No ehkä siksi, että Nokialta ja muista työttömäksi jääneet eivät halua tehdä lapsenkasvatustyötä? Kotiäidithän nimenomaan haluavat olla kotona ja kasvattaa lapsia, miksei sitten annettaisi heille mahdollisuutta siihen?Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27575588:Tuosta pph-hommasta kuitenkin olen vähän eri mieltä. Onhan meillä nytkin paljon työttömiä eikä heistä kaikki ole mitään deekuja, joten miksi ei esim Nokialta ja muista työttömiksi jääviä miehiä ja naisia kouluteta perhepäivähoitajiksi, jos se kerran on ongelmien ratkaisu?
Joillekkin tämä on ihan ylivoimainen asia ymmärtää!Eri juttu on sitten varmaan niissä "hyvissä työpaikoissa", mutta kaikilla ei ole koskaan eikä tule koskaan olemaankaan resursseja sellaisiin. Jonkun täytyy tehdä ne ruohonjuuritason työtkin.
Ei sitä aina tiedä Kiitosta nyt... Eihän tuo mitään omituista ole monessa muussakaan perheessä, mutta minä kyllä koin silloin olevani jaksamiseni äärirajoillaNo, ihan kuules ajattelin kehasta tällä kertaa!
Mä näkisin yhtenä suurena ongelmana työelämän epävarmuuden. Monesti pienilläkin tuloilla tulee toimeen, jos voi suunnitella elämäänsä eteenpäin pienellä budjetilla ja raha tulee tilille säännöllisesti. Ei tarvitse miettiä, kuinka pitkään tällä kahden viikon palkalla pitää pärjätä: kaksi viikkoa vai kenties kaksi kuukautta. Aikana, jolloin lyhyet työsuhteet vuorottelevat lyhyiden tai vähän pidempien työttömyysjaksojen kanssa, on hyvin vaikeaa tehdä mitään kauaskantoisia suunnitelmia. Uskoisin, että aika moni on elämänsä aikana kokenut jossain asiassa epävarmuuden ajan ja siten tietää, että olipa uutinen hyvä tai huono, niin se on silti parempi kuin odottava epävarmuus. Musta on aivan ymmärrettävää, että työntekijä ei tunne tarvetta sitoutua työhönsä ja työnantajaansa, jos työnantajakaan ei koe tarvetta sitoutua työntekijäänsä. Mä tiedän moniakin ihmisiä, joiden työpaikalla tilanne on kuitenkin toisin eli työnantajatkin sitoutuvat työntekijöihin. Työpaikalla joustetaan työntekijän tarpeen mukaan ja vastaavasti työntekijäkin mielellään joustaa silloin, kun työnantajalla on siihen tarve. Jos työnantaja investoi työntekijäänsä maksamalla tälle lisäkoulutusta, niin sekin on työntekijän näkökulmasta plussaa. Puhumattakaan siitä, jos työnantaja tarjoaa mahdollisuuden liukuvaan työaikaan tai lyhennettyyn työaikaan työntekijän tarpeiden mukaan ilman, että työntekijän tarvitsee pelätä olevansa ensimmäisten joukossa, jolla on kengänkuva pehvassa. Ja niinkuin jo sanoit, työpaikan ilmapiirillä ja esimiesten johtamistavalla on suuri merkitys siihen, miten työssään viihtyy.Mikä on sinusta hyvä työpaikka? Hyvä työpaikka voi olla vaikka kouluttamattomalla siivoojalla, se riippuu ainakin työnantajasta, työilmapiiristä ja palkkauksesta suhteessa työn määrään, kuormittavuuteen ja ties mihin.
Ainakin minusta kaikki on hirvittävän kallista tällä hetkellä. Ruoka on kallista, asuminen (vuokrat/yhtiövastikeet ja lainat, asumiseen liitetyt verot) on kallista, bensa on kallista, vakuutukset on kalliita ja joissakin ehdot ihan tolkuttomia. Vaatimukset siitä, mitä "pitäisi" olla, on tolkuttomia, vaikka on tietysti jokaisen oma asia, mihin haluaa lähteä mukaan. Mutta peruseläminen on kallista, ja palkat laahaavat perässä: työelämässä palkkoja ei haluta korottaa ja kaikki pitäisi tehdä mahdollisimman pienellä.
Eri juttu on sitten varmaan niissä "hyvissä työpaikoissa", mutta kaikilla ei ole koskaan eikä tule koskaan olemaankaan resursseja sellaisiin. Jonkun täytyy tehdä ne ruohonjuuritason työtkin.
Kouluttamattomalla on paljon turvattomampi tilanne kuin sellaisella, jolta löytyy koulutus. Jos se hieno työpaikka meneekin alta, niin aika hankala löytää enää tänä päivänä muuta työtä ilman koulutusta.Mikä on sinusta hyvä työpaikka? Hyvä työpaikka voi olla vaikka kouluttamattomalla siivoojalla, se riippuu ainakin työnantajasta, työilmapiiristä ja palkkauksesta suhteessa työn määrään, kuormittavuuteen ja ties mihin.
