Miehen "ihana" yllätys järkytti minut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KiukkuinenEukko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KiukkuinenEukko

Vieras
Olemme vasta menneet naimisiin, ja tarkoitus on ollut tässä vuoden sisään ostaa oma koti, ja sen jälkeen alkaa yrittämään lasta. Aloittaa elämä, jota olemme valmistelleet vuosia hankkimalla koulutukset ja vakituiset työt jne.

Nyt tämä älykääpiö päätti yllättää minut, ja osti yhdessä kahden yhteisen ystävämme kanssa yrityksen. Yritys sinänsä on kannatava, ja minullekkin tuttu paikka, mutta homma kusee siinä, että nämä idiootit ottivat valtavan lainan remonttia ja itse bisnestä varten. Myös toisella näistä mieheni ystävistä on ollut tarkoituksena ostaa perheelleen oma koti jne.. Kummallakaan ei vain välähtänyt, että ei se pankki sitä lainaa loputtomiin myönnä, ja nyt ei kumpikaan heistä saa enää asuntolainaa.

Me emännät ollaan hieman enemmän kuin vähän kiukkuisia, ja ukot senkun ihmettelevät mikä tässä mättää?! "Johan ollaan asuttu vuokralla viimeiset vuodetkin, niin miksei vielä 5 vuotta lisää?" oli minun puoliskoni kommentti kun asiallisesta asian otin esille. Nyt siis laina on jo otettu, firma ostettu ja remontti alkaa tänään. Mies kertoi minulle asiasta eilen. Kumpikaan miehistä ei ymmärrä, miksi meidän mielestä olisi EHDOTTOMASTI pitänyt keskustella asiasta porukalla ennen minkäänlaisten päätösten tekemistä.

Nyt siis meidän oman kodin haaveet ovat viemäristä alas, miehen vakituinen työ on nyt riippuvainen tästä uudesta firmasta, ja remontin jälkeen en usko sitä enää kannattavaksi, mutta minua ei tässä asiassa kuunnella vaikka juuri tätä minä teen työkseni. Eli minä en uskalla edes kuvitella jääväni äitiyslomalle, ennen kuin uusi baari on avattu ja muutama vuosi on katsottu myyntejä, jotta uskallan luottaa sen tuloihin. Asuntolaina jäisi vain minun tulojeni varaan, eli se on joko talolaina tai lapsi, niin julmalta kuin se kuulostaakin.

Ärsyttää suunnattomasti, enkä oikeasti tiedä mitä pitäisi edes sanoa tai tehdä!! Arrgh!

ihan ekaks mie kertoisin mielipiteeni paistinpannulla..
paskamainen tilanne, siis eihän tuossa uskalla oikein mitään ratkaisuja tehdä ennenkuin näkee kannattaako se firma kunnolla..

En ikinä tekisi lasta sellaisen miehen kanssa, joka arvostaisi minua niin vähän ettei neuvottelisi kanssani noin isosta asiasta! Itsenäisyys ja parisuhteen kumppanuus pitää sentään olla tasapainossa.

No kyllä minäkin mietin vielä eilen että prkl, en tuollaisen äijän kanssa mitään lapsia voi edes hankkia! Mutta ongelma on siinä, että ihan oikeasti, vilpittömästi, nämä idiootit luulivat yllättävänsä meidät positiivisesti! Jotenkin sellanen miehen putkiaivot-juttu taas.. ei tässä ollut kyse yhtään siitä, että halusivat vedättää meitä, vaan oikeasti innoissaan olivat ja vilpittömästi hämmästyivät kun me saimme raivarit! Jotenkin ihan "onko ne OIKEASTI noin tyhmiä?!" tunne heräsi.. :D Nyt sitten en tiedä mitä tehdä. Prkl!

Miten noin tyhmät miehet voi saaada yrityksen toimimaan? Kyllä meillä käydään jokainen firman asia perheiden kesken läpi, kun alotusvaiheessa jouduttiin ottamaan pieni 30000e laina firmalle niin tarkkaan oli suunnitelmat ja raha-asiat mietitty. Meillä oli tosin jo asuntolaina ja miehellä toinen työ, mutta kaikki yhteiseen talouteen vaikuttavat asiat käydään-tietysti-yhdessä läpi, samoin tekivät muut lainaan liittyvät perheidensä kanssa.
Sinänsä se ei varmaankaan ole maailmanloppu asua vielä pari v vuokralla, mutta kyllä mä olisin raivoissani jos isoja päätöksiä tehtäisiin ilman minua ja jotka silti muhun vaikuttaisivat. Varsinkin jos laina on oikeasti suuri. Yhdessä maksetaan kulut ja lainat niin tökeröähän se on toisen mennä tekemään päätöksiä toisen selän takana.

