Meillä ei vaan ole varaa toiseen lapseen..=(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On kyllä oikeasti todella surullista jos ap ihan taloudellisista syistä pihtaa sitä sisarusta. Mutta yhdessä lapsessa ei toki ole mitään pahaa jos ei enempää halua.

Mutta eipä voi muuta sanoa kuin että onneksi en ole ap:n lapsi enkä ole joutunut ottamaan vanhemmiltani vastaan apua ensiasunnon sisustamisessa tai menemään autokouluun vanhempien laskuun :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja laalaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No niin joku sentään ymmärsi mitä tarkoitin.. siis jos tällä hetkellä kolme ihmistä ja koira asuu 44 neliön kaksiossa, niin ei tulisi mieleenkään tehdä tänne toista lasta, niin ja se asuinalue. En ole muuttamassa "huonommalle alueelle" saati vuokralle, vaikka mulle annettais viisi lasta, en sitten millään. Okei, ehkä se on materian haalimista, jos haluaa antaa lapselleen asuinalueen, jossa voi turvallisesti leikkiä ilman, että astuu hiekkalaatikolla huumeneulaan, niin sitten olen sellainen. Tässä tilanteessa, tähän asuinalueeseen meillä ei ole varaa tehd toista lasta.
Missä maassa te asutte kun kuulostaa noin vaaralliselta? Täällä Suomessa Espoon keskuksen liepeillä on onneksi halpaa ja rauhallista eikä mitään huumeneuloja!
Muutamassa päiväkodissa työskentelin itä-helsingissä, ja aina sai aamuisin olla huumeneuloja korjailemassa, ennenkuin uskalsi lapsia ulos päästää, että silleen..
No pakkoko sinne on muuttaa? On niitä edullisia alueita muuallakin!

Aika huonosti on, se on kyllä totuus. Etenkin kun kulkuyhteydet tulisi olla hyvät, minulla kun ei ole autoa, eikä korttia..

No niin joku sentään ymmärsi mitä tarkoitin.. siis jos tällä hetkellä kolme ihmistä ja koira asuu 44 neliön kaksiossa, niin ei tulisi mieleenkään tehdä tänne toista lasta, niin ja se asuinalue. En ole muuttamassa "huonommalle alueelle" saati vuokralle, vaikka mulle annettais viisi lasta, en sitten millään. Okei, ehkä se on materian haalimista, jos haluaa antaa lapselleen asuinalueen, jossa voi turvallisesti leikkiä ilman, että astuu hiekkalaatikolla huumeneulaan, niin sitten olen sellainen. Tässä tilanteessa, tähän asuinalueeseen meillä ei ole varaa tehd toista lasta.
Missä maassa te asutte kun kuulostaa noin vaaralliselta? Täällä Suomessa Espoon keskuksen liepeillä on onneksi halpaa ja rauhallista eikä mitään huumeneuloja!
Muutamassa päiväkodissa työskentelin itä-helsingissä, ja aina sai aamuisin olla huumeneuloja korjailemassa, ennenkuin uskalsi lapsia ulos päästää, että silleen..
Aika huonosti on, se on kyllä totuus. Etenkin kun kulkuyhteydet tulisi olla hyvät, minulla kun ei ole autoa, eikä korttia..
Etkös just sanonut että vanhempasi kustansivat sinulle sekä kortin että ensimmäisen auton joten haluat tehdä saman lapsillesi?

Äh, kyllä mä tiesin että tää on provo, tiesin, tiesin, tiesin, tiesin... ei kukaan voi olla tuollainen... mutta aika hyvä silti ;) :D

On kyllä oikeasti todella surullista jos ap ihan taloudellisista syistä pihtaa sitä sisarusta. Mutta yhdessä lapsessa ei toki ole mitään pahaa jos ei enempää halua.

