Miehen asenne sai jälleen näkemään punaista... turhastako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Eeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Eeli"

Vieras
Minua oli jo kauan häirinnyt likaiset ikkunat. Olin puhunut ääneen että ne pitäisi pestä, mutta tuntui että päivät menivät kaikenlaisissa askareissa eikä sitä ikkunanpesupäivää ikinä tullut. Kerrottakoon, että teen gradua, teen meillä kaikki ruuat, hoidan pyykit, ja lastakin tietysti. Mies on 5 päivää viikossa kotona ja on sen ajan pääasiassa pojan kanssa ja kun poika nukkuu, surffaa netissä. Kyllä mies osallistuu myös kotitöihin, mutta ei sillä oikein taloussilmää ole, ei siis huomaa, kuinka paljon kotona oikeastaan on tehtävää. Se on kuitenkin ihan sivuseikka.

Ryhdyttiin sitten yhdessä pesemään ikkunoita. Minä olin aiemmin tsekannut pari vinkkiä Martta-liiton sivuilta, koska en ole pitkään aikaan pessyt ikkunoita ja ajattelin että on paras tsekata että miten se kannattaa tehdä, ei tule siis tehtyä turhaa työtä. Mies alkoi tapansa mukaan kiireisesti huiskia. Minä sitten ihan ystävällisesti sanoin että pesuainetta taitaa olla liikaa (todellakin oli, pesuvesi oli ihan fairystä vihreää) ja että olis hyvä jos käyttäis kuivausvaiheessa puhdasta rättiä. Mies veti tästä ihan hirveät pultit.

"Kuule, jos ei työn jälki miellytä, pese ikkunat itse", hän sanoi, eikä mitenkään huumorilla. Ja jatkoi tietysti että hänellä on hänen tyyli, minulla omani, ja että jos ei kelpaa niin hän heittää sikseen. Ja niin heittikin, istui sohvalle surffaamaan netissä.

No, kuinka ollakaan, viimeksi aiemmin samana päivänä hän oli marmattanut minun tyylistäni huuhtoa kestovaippa, ja sanoin siitä sitten. Sanoin tyyliin että huomaatko, ite arvostelet toisten tyyliä ja sitten et itse kestä yhtään kritiikkiä tai neuvomista. Ja juu, siinä tohinassa sanoin miestä myös lapselliseksi, mutta mielestäni hän käyttäytyi kuin uhmakas teini.

Ne ikkunatkin on nyt ihan sivuseikka, eniten mua vituttaa tuo miehen ylimielisyys. Olen oikeasti todella vihainen ja on sellanen olo että tuollasta puhetta en enää kuuntele. Ei nimittäin ollu ensimmäinen kerta, aina kun mies ite käyttäytyy tökerösti, alkaa entistä kovempi mollaus mua kohtaan.

Kertokaa ny että ylireagoinko mä taas niinku mies väittää, vai onko kiukkuni oikeutettua?

Oikeastiko? Mies siis puhuu mulle tylysti ja sanoutuu irti yhteisistä hommista jättäen ne mulle yksin, ja kun mä tästä pahastun, niin ylireagoin? Mikä kynnysmatto mun olis pitäny olla? Pitäny vaan jäähä kiltisti yksin jynssään niitä ikkunoita?

No et todellakaan ylireagoi. Mulla ja miehellä oli ihan samanlaista pitkään (siis pienin meidän ongelmista oli toi kylläkin), ja tuntui ettei YHTÄÄN saanut sanoa mistään tai alkaa huuto. Hemmetti, jos itse arvostelee toisen tekemisiä niin todellakin pitää osata ottaa myös asiallista kritiikkiä vastaan.

Miten teillä jöy tämmönen helvetti sitten loppui? Saitko puhuttua miehelle järkeä vai loppuiko itestään? Mä en nimittäin jaksa tollasta prinsessaa yhtään.

Ylireagoit ja lujaa. Olistt jynssännyt Marttojen ohjeella ja antanut miehen jynssätä omallaan. Ne nyt vaan on ikkunat. Ja tälläsiä tilanteita tulee ja menee parisuhteessa.

relaa.

