Perheen bruttotullot n. 5000€/kk ei varaa toiseen lapseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä ymmärrän aloittajaa hyvin :) Kyllä mäkin oon miettinyt moneenko lapseen on "varaa". Haluan että lapsi/lapset saa harrastaa mitä haluaa, mennä halutessaan kielikurssille, tehdä ja kokea kaikenlaista jne. Miehen kanssa tykätään matkustella, shoppailla, käydä ulkona syömässä jne. Kyllähän niihin rahaa saa uppoamaan, mutta kerran sitä vaan eletään :) Niin ja halutaan omakotitalo ja mahdollisesti kesämökkikin.

[QUOTE="äiti";26275848]Ei tämä provo ole. Haluamme tarjota lapselle esim.hyviä harrastuksia yms. ja ne ja monet muut asiat maksavat.[/QUOTE]

No mikä ongelma tässä sitten muka on? Vaikutat siltä, että olette tyytyväisiä elämäänne, joten kaikki on varmaan ihan hyvin. Miksi pitäisi muka hankkia toinen lapsi, jos ei se sovi kuvioihin? Nykyisin on ihan normaalia päättää hankkia vain yksi lapsi. On normaalia olla hankkimatta lapsia ollenkaan, ja kaikki syyt ovat ihan ok - raha, elämäntyyli, uran luominen, mukavuus...

Aika moni vaan saa kummasti yhdistettyä haluamansa asiat. Moni teitä paljon pienituloisempikin nimittäin pystyy tarjoamaan lapselle hyviä harrastuksia ja lisäksi vaikka matkoja.

Mitä vittua? Meillä on alle 2000e kuukausitulot ja kolme lasta ja kolme koiraa. Ja hyvin pärjätään. MIHIN te niitä rahoja syydätte vai ootteko ihan poropeukaloita talousasioissa, kun tuolla rahalla ei muka kahta lasta voi hankkia.

Ootko ikinä miettinyt, että kaikki ei vaan halua "pärjätä" jotenkuten ja laskea joka hankintaa? Me ollaan tyytyväisiä meidän kohtuullisen korkeaan elintasoon ja tehdään sen eteen paljon töitä, ei se mistään talousasioiden hallitsemattomuudesta ole kiinni. Samaa tasoa ei voisi ylläpitää, jos talouteen tulisi yksi ylimääräinen.

Ootko ikinä miettinyt, että kaikki ei vaan halua "pärjätä" jotenkuten ja laskea joka hankintaa? Me ollaan tyytyväisiä meidän kohtuullisen korkeaan elintasoon ja tehdään sen eteen paljon töitä, ei se mistään talousasioiden hallitsemattomuudesta ole kiinni. Samaa tasoa ei voisi ylläpitää, jos talouteen tulisi yksi ylimääräinen.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta itse tulkitsin hänen tekstinsä ihan toisin kuin sinä. Tietenkään teidän tai kenenkään muunkaan ei "tarvitse" hankkia mitään "ylimääräistä" lasta. Jos elämä on hyvää sellaisenaan, niin sehän on hyvä. Mutta sitten taas, jos tuntuu, että elintason vuoksi joutuu luopumaan toivotun lapsen hankkimisesta, niin silloni kannattaisi kyllä miettiä, saisiko saman elintason halvemmalla. Se EI tarkoita heti sitä, että "vain pärjää jotenkuten", vaan esimerkiksi sitä, että jonkun kalliin all inclusive -matkan sijaan hankkii itse netistä omatoimisesti halvat lennot ja halvemman majoituksen. Moni kokee "saavansa kaiken", kun tekee kompromisseja niissä asioissa, jotka eivät ole niin tärkeitä, jos se mahdollistaa sen, että voi hankkia lapsen.

Meidän perhe on tosi pienituloinen, mutta kyllä suurimmat muutokset elämäntyyliin ovat tulleet ihan vain lapsen myötä, ei lapsen aiheuttaman "lisärahanmenon". Matkoilla menee vähän enemmän rahaa, koska lapsen kanssa majoitumme vähän tasokkaampiin paikkoihin kuin kahdestaan, mutta en koe tätä uhrauksena. Toki elämäntyylimme ei ole ennen lastakaan ollut mitään kerskakulutusta, ja olemme kai aina kuluttaneet aika vähän. Toisaalta sitten olemme silti voineet tehdä niitä asioita, joita olemme halunneet, esim. matkustella.

Meillä taitaa olla bruttotulot n.2500€ ja riittää kyllä vaikka se neljäskin lapsi tulisi. :)

Kun ei koskaan ole ollut "korkeaaelintasoa" niin on ihana huomata, ettei se raha ja materia ole se elämän elämän pointti. Hyvin riittää raha ruokaan, omaan kotiin ja siihen mitä elämässä tarvitsee.