Mutta eipä voi muuta sanoa kuin että onneksi en ole ap:n lapsi enkä ole joutunut ottamaan vanhemmiltani vastaan apua ensiasunnon sisustamisessa tai menemään autokouluun vanhempien laskuun :D :D

Laalaa nyt lukee uudestaan ketjun jos meinaa kommentoida, en tosiaan ole puhunut mistään lapseni asunnon sisustamisesta tai ajokortin ostosta. Voi olla, että lapseni tulee kaipaamaan sisarusta, ja toivottavasti voimme tulevaisuudessa sen hänelle suoda. Tällä hetkellä ei voi kun odottaa.

Etkös just sanonut että vanhempasi kustansivat sinulle sekä kortin että ensimmäisen auton joten haluat tehdä saman lapsillesi?

Äh, kyllä mä tiesin että tää on provo, tiesin, tiesin, tiesin, tiesin... ei kukaan voi olla tuollainen... mutta aika hyvä silti ;) :D

Täh? Eikö täällä ihmiset todellakaan osaa lukea??

Miten noin moni on sitä mieltä, että kyllä kaikilla on varaa tehdä useampi lapsi??

Ei meillä tule olemaan varaa kuin yhteen. Lähinnä se kai kaatuu hoitomaksuihin.. Ei ole varaa olla kolmea vuotta kotona ja vaikka olisikin, niin senkin jälkeen pitäisi maksaa hoitomaksuja kunnes lapset aloittaa koulun. Yhteen on varaa, mutta kahteen..? Tuskin.

Ja molemmat olemme töissä. Mies pienipalkkainen ja itse ehkä enemmän keskituloinen. Tilaa voisi olla kahdellekin lapselle. Tätä huonommalle/halvemmalle asuinalueelle ei pääse, joten sekää ei olisi ratkaisu saada toista lasta =)

Emme matkustele eikä meillä ole kalliita harrastuksiakaan, saatika nyt mistään kesämökista ei puhettakaan! Ei sitä rahaa vaan jää kovin kummoisesti lainanlyhennyksen jälkeen, vaikka kyseessä onkin vain rivariasunto, ei edes mikään uusi taikka hieno..

Jos asuu Helsingissä niin onhan noita vaihtoehtoja muitakin kuin Helsinki! Hyviä alueita löytyy muualtakin pk-seudulta. Itse muutin pois Helsingistä kun tuli perhettä ja hyvin on ollut varaa kahteen lapseen.

jännä , miten meillä on vara kahteen lapseen vaikka itse olen opiskelija ja mies aika heikosti pakattu..

ja lapsilla on kaikki mitä tarvitsevat, ja myös hemmottelemme itseämme, siis koko perhe usein.. :)

ja kolmatta suunnittelemme.. :)

lapsi varmasti paljon mieluumin ottaisi sisaruksen kuin esim purjeveneen! ulkoilla voi luonnossakin tai lähteä soutelemaan jos veden ääressä pitää olla... esim. :)
ja miettikääpä sitä miltä lapsesta tuntuu kun haalitte sille kaiken mitä haluaa ja elätte luksus elämää, kun hän muutta omillee ja vaikka valitseekin huonopalkkaisen alan, ei ole vara enää moiseen. mikäli ette aio elättää häntä kuolemaan asti!

minä ja sisarukset olemme oppineet ansaitsemaan jos jotain suurempaa haluamme. tekemällä töitä, jo pienellekkin voi opettaa kotiaskareiden tekemistä ja siitä palkkaa... mutta, jokainen taaplaa tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Meilläkin on varaa kolmeen lapseen, autoon ja omakotitaloon. Minä kh-tuella eikä ole työpaikkaa odottamassa, mies tavisduunari. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot ;)

Mutta miten teillä käytännössä on varaa?? Tuossa yllä jo kerroinkin miten meillä ei ole varaa, vaikka ei matkustella jne. Jotenkin vaikea käsittää mistä hitosta tämä on kiinni.

