Perheen bruttotullot n. 5000€/kk ei varaa toiseen lapseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ap:lla ilmeisesti on itsellä ollu niukka lapsuus tai jotain?
YLeensä perheissä joissa on paljon varallisuutta ollut jo sukupolvien ajan, ei lapsille anneta kaikkea kättä ojentamalla. Lapset laitetaan töihin pienestä alkaen eikä niille todellakaan osteta kaikkea valmiiksi vaan niille opetetaan että itsekin pitää nähdä vaivaa asioiden eteen ja vanhemmat ei osta kaikkea valmiina vaikka varaa oiskin. Munkin ystävä asui kaupungin vuokrayksiössä ja teki töitä hesellä lukion jälkeen vaikka vanhemmillaan ois ollu tasan varaa osta sille se oma yksiö ja vieläpä maksaa elämisestä niin ettei sen ois tarvinnu tehdä töitä. Mutta he halus opettaa lapsilleen toisenlaisen asenteen ja elämäntavan joka on takuuvarmasti hedelmällisempi kuin opettaa lapsi saamaan vanhemmiltaan kaiken ilmaiseksi. Sellaiset lapset ei yleensä sitten ees osaa olla kiitollisia siitä mitä saavat vaan kun ne on pienestä asti opetettu yltäkylläisyyteen niin kysyvät lahjan saadessaan lähinnä että "ai tässäkö oli kaikki, eikö muuta ole?"

Jostain syystä mulle tulee tästä kirjoituksesta mieleen palstan ns ammattivalittaja. Milloin ovat tulot 7000€/kk, milloin n 1800€/kk ja nyt 5000€/kk. Usein kirjoittanut ettei varaa toiseen lapseen.Silloin kun kirjoittamansa tulot olleet isommat, niin luvannut ostaa lapselleen yksiön.

Elämänasenteita lienee monenlaisia. Mä en ainakaan halua että lapseni saavat kaiken mitä haluavat vaan mielestäni on hyvä että lapsi oppii että kaikkea ei aina saa vain sormea heilauttamalla. Tuolla sun asenteella tulee niitä aikuisia jotka sitte eivät jaksa elämää kun tulee vähänkin jotain vastusta matkaan. Ja jotka ei jaksa niitä lapsiaankaan hoitaa kun se on tylsää eikä pystykään koko ajan toteuttamaan itseään ja tekemään kaikkea mikä on itselle mielekästä.

No mä en kyllä todellakaan tarkoittanut sitä, että lapselle tarjotaan kaikki hopealautasella vaan kyllä asioiden eteen täytyy töitä tehdä. En kuitenkaan halua, että lapsi joutuu esim rakkaassa harrastuksestaan luopumaan, koska meillä ei siihen ole varaa. Esim itse harrastin ratsastusta ja olisin päässyt tallimme valmennusryhmään. En kuitenkaan edes uskaltanut asiasta vanhemmiltani kysyä, koska tiesin ettei rahaa olisi. Voin kertoa, että harmitti ja todella paljon.. Samoin sukulaislapseni ovat joutuneet lopettamaan harrastuksensa rahan takia... Onko se väärin, että haluaa tarjota lapselle mahdollisuuden harrastaa ja matkustella (varsinkin kun me vanhemmat niistä myös tykätään)?

No mä en kyllä todellakaan tarkoittanut sitä, että lapselle tarjotaan kaikki hopealautasella vaan kyllä asioiden eteen täytyy töitä tehdä. En kuitenkaan halua, että lapsi joutuu esim rakkaassa harrastuksestaan luopumaan, koska meillä ei siihen ole varaa. Esim itse harrastin ratsastusta ja olisin päässyt tallimme valmennusryhmään. En kuitenkaan edes uskaltanut asiasta vanhemmiltani kysyä, koska tiesin ettei rahaa olisi. Voin kertoa, että harmitti ja todella paljon.. Samoin sukulaislapseni ovat joutuneet lopettamaan harrastuksensa rahan takia... Onko se väärin, että haluaa tarjota lapselle mahdollisuuden harrastaa ja matkustella (varsinkin kun me vanhemmat niistä myös tykätään)?

