[QUOTE="eowyn";23730415]Synnytykseen puuttuminen lisää kuoleman ja vammautumisen riskejä.[/QUOTE]
Tää on ehkä naurettavin väite, mitä on kuultu. Etkö ole katsonut tutkimustuloksia kuinka hyvin on nykyisin äitien ja vauvojen tilanne, kun voidaan synnyttää sairaalassa ja saadaan se apu? Ei ole enää niin paljon kuolemia kuin aikaisemmin.
*******************************************************'
Muutenkin ketju on aivan pähkähullu. Ehkäpä ne kätilöt ja lääkärit kehuvat tuota epiduraalia sairaalassa kutakuinkin riskittömäksi, sentähden, ettei kukaan hullu jätä sitä ottamatta vain siksi, että pelkää niitä haittavaikutuksia niin paljon. Lääketiede on mahdollistanut suht. ok:t kipulääkkeet synnytykseen, eikä sitä kaikkea kipua tarvi sietää, niin tottahan toki niitä kannattaa myös hyödyntää. Eihän niitä kipulääkkeitä joskus vuonna nakki ja kivi ollut muissakaan toimenpiteissä (juu, kyllä niistäkin hengissä moni selviytyi), mutta miksi jättää ottamatta puudutukset vain siksi että on asenne: "Kyllä kipu sit kasvattaa" tai "se on luonnollista tuntea kipua".. Vain naiset marttyyrirenkaiden kanssa on niin typeriä, että kuvittelevat, että on jotenkin parempi jättää ne kivunlievitykset ottamatta, vaikka kärsisi niistä kivuista hyvinkin paljon. Eriasia on tietysti synnytykset, joissa nainen kokee sillä hetkellä, ettei tarvi kivun lievennystä. Miksi sitä turhaan lievennystä ottaa..
Itse menin molemmista raskauksista asenteella, että otan tarvittaessa kaikki mömmöt mitä on saatavilla. Toisesta olisin jaksanut olla pitempään ihan vain lämpötyynyn kera, mutta suostuin epiduraaliin kun kätilö sitä niin kovin suositteli ja 2vrk supisteluiden jälkeen olin sitä mieltä, että mun oli pakko levätä, että jaksan lapsen vielä ponnistaakin.. Niinpä sitten nukuin 8h yöunet epiduraalissa ja aamulla kevyen aamupalan jälkeen synnytystä nopeutettiin ja siitä tunnin päästä vauva oli kainalossa. No joo, sain niitä haittavaikutuksia epiduraalista. Tunsin hieman kutinaa ihollani (pientä hepatoosikutinaan verrattuna) ja en pystynyt enää käveleen, mutta kivuttomuus ja nukkuminen oli hienoa, että eipä noi tuossa paljoa painanut.