Miehen "ihana" yllätys järkytti minut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KiukkuinenEukko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja eikös juu;22358321:
Juuri niin.

Eli kylmästi ajatellen kyseessä ei ole ap:n riski. Käytännössähän tilanne on eri. Mutta jos mies on ottanut itse lainan, ei hän ole välttämättä katsonut tarpeelliseksi juurikaan huudella tekemisistän. Ajattelematonta? Kyllä.

Jos kyseessä on aviopari, aika hankala tilanne, elleivät omaisuudet ole selkeästi erillään esim. avioehdon voimin.

Kunhan pohdiskelen ja mietin, kuinka itse suhtautuisin vastaavaan tilanteeseen...

[QUOTE="vieras";22358240]En ikinä tekisi lasta sellaisen miehen kanssa, joka arvostaisi minua niin vähän ettei neuvottelisi kanssani noin isosta asiasta! Itsenäisyys ja parisuhteen kumppanuus pitää sentään olla tasapainossa.[/QUOTE]

just näin. mä unohtaisin yhteiset hankkeet miehen kanssa joka ei mua ton enempää arvostais. meillä keskustellaan sadan euron hankinnoistakin pidempään kun teillä tollasista "pikku jutuista"

Ei riitä ymmärrys täälläkään ja yrittäjäperheestä olen. Me keskustelemme miehen kanssaan tosi tarkkaan mitä meidän yrityksille tehdään vaikka mulla ei ole osaa eikä arpaa miehen osakkuuksiin. Jopa myymiset keskustellaan ja vaikka sieltä on tullut jo tosi isoja rahoja kotiin päin, niin niistäkin on etukäteen keskusteltu, että halutaanko jo kotiuttaa rahaa vai mitä tehdään.

Jos kyse on osakeyhtiöstä, ei riski ole kaiketi henkilökohtainen?

Meinaako miehet repiä kolmelle perheelle elannon siitä baarista? Kyllä taatusti tekee tiukkaa, etenkin noin ison lainan kanssa... Ihan ääliöhommaa tässä taloustilanteessa. Siihen on taatusti joku pätevä syy, miksi edellinen baarin omistaja haluaa päästä siitä eroon...

Alkuperäinen kirjoittaja eikös juu;22358363:
Ovat naimisissa ja lainan määrä on miehellä 51% 350000e:sta. Kyllä mä ainakin vetäisin herneet nenään. Tosin mun mies ei oo niin tyhmä.

Kiitos:flower:

Kolmen tunnin yöunet eivät ole aivan riittävästi hoksottimilleni.

Miksi ihmiset menevät naimisiin? Suotta joutuu kantamaan toisen puoliskon pölhöilyjä... Ja toisaalta, omalla omaisuudellaan saa ottaa tyhmiäkin riskejä. Mutta silti yhteisessä taloudessa riskit pitäisi ottaa yhdessä.

Sori, mutta nyt ei jaksa alkaa pohtia enempää, kaikki ovat kuitenkin (vielä) hengissä ja jos on tehnyt päätöksen, voi tehdä uusia päätöksiä ja mahdollisesti muuttaa tilanteen paremmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja eikös juu;22358363:
Ovat naimisissa ja lainan määrä on miehellä 51% 350000e:sta. Kyllä mä ainakin vetäisin herneet nenään. Tosin mun mies ei oo niin tyhmä.

