Hyvä pankki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kun opinnot päättyi, otin yhteyttä pankkiin ja halusin sopia opintolainan takaisin maksusta,
kerta pääsin heti töihin. Juu ei käynyt, he ottaa sit yhteyttä kyllä kun lainanmaksu takaisin on ajankohtainen.

Nyt oli sit vaan tullut verkkopankkiin eka lainanlyhennuserä lasku, 150 €. Ei kukaan mulle vaan imoittanut
asiasta. Hoitovapaalla vähän turhan suuri summa... Eräpäiväkin oli vähän hankala mutta sen kanssa
nyt pystyy elämään. Otin yhteyttä että sopiiko jos maksan xx euroa kuukaudessa? Joo sopii toki sanoi pankkivirkailija, muutan sen heti. Olin että kiitos. Virkailija siihen että ei mitään, tämä maksusuunnitelman muutos maksaa sit 50 euroa. (!!???!) Joo kiva kiitos. Elin vaan
siinä käsityksessä että pankki ottaa yhteyttä ja yhdessä laaditaan ensinnäkin se
maksusuunnitelma ettei tarttis muutella... ilmeisesti näin ei olekkaan..

No ei sitä lainaa käsittääkseni voi alkaa perimään takasin ilman selkeetä sopimusta. Mulla menee kaksi kertaa vuodessa n. 130e opintolainan korkojen maksuun. Toinen 15. pvä joulukuuta ja toinen kesäkuussa. Ettei tossa nyt ole kyse siitä?

Kyllä' mulle tuli takaisin maksun ajankohta ja summat selviksi jo lainaa nostaessa. Ei voi tulla yllätyksenä että laina pitää maksaa takaisin.
Kaiketi sulla on kuitenkin rahat säästettynä jo kun kerta olet ehtinyt töissä olemaan pitkät ajat.

Lainaehdot kannattaa lukea ja sisäistää.

No onhan tuossa toimittu ainakin siltä osin väärin että olisit sitä opintolainaa voinut maksaa jo etukäteen. Eli tuosta ehdottamasti palautetta menemään! Maksusuunnitelma taitaa olla opintolainan maksussa sellainen mikä on sama kaikille ja sen muuttaminen maksaa?

No kai nyt tiesin että se pitää takaisin maksaa, kerta olisin sitä heti voinut alkaa maksamaankin :) ärsyttää se, että sanotaan että TÄÄLTÄ PÄIN otetaan kyllä yhteyttä kun asia on ajankohtainen, mutta se yhteydenotto onkin se että verkkopankista nään että lainanlyhennys alkaa ensi kuussa 150€:n lyhennyksellä. Ja joo, toki korot menee 15 pvä. aina on mennyt. Ok, on siis sama kaikille mutta kai sen aloituksesta vähän paremminkin voisi informoida...

[QUOTE="vieras";27651932]No kai nyt tiesin että se pitää takaisin maksaa, kerta olisin sitä heti voinut alkaa maksamaankin :) ärsyttää se, että sanotaan että TÄÄLTÄ PÄIN otetaan kyllä yhteyttä kun asia on ajankohtainen, mutta se yhteydenotto onkin se että verkkopankista nään että lainanlyhennys alkaa ensi kuussa 150€:n lyhennyksellä. Ja joo, toki korot menee 15 pvä. aina on mennyt. Ok, on siis sama kaikille mutta kai sen aloituksesta vähän paremminkin voisi informoida...[/QUOTE]

No oli kyllä tökerösti hoidettu pankin puolelta. Ja outoa ettei saa maksaa millon ois siihen itsellä varaa ja halukkuutta.

Valmistumisesta on siis 2,5 vuotta, olen ollut äitiyslomalla ja ensi kuussa alkaa hoitovapaa. Kyllä toki odottelin että kohta se on ajankohtainen mutta juu, en ymmärtänyt että he tekee sen suunnitelman itse ja sit vaatii 50 € muutoksesta jos se kerran on täysin mahdollista itse päättää mitä lyhentää ja milloin. Eikä mitään ilmoitusta alkamisesta, lasku vaan verkkopankkiin. Tuntuu vähän rahastukselta.

Kyllä kuulostaan pankin toiminta omituiselta... Itse nimittäin maksoin koko opintolainan yhdellä kerralla pois kun siihen oli varaa (lainasumma ei tokikaan ollut kovin suuri) ja pankki ihan mielellään otti maksun vastaan. Mutta ihan normaalilta pankin toiminnalta taas kuulostaa tuo 50e, joka on otettu maksusuunnitelman muutoksesta. Ja en mä kyllä pankilta mitään soittoa yms odottaisi, että nyt pitäisi sitten ruveta maksamaan lainaa. Koska opintolainasta kyse niin ihan järkevältä kuulostaa, että verkkopankista näkee, että lainanlyhennys alkaa...

[QUOTE="...";27652050] Mutta ihan normaalilta pankin toiminnalta taas kuulostaa tuo 50e, joka on otettu maksusuunnitelman muutoksesta. Ja en mä kyllä pankilta mitään soittoa yms odottaisi, että nyt pitäisi sitten ruveta maksamaan lainaa. Koska opintolainasta kyse niin ihan järkevältä kuulostaa, että verkkopankista näkee, että lainanlyhennys alkaa...[/QUOTE]

Tähän olikin jo mun ajatukset kirjoitettu. :)

No kyllä vähintään odotin että verkkopankkiin tulee viesti jossa maksusuunnitelma. Kerta niin annettiin selvästi ymmärtää. Ihan suoraan sanottiin että eiii tarvi itse huolehtia yhtään kyllä me sitten OTAMME YHTEYTTÄ kun asia tulee ajankohtaiseksi....

Mutta joo, voi voi ja lämmin leipä, enköhän nyt selviä kumminkin :) pisti vaan ärsyttämään.

Ei mullekaan pankista ole tullut mitään ilmoitusta. Lyhennys alkoi mennä ilman mitään ilmoitusta viime kesänä, kun opinnoista 2,5 vuotta. Mulla lainamäärä 5900e ja lyhennys n. 70e.

Itse otin yhteyttä pankkiin vuosi sitten, että olisi sopinut takaisinmaksusta. Tuollon virkailija neuvoi, että voin käydä verkkopankissa lyhentämässä lainaa ihan milloin vain ja millä summalla vain, mutta jos erillinen sopimus tehdään niin se maksaa 100e. En siis sopimusta tehnyt.

Yhteistyössä