Meni hermo lasten isoisään, puheet lasten aikana! Mielipiteitä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No eiköhän tää isoisä ole ihan huumorilla sanonut tällaista. Ottaako ihmiset tosiaan kaiken nykyään noin tosissaan? Olisihan niille lapsillekin voinut kertoa, et se on isoisän huumoria, kun äiti ja isä ovat vähän juhlineet ja ottaneet viiniä. Viinistä/viinasta voi tulla tosin huono olo jos sitä juo paljon jne. Kun selostaa niille lapsillekin näitä asioita, eikä ite suhtaudu asioihin niin kuolemanvakavasti, niin elämäkin on helpompaa. :D

Siis jos minä tulen sanomaan sinulle, että sun lapsi oksentaa pihalla, niin sinä olet tosikko, jos et sitä huumoriksi ymmärrä?

Täysin asiaton on pappa ollut. Miksi lapsille tarvii tuollaisia älyttömyyksiä laukoa. Ihan sama oliko häneltä vitsailua vai ei, mutta lapset on sen tosissaan ottaneet. Pitäis vähän aikuisen ihmisen miettiä, mitä niille lapsille "vitsailee". Ei oikein purrut tuo vitsi.

Ei voi käsittää tätä suomalaista alkoholikulttuuria. Tässä sen taas hyvin näistä vastauksista huomaa,mitä se on. Varmaan, jos täältä kysyisi, niin lasten olisi pitänyt olla juhlissa mukana.

Totta kai asia on täytynyt selittää. Mutta täytyikö pieni lapsi pelästyttää sitä varten että voidaan kertoa isoisän huumorista. Isoisä olisi voinut vitsailla puhelimessa suoraan äidille.

Luulisi, että isoisän huumori on tullut jo tutuksi lapsille? Ehkä isoisä paheksui tuollaista juhlimista ja käänsi asian 'vitsiksi', muttei samalla huomannut (tai huomasi, muttei välittänyt) että lapsenlapsi ei kyseistä vitsiä ymmärtänyt vaan otti tosissaan sairastumisen...
Nojoo, nyt saa riittää mun keittiöpsykologisuus. Ap, kai keskustelette asian halki isoisän ja lasten kanssa.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Kyllä nyt Pesosella on pätemisen tarvetta, kun täytyy noin inttää asiasta.

Olen huomannut ton peesaamisen mistä joku mainitsi, monen aloituksen jälkeen. Ihme touhua.

Ap olen samaa mieltä kanssasi. Ei todellakaan ole papan tehtävä laukoa lapsille tommoisia vitsejä. Viisi vuotias kun ei ymmärrä sarkasmia ja saattaa hyvinkin kuvitella, että äidillä nyt on oikeasti ollut joku hätänä. Vaimo-Rakaskin voi kokeilla tota jonkun ehdottamaa hukkumisjuttua lapsiinsa, kun kerran pitäää niin kovasti irvailla.

No oli papalta tymästi sanottu ja toimittu. Toisaalta jos alkoholi ja sen käyttö ei olisi mikään suuri salaisuus, joka pitää tehdä lapsilta salaa, niin ei se peloittaisikaan. mikäli sen käyttö ei ole ongelma perheessä!

Luulisi, että isoisän huumori on tullut jo tutuksi lapsille? Ehkä isoisä paheksui tuollaista juhlimista ja käänsi asian 'vitsiksi', muttei samalla huomannut (tai huomasi, muttei välittänyt) että lapsenlapsi ei kyseistä vitsiä ymmärtänyt vaan otti tosissaan sairastumisen...
Nojoo, nyt saa riittää mun keittiöpsykologisuus. Ap, kai keskustelette asian halki isoisän ja lasten kanssa.

Isoisän huumori tuskin on tullut tutuksia lapsille, kun ei ole tullut minullekaan. Hän ei ole ollenkaan mikään hulvaton vitsailija eli siinäkin mielessä tämä juttu mullekin vähän mysteeri on, että millä tavalla asian oli sanonut.
Ei luulisi, että tuollaista juhlimista paheksuu, ensinnäkin pyytävät lapsia kovasti aina luokseen eli häiriöksi emme lapsia heille kuskaa. Lapset ovat huomattavasti harvemmin heillä hoidossa kuin mitä he pyytävät. Ja toisaalta musta on kyllä sitten junttia paheksua tupaantulijaisia pitkällisen rakennusvaiheen jälkeen, jossa apua antaneille tarjotaan ruokaa ja juomaa.