Kyllä, juuri näin. Ja sun onneksi sun mies ei ole yhtä tyhmä!! :D

Asia ei sinänsä tule minua koskemaan vaikka baari kaatuisikin, ja laina on Nordean yrityslaina, eli siis siellä ovat tarkistaneet kyllä firman kannattavuuden ennen lainan antamista. Minä en joudu henkilökohtaisesti maksamaan penniäkään lainasta, vaikkei baaria ikinä enää aukaistaisikaan ja konkurssi tulisi välittömästi, mutta minua tässä vituttaakin se, ettei minulle asiasta kerrottu, ja se että tämä romuttaa kaikki tulevaisuuden suunnitelmat. Ja se, että mies oli oikeasti niin TYHMÄ ettei tajunnut kuinka tämä vaikuttaa niihin.

no baaria ei kyllä ihan noin vain panna pystyyn. Saako kyseisessä rakennuksessa edes harjoittaa baari toimintaa? Saako myyntilupaa alkoholille, pitää käydä kuitenkin hygieniapassi suorittaan. Kuka pitää kirjanpidon ja muistaa maksaa tellit lellit ja alvit sekä muut pakolliset vakuutus, vesi, kiinteistövero, sähkö ymym muut maksut. Tupakan myyntiikin tarttee luvat. Maksupäätteet? Ne muuten pitää tilata ainakin 3kk aikaisemmin kun aukaisee.

[QUOTE="niin";22358426]no baaria ei kyllä ihan noin vain panna pystyyn. Saako kyseisessä rakennuksessa edes harjoittaa baari toimintaa? Saako myyntilupaa alkoholille, pitää käydä kuitenkin hygieniapassi suorittaan. Kuka pitää kirjanpidon ja muistaa maksaa tellit lellit ja alvit sekä muut pakolliset vakuutus, vesi, kiinteistövero, sähkö ymym muut maksut. Tupakan myyntiikin tarttee luvat. Maksupäätteet? Ne muuten pitää tilata ainakin 3kk aikaisemmin kun aukaisee.[/QUOTE]

No jos nää kaverit eivät olleet tehneet edes liiketoimintasuunnitelmaa eivätkä yhtään funtsineet rahakuvioita niin aika heikolta kuulostaa. Ilmeisesti baari on olemassaoleva, joka nyt rempataan ja vaihtaa omistajaa.

Suomalaiset on niin negatiivisia! Nähkää asian valoisat puolet! Ap, sulla on tekevä ja asioihin heti tarttuva spontaani mies, eikä mikään jahkailija! Sellasta tarvitaan yrityksissä! Kyllä ne asiat siitä alkaa lutviutumaan. Älä itse ole se "jarru" nyt, jos asialle ei enää mitään voi! Teillä oli selvästi epäselvää tuon oman talon ja lapsen hankkiminen, keskustelkaa ajatuksenne läpi nyt, ne eivät näyttäneetkään kohtaavan?

[QUOTE="niin";22358426]no baaria ei kyllä ihan noin vain panna pystyyn. Saako kyseisessä rakennuksessa edes harjoittaa baari toimintaa? Saako myyntilupaa alkoholille, pitää käydä kuitenkin hygieniapassi suorittaan. Kuka pitää kirjanpidon ja muistaa maksaa tellit lellit ja alvit sekä muut pakolliset vakuutus, vesi, kiinteistövero, sähkö ymym muut maksut. Tupakan myyntiikin tarttee luvat. Maksupäätteet? Ne muuten pitää tilata ainakin 3kk aikaisemmin kun aukaisee.[/QUOTE]

Siis baari on jo olemassa oleva, luvat on hankittu ihan asiallisesti jne. Kyseessä on 3 baarialan ammattilaista, joista yhdellä on jo muutama oma baari. Eli siis käytännönasiat kyllä osataan hoitaa. Ja minä hoidan useiden baarien ja ravintoloiden kirjanpidon jo nyt eli siis minähän sen kirjanpidon varmaan hoidan, tai näin oli ukko asian ajatellut.. ^^ Mutta saa nyt nähdä suostunko.

Tänään jatkuu asioiden selvittely, eilen olin niin raivona etten sisäistänyt kaikkea informaatiota.. prkl.. kiehuttaa pelkkä ajattelu.

No jos nää kaverit eivät olleet tehneet edes liiketoimintasuunnitelmaa eivätkä yhtään funtsineet rahakuvioita niin aika heikolta kuulostaa. Ilmeisesti baari on olemassaoleva, joka nyt rempataan ja vaihtaa omistajaa.