Jos oikeasti haluat miehen osallistuvan ikkunanpesuun, ei mitään neg. kommenttia. Tyytyväisenä vain kehut, miten mukava on kun on apuna. Et itsekkään pitänyt miehen kommenteista kestovaippa-asioista. Turhaa energian tuhlausta riidellä tuollaisista asioista. Tuolla tyylillä saat pikkuhiljaa tehdä kaikki hommat itse!!

Kukaan tuskin epäilee, etteikö teillä olisi ollut eri näkemykset ikkunoiden ja vaippojen putsauksista, mutta eikös parisuhteessa tyhmät puheet kimpoa toisesta toiseen? Joskus riita voi lähteä ihan hölmöstäkin molempien pinnojen ollessa kireällä.

Omalla kohdallani olen oppinut, että jos toinen arvostelee kotitöitäni annan kaiken osaamisen ja taitamisen puolisolleni. En ole imuroinut enää moneen vuoteen, koska elän ilmiselvästi imurointikonsultin kanssa. Mitä siinä suremaan toisen sanoja kun pääsee helpommalla antamalla mestarille koko areenan? Ja tukehdun mieluummin villakoiriin kuin takertuisin enää imuriin.

Muuten, se Marttaliiton Fairy-ohje on takamuksista. Suosittelen vilpittömästi siirtymään auton ikkunapesunesteeseen, koska se ei jätä lasiin raitoja ja miehesi voi halutessaan holvata vaikka koko kanisterin ämpäriin pesujäljen kärsimättä. Tämän vinkin sain ammattimaisesti ikkunoita pesevältä kaverilta. Toimii! Siis oikeesti laita desi tai kaksi ämpäriä kohden.

Niin, enpä vaan arvannu että niin pienestä nousis tällanen haloo. Mutta olis jumankauta sekin voinu vähän miettiä! Oliko oikeesti niin paha tilanne et piti rueta noin halpamaisesti puhumaan mulle? Eikö ois voinu vaan sanoo niinku normaalisti että hänen tyyli on erilainen, pestään molemmat omallamme? MIKSI piti olla ilkeä ja vittumainen? SE tässä vituttaa, ei ees ne ikkunat. Tilasin jo siivousfirman hoitamaan ne.

[QUOTE="Piika";27171292]Jos oikeasti haluat miehen osallistuvan ikkunanpesuun, ei mitään neg. kommenttia. Tyytyväisenä vain kehut, miten mukava on kun on apuna. Et itsekkään pitänyt miehen kommenteista kestovaippa-asioista. Turhaa energian tuhlausta riidellä tuollaisista asioista. Tuolla tyylillä saat pikkuhiljaa tehdä kaikki hommat itse!![/QUOTE]

Niin kai... en pitäny, mutta en nostanu siitä meteliäkään tai tehny vaippojen pesun kynnyskysymystä.

[QUOTE="Eeli";27171314]Niin, enpä vaan arvannu että niin pienestä nousis tällanen haloo. Mutta olis jumankauta sekin voinu vähän miettiä! Oliko oikeesti niin paha tilanne et piti rueta noin halpamaisesti puhumaan mulle? Eikö ois voinu vaan sanoo niinku normaalisti että hänen tyyli on erilainen, pestään molemmat omallamme? MIKSI piti olla ilkeä ja vittumainen? SE tässä vituttaa, ei ees ne ikkunat. Tilasin jo siivousfirman hoitamaan ne.[/QUOTE]

etkös säkin haukkunut miehesi? Koston sievä kierre - kun se teki mulle niin niin mä teen sille takaisin samalla mitalla. Hiekkalaatikolla käydään samaisi keskusteluja.

Nyt pyytämään anteeksi kauniisti ja puhumaan kun olette rauhoittunut. Pyydä anteeksi omia rumia sanojasi. Sen jälkeen sanot että sua vaan vähän harmitti kun olit neuvojakin kattellut. Ja toisaalta jäi kalvameen se vaippajuttu.

Huutaminen ja raivoaminen aiheutta vaan paha mieltä. Ymmärrän että "tilanteessa" tulee ylireagoitua. Mutta aikuiset osaa selvitellä sen jälkeen asiat puhuen eikä - sä aloiti, ei kun sä, eikun SINÄ, eipäs muistele nyt SINÄ....keskustelulla

Mä ymmärrän pointin. Siis ei edes se että miehen pitäis tehdä ap:n ehdottamalla tavalla, tehköön omallaan, mutta pitääkö alkaa raivoaan ja huutaan ja haukkuun jos vaan asiallisesti sanotaan/kysytään/ehdotetaan toista tapaa? Muaki ärsyttää tollanen :D Tosin aika pienessä mittakaavassa meidän parisuhteessa...