[QUOTE="äiti";26275746]Meillä ei ole varaa toiseen lapseen,eletään jo tiukilla nyt. Muita yhtä köyhiä?[/QUOTE]

Et voi olla tosissas. Minkähänlainen teidän elintaso sitten on jos noilla tuloilla on varaa vain yhteen lapseen?

Ei ne tulot vaan ne menot...
Siis ihan elämäntapavalintojahan noi on. Mä kadun vanhana ehkä kumminkin mielummin sitä, ettei jäänyt niin suurta omaisuutta lapsille jaettavaksi kuin sitä, ettei jäänyt lapsia...

Peesaan tätä. Ja mä vähän luulen että ne lapsetkin ottais mieluummin sisaruksen jonka kanssa haudata vanhempansa ja surra menetystä kuin ison omaisuuden...
näin ainakin itse ajattelen. Mulla on kaksi sisarusta ja kyllä mä nyt omien vanhempien kuoleman jälkeen olen tooooodella onnellinen siitä että he ovat olemassa. Ja tiedän niin monia jotka ajattelee samoin. Jos asia ei ennemmin kosketa niin siinä vaiheessa kun yksin järkkäät niitä isän tai äidin hautajaisia niin moni toivoo että kun ois ees yksi sisarus jonka kanssa jakaa menetys ja joka vielä jäisi omasta perheestä jäljelle.

Mutta tapansa kullakin tietysti, itse kuitenkin uskon vakaasti että meidän 3 lastamme ovat aikuisina onnellisia siitä että heitä on kolme eikä vain yksi. Olishan se elintaso meilläkin erilainen jos ois vaan yksi lapsi. Mutta ei meidän nytkään kituuttaa tarvitse eikä tarvi venyttää jokaista senttiä vaan melko leveesti elellään ja meidän bruttotulot on muutaman satasen enemmän kuin ap:lla.

Et voi olla tosissas. Minkähänlainen teidän elintaso sitten on jos noilla tuloilla on varaa vain yhteen lapseen?

Veroprosentti vaikka 24 kummallakin, nettotulot on 3800 €. Pääkaupunkiseudulla asunto, lainaa 300 000 ja lyhennys vaikka 1500 €.

Jäljelle jää 2300 €. Laitetaan autolaina kylkeen, jäljelle jää 2000 €.

Maksetaan lapsen päiväkoti, työmatkat, laskut ja vakuutukset. Jäljelle jää 1200 €.

Maksetaan kuukauden ruuat, jäljelle jää 600 €.

Ostetaan pari vaatekappaletta, käydään kerran ulkona syömässä ja maksetaan auton huolto. Jäljelle jää 300 €. Siitä laitetaan satanen säästöön pahan päivän varalle ja lopuista jää 6,6 euroa per päivä ylimääräistä.

[QUOTE="äiti";26280604]Ihan normaali ei mitään luksusta. Maksetaan asuntolainaa,rempataan tätä taloamme,haluan ostaa lapsen vaatteet uusina ei mitään kalliita merkkivaatteita,lapsella 2 harrastusta,toinen suht. kallis harrastus. Kyllä sitä rahaa vaan menee.[/QUOTE]

Meillä on asumiskulut vajaa tonni kuussa, kolme lasta joista kahdella on kallis harrastus (yhteensä menee vuodessa pari tonnia), auto on, ostan lapsille tietyn merkkisiä, melko kalliita vaatteita uutena (esim meandi), miehelläkin kallis harrastus (golf) ja niin eespäin. Silti ei koeta että pitäisi mitenkään kituuttaa, rahaa jää säästöön jopa 700e kuukaudessa. Ja meillä pikkasen isommat bruttokuukausitulot kuin mitä aloituksessa mainittiin. JOssain kohtaa täytyy mättää, sori vaan.

Tietysti jos asumiskulut on jonkun 2 tonnia kuussa ja teillä siis on joku 300 neliön luksus omakotitalo niin asia on erikseen mutta se on taas oma valinta se.

[QUOTE="Hmm";26279774]http://nennnuskan.blogspot.com/2012/04/onko-varaa-vauvaan.html

Hyvin kirjoitettu teksti. Kyllä se omista ostotottumuksista on kiinni onko varaa vauvaan vai ei.[/QUOTE]

Siis tässä puhuttiin ihan eri asiasta. Ketjun Ap ajattelee paljon pitemmällä tähäimellä asiaa, mutta blogin kirjoittaja elää hetkessä. Siis kyllähän nyt vauvoille pystyy vamasti hankkimaan kaiken tarpeellisen kuka vaan vaikka minimiäippärahoilla.

Kyse olikin isommasta asiasta kuin siitä, onko varaa pinnasänkyyn. Itse painin saman kysymyksen äärellä, mutta vähän toiselta kantilta katsottuna. Onko minulla varaa jäädä pois töistä? Pätkätyöläisenä en välttämättä enää työllistyisi äippäloman jälkeen. Kuka sitten maksaisi niiden kahden lapsen asumisen ja elämisen? Pelkästään miehen palkalla elettiin mun opiskeluajan ja se oli niin ihmisarvotonta kituuttamista että ei enää.