Ja kyllä mä mielelläni puisin asian läpi, mutta se on hieman haasteellista koska nämä appivanhemmat vetäisivät kyllä heti herneet. Mies sanoi kyllä aikovansa isänsä kanssa asiasta puhua, mutta mä tiedän jo valmiiksi että he suuttuvat jäätävästi, kun näin kehtaamme vanhaa miestä loukata. Eli joo, tässäkin yksi syy miksei lapset hirmu usein siellä ole.

Kyllä nyt Pesosella on pätemisen tarvetta, kun täytyy noin inttää asiasta.

Olen huomannut ton peesaamisen mistä joku mainitsi, monen aloituksen jälkeen. Ihme touhua.

Ap olen samaa mieltä kanssasi. Ei todellakaan ole papan tehtävä laukoa lapsille tommoisia vitsejä. Viisi vuotias kun ei ymmärrä sarkasmia ja saattaa hyvinkin kuvitella, että äidillä nyt on oikeasti ollut joku hätänä. Vaimo-Rakaskin voi kokeilla tota jonkun ehdottamaa hukkumisjuttua lapsiinsa, kun kerran pitäää niin kovasti irvailla.

No, joka tapauksessa tuo ukin leikinlasku ei minussa olisi aiheuttanut tuollaista murhetta ja hermostumista kuin ap:ssa. Jos tuollainen ajattelematon huuli aiheuttaisi lapsessa huolta, asia puhuttaisiin läpi.
Vähän sama juttu kun viime viikolla huikkasin lapsille että menen huputtamaan auton. Esikoinen tuli ihmeissään kysymään että miks menet HUKUTTAMAAN äidin. Oli kuullut väärin toiseen huoneeseen. Asia oli sillä kuitattu kun korjasin asian. Olisiko tuosta nyt sitten joku trauma jäänyt....

No oli papalta tymästi sanottu ja toimittu. Toisaalta jos alkoholi ja sen käyttö ei olisi mikään suuri salaisuus, joka pitää tehdä lapsilta salaa, niin ei se peloittaisikaan. mikäli sen käyttö ei ole ongelma perheessä!

Ja mistä sä nyt sait käsityksen, että alkoholi on joku suuri salaisuus?

Asiatko on vain ja ainoastaan joko mustia tai valkoisia?

Äh, ihan turha edes jankata.

[QUOTE="Milja";27994129]Isoisän huumori tuskin on tullut tutuksia lapsille, kun ei ole tullut minullekaan. Hän ei ole ollenkaan mikään hulvaton vitsailija eli siinäkin mielessä tämä juttu mullekin vähän mysteeri on, että millä tavalla asian oli sanonut.
Ei luulisi, että tuollaista juhlimista paheksuu, ensinnäkin pyytävät lapsia kovasti aina luokseen eli häiriöksi emme lapsia heille kuskaa. Lapset ovat huomattavasti harvemmin heillä hoidossa kuin mitä he pyytävät. Ja toisaalta musta on kyllä sitten junttia paheksua tupaantulijaisia pitkällisen rakennusvaiheen jälkeen, jossa apua antaneille tarjotaan ruokaa ja juomaa.

Ja kyllä mä mielelläni puisin asian läpi, mutta se on hieman haasteellista koska nämä appivanhemmat vetäisivät kyllä heti herneet. Mies sanoi kyllä aikovansa isänsä kanssa asiasta puhua, mutta mä tiedän jo valmiiksi että he suuttuvat jäätävästi, kun näin kehtaamme vanhaa miestä loukata. Eli joo, tässäkin yksi syy miksei lapset hirmu usein siellä ole.[/QUOTE]

Okei. Teillä on sitten jonkin verran baggagea jo valmiiksi...se selittänee sun reaktion.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Olen ihan varma, että jokainen näistä ukkia puolustavista hermostuisi itsekin, jos heidän appensa kertoisi heidän 5-vuotiaalle lapselle, että äiti on nyt vakavasti sairas ja voi olla, että ei enää elossakaan ole.

En kertakaikkiaan ymmärrä, miksi lapsia pitäisi pelotella sillä että vanhemmat muka juovat itsensä hengiltä tai vähintään tosi kipeäksi. Ja vaikka pappa olisi tarkoittanut nuo läpällä (todennäköisesti siis olikin :) ), niin lapselta se vitsi voi mennä ohi ja alkaa ihan oikeasti pelottaa. Ja toisekseen itsensä huonoon kuntoon juomisen ei pitäisi olla ainakaan lapsille esitetyn vitsin aihe, ettei lapset opi että sellainen alkoholinkäyttö on normaalia ja hauskaa.

