[QUOTE="vieras";27576516]Oletteko te kaikki kotiäidit noin typeriä? Rahaa on palanut juu ja nyt siitä saa maksaa vanhukset ja sairaat, terveiden kotiloisien takia. Turhat menot pitäis karsia ja mun puolesta sinä saat olla kotona vaikka maailman tappiin, kunhan teet sen omilla tuloillasi, etkä verovaroin.[/QUOTE]
Mä vähän epäilen, että ne noin 15 000 naista, jotka hoitavat lapsiaan vuuoden pidempään kuin nyt olisi suunnitelmissa, palkastaan - tai työttömyyskrovauksestaan - maksaisivat sellaisen määrän veroja, jolla vanhusten ja sairaiden asiat saataisiin kuntoon. Meillä on kuitenkin noin neljännesmiljoona työtöntä, joten tuo 15 000 on siihen nähden kärpäsen kakka meressä.
Se on aivan selvää, että erilaisia tukia joudutaan karsimaan ja ihmisiä pakottamaan töihin myös aloille, jotka eivät ole sitä omaa alaa, sekä kouluttautumaan uudelleen. Niistä neljännesmiljoonasta ei kuitenkaan kaikki ole päihde- ja mielenterveysongelmaisia eläkepapereiden odottajia, joten mun mielestä voisi varsin hyvin aloittaa heistä eikä taaperoiden äideistä. Heidän työllistymisestään ne suurimmat säästöt syntyvät ja alkaa kerääntyä rahaa taas vanhusten ja sairaiden hoitamiseenkin.
Mä en sinällään ole kotihoidontuen maksuajan lyhentämistä vastaan, mutta se pitäisi mielestän tehdä asteittain ja suunnitelmallisesti. Jos se koskisi myös niitä, jotka ovat muutoksen aikana jo hoitovapaalla, pitäisi myös muuttaa lainsäädäntöä siten, että määräaikaisen työntekijän saa irtisanoa jo ennen määräajan päättymistä. Hoitovapaalla olevilla pitää siis olla mahdollisuus päästä takaisin omaan työpaikkaansa kesken jo myönnetyn hoitovapaan ja jos siellä on jo palkattu sijainen, niin sijaiselle kenkää.
Jos muutoksesta päätettäisiin esimerkiksi tänään, niin muutos voisi alkaa koskemaan niitä perheitä, joissa lapsen laskettu aika on 21.11.2013. Ts perheissä, joissa perheenlisäystä vasta suunnitellaan, voitaisiin ottaa huomioon se, että kotihoidontukea ei sitten makseta kuin 2-vuotiaaksi asti. Tällöin perheet, jotka haluavat kuitenkin hoitaa lapsensa pidempään kotona, voisivat alkaa säästämään sitä kolmatta vuotta varten ja/tai siirtää lapsen hankintaa sen verran myöhemmäksi, että on rahaa olla kotona vielä senkin jälkeen, kun kotihoidontuki lakkaa.