Samaa äitiyspäivärahaahan saa toisestakin, jos välissä on alle kolme vuotta. Eli ei ne tulot niin paljoa tipu! Jos kuitenmin meinaat olla kotona, niin edullisempaahan se on tehdä sitten toinen, ettei tartte kotihoidontuella vaan elää, vaan saa myös äitiyspäivärahaa siitä kakkosesta!

Ja kahden lapsen hoitomaksut on äkkiä niin kovat (palkasta riippuen, mutta kahden normaalissa työssä käyvän aikuisen taloudessa usein se maksimitaso), ettei työssäkäynti edes kannata (päivähoitomaksut, bensat, että on 10h päivässä pois lasten luota, joutuu ostamaan ehkä enemmän puolivalmisruokaa kun ei ole aikaa jne...) vaan saa hyvillä mielin olla kakkosestakin ainakin sen kolme vuotta kotona kun kotihoidontukea saa...

Meille kolmas tulossa ja laskettu on, ettei kannata minun mennä työhön, vaikken saa siis edes mitään "työttömyys- tms" päivärahaa vaan pelkän kotihoidontuen. Työssäkäynnin kustannukset sekä taloudellisesti, että henkisesti ovat niin suuret itselle (ja lapsille) että mieluummin olen heidän kanssaan kotona vielä. (asutaan niin syrjässä, että väkisin tulisi aina 180km päivässä työmatkaa omalla autolla ja lapset joutuisi aina olemaan 10h hoidossa...)

Joudutaan kyllä miettimään aina kun esikoiselle hankitaan kenkiä ja vaatteita että miten se raha nipistetään jostain. Mutta vielä on pärjätty, ei ole ulosottomiestä näkynyt ja asuntolainaa on ja kaksi autoa on pakko olla (ja niitäkin vielä maksetaan). Eikä äijä ole mikään huipputuloinen kuin normaali duunari.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämä maksaa:
Ja entäs kun lapsi aloittaa opiskelun, menee autokouluun haluaa vähän vanhempana kavereiden kanssa reissaamaan, muuttaa omilleen.
Koko ajan kun lapsi kasvaa hän tarvitsee myös enemmän rahaa vaativia asioita.
Kuule, mitä noista asioista vanhempien tarvitsee maksaa? Autokoulu? No ei taatusti, jos lapsella on varaa autoon niin on varaa autokouluunkin. Reissaaminen? Menköön töihin ensin ansaitsemaan. Muuttaa omilleen? No sitten on varmasti myös tulonlähde jostain.

Meillä vanhemmat eivät kustantaneet meille neljälle lapselle mitään ylimääräistä, ja opimme hallitsemaan talouttamme itse. Toisin on käynyt monelle kaverille jotka ovat saaneet vanhemmiltaan kaiken haluamansa.

Ja tosiaan, itse hankkisin epäröimättä vaikka kuinka monta lasta miettimättä tipan vertaa onko varaa vai ei. Ikinä ei ole meikäläiseltä rahaa puuttunut, vaikka tulot ovatkin olleet luokkaa muutama satanen kuussa.

Mä kanssa mietin just nesim tota autokoulua, että kyllä ihan automaattisesti maksoin itse autokouluni ja auton, ym mitä halusin saada tai tehdä..Mutta sitten on näitä jotka saa vanhemmiltaan kaiken nenän eteen, jotka on ihan kusessa sitten kun vanhemmista aika jättää. Tunnen yhden tapauksen, en onneksi enempää..

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Meilläkin on varaa kolmeen lapseen, autoon ja omakotitaloon. Minä kh-tuella eikä ole työpaikkaa odottamassa, mies tavisduunari. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot ;)

Mutta miten teillä käytännössä on varaa?? Tuossa yllä jo kerroinkin miten meillä ei ole varaa, vaikka ei matkustella jne. Jotenkin vaikea käsittää mistä hitosta tämä on kiinni.