Pappa oli ajattelematon ja itse puhuisin lapsille vielä asian selväksi ettei esim. jää mitään pelkoja seuraavaan kertaan kun menevät yöksi mummolaan ja sanoisin papalle, että lapset oli oikeasti huolissaan ja peloissaan hänen juttujensa takia, joten jatkossa kannattaa miettiä tarkemmin mitä lapsille puhuu.

No teillä harrastetaan seksiäkin olohuoneessa tai lapset saavat tulla katsomaan makkariin, kun äippä vähän imee iskää. Eihän sekään mikään suuri salaisuus ole. Saatikaan edes mikään ongelma, seksi on hieno asia.

Mutta ei lapsille tarkoitettu.

[QUOTE="Milja";27994139]Ja mistä sä nyt sait käsityksen, että alkoholi on joku suuri salaisuus?

Asiatko on vain ja ainoastaan joko mustia tai valkoisia?

Äh, ihan turha edes jankata.[/QUOTE]

Suora lainaus tekstistäsi
Ja jos ja kun lapsille jossain vaiheessa alkoholin käytöstä aletaan puhua

Kerro miten muuten tämän voi ymmärtää, kuin että teillä ei ole puhuttu alkoholinkäytöstä? mutta kuitenkin lapset jo tietävät alkoholinkäytöstä, vai tietävätkö? ja kuitenkin pappa sai heidät pelkäämään, että olet kipeä sen käytöstä? Tiedätkö mistä lasten pelot tulee? Tietämättömyydestä!

Ei toki poista sitä tosiasiaa, että pappa toimi tyhmästi, todella tyhmästi. Mutta tosiasia on sekin, että jos teillä olisi etukäteen puhuttu asuioista, ei pelottelu olisi onnistunut!

No, joka tapauksessa tuo ukin leikinlasku ei minussa olisi aiheuttanut tuollaista murhetta ja hermostumista kuin ap:ssa. Jos tuollainen ajattelematon huuli aiheuttaisi lapsessa huolta, asia puhuttaisiin läpi.
Vähän sama juttu kun viime viikolla huikkasin lapsille että menen huputtamaan auton. Esikoinen tuli ihmeissään kysymään että miks menet HUKUTTAMAAN äidin. Oli kuullut väärin toiseen huoneeseen. Asia oli sillä kuitattu kun korjasin asian. Olisiko tuosta nyt sitten joku trauma jäänyt....

Et näköjään pysty ymmärtämään esittämiesi asioiden eroa tähän ap:n lapsen asiaa. Apn lapsi ei ollut äitinsa kanssa kun oli kuullut noita onkohan äiti elossa juttuja.

No tuota noin. Itse en moisesta olisi loukkaantunut, kun meillä joskus harrastetaan aika hulvatonta huumoria - lapsikin on isompi toki. Voisin kuvitella esim. veljeni jotain vastaavaa sanovan.

Kuitenkin, jos asia painaa mieltä ja harmittaa, keskustelisin ihan itse (siis ei mies) ukin kanssa, ja kertoisin, että lapselle tuli hätä ja paha mieli asiasta.

[QUOTE="Vieras";27994410]kolme sivua ennenkuin muuttui tämäkin keskustelu epäasialliseksi.[/QUOTE]

Seksi esimerkki oli liian raju maailmaasi? Liian provosoiva? Osui liian arkaan paikkaan?

Alkoholi ja seksuaalisuus ovat kuitenkin niitä aiheita, joista pitää pystyä myös keskustelemaan, mutta kaikkia ei tarvitse aivan pienille lapsille kertoa. Aivan kuten AP:n isoisä on mennyt typeryyksissään puhumaan.

Suora lainaus tekstistäsi

Kerro miten muuten tämän voi ymmärtää, kuin että teillä ei ole puhuttu alkoholinkäytöstä? mutta kuitenkin lapset jo tietävät alkoholinkäytöstä, vai tietävätkö? ja kuitenkin pappa sai heidät pelkäämään, että olet kipeä sen käytöstä? Tiedätkö mistä lasten pelot tulee? Tietämättömyydestä!