Elämä ei ole koskaan varmaa. Jos varmuutta odottaa, saa odottaa koko loppu ikänsä.

Pieni riski tai siedettävissä oleva epävarmuus ovat lähinnä turvallisuutta ja varmuutta. Yritän kai sitä sanoa, että jos haluatte lapsen, yrittäkää saada lapsi. Jos haluatte mieluummin omistusasunnon, yrittäkää saada sellainen. Jos et halua ko. mistä, hanki ero.

Asioilla on tapana järjestyä.

Joo ei todellakaan kannata laskea tämän varaan mitään. Voi toki käydä aina onnenpotku mutta ravintolabisnes on todella hankalaa ja ei vähiten siksi kun harmaa talous: kilpailijoilla selvä etu koska veroja eivät välttämättä kaikesta maksa..

"Konkurssien määrä on yleisesti kääntynyt Suomessa taantuman jälkeen laskuun. Hotelli- ja ravintola-ala on poikkeus. Tammi–heinäkuussa alan yrityksiä kaatui konkurssiin Tilastokeskuksen mukaan 122.

Asiantuntijat pelkäävät, että pahin on vasta edessä. " -HS.fi

asiassa on se paha ettà ehkà miehesi on aliarvoinut myòs sen firman pyòrittàmisen merkityksen ja ehkàpà riskeeraa myòs ystàvyssuhteensa. seuraavana vaiheina ennustan: miehesi jàttàà vakiotyònsà ja siirtyy sinne baariin tòihin. sitten alkaa tehdà 18 tuntista tyòpàivàà. kaverisuhde alkaa rakoilla.
pessimistikò? toivotaaan nyt silti ettà yritys on kannattava. kuinka suuresta summasta on kyse?

No kyllä minäkin mietin vielä eilen että prkl, en tuollaisen äijän kanssa mitään lapsia voi edes hankkia! Mutta ongelma on siinä, että ihan oikeasti, vilpittömästi, nämä idiootit luulivat yllättävänsä meidät positiivisesti! Jotenkin sellanen miehen putkiaivot-juttu taas.. ei tässä ollut kyse yhtään siitä, että halusivat vedättää meitä, vaan oikeasti innoissaan olivat ja vilpittömästi hämmästyivät kun me saimme raivarit! Jotenkin ihan "onko ne OIKEASTI noin tyhmiä?!" tunne heräsi.. :D Nyt sitten en tiedä mitä tehdä. Prkl!

Varaudu vastaavanlaisiin tempauksiin, jos jatkat miehen kanssa. Tollasista asioista keskustellaan ehdottomasti yhdessä. Moneen otteeseen.

No olipa yllätys.

Meillä ei kyllä onnistuisi tuollainen ilman molempien suostumista ja keskustelua.
Meillä mies tietää, etten tykkää, että isoja päätöksiä tehdään ilman mun mielipidettä.

Mutta toisaalta tiedän, että miehet eivät aina osaa ajatella asioita ihan loppuun asti, ihan hyvää kuitenkin yrittävät ajatella. On meilläkin asioista väännetty.

Meinaavatko itse työskennelläkin baarissa, sehän tarkoittaa varsin pitkiä päiviä ja mahdollisesti öitä?

Muuten olen samaa mieltä kuin joku aiempikin kirjoittaja, ettei se nyt ole iso asia asua vielä muutama vuosi vuokralla, ei lapsihaaveita sen takia kannata kuopata.

Jaksamisia!

Elämä ei ole koskaan varmaa. Jos varmuutta odottaa, saa odottaa koko loppu ikänsä.

Pieni riski tai siedettävissä oleva epävarmuus ovat lähinnä turvallisuutta ja varmuutta. Yritän kai sitä sanoa, että jos haluatte lapsen, yrittäkää saada lapsi. Jos haluatte mieluummin omistusasunnon, yrittäkää saada sellainen. Jos et halua ko. mistä, hanki ero.

Asioilla on tapana järjestyä.