Siis on ne luvat ja muut käytännön asiat hoitaneet niin pitkälle kuin suinkaan vielä tarvitsee, ottaen huomioon että luukku on kiinni koko marraskuun. Luvat pitäisi tulla ensi viikolla. Mutta siis, joo kaikki asiat sinänsä hoidettu päin vittua, mutta kyllä noi käytännön asiat puljun avaamiseksi on hoidettu.

Ja summa on about 350 tuhatta euroa jaettuna niin, että 51% prosenttia siitä on mieheni. Eli siis me siis otamme myös eniten takkiimme jos muut perääntyvät kesken.
Onko miehelläsi myös 51% omistus tuohon yritykseen vai oliko muilla laittaa 'käteistä' rahaa enemmän? Eli onko miehelläsi periaatteessa se lopullinen päätösvalta asioissa yli puolella omistusoikeudella?

Paljonko tienaat itse netto?

Paljon. Mutta en haluaisi pistää penniäkään omia tulojani miehen törttöilyihin.. asia olisi aivan eri jos olisimme asiasta päättäneet yhdessä ja olisin saanut tehdä back up tarkistukset, laskenut rahavirrat, tarkistanut sisäänostot, varastot, jäämät jne jne.. mutta koska ukko teki tämän päätöksen yksin, niin ei minua kiinnosta pätkän vertaa elättää häntä ja itseäni, koska hänen tuleva palkkansa tulee menemään lainan maksuun! Tai pakkohan se kai on, jos kerran hänen kanssaan haluan olla silti naimisissa..

[QUOTE="vieras";22358509]Onko miehelläsi myös 51% omistus tuohon yritykseen vai oliko muilla laittaa 'käteistä' rahaa enemmän? Eli onko miehelläsi periaatteessa se lopullinen päätösvalta asioissa yli puolella omistusoikeudella?[/QUOTE]

Kyllä, hän myös omistaa 51%. Mutta ongelma tässäkin on se, että hänen on vähän pakko myötäillä kahta muuta, sillä jos nämä kaksi päättäisivät lähteä kävelemään, ei miehellä olisi varaa ostaa heitä ulos. Eli siis enemmistö omistus ei tässä kohtaa auta.

[QUOTE="vieras";22358539]Ota homma, niin pysyt kärryillä, missä mennään, MUTTA ota siitä ihan normaali työtaksasi.[/QUOTE]

No tämä tuli juuri itsellenekin mieleen kun olin kirjoittanut tuon. Joutuisi ne kuitenkin maksamaan jollekkin muulle palkan sen hoitamisesta, niin miksei sitten minulle? Ja silloin se raha tulisi kuitenkin takaisin meidän talouteemme, jolloin saadaan hyödytettyä sitä myös firmaan, lainaan ja muuhun elämään.

Myötä- ja vastamäessä vai miten se menikään.. Kettumainen tilanne, MUTTA kun kerta maidot on jo reisillä tai paskat housuissa niin ei kannata tuhlata energiaa raivoamiseen.

Mun ukko ilmoitti muutama vuosi sitten alkavansa osakkaaksi (uuteen) firmaan, ei siitä sen enempää keskusteltu kun ajattelin että ok, toteuttakoon itseään. Selän takana ei kyllä salaa mitään puuhailleet. Lainaa ottivat ja maksavat sitä koko ajan pois, mutta maksavat myös itselleen palkan normaalisti (ei päätä huimaava mutta kuitenkin). Asuntolainaa haettaessa pankki pyysi firman tilinpäätöksen joka ei silloin vielä ollut plussalla, mutta eipä tuo meidän lainansaantia haitannut ja puoliksi se otettiin. Niin ja lapsi on nyt tulossa, firma kohtuu stabiilissa tilanteessa ja mun työt loppumassa lapsen syntymän tienoilla. Epävarmuutta tässä maailmassa riittää aina, ei kannata odotella liikoja.

Yhteistyössä