Meni hermo lasten isoisään, puheet lasten aikana! Mielipiteitä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milja"

Vieras
Meillä oli tupaantulijaiset lauantaina, rakennettu talo ja kutsuttiin iltaa istumaan ja saunomaan lähinnä miehen kavereita, jotka olivat auttamassa rakennusvaiheessa.
Lapset veimme isovanhemmille yökylään, luonnollisesti, koska tiesimme että tulee meteliä, tarjottiin viiniä ja olutta jne.

Seuraavaksi päiväksi oli ohjelmaa lasten kanssa ja muutenkin otin alkoholia hyvin kohtuullisesti. Eli en ollut mitenkään krapulassa tai ajatellut edes hankkivani itselleni sellaista.
Esikoinen tuli isovanhemmilta pyöröllä kotiin aamulla kymmenen pintaan ja siinä mä jo siivoilin ja puunailin paikkoja illan jäljiltä. Isoisä soitti siinä esikoiselle ja kuulin, kun poika ihmeissään kyseli, että "ai kuka on hengissä? Joo on äiti tietenkin hengissä...". Pappa oli siis kysellyt, että olenko hengissä edellisen illan jäljeltä.

No sitten pappa toi nuorimmaisemme kotiin, joka ei vielä itsenäisesti pyörän kanssa kulje, kun ikää on 5 vuotta. Kuopus kysyi heti ovella huolissaan, että olenko kovin kipeä. Vastasin etten ole yhtään kipeä.
Ja hetken päästä lapsi taas kysyi, että oletko sä äiti ollut tosi kipeä. Siinä kohtaa sitten aloin ihmetellä ja kysyin, että miks hän niin ajattelee, että ei äiti ole ollut ollenkaan kipeä, äiti on ihan terve. No poika siihen, että pappa sanoi äidin juoneen niin paljn viiniä, että on ihan kipeä.

Siis voi luoja! lasten aikana tuollaisia puheita! Juuri siksihän lapset menivät hoitoon ettei tarvitse tietää meidän alkoholin juomisesta, ei nähdä tai murehtia sellaisesta. Ja mulla ei ole tapana juoda itseäni kipeäksi, lasten pappa ei ole mua koskaan krapulassa nähnyt ja tosi harvoin lapset sellaisen vuoksi edes ovat hoidossa.

Ja jos ja kun lapsille jossain vaiheessa alkoholin käytöstä aletaan puhua niin en nyt ensimmäiseksi alkaisi heille selittämään, että juon itseni kipeäksi ja että heidän pitää olla huolissaan siitä olenko edes hengissä.

Hitto, että ottaa nyt päähän.

Itse olisin sanonut lapsille, että aikuiset joskus varmaan juovat itsensä kipeäksi, joten pappa varmaan tarkoitti sitä. Äiti ja isä ei juo sillä tavalla. Ei tuo nyt niin kamalaa ollut.

Heh, no en kyllä tuosta voisi ottaa herneitä nokkaan. Olisin sanonut että ei ole äidillä tapana sillä tavalla ottaa että kipeäksi tulee, ukki nyt hupatti.

Hirveitä ongelmia pienistä asioista....

Missä sä näit hirveän ongelman? :D
Sanoin, että meni hermo, mutta ei tää mulle hirveä ongelma ole, mulla on ihan toisenlaiset asiat sitten taas ongelmina.

Mutta on tää palsta hauska. Hirveet haloot aina ennen joulua, ettei kukaan alle 18v. vaan näe sattumaltakaan joulupöydässä alkoholia, kun on koko elämä sen vuoksi pilalla mutta kun tekee tälläisen aloituksen niin on ihan turha koko homma.

Mun mielestä silti ei kenenkään 5 vuotiaan tarvisisi olla huolissaan siksi, että äiti joidi itsensä hengiltä. Kaipa se sulle Vaimo-Rakas sitten on ihan normaalia.

Älä ressaa:) Ei se lapsi hajonnut. Ei aina kaikkia lauseita voi sanoa täydellisesti.
Olisin ehkä minäkin hermostunut ainakin jos olisi kankkusolo mutta näin tässä koneella ja ei omalla kohdalla sattunutta niin kuulostaa aika lievältä.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
No jos ne lapset on kyselleet että miksi ovat hoidossa yms ja pappa on sitten kertonut että teillä on aikuisten juhlat, tuskin nyt on pahaa tarkoittanut! Hirveeeeetä jeesustelua voi elämä.

[QUOTE="Milja";27993560]Missä sä näit hirveän ongelman? :D
Sanoin, että meni hermo, mutta ei tää mulle hirveä ongelma ole, mulla on ihan toisenlaiset asiat sitten taas ongelmina.

Mutta on tää palsta hauska. Hirveet haloot aina ennen joulua, ettei kukaan alle 18v. vaan näe sattumaltakaan joulupöydässä alkoholia, kun on koko elämä sen vuoksi pilalla mutta kun tekee tälläisen aloituksen niin on ihan turha koko homma.