Ihan me vaatteita ja ruokaa ostellaan :) Ja joskus jotain luksustakin. Meneekö teillä paljon rahaa harrastuksiin, elektroniikkaan, lehtiin, kauneusjuttuihin jne.? Meillä on noi kaikki ihan minimaalisia, mun parturi vain, ja sekään ei usein :D

Alkuperäinen kirjoittaja lelli:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämä maksaa:
Ja entäs kun lapsi aloittaa opiskelun, menee autokouluun haluaa vähän vanhempana kavereiden kanssa reissaamaan, muuttaa omilleen.
Koko ajan kun lapsi kasvaa hän tarvitsee myös enemmän rahaa vaativia asioita.
Kuule, mitä noista asioista vanhempien tarvitsee maksaa? Autokoulu? No ei taatusti, jos lapsella on varaa autoon niin on varaa autokouluunkin. Reissaaminen? Menköön töihin ensin ansaitsemaan. Muuttaa omilleen? No sitten on varmasti myös tulonlähde jostain.

Meillä vanhemmat eivät kustantaneet meille neljälle lapselle mitään ylimääräistä, ja opimme hallitsemaan talouttamme itse. Toisin on käynyt monelle kaverille jotka ovat saaneet vanhemmiltaan kaiken haluamansa.

Ja tosiaan, itse hankkisin epäröimättä vaikka kuinka monta lasta miettimättä tipan vertaa onko varaa vai ei. Ikinä ei ole meikäläiseltä rahaa puuttunut, vaikka tulot ovatkin olleet luokkaa muutama satanen kuussa.

Mä kanssa mietin just nesim tota autokoulua, että kyllä ihan automaattisesti maksoin itse autokouluni ja auton, ym mitä halusin saada tai tehdä..Mutta sitten on näitä jotka saa vanhemmiltaan kaiken nenän eteen, jotka on ihan kusessa sitten kun vanhemmista aika jättää. Tunnen yhden tapauksen, en onneksi enempää..

Ei se vauva ole menossa minnekään harrastuksiin tai autokouluun! Elämäntilanne varmasti muuttuu vuosien saatossa, vai elättekö niin, että jos nyt on tiukkaa niin sitä on kymmenen vuoden päästäkin? Vauva ei vie rahaa juuri mitään, varsinkaan toinen jos on jemmassa edellisen vanhoja vaatteita, vaunut ja muita tarvikkeita.

Mun mielestä on aika hassuakin ajatella, että ei ole varaa lapseen, koska ei ehkä tule olemaan varaa autokouluun... 18v päästä asuntolaina alkaa jo olla maksettu, tulot yleensä parantuneet yms. Ei tosiaan tullut pieneen mieleenikään, ettei meillä olsii varaa kahden lapsen autokouluihin, kun toista lasta mietittiin. Ja jos ei ole, niin se on sitten sen ajan murhe. Jos vanhemmat pystyvät auttamaan aikuisia lapsiaan taloudellisesti, niin ihan kiva, muttei se mikään velvollisuus ole!

Ihan me vaatteita ja ruokaa ostellaan :) Ja joskus jotain luksustakin. Meneekö teillä paljon rahaa harrastuksiin, elektroniikkaan, lehtiin, kauneusjuttuihin jne.? Meillä on noi kaikki ihan minimaalisia, mun parturi vain, ja sekään ei usein :D

Harrastuksiin ei mene oikeastaan lainkaan, minkäänlaisia lehtiä ei tule. Parturissa mies käy tosi harvoin, itsekin ehkä kerran vuodessa. Maksutv-kanavia on, se on oikeastaan ainoa ylimääräinen kulu minkä äkkiseltään keksin. Ei sitä rahaa vaan oikein jää lainanlyhennyksen, laskujen, bensan ja ruuan jälkeen. Tai vielä on jäänyt vähän (ensimmäinen lapsi vasta tulossa), mutta tuskin tulevaisuudessa jää. Vaikea kuvitella tilannetta, että menisi kahdesta lapsesta hoitomaksut.. ei meillä olisi siihen varaa.

