Miehelle näpäytys, kun muu ei tehoa..

  • Viestiketjun aloittaja Väsynyt Äippä
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27870479]Sun mielestä oman lapsen hoitaminen on sama asia, kuin vieraiden? Voi anna mun kaikki kestää....[/QUOTE]

kyllä se perushoito on ihan samaa oli lapsi sitten oma, vieras tai vaikka jeesuksen lapsi. Vaipat pitää vaihtaa, käyttää potalla, viedä ulos, keksiä tekemistä, antaa ruokaa jne.
Ainut ero taitaa omien ja vieraiden lasten hoidossa olla että omat kiukuttelee äidille enemmän kuin vieraalle hoitajalle ja omat lapset ovat ennalta arvattavampia eli sulla voi olla joku haju siitä mitä ne tekee jos ne on hiljaa :D Ja kotiäiti hoitaa myös ne kipeät lapset toisin kuin hoitotäti ja hoitaa lapsia myös silloin kun on itse sairas.
 
kotona minäkin
Eihän se kotona olo ole fyysisesti sen rankempaa kuin miksi sen tekee. Niinkuin ei toimistotyökään, mutta Omaa aikaa se ei ole. Koko ajan on simät ja korvat oltava lasten mukaan ja keskittyminen menee siihen.

Pyykkääminen, tiskaaminen ja imurointikaan ei sitä omaa aikaa useammalle ole, vaikka oman kodin hoitaminen olisikin noin yleensä ihan mukavaa, ruoanlaitto voi olla ihan rentouttavaa lastenkin kanssa, mutta eipä sekään ihan omaa aikaa ole.

Onhan se henkisesti raskasta olla koko ajan ajan hermolla mitä lapset tekee, mitä ne syö ja koska ne tekee sen. Järjestää ohjelmaa ja leikkiä ja hassutella, ihan hauskaa, mutta ei mun mielestä missään nimessä Omaa aikaa.
Kaipaa se kotiäitikin suhteita muihinkin ihmisiin ja pakotietä muihinkin kuin kotona tehtäviin hommiin, ihan ittekseen ja ihan erilaista tekemistä kuin kotona.

Laitat aapee vaan viikon lukujärjestyksen esille ja siihen pari iltaa kun lähdet omiin harrastuksiisi ja pidät niistä kiinni. Samaan lukkariin tietysti muutkin viikottaiset rutiinit, eihän sitä ihan joka päivä tarvi kaikkea tehdä.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="Mie";27871926]Voi herrajee:D kyl on jotkut naiset vaikeita. Mää siivoon mielelläni ja käyn töissäkin enkä makaa himassa..jos makaisin ni viimetteenä miehelle marmattaisin. Tehkää laåsia vaan liuta ni kitinä jatkuu :D[/QUOTE]
Onhan se ihminen kyllä vaikea jos ihan kaipaa joskus arvostustakin. Kummallisia valittajia kerrassaan. Onneksi näitä kaikella pätijöitä riittää sitten tasapainottamaan tilannetta, ettei ihan mahdottomaksi marinaksi mene.
 
[QUOTE="Mie";27871962]Arvostusta kun siivoo kotia :D joo-o.[/QUOTE]

Nii-in, ei se mitään jos sinä et kaipaa arvostusta äitiydessä, kotisi hoitamisessa, parisuhteessa. Jos ei haittaa vaikka mies on sitä mieltä, että et tee "koskaan mitään" etkä ansaitse omaa aikaa. Ihan vapaasti. Jotkut meistä taas kaipaavat tuollaisiakin hassuja asioita.
 
"Elina"
Näinpä.
Ei ne kotityöt minnekään katoa kun perheen äitikin palaa työelämään.
Silloin on sekä ansiotyöt sekä kotitöitä tehtävänä.

Kyllä lasten kanssa kotona ( 2 lasta) oli aika leppoisaa :)
Kotityöt vähenevät huomattavasti töihin palatessa. Kolme ruokailukertaa vähemmän eli vähemmän ruoanlaittoa, kaupassa käymistä ja tiskaamista. Sotkua tulee vähemmän eli myös siivottavaa on vähemmän. Ei tarvitse myöskään käydä ulkoilemassa ja ravata kerhossa tai muissa harrastuksissa virikkeitä saamassa. Lapsia kun pitää myös sosiaalistaa.

