksaa minulle, huolehtia minusta ja perheestäni, ja mummostani vanhainkodissa.[/QUOTE]

Olin tulossa kirjoittamaan ihan samaa. Ennen oli noloa olla työtön ja tukien varassa - nykyään työttömät valittaa, että saavat ihan liian vähän työttömyystukea!

Mikä yhteiskuntaa vaivaa? Nykykersat oppii vanhemmiltaan, että mitään ei tarvitse vaivautua tekemään, kuin valittamaan miten mamut vie tukirahat ja niitä ei itselle sitten enää tarpeeksi jää.

Eikä osata edes hävetä.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
Saattaisin minäkin pohtia samoja asioita jos olisin tämä Kaiuttimen kaveri. Ja ymmärrän tavallaan sen ison kämpänkin, kun se on ollut perheen koti. Todellisuus ei vaan ole unelmaa, niin ehdottomasti siitä kämpästä kannattaisi luopua, kun se ei ole edes oma. Ja töihin kannattaa mennä jos se paikka on hyvä, eli siis jokseenkin mielekäs ja viihtyisä työ, jossa on jonkinlaisia etenemismahdollisuuksia.

Toisaalta itse en edes haluaisi jäädä kotiin, niin on tietysti helppo sanoa että töihin. Enkä ole yksinhuoltajakaan.

https://easiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication

Tuon vuokran laitoin omasta päästäni, koska sitä ei täällä tietääkseni kerrottu. Mitä mieltä olette, onko oikein tiedot?

Suomen hyvoinvoinnin rakentaneet vanhukset kärventelee huonossa huolenpidossa vähävaraisina, kun työikäiset laiskimukset pumppaa yhteiskunnan varat loisimalla kotona.

[QUOTE="vieras";28953906]Suomen hyvoinvoinnin rakentaneet vanhukset kärventelee huonossa huolenpidossa vähävaraisina, kun työikäiset laiskimukset pumppaa yhteiskunnan varat loisimalla kotona.[/QUOTE]

Niin no... Jos AP:n kaveri ei ota tätä työpaikkaa niin joku muu ottaa ja hänelle ei enää tarvitse maksaa tukia. Tuskinpa tässä valtiossa kovin montaa työpaikkaa on vailla tekijää :D

No, tätä työpaikkaa ei TE-keskuksen kautta kyllä tarjottu, vaan ihan muualta. Ja niin, hän on valmis edelleen ottamaan oman alansa työtä vastaan, sellaista, jossa kokopäivätyöstä maksetaan enemmän kuin 150 euroa.

En minäkään tekisi ihan vapaaehtoisesti kokopäivä työtä jos siitä maksettaisiin 150e / kk. ystävällesikäänn ei maksettaisi noin vähän, vaan 2100e / kk. Se on huomattavasti enemmän kuin 150e / kk. Miten sitten tulevaisuudessa? Hänellä on ammatti jossa ei ole koskaan työskennellyt? Jossain vaiheessa ammattitaito vanhenee.. Työnantajat eivät ole enää kiinnostuneita. Sitten saakin etsiä työtä josta maksetaan 1100e / kk. Toisekseen, kuka ajattelee, että ilman työkokemusta, oltuaan vuosia kotona saisi huippu palkan? Lisät, edut ja palkka kasvavat työvuosien kertyessä.. Ilman työvuosia ei palkkakaan nouse. Koskaan.

En ihan niele tuota juttua. Saahan hän vielä elatusmaksut, lapsilisät kolmesta lapsesta.

Tähän nyt vaan nettopalkka, lapsilisät ja elatusmaksut ja oikea asumistuki. Sitten voidaan alkaa miinustamaan niitä menoja.

Mielestäni on myös ihan hölmöä verrata siihen mitä saa työttömänä verrattuna siihen mitä saisi kun olisi töissä, jos kuitenkin jää plussalle. Tiedetään että Suomessa saa tukia ihan mukavasti pelkästään kotona olemalla, mutta kannattaako siihen nyt verrata. Kohta kun on ollut työttömänä jo pitkään, niin voi työn saanti vaikeutua, ja saako sitten enää koskaan edes noin hyvä palkkaista työtä tai työtä ollenkaan. Miten sitten suu pannaan, ollako vaan kotona loppuikä?