Mä ymmärrän aloittajaa hyvin :) Kyllä mäkin oon miettinyt moneenko lapseen on "varaa". Haluan että lapsi/lapset saa harrastaa mitä haluaa, mennä halutessaan kielikurssille, tehdä ja kokea kaikenlaista jne. Miehen kanssa tykätään matkustella, shoppailla, käydä ulkona syömässä jne. Kyllähän niihin rahaa saa uppoamaan, mutta kerran sitä vaan eletään :) Niin ja halutaan omakotitalo ja mahdollisesti kesämökkikin.

Elämänasenteita lienee monenlaisia. Mä en ainakaan halua että lapseni saavat kaiken mitä haluavat vaan mielestäni on hyvä että lapsi oppii että kaikkea ei aina saa vain sormea heilauttamalla. Tuolla sun asenteella tulee niitä aikuisia jotka sitte eivät jaksa elämää kun tulee vähänkin jotain vastusta matkaan. Ja jotka ei jaksa niitä lapsiaankaan hoitaa kun se on tylsää eikä pystykään koko ajan toteuttamaan itseään ja tekemään kaikkea mikä on itselle mielekästä.

meillä on yli puolet pienemmät tulot ja kolme lasta kohta...miten ihmeessä me pärjätään?? No ei ole omakotitaloja eikä kahta autoa tällä hetkellä, ei kalliita harrastuksia, eikä niitä ulkomaanmatkojakaan...taidamme olla juurikin niitä köyhiä ;)

meillä on yli puolet pienemmät tulot ja kolme lasta kohta...miten ihmeessä me pärjätään?? No ei ole omakotitaloja eikä kahta autoa tällä hetkellä, ei kalliita harrastuksia, eikä niitä ulkomaanmatkojakaan...taidamme olla juurikin niitä köyhiä ;)

Minä olen halunnut omakotitalon,2 autoa,päästä joskus ulkomaille yms. ja haluan ostaa lapselle yksiön isona.

[QUOTE="äiti";26280668]Minä olen halunnut omakotitalon,2 autoa,päästä joskus ulkomaille yms. ja haluan ostaa lapselle yksiön isona.[/QUOTE]

No just. Haluat siis paapoa lapsesi uusavuttomaksi jonka ei tarvi nähdä minkään asian eteen vaivaa. varmaan sitte ostat sille autot ja kaikki kun se saa ajokortin ja maksat lastenlasten merkkivaatteet ja ostat niille ruuat kun se on perheellinen kun nyt ensin opetat sen siihen että rahaa hussataan sinne ja tänne.

Kyllä mää ymmärrän että vanhemmat haluaa lapsilleen kaikkea hyvää ja halutaan auttaa myös aineellisesti, myös isompana ja aikuisena. Mutta jotain rajaa kuitenkin on mielestäni hyvä olla ettei lapsesta tuu pilalle hemmoteltua ihmistä joka luulee että elämässä kaikki tulee vaan sormia napsauttamalla. Itse ainakin haluan opettaa lapsilleni ihan toisenlaisen tavan elää.

Mielestäni aika lyhyt näköistä että kyllä sitä voi kierrättää, niin voi alle kouluikäisellä. En usko että murrosikäiset suostuvat kierrätykseen. Pienellä ikäerolla tehdyt lapset ovat sitten vielä yhtä aikaa vaatimassa mopoa ja ajokorttia. Mistäs ne rahat siihen sitten revit kun talous on mitoitettu tiukille.

No just. Haluat siis paapoa lapsesi uusavuttomaksi jonka ei tarvi nähdä minkään asian eteen vaivaa. varmaan sitte ostat sille autot ja kaikki kun se saa ajokortin ja maksat lastenlasten merkkivaatteet ja ostat niille ruuat kun se on perheellinen kun nyt ensin opetat sen siihen että rahaa hussataan sinne ja tänne.

Kyllä mää ymmärrän että vanhemmat haluaa lapsilleen kaikkea hyvää ja halutaan auttaa myös aineellisesti, myös isompana ja aikuisena. Mutta jotain rajaa kuitenkin on mielestäni hyvä olla ettei lapsesta tuu pilalle hemmoteltua ihmistä joka luulee että elämässä kaikki tulee vaan sormia napsauttamalla. Itse ainakin haluan opettaa lapsilleni ihan toisenlaisen tavan elää.

Jokainen saa opettaa lapsellleen omanlaisen tavan elää,minä opetan näin.

[QUOTE="äiti";26280668]Minä olen halunnut omakotitalon,2 autoa,päästä joskus ulkomaille yms. ja haluan ostaa lapselle yksiön isona.[/QUOTE]

Minkäikäinen lapsi on nyt?

Yhteistyössä