Toki niitä kotitöitä silti riittää vielä töihin paluun jälkeenkin. Työpäivän päälle lisäksi lasten roudaamiset päiväkotiin ja harrastuksiin. Ja nämä laiskurimiehet yhä olettavat, että äidit hoitavat kaiken. Milläs se miehen jaksaminen yhtäkkiä lisääntyisi, kun kerran on saanut olla jo pitkään mukavasti täysihoitolassa?
 
"Elina"
[QUOTE="Mie";27871926]Voi herrajee:D kyl on jotkut naiset vaikeita. Mää siivoon mielelläni ja käyn töissäkin enkä makaa himassa..jos makaisin ni viimetteenä miehelle marmattaisin. Tehkää laåsia vaan liuta ni kitinä jatkuu :D[/QUOTE]

Mutta mies siis saa vapaasti maata, kun nainen tekee kaikki hommat? Sekö on mielestäsi reilua?
 
"Elina"
[QUOTE="Mie";27871962]Arvostusta kun siivoo kotia :D joo-o.[/QUOTE]

Miehet ainakin odottavat massiivisia hurraa huutoja, jos kerran kuukaudessa tyhjentävät esimerkiksi tiskikoneen. Kumma, ettei niitä huutoja sitten tule päinvastaiseen suuntaan lainkaan, vaikka toinen on tehnyt kymmenkertaisen työmäärän.
 
"Mie"
[QUOTE="Elina";27872009]Miehet ainakin odottavat massiivisia hurraa huutoja, jos kerran kuukaudessa tyhjentävät esimerkiksi tiskikoneen. Kumma, ettei niitä huutoja sitten tule päinvastaiseen suuntaan lainkaan, vaikka toinen on tehnyt kymmenkertaisen työmäärän.[/QUOTE]

Tehkää te mun puolesta iso numero tuosta:D meillä nainen siivoo ja mies tekee miesten työt. Mun mies ei odota hurraa huutoja jos se vei roskat..
 
"Mä vain"
Kyllä se kotiäityskin "työtä" on niillä, jotka oikeasti lastensa kanssa ovat, eivätkä käytä sitä aikaa pyykkien silittämiseen, viikkauksiin yms.Nuo em. mainitut kotityöt voi tehdä sitten, kun se ukko on kotona.
Ja edelleen, kuten aiemmin olen maininnut, niin kotiäitien kannattaiisi pitää tuo ainainen vinkuminen kotiäitiyden vaativuudesta ihan itsellään. Kohta voi todella käydä niin, että päättäjät vievät senkin mahdollisuuden. ja nämä pyykkien silittelijät ovat nimenomaan niitä "lusmuilijoita".
 
"hiihaa"
[QUOTE="Elina";27871973]Kotityöt vähenevät huomattavasti töihin palatessa. Kolme ruokailukertaa vähemmän eli vähemmän ruoanlaittoa, kaupassa käymistä ja tiskaamista. Sotkua tulee vähemmän eli myös siivottavaa on vähemmän. Ei tarvitse myöskään käydä ulkoilemassa ja ravata kerhossa tai muissa harrastuksissa virikkeitä saamassa. Lapsia kun pitää myös sosiaalistaa.

Toki niitä kotitöitä silti riittää vielä töihin paluun jälkeenkin. Työpäivän päälle lisäksi lasten roudaamiset päiväkotiin ja harrastuksiin. Ja nämä laiskurimiehet yhä olettavat, että äidit hoitavat kaiken. Milläs se miehen jaksaminen yhtäkkiä lisääntyisi, kun kerran on saanut olla jo pitkään mukavasti täysihoitolassa?[/QUOTE]

Eli on raskaampaa tehä ne 3 safkaa ja siiivota jäljet kun olla vaikka 8h kaupan kassalla.
 
kuin myös
Alkuperäinen kirjoittaja mistä näitä tulee;27867500:
:LOL:

"Pakota mies tekemään osansa". Miehen kannattaisi myös pakottaa tämä kotiäiti tekemään osansa ja lähtemään vaikkapa öisin siivoamaan jotta voisi tehdä osansa perheen talouden ylläpidosta joka on nyt miehen harteilla.

ei jumalauta *puistelee päätään*
Ap tais olla äitiyslomalla. Mieskö sen vauvan öisin hoitaa? VATIPÄÄ!
 