[QUOTE="vieras";28953936]Kyse olikin siitä, miten kukaan työkykyinen aikuinen KEHTAA edes miettiä, että meniskö töihin vai olisko työttömyystuilla kotona. Miten kehtaa?![/QUOTE]

Fiksu kehtaa miettiä vaikka mitä. Teot sitten kertovat enemmän hänen moraalistaan ja päämääristään.

Kyllä työssäkäynti on sen verran huokeampaa verojen suhteen, että voitolle jää enemmän kuin yksinkertaisesti fifty fifty vertaamalla mitä jää käteen palkasta vs työttömyyskorvauksesta.

Kyllähän ap:n kaveri voi hoitaa lapsiaan kotona, mutta miksi hän silloin nostaa työttömyyskorvausta? Ei hän ole mikään työnhakija, jos on tarkoitus olla ottamatta työtä vastaan. Jos vertaa omakustanne lastenhoitoa kotona tuohon palkkaan niin sehän on ihan mahtava. Itse sain korkeakoulutettuna ekassa työpaikassani aluksi tuota, ja olin kyllä tyytyväinen.

Neljälle hyväksytään 90 neliötä Kelas.
Kohtuulliset asumismenot - kela.fi

Se on oma valinta asua kalliisti isos asunnos. Jos tuntuu ettei rahat riitä töis käydes siihen asuntoon, niin sitte muutetaan pienempään. Itte me muutki vuokramme maksetaan eikä kaikki mitää asumistukia saa.

Joku tässä kuviossa nyt mättää?Menet töihin ja joudut muuttamaan halvempaan/ pienempään asuntoon vai olet kotona,hoidat lapsiasi ja asut niinkuin ennenkin.Eli luovut asunnostasi,jotta pääset tekemään toiselle töitä,juu ei .

Niin no... Jos AP:n kaveri ei ota tätä työpaikkaa niin joku muu ottaa ja hänelle ei enää tarvitse maksaa tukia. Tuskinpa tässä valtiossa kovin montaa työpaikkaa on vailla tekijää :D

Juuri tällä hetkellä tuo voi olla totta, mutta pitkällä tähtäimellä työpaikkojen määrä ei ole mikään vakio, ja ihmisten passiivisuus ja tuilla keinottelu vääristää työmarkkinoita.

Joku tässä kuviossa nyt mättää?Menet töihin ja joudut muuttamaan halvempaan/ pienempään asuntoon vai olet kotona,hoidat lapsiasi ja asut niinkuin ennenkin.Eli luovut asunnostasi,jotta pääset tekemään toiselle töitä,juu ei .

Munkin mielestä tässä kuviossa jokin mättää ja pahasti. Miksi minun pitäisi maksaa jonkun toisen henkilön hulppea asuminen ja kotona olo.?? Varsinkin jos hän ei ole puolisoni tai perheeni jäsen...

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava

No sillä tavalla se meillä palkansaajilla menee, että jos palkka ei johonkin riitä, siitä täytyy tinkiä. Aika erikoiselta se tuntuu, että yhteiskunnan tuella pitäisi saada asua isommassa asunnossa kuin mihin palkallaan olisi varaa... joku todellakin mättää. Tuossahan oli kyse siitä, että asunnosta oli muuttanut toinen maksaja veke. Jos mulla ja miehellä nyt tulisi ero, ei mullakaan olisi varaa tähän yksin lasten kanssa jäädä. Onko se yhteiskunnan vika, tai maksettava?

1) 2100 euron tulot eivät kyllä ole lähelläkään lottovoittoa. Suomalaisten duunareiden mediaanipalkka on noin 2600 euroa ja keskipalkka joitain kymppejä enemmän. Ja kyseessä siis duunareiden keskipalkka, ei herrojen ja narrien.

2) noilla tuloilla kaverisi ei joudu maksamaan päivähoidosta montaakaan kymppiä.

3) Miten ihmeessä 7-vuotias voi olla eskarissa? Onko aloittanut eskarin vuoden myöhässä?

