Meneekö synnytys ilman puudutusta?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Kannattaa muuten kokeilla PCB:tä ennen epiduraalia - huomattavasti riskittömämpi ja itseltä vei ainakin kaikki kivut pois. Aah sitä ihanuutta vuorokauden kärvistelyn jälkeen! Ja vauvakin laskeutui lopulta, kun sain lihakset rentoutettua...
 
"..."
[QUOTE="vieras";23731166]Ei minulla ole tarvetta rauhoittua, korkeintaan olen huvittunut.Ja tuskin olen ainoa. Kyllä, sinä juuri äsken laitoit viestin että puudutteista ei ole mitään haittaa. Miksi uskot siihen että puudutteista voi ollakin haittaa? Kiinnostaa kovasti mikä on tämä taho johon tässä asiassa luotat, kerro ihmeessä!
Ja minä olen ainakin kerran sanonut että sairaalan sivuilta löytyy viesti jossa kerrotaan että pahimmillaan puudute voi laskea vauvan sydänääniä mutta sen joudut ihan itse googlesta etsimään koska minulla ei toimi osoiterivi eikä täällä edes osoitteet mene läpi. Luulisi että noinkin kyseenalaistava ihminen osaisi edes googlea käyttää. Probleemahan tässä se on että sinulle ei mikään sivu kelpaa![/QUOTE]

Alan epäillä, että sinulla on jonkin sortin lukihäiriö. Siis oikeasti, ei millään pahalla.
Kirjoitin varsin selvästi, että nimen omaan haluaisin saada aiheesta lisätietoa, ja että jos jollakulla olisi jotain virallista tietoa siitä, että onko siitä puudutuksesta jotain haittaa vauvalle, niin ottaisin tiedon mielelläni vastaan.

Ongelma tässä on se, että en todellakaan ala muodostamaan mielipidettä sen perusteella, että olet yhdeltä sivulta löytänyt lauseen, jossa kerrotaan että voi (nimen omaan voi) laskea sykettä. Eli ei mitään varmaa tietoa vielä, eikö?

Mitä tulee noihin haittoihin, jotka kohdistuvat äitiin, niin niistäkin olen varsin selvästi kirjoittanut, että mielestäni joku päänsärky tai kuume on aika pieni haitta siihen nähden, jos sillä edesautetaan synnytyksen sujuvaa kulkua.
 
Mulla kolme synnytystä takana, ekassa epiduraali ja kaikki mahdolliset muut aineet. Synnytys oli kivuton, nopea ja helppo. Toisessa synnytyksessä en ehtinyt saada kuin ilokaasua, silläkin pärjäs oikein hyvin. Kolmannessa halusin kokeilla pudendaalipuudutusta+ilokaasua, mutta avautumisvaihe oli niin nopea ja raju, ettei tällä kertaa kyllä apua ollut kummastakaan, ja totesinkin että kaduin kun jätin epiduraalin ottamatta :) hengissä silti selvittiin :D sain oksitosiinia tuossa viimeisessä synnytyksessä myös, koska oli kiire saada vauva ulos. Sanotaanko että teki elämäni kivuliaimman olon!

Mutta joo, jokainen synnytys on niin yksilöllinen, että paha sanoo pärjääkö ilman vaiko ei.
 
"vieras"
[QUOTE="...";23731234]Alan epäillä, että sinulla on jonkin sortin lukihäiriö. Siis oikeasti, ei millään pahalla.
Kirjoitin varsin selvästi, että nimen omaan haluaisin saada aiheesta lisätietoa, ja että jos jollakulla olisi jotain virallista tietoa siitä, että onko siitä puudutuksesta jotain haittaa vauvalle, niin ottaisin tiedon mielelläni vastaan.

Ongelma tässä on se, että en todellakaan ala muodostamaan mielipidettä sen perusteella, että olet yhdeltä sivulta löytänyt lauseen, jossa kerrotaan että voi (nimen omaan voi) laskea sykettä. Eli ei mitään varmaa tietoa vielä, eikö?