Helppo se on niukasti elää vaikkei edes köyhäile. Katsoo -50% tarjoukset ruokakaupasta, leipoo itse, vähentää heti ekana naposteltavat ja karkit. Ostaa vaatteet jne alennusmyynneistä etukäteen, ompelee itse, ottaa vastaan tuttujen lahjoitukset. Itse en käy kampaajalla kuin joka toinen vuosi (pitkät hiukset ei paljon tartte) enkä juuri osta kosmetiikkaa (mutta jos ostan, ostan laadukasta ja nautin siitä sitten kovasti).

Meillä ei käydä baareissa, tyttöjen kanssa syömässä ulkona käyn kuitenkin joka toinen kuukausi... Ukko tupakoi, muutama lehtikin tulee ja autojakin on. Harrastetaan myös - seurojen jäsenmaksuihin jne hupenee useampi satanen vuodessa.

Tuntuu, että eletään "tiukasti", mutta ei sille, että maailmanloppu tulee ja joka päivä v--taa kun ei sitä ja sitä ja sitä pysty hankkimaan...

Harrastuksiin ei mene oikeastaan lainkaan, minkäänlaisia lehtiä ei tule. Parturissa mies käy tosi harvoin, itsekin ehkä kerran vuodessa. Maksutv-kanavia on, se on oikeastaan ainoa ylimääräinen kulu minkä äkkiseltään keksin. Ei sitä rahaa vaan oikein jää lainanlyhennyksen, laskujen, bensan ja ruuan jälkeen. Tai vielä on jäänyt vähän (ensimmäinen lapsi vasta tulossa), mutta tuskin tulevaisuudessa jää. Vaikea kuvitella tilannetta, että menisi kahdesta lapsesta hoitomaksut.. ei meillä olisi siihen varaa.

Sähän olisit töissä silloin, kun menee kahden lapsen hoitomaksut? Mihin sitä rahaa pitäisi jäädä noiden menojen jälkeen, tossahan luettelit jo kaiken oleellisen? Paitsi vaatteita et maininnut. Kyllä sitä oppii elämään tilanteen mukaan, älä stressaa :)

Luultiin mekin, ettei toiseen ole varaa... nyt on huomattu että on, ja kolmaskin saa tulla... Tosin ei asuta pk-seudulla.

Aina on pärjätty (kerjäämättä edes niitä yhteiskunnan tukia kotihoidontukea lukuunottamatta).

Miten noin moni on sitä mieltä, että kyllä kaikilla on varaa tehdä useampi lapsi??

Kun ei ole koskaan ollut, ei sitä osaa kaivatakaan. Nämä monilapsiset sossunelättiperheet ovat eläneet niin erilaista elämää kuin esim. ketjun aloittaja, että niiden ääripäiden on vaikea ymmärtää tosiaan.

Sellaiset (minullekin) itsestäänselvät asiat kuten itseni ja omien lasteni elättäminen, vastuullinen aikuisuus ja halu tarjota omille lapsille parasta mahdollista ovat täysin käsittämättömiä asioita niille yhteiskunnan eläteille, jotka hankkivat liudan tenavia ennen ammattia. En mä edes usko, että ne kovin pitkälle osaavat ajatella tulevaisuuttaan. Täällä sit huudellaan näille tulevaisuuttaan suunnitteleville, että hei tekin voitte kuolla tai vammautua tai tulla avioero. Ihan kuin se olisi syy olla suunnittelematta tulevaisuutta :laugh: Ja yleensä kun niillä tulevaisuuttaan suunnittelevilla on myös vapaaehtoiset eläkevakuutukset ja suvussa kulkeva omaisuus suljettu pois puolisolta ainakin osittaisella avioehdolla. Mut nämä yhteiskunnan elätit tuskin edes osaavat kuvitella sellaisia, tuo "tekin voitte vammautua" on niiden mielestä looginen selitys sille miksi rahat on loppu ennen lapsilisäpäivää.

Yhteistyössä