Ainakin minusta kaikki on hirvittävän kallista tällä hetkellä. Ruoka on kallista, asuminen (vuokrat/yhtiövastikeet ja lainat, asumiseen liitetyt verot) on kallista, bensa on kallista, vakuutukset on kalliita ja joissakin ehdot ihan tolkuttomia. Vaatimukset siitä, mitä "pitäisi" olla, on tolkuttomia, vaikka on tietysti jokaisen oma asia, mihin haluaa lähteä mukaan. Mutta peruseläminen on kallista, ja palkat laahaavat perässä: työelämässä palkkoja ei haluta korottaa ja kaikki pitäisi tehdä mahdollisimman pienellä.
Eri juttu on sitten varmaan niissä "hyvissä työpaikoissa", mutta kaikilla ei ole koskaan eikä tule koskaan olemaankaan resursseja sellaisiin. Jonkun täytyy tehdä ne ruohonjuuritason työtkin.
No sitten on turha mankua sitä rahaakaan, jos ei mitään työtä tee. Omien lasten kasvattaminen ei ole mitään työtä, omaishoitajana olo on asia erikseen eikä sitä voi tähän laskea.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27575668:Kotiäidit haluavat kasvattaa omia lapsiaan, ei muiden ihmisten lapsia. Jos he haluaisivat kasvattaa muidenkin lapsia, niin varmaan olisivat jo opiskelleet alalle ja tekisivät töitä päiväkodeissa tai perhepäivähoitajina.
*muoks* Lisään vielä, että mä aion itse - j os tarve tulee - olla jonain päivänä omien vanhempieni omaishoitaja. Mutta ei se tarkoita, että mä siinä sivussa olisin omaishoitaja myös jonkun toisen vanhemmille. Hoidan omani ja täts it.
No kyllä minä sen tiedän ettei kaikki kotimammat halua hoitaa lapsia, mutta montaa muutakaan hommaa ei siellä omien lasten kanssa kotona voi tehdä. Ja jos ei tee työtä, niin ei tule mun mielestä antaa mitään rahojakaan.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27575903:Pointtini olikin lähinnä siinä, että vaikka haluaisikin hoitaa omia lapsiaan, niin ei se tarkoita, että haluaisi hoitaa myös muiden lapsia. Ja mitä tuohon kotihoidontukeen muuten tulee, niin kyllähän jo nytkin on naisia, jotka eivät jää äitiysloman jälkeen hoitovapaalle vaan ilmoittautuvat työkkäriin, koska työttömyyskorvaus on suurempi kuin kotihoidontuki.
Kuntalisät pois myös, kyllä niistä jonkun verran aina säästöjä kertyy. Ja koska rahaa tarvitaan kokoajan enemmän, niin tuollaisista turhista kuluista olisi pitänyt päästä mielestäni ensimmäisenä.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27576018:Tämä on muuten siinä mielessä mielenkiintoinen juttu, että koko tämä kotihoidontuen maksuajan lyhentäminen koskee vuosittain vain noin 15 000:tta naista. Vaikutusvaltaisia naisia, kun heidän verotulonsa ovat nyt ehdottoman tärkeitä tai muuten Suomen talous menee nurin =)
Koeta sinäkin tulla jo tälle vuosikymmenelle, 80-luvusta on jo 30 vuotta aikaa...Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27576121:Kun 80-luvun puolivälissä alettiin maksaa koko kotihoidontukea, pidettiin "turhina" kuluina pienten lasten äitien työstä poissaoloja lasten sairauden takia (esim hoitoalalla työnantaja maksaa täyden palkan niistä kolmesta ekasta päivästä) sekä niitä kuluja, mitkä syntyivät, kun pienten lasten äidit kuormittivat terveyskeskuksia korvatulehduksia tai muita infektiosairauksia sairastavien lastensa kanssa. Nyt ilmeisesti asiat on paremmin ja näihin on taas varaa.
Harvempi lapsi on vuosia sairaana, eli eiköhän ne lasten sairauspäivät rasita kuitenkin hieman vähemmän työnantajia kuin totaalinen poissaolo.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27576142:No sitähän mä just sanoin, että ilmeisesti nykyisin on terveyskeskuspäivystyksissä enemmän resursseja kuin silloin 80-luvulla. Ja työnantajiakaan ei rasita se, että pienten lasten äidit ovat usein pois töistä sairaiden lasten takia. Elämme vuotta 2012 ja nuo epäkohdat ovat jo historiaa.
juristit, ekonomit ja insinöörit?On olemassa ammattikuntia, tästä tosin ei ole tutkimustulosta tueksi linkittää, jonka edustajilla ei keskimääräisesti ole kovin kiire työelämään, vaan he haluavat hoitaa lapsensa itse.
Sitä voi miettiä miksi...