Mitä tulee noihin haittoihin, jotka kohdistuvat äitiin, niin niistäkin olen varsin selvästi kirjoittanut, että mielestäni joku päänsärky tai kuume on aika pieni haitta siihen nähden, jos sillä edesautetaan synnytyksen sujuvaa kulkua.[/QUOTE]

Tokihan vika on kaikissa meissä muissa jotka ei vaan ymmärretä sua ;) Kysyn varmaan jo viidennen kerran että MIKÄ sulle kelpaa? Lisäksi sanoin että kysy suoraan anestesialääkäriltä jos nyt häneenkään ylipäätään luotat. Sulle kelpaa oman sairaalan sivut ja oma kätilö, sulle ei kelpaa toisten kokemukset, toinen sairaala tai toinen kätilö. On MAHDOTONTA antaa vastausta joka kelpaa sulle. Lisäksi sanoin senkin että odota edes että pääset synnyttämään. Voihan olla että joka tapauksessa itket jo ovella epiduraalia ;)...tai sitten et. Jokaisen on tehtävä se päätös mitä riskejä ottaa. MINULLE jo pelkästään päänsärky tai kuume olisi olleet riittäviä syitä olla ottamatta epiduraalia koska en sitä muutenkaan halunnut ottaa / tarvinnut. Ei mikään lääke ole 100'% turvallinen. Tuo on sellainen asia jonka jokainen ymmärtää maalaisjärjellä, jos sitä on. KAIKKIIN lääkkeisiin liittyy riskejä.
 
"vieras"
[QUOTE="...";23730992]Niin ja aivan samoin tässä keskustelussa moni muu on kertonut puudutuksen eduista, hyvin menneistä puudutuksista ja aivan vastakkaisista TOSItapahtumista, joissa puudutus on edesauttanut vauvan ja äidin hyvinvointia ja kerrottu virallisista lähteistä, joissa kerrotaan että puudutuksesta ei ole haittaa. Eikö? Ja koko ajan vain jankkaat, ette luota niihin.[/QUOTE]

Koska jankkaajalla on näköjään huono muisti, lainaan tätä. Tässä sanot aivan selvällä suomen kielellä että on virallisia lähteitä ( missä, mitä?) joissa sanotaan että puudutteista ei ole haittaa. Minäpä minä lukihäiriöinen :D
 
dfdf
[QUOTE="Horuksen silmä";23731207] Koko synnytys oli lääkkeiden sotkema sekametelisoppa. Kaukana luonnollisesti etenevästä synnytyksestä josta valehteleva kätilö synnytysvalmennuksessa kertoi.[/QUOTE]

Aika harvalla synnytys menee ihan oppikirjojen mukaan. Aina pitää varautua yllätyksiin.
 
"eowyn"
[QUOTE="Horuksen silmä";23730622]Mulle sanottiin että kotisynnytyksen saa jos ei ole ongelmia raskaudessa tai takana synnytystä jossa olisi tullut komplikaatioita. Myös kätilön saaminen kotisynnytykseen olisi ollut kuulemma hankalaa.[/QUOTE]

Suomi on vapaa maa, eikä kotona synnyttämisestä tule minkäänlaisia sanktioita :) Kotisynnytysten kelakorvaus loppui 90-luvulla.

Kukaan ulkopuolinen ei siis määrää kuk "saa" ja kuka ei saa kotisynnytystä, se on ihan äidin päätettävissä. Kotiloa voi toki olla hankala saada jos asuu syrjäisellä seudulla tai jos esimerkiksi aiemmissa synnytyksissä on ilmennyt komplikaatioita joiden voisi odottaa uusiutuvan.

Aktiivinen synnytys ry:n kautta voi kysellä kotiloiden yhteystietoja jos haaveilee kotisynnytyksestä!
 
"..."
[QUOTE="vieras";23731295]Koska jankkaajalla on näköjään huono muisti, lainaan tätä. Tässä sanot aivan selvällä suomen kielellä että on virallisia lähteitä ( missä, mitä?) joissa sanotaan että puudutteista ei ole haittaa. Minäpä minä lukihäiriöinen :D[/QUOTE]

Eli sinulla ON siis lukihäiriö :D
Käsittääkseni tuossa en itse väitä, että puudutteista ei olisi mitään haittaa. Kirjoitan, että on olemassa virallisia lähteitä, joissa näin sanotaan. Et vain ilmeisesti tajua, että nämä kaksi lausetta eivät tarkoita samaa.
 