Kyllä tuossa ensimmäisenä tulee kostaminen mieleen sinun puoleltasi. Mies meni arvostelemaan sinun hommiasi, niin kyllähän sille piti sitten kuitata kostain muusta ja vielä korkojen kera. ja kun ei se ikinä tee mitään ja minä teen kaiken ja ja ja... Yhtä lapsellisia olette molemmat.

[QUOTE="Eeli";27171285]Miten teillä jöy tämmönen helvetti sitten loppui? Saitko puhuttua miehelle järkeä vai loppuiko itestään? Mä en nimittäin jaksa tollasta prinsessaa yhtään.[/QUOTE]

Lopeta se "nalkuttaminen" vaikka miten mieli tekisi arvostella. Käyttäydy sinä fiksummin, niin miehenkin on pakko tai ainakin hän tulee havaitsemaan eron oman ja sinun käytöksesi välillä, ja se on vallan hyvä opetus.

Meillä oli samantyyppistä aikoinaan, kunnes lakkasin yhtään käestämästä miehen hommiin. Sanoin KERRAN, jos oli jotain hommaa, mitä miehen pitäisi tehdä. Vastaus oli tyyliä "joojoo" tai "sit kun mä ehdin" tai vastaavaa. Pistin mieleeni, milloin olin asiasta sanonut. Sitten odotin. Vaikka useamman viikonkin. Mieli teki muistuttaa, mutta sain kuin sainkin pidettyä suuni kiinni.

Jossain vaiheessa sitten riittävän pitkän ajan kuluttua äijä ehkä huomasi, että oho, jonkun homman tekemättä jättämisellä oli jokin seuraus. Joku sen oma homma hankaloitui ja sen oli pakko ottaa silmä käteen ja oivaltaa, että sillä on duuneja tehtävänä ilman, että joku opastaa sitä. Kuten nyt vaikka puuvaraston siivoaminen sinne kertyneistä rojuista, että saisi puita tilalle. Sitten, kun tuli kylmä ja piti tuoda liiteristä puut sisälle, se seisoi ja ihmetteli, mihin saa kuorman mahtumaan. Siinähän sitten siivosi varastoa. Olisi sillä kai ollut muutakin menoa sille vapaapäivälle, mutta peruttava oli.

Jos jotain oikein kriittistä oli tuloillaan, kävin muistuttamassa hommasta. Kun asiasta oli kulunut useampi viikko, ei mieskään voinut kitistä mulle, että nalkutan. Jos hän yritti vetää nalkutuskorttia hihasta, sanoin, että mainitsi asiasta viimeksi silloin ja silloin, enkä ole kertaakaan avannut suutani asiasta sen jälkeen. Mies tajusi asian ihan parista kerrasta.

Ylipäätään kannattaa lakata hyysäämästä niitä miehiä. Niitä korpeaa, kun huomauttaa asiasta, jonka ne katsovat osaavansa, eivätkä tajua, että niiltä unohtuisi vaikka mitä, ellei joku muistuttaisi. Mä joskus saatoin kysellä, onko äijällä laitettuna töihin eväs tai jopa purkittaa sen itse. Kypsyin purkittamiseen ja siihen , että äijä kiukutteli, kun edes kysyin. Ei sen montaa kertaa tarvinnut vääntää eväitä aamulla kiireessä tai lähteä ilman niitä, kun se oppi, että on itse hoidettava asia tai oltava kiukuttelemisen sijaan ennemminkin kiitollinen, jos viitsin muistuttaa.

Mutta iha ekana on tosiaan korjattava oma käytös, sen jälkeen voi vasta alkaa opettaa muita. Muuten ei tule kuin riitaa.