Tuon palkan päällehän tulevat vielä lapsilisät kolmesta lapsesta (350e + yh-korotukset) PLUS elatusmaksut (minimi taitaa olla nykyään 125e/penska eli 375e yhteensä?) Eli palkan päälle rapiat 700e vielä verotonta hyvää.

Todellakin menisin töihin. Nytkin olen töissä viikonloppuna, vaikka viikolla olen liki 40 tuntia koulussa ja iltaisin teen koulutöitä ja opparia. Töitä teen, koska kahden opiskelijan ja yhden lapsen perhe ei mitenkään elä pelkillä tuilla (Opintotuet yht. 540e, asumistuki 350e, lapsilisä 104e, yht. alle 1000e) ja lainaa ei haluta ottaa. Lisäksi saan tulevaisuutta varten hyvää CV:een ja tutustun alan ihmisiin, kartutan kokemustani, saan jalkaa oven väliin.

Mä muuten haaveilin monta vuotta kolmiosta, mutta eihän sellaasen takuuseen sossusta saanu apua. No nyt asuntona on 70 neliön saunallinen kolmio jossa on viä kaiken lisäksi tiskikone. Itte maksoon takuuvuokran ja itte maksan vuokran. Ja tämä on mahdollista siksi, että oon töis eikä tuloina oo Kelan ja sossun tuet. Mutta jos tähän asuntoon ei olisi varaa niin sitte pitääs muuttaa halvempaan.

[QUOTE="vieras";28954113]Tuon palkan päällehän tulevat vielä lapsilisät kolmesta lapsesta (350e + yh-korotukset) PLUS elatusmaksut (minimi taitaa olla nykyään 125e/penska eli 375e yhteensä?) Eli palkan päälle rapiat 700e vielä verotonta hyvää.

Todellakin menisin töihin. Nytkin olen töissä viikonloppuna, vaikka viikolla olen liki 40 tuntia koulussa ja iltaisin teen koulutöitä ja opparia. Töitä teen, koska kahden opiskelijan ja yhden lapsen perhe ei mitenkään elä pelkillä tuilla (Opintotuet yht. 540e, asumistuki 350e, lapsilisä 104e, yht. alle 1000e) ja lainaa ei haluta ottaa. Lisäksi saan tulevaisuutta varten hyvää CV:een ja tutustun alan ihmisiin, kartutan kokemustani, saan jalkaa oven väliin.[/QUOTE]

Tiedoksi sinulle, että minimielarit on 0 euroa.

[QUOTE="kkk";28954140]Tiedoksi sinulle, että minimielarit on 0 euroa.[/QUOTE]

Toki tiedän, että elatusvelvollisuuden voi suorittaa muutenkin kuin maksamalla elareita, mutta ilmeisesti aapee on totaaliyhäri kun ei ainakaan mainitse lapsien isän ottavan osaa lasten hoitoon. Toki se lasten iskä voi suorittaa elarit vaikka kippaamalla vuoden lastin perunoita eksän pihalle, jos eksän kanssa niin sovittu, mutta useimmiten totaaliyhärit saavat elatusmaksun joko suoraan lastensa isältä tai Kelan kautta.

Tietty jos iskä pitäis lapsia luonaan, maksaisi näiden ruokia ja harrasteita, pakollisia vaateostoksia yms. niin ei silloin tarvitsis erikseen mitään maksaa.

Suomen palkka tasolla saisi pyyhkiä persettä.Työllä tuleeTIENATA JA NOSTAA elintasoaan eikä huonontaa sitä, jos joku haluaa hyväntekeväisyys töitä pienellä palkalla tehdä niin tehköön, se on oma valinta.Tämä nyt on alta riman ehdotus, että töihin menon takia pitäisi vielä muuttaa pienempään ja halvempaan asuntoon.Niin kauan kuin suomalaiset lampaat nielävät kaiken paskan mitä "ylhäältä tiputellaan" niin muutosta parempaan palkkatasoon on turha odottaa.Mitä helvettiä te ihmiset nillitätte niin kauan kuin suomessa on tuet olemassa niin niillehän voi itsensä tipauttaa kuka vain.Jos palkoista nuristaisiin näin paljon kuin näistä tuista niin voisi alkaa tapahtumaan,mutta ei! kun on helpompaa hyökätä heikompien kimppuun!

Yhteistyössä