"..."
[QUOTE="vieras";23731278] Tokihan vika on kaikissa meissä muissa jotka ei vaan ymmärretä sua ;) Kysyn varmaan jo viidennen kerran että MIKÄ sulle kelpaa? Lisäksi sanoin että kysy suoraan anestesialääkäriltä jos nyt häneenkään ylipäätään luotat. Sulle kelpaa oman sairaalan sivut ja oma kätilö, sulle ei kelpaa toisten kokemukset, toinen sairaala tai toinen kätilö. On MAHDOTONTA antaa vastausta joka kelpaa sulle. Lisäksi sanoin senkin että odota edes että pääset synnyttämään. Voihan olla että joka tapauksessa itket jo ovella epiduraalia ;)...tai sitten et. Jokaisen on tehtävä se päätös mitä riskejä ottaa. MINULLE jo pelkästään päänsärky tai kuume olisi olleet riittäviä syitä olla ottamatta epiduraalia koska en sitä muutenkaan halunnut ottaa / tarvinnut. Ei mikään lääke ole 100'% turvallinen. Tuo on sellainen asia jonka jokainen ymmärtää maalaisjärjellä, jos sitä on. KAIKKIIN lääkkeisiin liittyy riskejä.[/QUOTE]

Ai tarkoitatko että vika on KAIKISSA teissä kahdessa, jotka jaksatte jänkätä ihan samalla tavalla kuin minäkin :D

Ja vastaan jo varmaan kymmennen kerran. Haluaisin puolueetonta ja virallista tietoa siitä, onko vauvalle jotain haittaa puudutuksesta. Tähän ei ilmeisesti kukaan osaa antaa järkevää vastausta.
 
"eowyn"
[QUOTE="...";23731518]Ai tarkoitatko että vika on KAIKISSA teissä kahdessa, jotka jaksatte jänkätä ihan samalla tavalla kuin minäkin :D

Ja vastaan jo varmaan kymmennen kerran. Haluaisin puolueetonta ja virallista tietoa siitä, onko vauvalle jotain haittaa puudutuksesta. Tähän ei ilmeisesti kukaan osaa antaa järkevää vastausta.[/QUOTE]

Sanat "puolueeton" ja "virallinen" tuskin kuuluvat samaan lauseeseen ;) :D

Oikeasti on vaikea hahmottaa sitä, että mikä tieto on puolueetonta. Virallinenkin kanta vaihtelee sen mukaan minkä viralliseksi katsoo. Ovatko esimerkiksi Vammalan tai entisen Tammisaaren synnytysosastojen johtajien tiedot virallisia? Entä Naistenklinikan?

Tällä sivustolla on selkeästi jokseenkin negatiivinen suhtautuminen epiduraaleihin, mutta heidän lähteensä vaikuttavat minusta ihan luotettavilta. Selaile sieltä jos tarvitset tietoa :)

Side Effects of Epidural Anesthesia: Research Data
 
"vieras"
[QUOTE="...";23731500]Eli sinulla ON siis lukihäiriö :D
Käsittääkseni tuossa en itse väitä, että puudutteista ei olisi mitään haittaa. Kirjoitan, että on olemassa virallisia lähteitä, joissa näin sanotaan. Et vain ilmeisesti tajua, että nämä kaksi lausetta eivät tarkoita samaa.[/QUOTE]

Tässä ketjussa on aika monta harmaata ellet ole sattunut huomaamaan. Ei se tee lukihäiriötä minulle jos ilmaiset itseäsi epäselvästi ;) Sulle mainittiinkin jo siitä muiden haukkumisesta ja kunnioittamisesta. Missä ne viralliset lähteet on, nyt linkkiä kehiin! Näkisippä millaisiin linkkeihin itse luotat ;) Tämä keskustelu ei tästä muuksi muutu kun sinulle ei kelpaa MIKÄÄN muu kuin se oma sairaala ja oma kätilö. Vaikka etsisin sulle tuhat linkkiä ja anestesialääkärin lausunnon ei se sinulle kelpaisi.
 
