Meni täysin hermot sosiaalitoimiston virkailijaan... ei ne vaan ymmärrä! Millä tässä nyt eletään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en jaksa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en jaksa

Vieras
Kävin reilu viikko sitten ekan kerran sos.toimistossa hakemassa toimeentulotukea tälle kuulle tilapäisen vaikean rahatilanteen takia. No, tuolloin virkailija sanoi, että hänelle tuli joku meno eikä voi käsitellä asiaa nyt ja en päässyt hoitamaan asiaa. Jäin tämän jälkeen oven ulkopuolelle seisoskelemaan ja täyttelemään papereita valmiiksi. Kuulin oven läpi kuinka tämä virkailija sanoi toiselle, että "mä menen, lähden käymään kampaajalla" eli sinne se siis meni... mulle paljon aikaisemmin varatulla ajalla.

No, sain uuden ajan täksi päiväksi. Oli sillä nyt aikaa ottaa mut vastaan. Harmi vaan, että vuokra on jo myöhässä ja ruokaa tai rahaa siihen ei ole ollut enää viikkoon (olen joutunut lainaamaan vähäsen rahaa ja elämään perheen kanssa puurolla ja makaronilla, kun muuhun ei varaa).

Tänään tämä virkailija sanoi, että saamme toimeentulotukea 647 euroa koko kuulle, vaikka meillä ei ole minkäänlaisia tuloja lapsilisän (2 lasta) lisäksi. Vuokra on 750 euroa, vesi vajaan satasen ja sähkölaskukin erääntyy loppukuusta. Että silleen. Melkein tonnin asumiskulut ja ruoka (ym.) pitäisi maksaa siis 647 eurosta, mitenköhän se on mahdollista. Ei virkailija ymmärtänyt, vaikka miten selitin ettei se ole mahdollista. Vastaus oli "niin no joo, teidän täytyy sit vaihtaa asuntoa halvempaan" ja "en minä sille mitään voi ettette ole oikeutettuja enempään, tämä toimeentulotuki nyt on vain viimesijainen tuki". Joo, en ala vaihtamaan hetkellisen huonon rahatilanteen takia asuntoa (tarjolla vain yksiöitä ja muita kalliimpia asuntoja) ja kun yritin kysellä että miksei muka meille kuulu enempää ttt:a niin ei selittäny mitenkään.

Sitten sanoi että "olisitte säästäneet viime kuusta, jos tiesitte että tässä kuussa ei ole rahaa". Joo, mutta mites säästät kun viime kuussakin rahaa tuli vain sen verran, että just ja just pärjättiin, alle sen mitä normaali ttt-laskelman mukaiset menot on 4 henkiselle perheelle. Ja tässäkään kuussa ei jostain syystä saada sitä mitä pitäisi. Virkailija ei tosiaan enempiä selitellyt mutta puhui vaan jostain vähennyksistä ja siitä, että tämä ja tämä ei kuulu meille. Itse en ymmärrä mitään, kun ei normaalisti haeta toimeentulotukea, tämä nyt on aika lailla poikkeustapaus/-kuukausi.

Mitä ihmettä mä teen? Mistä voin saada apua?

Ensi kuussa onneksi tulee normaalit palkat ja tuet kummallekin vanhemmista. Kesäajan on sotkenut kesälomat, lomautukset ja mun äitiysloman päättyminen.

Sait sieltä mukaan/postissa päätöksen. Siinä on kyllä laskettu mitä tuloja teillä on ja mitä on huomioitu menoiksi. Näiden kahden erotuksesta (menot-tulot) sitten tulee se summa jonka saatte toimeentulotukena. Jotain muitakin tuloja teillä ilmeisesti on kuin lapsilisät.

Soitat sille vuokranantajalle että sopisiko että maksatte tässä kuussa vain puolet vuokrasta ja ensikuussa enemmän, kun saatte palkat ja tuet normaalisti.
Pyydät lisää maksuaikaa laskuihin ja sovit maksuaikataulun.

Ja oikeasti, onko teillä varaa asua noin kalliisti?
Jos säästäisitte edes 200e kuussa asumisesta, niin sillä rahalla saa jo paljon ruokaa.

Ja jatkossa sun täytyy keksiä keino jolla saatte säästettyä edes pienen puskurirahaston pahan päivän varalle.