Mä en näe tätä lainkaan tässä ongelmana. Riskejä pitää ottaa tottakai, ei kai mies olisi yrittäjäksi ryhtynytkään muuten (baariala se vasta riskiä hommaa onkin..). Mutta että ottaa ne riskit toisen puolesta ja kertomatta niin mielestäni siitä on jo ihan aiheellista älähtää.
Kaikki voi mennä ihan hyvin ap:lla ja perheellään, mutta itse en tykkäis jos mun talous olis kiinni jossain mistä en itse ole ollut mukana päättämässä.

Mun mies ei ikimaailmassa menis tekeen tommosta selän takana. Jos tekis, ei olis mun mies. Eihän tuollaisen kanssa voi perhettä perustaa ja omaa asuntoa laittaa... huhhuh!

Baarista oli ilmeisesti kyse? Baareja tulee ja menee aika tiheään tahtiin, harva pysyy pystyssä useampaa vuotta...

[QUOTE="huh";22358261]Miten noin tyhmät miehet voi saaada yrityksen toimimaan? [/QUOTE]

No sitä en epäile hetkeäkään sinänsä, koska tiedän kyllä että jos minun miestäni kuunnellaan niin homma toimii. Ja jos minut päästettäisiin puikkoihin edes tietyissä asioissa, niin homma toimisi varmasti. Mutta ongelma lähinnä onkin se, että oikeasti lainan ottajia on 3, ja sitten me eukot vielä mukaan, eli meitä on 5 samassa laivassa. Ja tiedän tasantarkkaan, että ainakin tämä yksi sinkkumies tulee olemaan helvetin kova pala taivutella meidän näkemyksiimme mukaan. Ja vielä pitää saada mies kuuntelemaan minua. Mutta käytännössä, ei 5 ihmisen bisnes voi onnistua kovin pitkään, joku alkaa hankaamaan vastaan kuitenkin. Saa nähdä miten käy. Huoh. Idiootit.

[QUOTE="Mamma italiana";22358281]asiassa on se paha ettà ehkà miehesi on aliarvoinut myòs sen firman pyòrittàmisen merkityksen ja ehkàpà riskeeraa myòs ystàvyssuhteensa. seuraavana vaiheina ennustan: miehesi jàttàà vakiotyònsà ja siirtyy sinne baariin tòihin. sitten alkaa tehdà 18 tuntista tyòpàivàà. kaverisuhde alkaa rakoilla.
pessimistikò? toivotaaan nyt silti ettà yritys on kannattava. kuinka suuresta summasta on kyse?[/QUOTE]

Totta joka sana. Moni hyväkin ystävyyssuhde on kaatunut yhteisen yrityksen myötä. Yhtäkkiä kun ei ole vara palkata työntekijöitä, joutuu omistajat tiskin taakse ja illat ja viikonloput on kannattavinta tehdä itse, ettei tarvi maksaa ekstrakorvauksia. Siinä sitten väännetään kättä, mikä on ollut kenenkin panos....

[QUOTE="huh";22358289]Mä en näe tätä lainkaan tässä ongelmana. Riskejä pitää ottaa tottakai, ei kai mies olisi yrittäjäksi ryhtynytkään muuten (baariala se vasta riskiä hommaa onkin..). Mutta että ottaa ne riskit toisen puolesta ja kertomatta niin mielestäni siitä on jo ihan aiheellista älähtää.
Kaikki voi mennä ihan hyvin ap:lla ja perheellään, mutta itse en tykkäis jos mun talous olis kiinni jossain mistä en itse ole ollut mukana päättämässä.[/QUOTE]

En pitäisi minäkään, jos minun puolestani otettaisiin riskejä, minun omaisuudellani. Minulle jäi epäselväksi, mistä ap:n mies repi alkupääoman? Henk.koht. pankkilainastako?

No sitä en epäile hetkeäkään sinänsä, koska tiedän kyllä että jos minun miestäni kuunnellaan niin homma toimii. Ja jos minut päästettäisiin puikkoihin edes tietyissä asioissa, niin homma toimisi varmasti. Mutta ongelma lähinnä onkin se, että oikeasti lainan ottajia on 3, ja sitten me eukot vielä mukaan, eli meitä on 5 samassa laivassa. Ja tiedän tasantarkkaan, että ainakin tämä yksi sinkkumies tulee olemaan helvetin kova pala taivutella meidän näkemyksiimme mukaan. Ja vielä pitää saada mies kuuntelemaan minua. Mutta käytännössä, ei 5 ihmisen bisnes voi onnistua kovin pitkään, joku alkaa hankaamaan vastaan kuitenkin. Saa nähdä miten käy. Huoh. Idiootit.