.... meillä olis kyllä riita vasta syttynytkin, jos olisin mennyt ja tilannut siivousfirman pesemään meidän ikkunoita! Ja ei, en tekis niin koskaan. En kehtais. Ja toisekseen, jos sä teet gradua, niin sehän menee myös työstä. Mikset vie lasta hoitoon ja tee sitä gradua ja pese välissä niitä ikkunoita? Ota rennosti, niin koko perhe voi paremmin! Meillä mä en koskaan pyydäkään miestäni pesemään ikkunoita, vaan pidän niitä automaattisesti naisen hommana. Ja musta niitä on jopa kiva pestä. Piste.

Noniin, siis kysehän ei ollu ikkunoista vaan siitä, että musta on outoa, että kun nätisti ehdottaa jotain niin siihen reagoidaan vetämällä hillittömät pultit. Reagoida vois niiiiin monella tapaa vaikka ei ois samaa mieltäkään, mutta että pitää tolleen hiiltyä.

En mä kyllä vetäny mitään kostoretkeä. Ihan oikeesti ja vilpittömästi yritin ehdottaa et homma tehtäis kerralla kuntoon, ja jos minä satun tietämään jostakin asiasta enemmän niin kai mä saan sen kertoa? Jos oltais imuroimassa autoa niin kyllä mä kuuntelisin miehen mahdolliset niksit siitä et miten se kannattaa tehdä, ite kun en oo koskaan autoa imuroinu. Ei se olis ollenkaan mun varpaille tallomista.

Mun mies on sen sortin jääräpää, et kun sille erehtyy jostain sanomaan, niin sitte VÄHINTÄÄN loppupäivä on pilalla. Näyttää siltä, että huominenkin, kun ei tuo puhu mitään, meni vaan sänkyyn puhumatta imtään. Mä toin sille kaupasta sovinnon eleenä karjalanpiirakoitakin, mutta ei kelvannu.

Ja joo, pesin ne ikkunat sitte yksin, tai siis 3/4 ehdin tänään pestä. Pitää imuroida se siivousfirma huomenna. Mutta mun mies on pässi silti. Ja sen mielestä mä.

Mun piti kirjottaa että pitää imuroida kun pölyä levis nii paljon ikkunoiden karmeista ja perua se siivousfirma huomenna, miten mä tolleen kirjotin :D Vissiin vähän väsyksissä.

[QUOTE="Piika";27171292]Jos oikeasti haluat miehen osallistuvan ikkunanpesuun, ei mitään neg. kommenttia. Tyytyväisenä vain kehut, miten mukava on kun on apuna. [/QUOTE]

whaaat? :D

voiko APkin siis lopettaa kaiken kodinhoidollisen tekemisen jos mies ei ole kokoajan hehkuttamassa vieressä kuinka kivaa on kun vaimo on apuna?

Ja vielä voidaan olettaa että mies saa tuolla tyylillä
pikkuhiljaa tehdä kaikki hommat itse!!

Jätä se väärällä tavalla ikkunoita pesevä SIKA! Tuollainen liian saippuaisella vedellä ikkunoita pesevä paskaläjä ansaitsee rivakan potkun munille ja tavaransa ikkunasta pihalle.

Voimia sinulle ap! Uusi, parempi elämä odottaa sinua jo.

Puhtaasti vaan se käy miehen egon päälle ja rankasti kun neuvotaan. Mitään muuta selitystä en ole keksinyt niille toisinaan esiintyville kiukkukohtauksille. Sillä mies toki tietää kaikesta kaiken ja häntä tulee kuunnella vaieten ja ottaa neuvoista vaari sekä osoittaa kunnioitusta ja arvostusta, koska mies on niin tietävä ja taitava yksilö. Ei ole asiaa, josta mies ei selviäisi omin neuvoin. Niin se vaan on ;)

[QUOTE="Piika";27171292]Jos oikeasti haluat miehen osallistuvan ikkunanpesuun, ei mitään neg. kommenttia. Tyytyväisenä vain kehut, miten mukava on kun on apuna. Et itsekkään pitänyt miehen kommenteista kestovaippa-asioista. Turhaa energian tuhlausta riidellä tuollaisista asioista. Tuolla tyylillä saat pikkuhiljaa tehdä kaikki hommat itse!![/QUOTE]

Ärsyttävä asenne. Mies apuna? EIköhän ne pestä YHDESSÄ. Jos mies on vaan apuna, niin heti ajatellaan ikkunoiden pesun kuuluvan naiselle.

Yhteistyössä