Näiden tilanteiden takia kannattaa aina joka ikisestä palkasta säästää pahan päivän (tai kuukauen) varalle. Ja sosiaalitoimiston virkailija ei päätä paljonko saat rahaa, vain hän tekee laskelmat ohjeiden mukaan. Älä siis inise.

Aika törkeetä että lähtee kampaajalle vaikka on asiakastapaaminen varattu...
Jos asiakas ei ymmärrä päätöksen perusteita ne pitäisi hänelle selittää niin että ymmärtää ja näyttää laskelmat. Onko postissa tullut vielä päätös?
Asiatonta toi käytös ainakin on, siitä taas en osaa sanoa kuuluuko teille enemmän rahaa kun ne tulot katsotaan kuitenkin parilta viimeisimmältä kuukaudelta.

Onhan asumistuki haettu? 750 euron vuokraan saatte noilla tuloilla varmasti asumistukea ja näin asumiskulut pienenvät huomattavasti. Koska toimeentulotuki on viimesijainen, on asumistuet yms. tukimuodot haettava ensin ja sossu olettaa, että ne on hoidossa. Toimeentulotuki ei ole suuri.

Miten voi olla muka tilanne ettet saa mitään muuta tukea kuin toimeentulotuki ja lapsilisä? Olet varmasti oikeutettu johonkin muuhunkin etuuteen.

Kuten asumistuki/opintoraha/opintolaina/työttömyysraha/äitiysrahat/kodinhoidontuki jne..

Miehesi tulos vaikuttaa myös.

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
No kai te voitte lainata lisää sitä rahaa jos ette ole koskaaa ikinä tarvinneet lainaan aikaisemmin, varmaan on luottotiedot ok ja voitte sujuvasti maksaa lainaamanne rahat heti ensikädessä takaisin.

Tällaisia tilanteitahan ei perheelliselle pitäisi edes tulla eteen mutta jos kuitenkin tulee niin visa on hyvä hätävara. Saa ainakin lapsille ruokaa jos ei muuta. Että kiireesti nyt sitä visaa hankkimaan jottei lasten tarvii makaronilla elää jos moinen tilanne uusii (mitä siis ei kirjoittamasi mukaan kyllä tapahdu, mutt silti, varuiks)

Nyt vaan myymään käytettyjä pikkuhousuja. Niille on menekkiä. Olen huomannut sen chattisivuilla käydessäni. Maailman vanhin ammattikin voi tuottaa mukavasti pika-apuja.

[QUOTE="Noora";28844790]Nyt vaan myymään käytettyjä pikkuhousuja. Niille on menekkiä. Olen huomannut sen chattisivuilla käydessäni. Maailman vanhin ammattikin voi tuottaa mukavasti pika-apuja.[/QUOTE]

Kokeileppa itse. Kuulostat juuri niin mauttomalta, että vois sopia sun tyyliin.

kerropa ihan suoraan miten siinä päätöksessä on eritelty ne tulot ja hyväksytyt menot?
jos olette siis saaneet tälle kuulle myönteisen päätöksen sosiaalitoimisto maksaa myös sähkön ja veden kunhan laskut sinne viet (ellei ne näy päätöksen kohdassa missä menot eritelty)
mutta laitapa tänne tiedot siitä erittelystä niin osaan kertoa enempi.

t.sossu täti

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Menit viikko sitten sossun toimistoon, ja viikkoon ei ole ollut rahaa?

Ehkä hieman viime tippaan jäi, äitiysloman päättyminen ei ehkä tullut yllätyksenä, kuten ei kesälomakaan.

Mutta jos kerran tilanne koskee vain tätä kuuta, maksa luottokortilla.

Sait sieltä mukaan/postissa päätöksen. Siinä on kyllä laskettu mitä tuloja teillä on ja mitä on huomioitu menoiksi. Näiden kahden erotuksesta (menot-tulot) sitten tulee se summa jonka saatte toimeentulotukena. Jotain muitakin tuloja teillä ilmeisesti on kuin lapsilisät.

Ei ole muita tuloja. Lainaa on otettu, ne kai (en tiedä) laskettiin tuloiksi vaikka selitin että ne pitää maksaa takaisin heti kun saa rahaa.

[QUOTE="vieras";28844729]Soitat sille vuokranantajalle että sopisiko että maksatte tässä kuussa vain puolet vuokrasta ja ensikuussa enemmän, kun saatte palkat ja tuet normaalisti.
Pyydät lisää maksuaikaa laskuihin ja sovit maksuaikataulun.

