Tuosta olen kanssasi samaa mieltä. Mutta nimenomaan pitkällä tähtäimellä. Mä ehdin olla useita vuosia työelämässä ennen kuopuksen syntymää ja olen ollut sen jälkeenkin työelämässä jo 18 vuotta. Sillä, että vein kuopuksen päiväkotiin 3-vuotiaana enkä 2-vuotiaana, ei ole ollut mun elämäni, urani eikä edes eläkkeeni (jos nykyisen kaltaisia ansiotuloihin perustuvia eläkkeitä enää ensi vuosikymmenellä edes maksetaan) mitään negatiivista vaikutusta. Sen sijaan sillä yhdellä vuodella oli suuri merkitys esikoiselleni, jonka ei ekaluokkalaisena tarvinnut koulun jälkeen tulla yksin tyhjään kotiin eikä mun tarvinnut alkaa etsimään hänelle jotain hoitajaa, joka voisi ottaa sekä aamuisin että iltapäivisin esikoiseni hoitoonsa.
Mitä tulee tuohon äitiysloman jälkeiseen "öllöttämiseen", niin mä en koskaan pitänyt sitä työnä. Työtä se olisi - hassua kyllä - ollut sitten, jos naapurin rouvan kanssa olisi klo 7 vaihdettu päittäin lapsia (samanikäiset lapset kummallakin) ja toinen vaihto takaisin klo 17. Mutta koska ei vaihdettu, niin ei se työtä ollut vaan omien lasteni hoitamista. Esikoisen jouduin viemään päiväkotiin lapsen ollessa 1v10kk (siihen aikaan oikeus hoitovapaaseen päättyi tuolloin) ja kyllä mä sanon, että aika pieni se oli sinne mennessään. Ihan toisenlainen tilanne kuin kuopuksen kanssa, joka oli 3-vuotias aloittaessaan "uransa". 3 v ymmärsi huomattavasti paremmin, kun selitti, miksi päiväkotiin täytyy lähteä silloinkin, kun lasta aamulla väsytti, oli pimeää, satoi räntää ja tuuli piiskasi koko matkan lapsen kasvoja.