Kyllä kuulostaa idealistiselta ja naivistiselta.
No, toivottavasti homma toimii. Itse olisin eniten järkyttynyt siitä, että millä aikavälillä päätös on tehty. Ei yrityksiä ostella tosta vaan, vaan bisnessuunnitelma ja rahotus on täytynyt olla jo kauan vireillä. Olis aika ikävää jos mies ei olis kertonut mulle siitä mitään.

Tsemppiä yritykselle.

[QUOTE="Mamma italiana";22358281]asiassa on se paha ettà ehkà miehesi on aliarvoinut myòs sen firman pyòrittàmisen merkityksen ja ehkàpà riskeeraa myòs ystàvyssuhteensa. seuraavana vaiheina ennustan: miehesi jàttàà vakiotyònsà ja siirtyy sinne baariin tòihin. sitten alkaa tehdà 18 tuntista tyòpàivàà. kaverisuhde alkaa rakoilla.
pessimistikò? toivotaaan nyt silti ettà yritys on kannattava. kuinka suuresta summasta on kyse?[/QUOTE]

No tämä on juurikin se, mitä tulee tapahtumaan. Tiedän sen jo nyt! Nämä ovat älykääpiöitä, jotka innostuvat jostain ja luovuttavat, ainoastaan minun mieheni luonne kestäisi tämän. Ja myös tämä toinen kuvioon sotkettu emäntä on kanssani samaa mieltä. Kaverukset tulevat olemaan riidoissa jo ennen kuin remontti on edes valmis, ja silloin katastrofi on valmis. Ja summa on about 350 tuhatta euroa jaettuna niin, että 51% prosenttia siitä on mieheni. Eli siis me siis otamme myös eniten takkiimme jos muut perääntyvät kesken.

No tuo että kaikki munat samassa korissa on todella huolestuttava..ja nyt sedu koskinenkin valitteli että ihmiset siirtyvät juomaan kotiin enemmän ja myynnit laskenut.

Sitten vielä kolme tyyppiä päättämässä joten soppa on aika ikävä. Jollain pitäisi olla selvä päätösvalta. Kolme itsepäisiä jos ovat ja tasavahvat: katastrofi. Toki silloin ei ole ongelmia jos menee todella hyvin mutta jos vähän huonommin ja kolme tasavahvaa itsepäistä lähtevät sotkemaan keskenään menee loputkin.

Toivotan silti onnea ja toivottavasti menee hyvin lopulta.

No tämä on juurikin se, mitä tulee tapahtumaan. Tiedän sen jo nyt! Nämä ovat älykääpiöitä, jotka innostuvat jostain ja luovuttavat, ainoastaan minun mieheni luonne kestäisi tämän. Ja myös tämä toinen kuvioon sotkettu emäntä on kanssani samaa mieltä. Kaverukset tulevat olemaan riidoissa jo ennen kuin remontti on edes valmis, ja silloin katastrofi on valmis. Ja summa on about 350 tuhatta euroa jaettuna niin, että 51% prosenttia siitä on mieheni. Eli siis me siis otamme myös eniten takkiimme jos muut perääntyvät kesken.

:o Huh. Pahin asia mitä voi tehdä huonon yrityssuunnitelman lisäksi on se, millä porukalla yritystä alkaa kasaamaan. Vaikka olis maailman paras kaveri, yrityksen pyörittäminen on ihan eri asia.

[QUOTE="huh";22358314]Kyllä kuulostaa idealistiselta ja naivistiselta.
No, toivottavasti homma toimii. Itse olisin eniten järkyttynyt siitä, että millä aikavälillä päätös on tehty. Ei yrityksiä ostella tosta vaan, vaan bisnessuunnitelma ja rahotus on täytynyt olla jo kauan vireillä. Olis aika ikävää jos mies ei olis kertonut mulle siitä mitään.

Tsemppiä yritykselle.[/QUOTE]

No luotan siihen, että baari on jo ennestään hyvin menestyvä. Toivon, ettei remontti romuta jo saatua asiakaskuntaa, mutta kyllä, naiivia. Ei tässä kauheasti muu auta kun kusessa ollaan jo.. :D Ja siis juurikin tuosta olenkin niin järkyttynyt ja raivona. Ja sen lisäksi saan nyt alkaa rakentamaan bisnesuunnitelmaa, tarkistamaan rahavirtoja jne jne kaikkea mitä ukot eivät olleet tehneet. Melkein toivon ja rukoilen löytäväni ison ongelman, joka oikeuttaisi kauppojen purkuun.

Yhteistyössä