Ja oikeasti, onko teillä varaa asua noin kalliisti?
Jos säästäisitte edes 200e kuussa asumisesta, niin sillä rahalla saa jo paljon ruokaa.

Ja jatkossa sun täytyy keksiä keino jolla saatte säästettyä edes pienen puskurirahaston pahan päivän varalle.[/QUOTE]

Olen jo osaan laskuista pyytänyt lisää maksuaikaa. Vuokraan ja veteen en saanut. Kunnalla ollaan vuokralla, halvimmasta päästä on meidän vuokra. Asutaan 85 neliöisessä kolmiossa, oikeestaan liian vähän on tilaa. Kunnalta siis sanottiin, että ei saa maksuaikaa, vaan vuokra on maksettava ajoissa, vesi tulee vuokran päälle samalla laskulla. Ei tämän halvempaa asuntoa löydä täältä, ellei asu yksiössä (30 neliöö).

Ja jatkossa: meillä on PALJON paremmat tulot, yhteensä tulot on nettona yli 4000e/kk. Joten pärjätään mainiosti! Säästöönkin jää, mutta ostettiin just auto niillä säästöillä kun entinen hajosi. Kirjoitinkin (jos osasit lukea) että tämä on väliaikaista.

4000e/kk netto ja ei osaa raha-asioitaaan sen vertaa hoitaa että kuukauden pärjäisi ilman että tarttee mennä ruikuttaan sossunluukulle?!? Ole kiitollinen ettei sua naurettu pihalle sieltä suorilta käsin. Jotkut sentään tarvitsevat niitä tukia OIKEASTI eivätkä vaan sen takia että ovat ihan hemmetin kädettömiä hoitamaan omaa talouttaan.

[QUOTE="vieras";28844705]taitavat saada aika mielipuolisesti tehdä noita päätöksiä. valittaa kai voi, en tiedä auttaako. ei oo kokemusta itselläkään[/QUOTE]
...vai olisko mielivaltaisesti oikeampi termi? :whistle:

• Tykkää
Reactions: Cassyput
Kannattaa sitten varautua myös siihen, että ne perii ainakin osan siitä antamastaan tuesta takaisin. Ihan vaan vinkkinä ettei tule kierteeksi, kun maksatte ne ottamanne lainat ja takaisinperittävät tuet myöhemmin.

Olen jo osaan laskuista pyytänyt lisää maksuaikaa. Vuokraan ja veteen en saanut. Kunnalla ollaan vuokralla, halvimmasta päästä on meidän vuokra. Asutaan 85 neliöisessä kolmiossa, oikeestaan liian vähän on tilaa. Kunnalta siis sanottiin, että ei saa maksuaikaa, vaan vuokra on maksettava ajoissa, vesi tulee vuokran päälle samalla laskulla. Ei tämän halvempaa asuntoa löydä täältä, ellei asu yksiössä (30 neliöö).

Ja jatkossa: meillä on PALJON paremmat tulot, yhteensä tulot on nettona yli 4000e/kk. Joten pärjätään mainiosti! Säästöönkin jää, mutta ostettiin just auto niillä säästöillä kun entinen hajosi. Kirjoitinkin (jos osasit lukea) että tämä on väliaikaista.

Mitä vittua? Teillä on auto ja muuta myytävää omaisuutta ja kehtaat mennä sossun luukulle?

Miten voi olla muka tilanne ettet saa mitään muuta tukea kuin toimeentulotuki ja lapsilisä? Olet varmasti oikeutettu johonkin muuhunkin etuuteen.

Kuten asumistuki/opintoraha/opintolaina/työttömyysraha/äitiysrahat/kodinhoidontuki jne..

Miehesi tulos vaikuttaa myös.

Asumistukea ei saada, kun on normaalisti tulot hyvät. Opintorahaa tai opintolainaa ei kun ei opiskella. Työttömyysrahaa ei saada kun ollaan töissä, minä palasin tänään töihin äitiyslomalta. Äitiysrahaa ei tule, kuopus on 10kk ikäinen. Kotihoidontukea ei saada kun lapsella on jo päivähoitopaikka, viimeinen erä tuli kuukausi sitten. Tämän jälkeen oltiin kesälomalla kotona vaikka oli paikka päivähoitoon pari viikkoa.

Ja tämä on edelleenkin vain väliaikaista, normaalisti tilanne täysin erilainen.