Miehen "ihana" yllätys järkytti minut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KiukkuinenEukko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Myötä- ja vastamäessä vai miten se menikään.. Kettumainen tilanne, MUTTA kun kerta maidot on jo reisillä tai paskat housuissa niin ei kannata tuhlata energiaa raivoamiseen.

Mun ukko ilmoitti muutama vuosi sitten alkavansa osakkaaksi (uuteen) firmaan, ei siitä sen enempää keskusteltu kun ajattelin että ok, toteuttakoon itseään. Selän takana ei kyllä salaa mitään puuhailleet. Lainaa ottivat ja maksavat sitä koko ajan pois, mutta maksavat myös itselleen palkan normaalisti (ei päätä huimaava mutta kuitenkin). Asuntolainaa haettaessa pankki pyysi firman tilinpäätöksen joka ei silloin vielä ollut plussalla, mutta eipä tuo meidän lainansaantia haitannut ja puoliksi se otettiin. Niin ja lapsi on nyt tulossa, firma kohtuu stabiilissa tilanteessa ja mun työt loppumassa lapsen syntymän tienoilla. Epävarmuutta tässä maailmassa riittää aina, ei kannata odotella liikoja.

No hyvä kuulla, että hommat toimii teillä ja elämässä on päästy eteenpäin! :) Ja siis, jos asiasta olisi keskusteltu, niin olisin melko varmasti lähtenyt ajatukseen itsekin mukaan. Olisin vain hoitanut nuo rahoitus asiat niin, että olisimme silti saaneet sen oman kodin ja olisi ollut vakaampaa. Nämä ovat nyt vain hoitaneet tuon rahoituksen typerästi, ja tosiaan niin että jakavat nyt sitten kolmistaan kaiken päätösvallan, joka ei tule toimimaan tuntien nämä kolme. Mutta.. niin se on.. niin ala- ja ylämäessä.. omaa rahaani en kuitenkaan aio laittaa firmaan tai sen lainoihin, ennen kuin olen varma siitä että se kannattaa. Itseäni en anna vetää konkurissiin heidän mukana, jos näin pääsee käymään.

Et ole yhdessä miehen, vaan pojan kanssa... ja vieläpä melko typerän jopa pojaksi. Ei kukaan normaali ihminen tee tuollaisia päätöksiä kysymättä parisuhteen toiselta osapuolelta.

voi jumankauta mikä ihana yllätys! saattaisin minäki yllättää nyrkillä :D

meillä 3vuotta harkittiin ja juteltiin miehen yrittäjäksi ryhtymisestä, ja sitten alkoi yrittäjyys kun aika oli suht sopiva ja minä ns "annoin luvan"

Mutta.. niin se on.. niin ala- ja ylämäessä.. omaa rahaani en kuitenkaan aio laittaa firmaan tai sen lainoihin, ennen kuin olen varma siitä että se kannattaa. Itseäni en anna vetää konkurissiin heidän mukana, jos näin pääsee käymään.

Kannattaisi ehkä varmistaa siltä mieheltä, että minä yritysmuotona tuo heidän hankkeensa on perustettu. Parhaimmassa tapauksessa miehesi on ollut niin typerä, että hän vastaa yrityksen lainasta myös omalla (eli teidän) omaisuudella.

Kannattaisi ehkä varmistaa siltä mieheltä, että minä yritysmuotona tuo heidän hankkeensa on perustettu. Parhaimmassa tapauksessa miehesi on ollut niin typerä, että hän vastaa yrityksen lainasta myös omalla (eli teidän) omaisuudella.

Juu siis kaikkihan tässä on pelissä katsos! ;) Idiooti kun on. Meillä ei kuitenkaan ole vielä sitä omaisuutta varsinaisesti, joten takaajat ovat pelissä mukana. Meillä on avioehto, eli minä en ole kuitenkaan vastuussa mistään, jos homma kusee.

Meillä kun mies alkoi yrittäjäksi, siitä keskuteltiin pitkät pätkät ja mies puolivuotta teki paperilla hommia ennenkuin oikeasti edes alko firmaa perustamaan, hyvin tehty suunnittelu on jo puoliksi tehty firma. Haki kaikki mahdolliset tukilainat yms. starttirahat yms. sun miehes kaverien kanssa ovat tainneet suunnittelutyöt tehdä juosten kusten, eli peseppä kätesi miehen jutusta ennenkuin olet itsekin kaulaa myöten veloissa. Niillä miehillä ei ole harmainta hajuakaan edes yrityksen alottamisesta saatikka sen menestyksekkäästä toiminnasta.

Juu siis kaikkihan tässä on pelissä katsos! ;) Idiooti kun on. Meillä ei kuitenkaan ole vielä sitä omaisuutta varsinaisesti, joten takaajat ovat pelissä mukana. Meillä on avioehto, eli minä en ole kuitenkaan vastuussa mistään, jos homma kusee.