On se metka juttu, miten kotityöt kotona lapsia hoitavan vanhemman kohdalla ovat leppoisaa omaa aikaa, jonka ei pitäisi ketään rasittaa, mutta ansiotyössä käyvälle vanhemmalle ne ovat kohtuuttoman raskaita tehtäväksi edes viikonloppuna. Mihin se leppoisa kotiaika lasten pyöriessä jaloissa nyt yhtäkkiä unohtui?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja Phoebsi
Esittäisin tähän vielä yhden näkökulman, siitä että mies oppisi, jos on itse kotona lapsen kanssa, että mitä kaikkea se äiti kotona tekee.

Meillä ainakin, jos mies on lapsen kanssa kotona (kun pääsen itse esim hierojalle), niin ei todellakaan tee oikeastaan mitään. On koneella ja on opettanut 3v:n itse laittamaan dvdn koneeseen, itse hakemaan tavaroita (siirtämään tuolin ja kiipeämään sen avulla) ym tällaista..
Ei todellakaan tee mitään kotitöitä siinä samalla.

Nyt kun mies oli monta kk:tta kotona omien töppäilyjensä takia, lapsi vietiin aamulla hoitoon, ja mies teki mitä halusi. Tosin se täytyy myöntää, että ruokaa teki tänä aikana miltein joka päivä ja muutaman kerran imuroitsi. Ja todellakin olen kertonut ukolle ettei lasta saisi viedä hoitoon jos on itse kotona.
 
Ai niin, ja AP:lle piti sanoa että älä todellakaan tee mitää ennen kun mies pyytää anteeksi ja ottaa kontolleen jotakin hommia, sekä "päästää" sinut harrastamaan.

Minunkin ukon mielestä vaan syleskelin kattoon ja olin koneella sinä aikana kun olin lapsen kanssa kotona..
 
Olen ollut kotiäiti usean vuoden ja työäiti usean vuoden. Kotiäitinä lastenhoito ja siivous oli mun työ, nyt teen samat hommat töiden jälkeen.. Olin väsyneempi kotiäitinä kuin nyt. Väsyttävää kotona olemisessa on se että ainoat virikkeet on lapsen seura ja siivoaminen ja kaksplus palsta.. Hommaa toki se harrastus, pisristää varmasti!! ja marttyyrinä olo vain kuluttaa. Teet minkä jaksat ja jätä loppu tekemättä mutta siivouslakko?? Paremmin menee viesti perille kun istutte alas ja kerrot miltä susta tuntuu ja mietitte mikä päivä perheelle on paras äidin harrastuksille..
 
"akka"
[QUOTE="vieras";27867395]kello 9.00 syötetyt ja puetetut lapset äidin kera ovat aloittamassa avointa perhekerhoa
kello 11.30 perhe syö äidin laittamaa ruokaa kotipöydän ääressä
kello 12-13.30 pyykkien silitystä ja viikkausta kun lapset nukkuvat, pyykkikoneen päälle laittoa, tiskit, siivoukset, välipalan laittoa...
14.00 välipala ja isompien lasten vastaanotto koulusta, läksyjen tekoa, lapsille aikaa äidiltä, tulevan päivällisen esivalmisteluita, huolehtimista lapsista jne...
17.00 ruoka, tiskit, pöydän putsaus jne.
18.00 isompien lasten harrastuskuljetus/ huolehtiminen
19.30 iltapalan laittoa ja syöntiä
20.00 lapset nukkumaan ja viimestään tässävaiheessa pyykit koneesta.