,.,.
Menee. Kaksi olen synnyttänyt ilman puudutusta ja kolmas tulossa..toivon mukaan siis myös kolmas menee ilman puudutuksia. Viimeset 5min ponnistusvaiheessa tuntuu helvetiltä,muuten kivun kestää.
 
"juups"
esikoisen aikana laitettiin epiduraalit ja mömmöt. synnytys kesti pitkään ja oli vaikea ja kivulias huolimatta mömmöistä.
toinen lapsi kun alkoi syntyä, olin kotona niin pitkään kuin mahdollista, huomioiden samalla matkan synnärille ( 250km meiltä ), ja kun saavuttiin määränpäähän ei oikeastaan olis ollu mahdollistakaan laittaa puudutuksia. vauva syntyi parin tunnin sisällä siitä, ja oli todella virkeä tapaus kun ei ollut mömmöjä laitettu. olihan se kivuliasta, mutta sen kesti hammasta purren.
nyt on jopa unohtunu ehkä se kipu kun aikaa on jo 2,5vuotta siitä.. vois suunnitella kolmattakin joskus :)
 
ap.
Ei kun nimenomaan voi käydä päinvastoin. Jos äiti sinnittelee kivuliaana niin, että ei osaa rentoutua niin synnytys voi pysähytä tai hidastua.
Tietysti jos jännittää kipua, voi lamaantua, mutta jos osaa rentoutua, uskoisin että se auttaa sekä kipuun, että synnytyksen luonnolliseen etenemiseen.

Oon kuullut kommentteja (ei, ei "virallisista lähteistä", vaan kokemuksista), että puudutus on heikentänyt supistuksia eikä ole tullut luontaista tarvetta ponnistaa ja on ehkä ponnistanut väärään aikaan tai ei ole pystynyt ponnistamaan ja että puudutus on pitkittänyt synnytystä.
 
Ksantippa S.
Tavallaan kaikki tässä ketjussa ovat oikeassa. (paitsi tuo yksi itsensä pussiin puhuja) Jokainen kun on oman kipunsa asiantuntija.

Normaali, hyvin etenevä synnytys on äärimmäisen fyysinen kokemus, mutta minun mielestäni samalla se on vielä enemmän henkinen kokemus. Olen kuullut sellaisenkin ammattilaisen arvion, että suurin osa synnytyskivusta (ja muustakin kivusta) olisi henkistä kipua: pelkoa, epävarmuutta, luottamuksen puutetta.

Minun on helppoa allekirjoittaa tuo ajatus kipuherkkänä ihmisenä, joka pelkää hammaslääkäriä kuin ruttoa ja vaatii siellä kaikki mahdolliset puudutteet, mutta jolle ison esikoisvauvan käynnistetty synnytys ilman lääkkeellistä kivunlievitystä oli hieno kokemus. Tunsin koko ajan hallitsevani tilannetta.

Oma neuvoni esikoistaan odottaville on, että synnytyksestä kannattaa etsiä mahdollisimman paljon tietoa (mieluummin kirjastosta kuin netistä), kannattaa joogata ja tehdä mielikuvaharjoituksia, kannattaa pitää itsensä raskausaikana hyvässä fyysisessä kunnossa. Sen sijaan ei kannata etukäteen tehdä suuria periaatepäätöksiä puudutuksen puolesta tai sitä vastaan.
 
[QUOTE="eowyn";23730415]Synnytykseen puuttuminen lisää kuoleman ja vammautumisen riskejä.[/QUOTE]

Tää on ehkä naurettavin väite, mitä on kuultu. Etkö ole katsonut tutkimustuloksia kuinka hyvin on nykyisin äitien ja vauvojen tilanne, kun voidaan synnyttää sairaalassa ja saadaan se apu? Ei ole enää niin paljon kuolemia kuin aikaisemmin.