Mun mielestä silti ei kenenkään 5 vuotiaan tarvisisi olla huolissaan siksi, että äiti joidi itsensä hengiltä. Kaipa se sulle Vaimo-Rakas sitten on ihan normaalia.[/QUOTE]

:laugh: Voi hyvä tavaton! SINÄ kirjoitit että "Nyt meni hermot". Ymmärsin että ukin pelleilyt oli sulle ongelma. Ukki on varmaan ihan hyvällä tarkoittanut sinua kiusata. Voisin kuvitella tilanteen vähän samana kuin oma äitini kiusoittelee meidän aikuisten illan jälkeen että kärsiikö heiluttaa päätä. Vaikka minä en koskaan hommaa itselleni sellaista oloa ettenkö jo aamulla olisi siivoamassa ja soittelisi lapsia kotiin heti aamusta.
Ukki on ehkä ollut ajattelematon sanavalinnoissaan mutta en tuosta kyllä HERMOJANI MENETTÄISI.

Meillä aikuiset voivat ottaa ruoka- ja saunajuomaa, MINUN mielestäni lasten on hyvä oppia kohtuullista alkon käyttöä. Humalaisia aikuisia lapsemme eivät ole koskaan nähneet ainakaan kotioloissa ja läheisissä.

[QUOTE="Milja";27993560]Missä sä näit hirveän ongelman? :D

Mun mielestä silti ei kenenkään 5 vuotiaan tarvisisi olla huolissaan siksi, että äiti joidi itsensä hengiltä. Kaipa se sulle Vaimo-Rakas sitten on ihan normaalia.[/QUOTE]

Itse kysyit mielipiteitä. Tämä on juurikin sitä kun vastaukset ei ole sitä mitä odotit. Kaikkien olisi pitänyt hukkua isoisä lyttyyn ja huutaa, että lasten lähelle ei ole asiaa. Ihmiset on erilaisia ja ihmissuhteet vaikeita. Toiilla tyhmä huumori ja toiset toikkoja jne. Meidän vaari olisi voinut sanoa lapsille ihn samalla tavalla.

No kyllä sulla joku ongelma tässä nyt on kun vielä maanataina asia ottaa päähän!! Elä kysele otsikoissa mielipiteitä jos heti peräpukamat paukkuu verenpaineen noususta. Tai vedä kännit, ihan sama.

Olis muakin ärsyttänyt. Ikään kuin oletus olis se, että kaikki juo itsensä aina ihan hirveeseen kuntoon. Hienoa suomalaisen alkoholikulttuurin periyttämistä vaarilta.

Ja sitäpaitsi ei lapsille muutenkaan tarvi sanoa, että onko äiti hengissä tms. Tuosta saattaa jäädä pienen mieleen joku pelko, että äiti kuolee tms.

Ymmärrän siis ap:n ärtymyksen oikein hyvin..

Kyllä on tuo lasten isoisä ollut täysin asiaton. Itselläni olisi mennyt totaalisesti hermot, jos olisi minun lapsiani pelotellu "onkohan se äiti edes hengissä eilisen jäljiltä?" Huhhuh! Ottasin asian puheeksi.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Ymmärrän ap:tä täysin ja olis ottanu muaki kupoliin tuollaiset puheet.

Me oltiin kerran juhannusaattona tuttavaperheellä saunassa ja syömässä. Miehet joivat yhdet oluet saunassa, minä en yhtään tippaa alkoholia. Lapset olivat mukana molemmista perheistä. Seuraavana päivänä menimme sukulaismökille ja siellä alko kauheet puheet, että ootteko ajokunnossa yms. Meinasin hermostua tyystin. Mikä olettamus tuollanen on? Ja varsinkin kun asian toteajat ovat itse hiukan kosteisiin juhliin taipuvaisia.

No ompa iso ongelma :). Meillä lapset on kotona vaikka viiniä otettaiskin, eivät silti oo nähneet mua tai isäänsä humalassa, dagen efterissä kylläkin minut kun tulin laivalta.
Silloin sanoin lapsille että äiti on juhlinut ja menee nyt lepäämään ja huomenna leikitään.
Ei noi mun mielestä oo draumatisoitunu :).

• Tykkää
Hmmm... Onkohan meidän lapset pahasti traumatisoituneita kun saatan hyvinkin tuumata miehelle että "Minä jo ajattelin että ootko edes hengissä enää vai pudonnut jäihin" kun on tullut koko päivän kestäneeltä pilkkireissulta tms.... Siis se on ihan sanonta, eikä ainakaan meillä ole sidoksissa viinan juontiin vaan sitä nyt joskus joissakin tilanteissa tulee huomaamatta käytettyä... Pitänee alkaa välttää.

Ja sitten kun ne on isompia niin humps! yhtäkkiä vetästä se kortti esiin.