Ei toki poista sitä tosiasiaa, että pappa toimi tyhmästi, todella tyhmästi. Mutta tosiasia on sekin, että jos teillä olisi etukäteen puhuttu asuioista, ei pelottelu olisi onnistunut!

Voi hyvänen aika. Miten tämä palstalle kirjoittaminen voi olla näin vaikeaa. Ihanko tahallasi nyt ymmärrät väärin, siis haluat ymmärtää väärin, vai missä sun ymmärtämättömyytesi vika on?
Täällä näköjään pitää kaikki selittää mahdsollisimman kattavasti a:sta ö:hön ihan joka pieni seikkakin huomioiden.
Mä tarkoitin edellisellä lähinnä, että kun aloitetaan alkoholivalistus ja mä en näe hirveen tarpeelliseksi alkaa viisivuotiaalle selittämään hirveen tarkasti noita asioita. No mutta kai sekin on sitten asuinpaiaksta riippuvaista, että joillekin on pakko vaikka kolmevuotiaana antaa huumevalistusta, mutta meille ei eteen ole tollaista tullut pienemmän kanssa.
Edetään lapsen tahtisesti, hänen kysymyksiinsä vastaten. En ala esim. selitää hänelle seksistä vielä ellei hän itse kysy. Eikö sekin ole aika normaalia, vai pitäiskö näyttää heti kaksivuotiaalle joku synnytysvideo, kas näin väliliha leikataan.

Tottakai lapset on nähneet kun ollaan otettu saunaoluet joskus, kerrottu että se on aikuisten juomaa ja perusteltu, että miksei lapset sitä voi juoda. Tai ruuan kanssa juotu joskus lasten aikana lasi viiniä. On lapsi joskus kysynyt jälkeen päin että miksen ottanut kylässä viiniä, kun sitä tarjottiin ja vastasin että kun olen autolla niin en ota lasillistakaan. Kuopus sitten automatkalla kysyi että miten nämä asiat liittyvät toisiinsa ja kerroin ettei sitten voi ajaa ja jos juo niin pitää liikkua taksilla, ja miksi, no koska voi tulla holtittomaksi, ei huomaa muita tiellä liikkujia niin hyvin jne.

Oliko tämä tarpeeksi hyvin selitetty vai tarviiko jotain edellisestä vielä avata lisää?

Mutta en ole nähnyt vielä viisivuotiaalle tarpeelliseksi selittää, että jos äiti ja isä juovat alkoholia niin kännäämme oikein kunnolla, tulemme ihan tiedottomiksi ja pää räjähtää seuraavana päivänä ja oksennamme yms. ja että myös henki voi mennä.

Miks viisivuotiaalle kuuluu sellainen asia? miks viisvuotiaalle pitää selittää ryyppäämisestä ne likaisimmat jutut? Miksei niiden aika ole myöhemmin ja pikku hiljaa lapsen oman kiinnostuksen mukaan?

Ja kun se ei ollut millään tavalla totta. Mä en vetänyt naamoja, eikä mulla ollut krapulaa. Enkä harrasta holtitonta ryyppäämistä, miksi siis mun olis pitänyt lapselle sellaisesta puhua?

Varmasti kun tulee eri tilanteita vastaan, niin näistäkin puhutaan, mutta ei ole ollut vielä tarvetta kuopukselle kertoa krapulasta. Mutta musta ei vaan viisveelle pidä antaa sitä kuvaa, että kun äiti ja isä istuu iltaa niin että siihen kuuluuu alkoholi niin on vaara, että juomme itsemme hengiltä. Se tässä se pointti oli. Ja vaikka olisin jo puhunut krapulasta lapselle niin varmasti isoisän puheet olisivta sitli pelästyttäneet. Vai ootko sä puhunut lapsillesi niin paljon ryyppäämisestä, että jos sun lasten ukki sanoo, että äiti on juonut niin paljon viiniä että on tosi kipeä niin sun alle kouluikäiset nauraa vaan kippuraassa hauskaa läppää ja tietävät tarkkaan, ettei se ole totta koska äiti juo vain 3 lasia viiniä ja korkeintaan yhden oluen siihen päälle. Vai miten tarkkaan sä tälläiset viisivuotiaalle selität?

• Tykkää
Reactions: Zucchini
No pienestä meni hermo näköjään "meni hermo lasten isoisään" jne.

Kävisin myös lasten kanssa asiaa läpi, mutta en rupeais keuhkoomaan asiasta. Mihinkään suuntaan. Elämä hei on.

Yhteistyössä