Vaikka et itse olisi vastuussa mistään, niin se ei tarkoita, ettekö sinäkin kärsisi miehesi maksukyvyttöämyydestä. Ensinnäkin jo se, että ette saa kunnon lainaa. Toiseksi se, että jos miehelläsi menee maksut/osa lainasta ulosottoon, voi olla, että teillä siinä vaiheessa on jo esim. asunto ja lapsia. Tilanne on melko kinkkinen, jos miehen palkasta jätetään vain minimiosa jäljelle, ja kaikki muu menee ulosottoon.
Mitä tulee noihin takaajiin, niin hehän vain ovat pankin turvana. Eivät takaajat poista tai pienennä mitenkään miehesi maksuvelvollisuutta, ainoastaan siirtää maksunsaajaksi takaajat pankin sijaan.

Älkää nyt kaikki maalailko piruja seinille! Ap tuntuu olevan hyvin perillä yritys- ja rahoitusasioista, joten osanee muodostaa hyvin arvionsa sekä miehensä että omasta taloudellisesta riskistä tai sen puuttumisesta. Raivostuttavaa kyllä jos tietää että itsellä olisi ollut paremmat eväät "poikien" idealle, mutta koska enää ei voi lainaa ja suunnitelmia peruuttaa niin parempi mennä niillä eväillä mitä on. Ja jos kyseessä on entuudestaan menestyvä yritys ja alan ammattilaiset sitä alkavat pyörittämään niin alkuasetelma on sinänsä hyvä. Eri asia on kaikkien povaamat henkilökemioihin liittyvät kiemurat, mutta ei niitäkään auta etukäteen alkaa liikaa pelkäämään. Toivotaan että eivät joudu liian suuria oppirahoja tästä tempauksestaan maksaamaan ja että välit säilivät. Ap:lle tsemppiä, tee ukolles selväksi mikä mielestäsi meni kaverusten projekstissa pieleen (varmasti tämän teit jo) ja koita sitten auttaa parhaasi mukaan jotta suuremmilta ongelmilta vältyttäisiin jatkossa. Kyllä se oma koti ja perhe on saavutettavissa tällaisista takaiskuista huolimatta :)

Älkää nyt kaikki maalailko piruja seinille! Ap tuntuu olevan hyvin perillä yritys- ja rahoitusasioista, joten osanee muodostaa hyvin arvionsa sekä miehensä että omasta taloudellisesta riskistä tai sen puuttumisesta. Raivostuttavaa kyllä jos tietää että itsellä olisi ollut paremmat eväät "poikien" idealle, mutta koska enää ei voi lainaa ja suunnitelmia peruuttaa niin parempi mennä niillä eväillä mitä on. Ja jos kyseessä on entuudestaan menestyvä yritys ja alan ammattilaiset sitä alkavat pyörittämään niin alkuasetelma on sinänsä hyvä. Eri asia on kaikkien povaamat henkilökemioihin liittyvät kiemurat, mutta ei niitäkään auta etukäteen alkaa liikaa pelkäämään. Toivotaan että eivät joudu liian suuria oppirahoja tästä tempauksestaan maksaamaan ja että välit säilivät. Ap:lle tsemppiä, tee ukolles selväksi mikä mielestäsi meni kaverusten projekstissa pieleen (varmasti tämän teit jo) ja koita sitten auttaa parhaasi mukaan jotta suuremmilta ongelmilta vältyttäisiin jatkossa. Kyllä se oma koti ja perhe on saavutettavissa tällaisista takaiskuista huolimatta :)

No nyt näin koko päivän asiaa selvitelleenä olen jo huomattavasti paremmilla mielin. Ei toki ukon idiotismi ole muuttunut miksikään, mutta nyt on turha itkeä kun on jo reisillä. Eli toisin sanoen, nyt minä otan lusikan kauniiseen käteeni ja alan kauhomaan niin prkeleen meidän kaikkien puolesta.

Ja kun joku kysyi, niin olen ammatiltani finanssi neuvoja, teen töitä monikansallisessa sijoitusyhtiössä. Eli raha-asiat ja kirjanpidot tuttua hommaa. Ei vaan tekisi mieli alkaa tekemään sitä myös kotipuolessa jatkuvasti.

Mutta joo.. kyllä tää tästä! :D Tänään pidettiin "yhtiökokous" jossa otin tarkat luvut ylös niin lainojen koroista aina yhtiön sisäänostoihin asti, ja selvittelin asiaa tarkemmin niin on jo parempi mieli. Ja tein selväksi KAIKILLE, että oli heidän mielipiteensä mikä hyvänsä, niin minä hoidan tästä lähtien joka saatanan pennin joka tuon firman kautta kulkee, mutta veloitan siitä myöhemmin sopivaksi katsomani summan. Kaikille kelpasi tämä hyvin, ja sain heidät tajuamaan kuinka typerä idea oli, vaikka kuinka hyvällä sydämellä toteutettu. Miehelle tosin kiukkuan vielä ihan periaatteenkin vuoksi.. ;)

Mutta siis, kyllä tää tästä! :D Saa nähdä itkenkö ensi kuun alussa täällä ettei remontin jälkeen enää homma toiminut ja että konkurssissa ollaan.. mutta nyt etiä päin päin! ;)

Yhteistyössä