Juu kovasti on kotiäidillä aikaa itselleen :)[/QUOTE]

Ja kun tekee täyden työpäivän vieraalla ja nuo mainitsemasi asiat siinä sivussa niin eipä sitä ole työssäkäyvälläkään äidillä sitäkään vähää omaa aikaa.
Mulla on viisi lasta ja koskaan en niin helpolla päässyt kun silloin kun olin kotiäiti.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe ja Data
Sinulla on siis miehen mielestävain omaa aikaa? Miksi näpäytät noin, koska voit illalla lähteä harrastuksiin omalla ajallasi. Et tarvitse sen kummempaa lupaa, miehesi jo myöntyi omaan aikaasi. Mies voi viettää taas illalla omaa aikaa lapsen kanssa.
 
"vieras"
[QUOTE="Elina";27871591]Valitettavasti useimmissa kodeissa naisten vastuulla on tulevien veronmaksajien hoitaminen, ruokkiminen, kasvatus ja kouluttaminen. Munattomat miehet eivät tähän kykene. Yhtälö ei toimisi viikkoakaan, jos naiset päättäisivät heittäytyä miestensä rooleihin ja jäädä sohvalle röhnöttämään.

Lapsilla ei olisi puhtaita ja sopivankokoisia vaatteita, lapset eivät pääsisi harrastuksiin, kavereille tai yhtikäs mihinkään, lapset eivät saisi ruokaa, ainakaan mitään terveellistä, joten puutostaudit uhkaisivat. Kukaan ei vaivautuisi viemään lapsia lääkäriin, valvomaan heidän kanssaan yöllä ja hoitamaan sairaana päivisin. Lapsia tuskin olisi ilmoitettu eskariin tai kouluun, joten koulutuskin jäisi saamatta. Hyvä, jos muutama yksilö onnistuisi kasvamaan hengissä aikuiseksi asti.[/QUOTE]

No on sullakin kyllä hyvä mies valittuna lasten isäksi, jos ei osaa huolehtia sen vertaa että ne säilyis hengissä aikuiseksi asti ilman sua! Mulla ei ole pienintäkään epäilystä, etteikö mies pärjäisi lapsen kanssa ihan ilman muakin. Ja itseasiassa on monesti pärjännytkin ja ennen jouluakin pari kuukautta kun jäi lomautetuksi.

Muunlaista miestä en olis kyllä lapsen isäksi huolinutkaan. Ja muuten ystävieni miehet pärjäis myös vallan mainiosti ilman eukkoja, jos tarve vaatii.
 
"vieras"
kyllä se perushoito on ihan samaa oli lapsi sitten oma, vieras tai vaikka jeesuksen lapsi. Vaipat pitää vaihtaa, käyttää potalla, viedä ulos, keksiä tekemistä, antaa ruokaa jne.
Ainut ero taitaa omien ja vieraiden lasten hoidossa olla että omat kiukuttelee äidille enemmän kuin vieraalle hoitajalle ja omat lapset ovat ennalta arvattavampia eli sulla voi olla joku haju siitä mitä ne tekee jos ne on hiljaa :D Ja kotiäiti hoitaa myös ne kipeät lapset toisin kuin hoitotäti ja hoitaa lapsia myös silloin kun on itse sairas.
Eli kotiäitinä olo on jopa vaativampaa kuin perhepäivähoitajan tai lastenhoitajan työ? Ei ..ttu mistä teitä sikiää... :LOL:
 
Apua, mitä parisuhteita. Ennemmin oisin yksin kuin joku piika. Tosin en ole mikään kotityökone omillanikaan, pakolliset hommat hoidan ja muuten teen mitä tykkään. En kotiäitivuosinakaan suostunut tekemään epämieluisia juttuja. Lapset sai ruoan ajallaan ja kulkivat puhtaissa vaatteissa ja unirytmikin oli säännöllinen, mutta en suostunut jäämään kotiin kykkimään vahtaamaan kelloa, että milloin pitää imuroida.
 