Mulla on 2006 ja 2008 syntyneet lapset, eli ovat nyt 6 ja 4-vuotiaita ja kyllä ovat meillä pienestä pitäen alkoholin käyttöä nähneet. Me vanhemmat otamme JOSKUS, saunasiiderin tai oluen, 1 korkeintaan 2 ja siihen se sitten jää. Tai joskus meillä on aikuisille viiniä pöydässä jos on joku hyvä liharuoka, sitäkin otetaan pari lasia korkeintaan eli ei juoda lasten seurassa itseämme humalaan. Lapsille on aikuisten juomien sijasta ollut sitten joko saunalimppari ja sitten kun vanhemmat ovat saaneet viiniä, on lapsille ostettu esimerkiksi puolukkamehua jotta saavat leikkiä että heilläkin olisi hienostuneesti sitten viiniä... :D

Mun mielestä terve suhtautuminen alkoholiin kasvaa sillä tavalla, että sen käyttöä oppii näkemään pienestä pitäen ja että vanhemmat käyttää sitä sivistyneesti eivätkä juo itseään humalaan. Näin lapsille ei luoda semmosta mörköä siitä alkoholista, joka on kuitenkin aika normaali osa elämää monilla ihmisillä. (tämä kuulosti nyt hassulta, mutta ymmärsitte varmaan pointin.) eli ei tarvitse olla alkoholisti jottei alkoholi voisi kuulua normaaliin kanssakäymiseen joskus.

Eikä tuo pappasi sitä varmaan tahalleen heittänyt mitä sanoi, vaan ennemmin humoristisellä mielellä. Ei sitä tarvitse kaikesta nipottaa ja nöpöttää. Löysääppä remmiä vähän..

Loppuun vielä semmoinen juttu, että on meidänkin lapset nähny joskus telkkarista kun jossain elokuvassa nuoret ovat olleet kotibileissä ja kysyneet sitten et mitäs se tuommonen alkoholin käyttö on. Niin olen siihen vain vastannut, että sitten kun sinulla on ikää eli yli 18v niin on normaalia käydä myöskin tuollaisissa nuorten juhlissa joissa on alkoholia. En ole puhunut mitään humalaan juomisesta, mutta eivätköhän tajua senkin kotibileiden merkityksen faktan kun vähän kasvavat... :)

• Tykkää
Kyllä on tuo lasten isoisä ollut täysin asiaton. Itselläni olisi mennyt totaalisesti hermot, jos olisi minun lapsiani pelotellu "onkohan se äiti edes hengissä eilisen jäljiltä?" Huhhuh! Ottasin asian puheeksi.

Kiitos ymmärryksestä, näin mäkin ajattelen.

Ja kyllä tosiaan voi lasten aikana ottaa vaikka saunaoluen, ei ole kyse ollenkaan siitä, vaan juuri tuo miten lapsille asian esittää, että lapsi joutuu olemaan huolissaan vanhempien alkoholin käytöstä.

Minkä ikäinen esikoinen kun kuopus on 5?

Ja hei...

relaa vähän.....

tai ala absolutistiksi jos noin hävettää.

Mikä mua nyt pitäis hävettää?
Onko vaika ymmärtää lukemaansa. Sustako on oikein saada lapset huolestuneiksi?
Säkö itse pelottelet lapsiasi aina oikein urakalla? Miehesi kun menee pikkujouluihin niin pienestä pitäen huokailet lapsille pitkin iltaa, ett mahtaako isä selvitä kotiin hengissä jne.

Outo ajatusmaailma, että tollainen on normaalia.

Jännä paikka tämä kaksplus.. Jos jonkun muun tutun mustan palstalaisen kohdalle olisin näin käynyt, niin sehän olisi ihan kamalaa ja lapset pitäisi erottaa samantien isoisästään vähintään vuodeksi. Nyt kauheaa vähättelyä. Ei minusta ole oikein isoisän pelotella 5-vuotiasta lasta sillä, että liekkö äiti enää hengissä kun hän on eilen ollut juhlimassa. Tästä saa automaattisesti sen kuvan, että kaikki vetävät hirveet perseet jos pirskeissä ovat. Hienoa. Toisekseen mitähän lapsi ajattelee ensikerran kun lähtee mummolaan yökylään, että äiti ja isi pääsevät juhlimaan... Miettineeköhän hän koko illan ja yön, että kuolevatkohan vanhemmat?

Ottas minuakin pannuun tuommonen! Eli ymmärrän sua täysin ap.

[QUOTE="Milja";27993675]Mikä mua nyt pitäis hävettää?
Onko vaika ymmärtää lukemaansa. Sustako on oikein saada lapset huolestuneiksi?
Säkö itse pelottelet lapsiasi aina oikein urakalla? Miehesi kun menee pikkujouluihin niin pienestä pitäen huokailet lapsille pitkin iltaa, ett mahtaako isä selvitä kotiin hengissä jne.

Outo ajatusmaailma, että tollainen on normaalia.[/QUOTE]

Niin se sun esikoises ikä?

Yhteistyössä