*******************************************************'

Muutenkin ketju on aivan pähkähullu. Ehkäpä ne kätilöt ja lääkärit kehuvat tuota epiduraalia sairaalassa kutakuinkin riskittömäksi, sentähden, ettei kukaan hullu jätä sitä ottamatta vain siksi, että pelkää niitä haittavaikutuksia niin paljon. Lääketiede on mahdollistanut suht. ok:t kipulääkkeet synnytykseen, eikä sitä kaikkea kipua tarvi sietää, niin tottahan toki niitä kannattaa myös hyödyntää. Eihän niitä kipulääkkeitä joskus vuonna nakki ja kivi ollut muissakaan toimenpiteissä (juu, kyllä niistäkin hengissä moni selviytyi), mutta miksi jättää ottamatta puudutukset vain siksi että on asenne: "Kyllä kipu sit kasvattaa" tai "se on luonnollista tuntea kipua".. Vain naiset marttyyrirenkaiden kanssa on niin typeriä, että kuvittelevat, että on jotenkin parempi jättää ne kivunlievitykset ottamatta, vaikka kärsisi niistä kivuista hyvinkin paljon. Eriasia on tietysti synnytykset, joissa nainen kokee sillä hetkellä, ettei tarvi kivun lievennystä. Miksi sitä turhaan lievennystä ottaa..

Itse menin molemmista raskauksista asenteella, että otan tarvittaessa kaikki mömmöt mitä on saatavilla. Toisesta olisin jaksanut olla pitempään ihan vain lämpötyynyn kera, mutta suostuin epiduraaliin kun kätilö sitä niin kovin suositteli ja 2vrk supisteluiden jälkeen olin sitä mieltä, että mun oli pakko levätä, että jaksan lapsen vielä ponnistaakin.. Niinpä sitten nukuin 8h yöunet epiduraalissa ja aamulla kevyen aamupalan jälkeen synnytystä nopeutettiin ja siitä tunnin päästä vauva oli kainalossa. No joo, sain niitä haittavaikutuksia epiduraalista. Tunsin hieman kutinaa ihollani (pientä hepatoosikutinaan verrattuna) ja en pystynyt enää käveleen, mutta kivuttomuus ja nukkuminen oli hienoa, että eipä noi tuossa paljoa painanut.
 
Mites te oisitte -70 luvulla pärjänneet?
Äiskä kyl meijät epiduraalilla teki sillon 70luvulla. Ei se juttu niiin tuore ole.
Mullekin se pantiin kun takana jo 16h urakkaa ja senttejä 4, päättivät että pannaan mamma lepäämään jotta kroppa jaksaa...Kivut katosivat, supparit eivät. Jo ennen piikkiä homma oli pielessä joten se ei vaikuttanu lopputulokseen.
Lapsi synty sektiolla 10p vauvana ja oli heti todella virkeä karjuen keuhkojensa pohjasta. Huolimatta mömmöistä.
 
Viimeksi muokattu:
ap.
Näistä vastauksista voimme päätellä, että se on yksilöllistä, joten minä omalta kohdaltani päätän että kokeilen ilman puudutusta, jos vaan mahdollista. Sanokaa vaikka marttyyriksi, ihan sama, ei vaikuta päätökseeni.
 
"vieras"
Näistä vastauksista voimme päätellä, että se on yksilöllistä, joten minä omalta kohdaltani päätän että kokeilen ilman puudutusta, jos vaan mahdollista. Sanokaa vaikka marttyyriksi, ihan sama, ei vaikuta päätökseeni.
Mulla on kaksi lasta, toiseen tehtiin eppari ja silloin puudutettiin se väliliha sen takia, kakkonen syntyi täysin ilman mitään ja kun noista molemmista on kokemusta, jos mulle tulisi kolmonen niin luomuna mentäisiin muuten, mutta tuossa viimevaiheessa haluaisin tuon välilihan paikallispuudutuksen, se oli jotain helvetellistä kun se repeytyi kun pää tuli läpi. Ei pahasti, parilla tikillä mentiin, mutta kipeää se otti.
 

Yhteistyössä