Se Oikea Huoh
[QUOTE="huoh";27867344]Kotiäitiys ei ole täyspäiväistä työtä. Jos joku väittää että keskiverto perheen kotiäiti tekee kotona "täyttä työpäivää" niin puhuu suut ja silmät täyteen paskaa. Ei se toki mitään makoilua pelkästään ole mutta ei todellakaan mitään jatkuvaa työntekoa niinkuin täällä marttyyrit aina antavat ymmärtää ja itselleen uskottelevat.[/QUOTE]

Olet oikeassa, kotiäitiys ei ole täyspäiväistä työtä, se on sitäkin rankempaa ainakin verrattuna toimistotyöhön ja moneen muuhun! Siitä ei saa edes rahallista palkkaa mutta mutta... työn luonteen rankkuudessa se päihittää monen muun palkallisen "oikean" työn.
Perse homeessa istuva toimistotyöntekijä kahvi ja tupakkataukoineen ei tee läheskään samaa kuin esim. ap. Vastuukin on ihan toista luokkaa. Joten.. kantsiiko näitä vertailla?

Koti kuuluu molemmille ja pitäisi olla itsestään selvää että kotityöt jaetaan vaikka se kotona olija hoitaakin ne lapset ja muun kodin SILLÄ AIKAA kun se toinen puolisko "raataa" sielllä töissä. Sen jälkeen pitäs osat olla fifty-fifty ja kodin hommat siitä edespäin kuuluu molemmille. Kai ne lapsetkin on myös sen toisen osapuolen?
 
Olet oikeassa, kotiäitiys ei ole täyspäiväistä työtä, se on sitäkin rankempaa ainakin verrattuna toimistotyöhön ja moneen muuhun! Siitä ei saa edes rahallista palkkaa mutta mutta... työn luonteen rankkuudessa se päihittää monen muun palkallisen "oikean" työn.
Perse homeessa istuva toimistotyöntekijä kahvi ja tupakkataukoineen ei tee läheskään samaa kuin esim. ap. Vastuukin on ihan toista luokkaa. Joten.. kantsiiko näitä vertailla?

Koti kuuluu molemmille ja pitäisi olla itsestään selvää että kotityöt jaetaan vaikka se kotona olija hoitaakin ne lapset ja muun kodin SILLÄ AIKAA kun se toinen puolisko "raataa" sielllä töissä. Sen jälkeen pitäs osat olla fifty-fifty ja kodin hommat siitä edespäin kuuluu molemmille. Kai ne lapsetkin on myös sen toisen osapuolen?
Mitä omat kokemukseni koti-isyydestä kolmen pienen lapsen kanssa opettivat, niin sen että kotona olo lasten kanssa ei ole vaativaa. Samalla tavalla työtönkin voisi aikatauluttaa päivänsä ja kertoa sen olevan vaativaa. Koti-isyys oli rentoa ja mukavaa yhdessäoloa lasten kanssa. Siivoamiset ja ruuanlaitot kun joutuu huolehtimaan työssä käydessäänkin, paitsi lounaan voi tehdä itselleen edellisenä päivänä. Harvalla työssäkäyvällä kun on palkattu kotiapulainen.
 
"Höh"
Järkyttävää, kuinka omien lasten kanssa olo tuntuu olevan monelle kuin tervan juontia! Ei kotivanhemmuudessa ole pointtina kotitöiden teko vaan lasten kasvatus ja heidän seurastaan nauttiminen, elämän opettaminen. Ottakaa aikaa, menkää vaikka metsään lasten kanssa.

Jotkut vain tuntuvat tekevän kotitöistä jotain saakutin taidetta. Pyykkikoneen ja kuivausrummun käyttö on liian helppoa siinä vaiheessa, kun joka päivä lykätään sinne monta kierrosta tavaraa pyörimään. Siinä kärsii luonto ja myös se vaatteiden kuuluisa jälleenmyyntiarvo.

Minulla oli ainakin varsin leppoisaa kotona. Nykyään mieheni on koti-isänä ja koti on töistä tullessani puhtaampi kuin minun aikanani. Se on myönnettävä, että näin työäitinä laiskistuu sillä tavalla, että valmiiseen pöytään istuttuaan jättää tosiaan ruoan jälkeen sen kuuluisan lautasen pöytään lojumaan. Kai liittyy siihen, mihin töissä tottuu. Mutta pieni asia sekin.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe

Yhteistyössä