Ei ole väärin. Kyllä meillä on varaa kahden lapsen ratsastusharrastukseen ja miehen golfharrastukseen vaikka meidän tulot ei montaa satasta ap:ta isommat ole. jos on tollaiset tulot niin sillon se raha valuu jostain jonnekin minne sen ei pitäis jos ei muka ole varaa kuin yhteen lapseen.

kamalaa on kun rahaa on niukalti ja lapset jää paitsi niistä asioista joita todella haluaa.. mä halusin ratsastuskouluun mutta ikinä ei ollut rahaa ja nyt liki 30v edelleen sinne haluaisin mutta jostain syystä en saa toteutettua sitä haavetta.. ja koska äitini ei koskaan voinut mulle maksaa sitä niin hän ei omasta mielestään edelleenkään voi itselleen sitä näin ollen kustantaa..
on vain järkevää miettiä rahajuttuja ennen lasten hankkimista, siis mitä haluaa tarjota heille ja näin ollen kuinka monta lasta voi näin ollen "hankkia".
ja jos näitä ei mieti ja laskeskele niin sitten pitäisi myöskin olla vaatimatta niitä juttuja yhteiskunnalta.. ;)
5000€/kk kuullostaa isolta summalta mutta ei se oikeasti ole loppupeleissä hirveästi jos haluaa tehdä jotain muuta kuin kituuttaa ja tinkiä asioista

[QUOTE="Neith";26280806]kamalaa on kun rahaa on niukalti ja lapset jää paitsi niistä asioista joita todella haluaa.. mä halusin ratsastuskouluun mutta ikinä ei ollut rahaa ja nyt liki 30v edelleen sinne haluaisin mutta jostain syystä en saa toteutettua sitä haavetta.. ja koska äitini ei koskaan voinut mulle maksaa sitä niin hän ei omasta mielestään edelleenkään voi itselleen sitä näin ollen kustantaa..
on vain järkevää miettiä rahajuttuja ennen lasten hankkimista, siis mitä haluaa tarjota heille ja näin ollen kuinka monta lasta voi näin ollen "hankkia".
ja jos näitä ei mieti ja laskeskele niin sitten pitäisi myöskin olla vaatimatta niitä juttuja yhteiskunnalta.. ;)
5000€/kk kuullostaa isolta summalta mutta ei se oikeasti ole loppupeleissä hirveästi jos haluaa tehdä jotain muuta kuin kituuttaa ja tinkiä asioista[/QUOTE]

Sanalla "kituuttaa" on vissii aika monta merkitystä jos sun mielestäsi useamman lapsen hankkiminen noin 5 tonnin tuloilla tietää kituuttamista :whistle: ja mitä asioiden tinkimiseen niin mielestäni lapsille on hyvä opettaa se asia ettei aina voi saada kaikkea mitä haluaa. joskus ja aika useinkin tulee tilanteita että pitää tinkiä joistain asioista.

Summa summarum, tämän ketjun perusteella ne kenen mielestä noilla tuloilla ei ole varaa kuin yhteen lapseen on niitä ketkä itse kokee lapsena jääneensä jostain paitsi ja haluavat nyt hoitaa rikkinäistä itseään lapsen kautta antamalla omalle lapselleen kaiken sen mitä itse aina halusi.

Meinasin sanoa ihan samaa! Riippuu mm.missä päin suomea asuu.
Monilla ei ole mitään käsitystä pk-seudun asuntojen hinnoista.

Entäs jos lapsi/joku muu on sairastellut - yksityinen lääkäri ilman vakuutusta ei ole halpaa.

Veroprosentti vaikka 24 kummallakin, nettotulot on 3800 €. Pääkaupunkiseudulla asunto, lainaa 300 000 ja lyhennys vaikka 1500 €.

Jäljelle jää 2300 €. Laitetaan autolaina kylkeen, jäljelle jää 2000 €.

Maksetaan lapsen päiväkoti, työmatkat, laskut ja vakuutukset. Jäljelle jää 1200 €.

Maksetaan kuukauden ruuat, jäljelle jää 600 €.

Ostetaan pari vaatekappaletta, käydään kerran ulkona syömässä ja maksetaan auton huolto. Jäljelle jää 300 €. Siitä laitetaan satanen säästöön pahan päivän varalle ja lopuista jää 6,6 euroa per päivä ylimääräistä.

Meinasin sanoa ihan samaa! Riippuu mm.missä päin suomea asuu.
Monilla ei ole mitään käsitystä pk-seudun asuntojen hinnoista.

Entäs jos lapsi/joku muu on sairastellut - yksityinen lääkäri ilman vakuutusta ei ole halpaa.

No kyllä tuohon "lapseni pitää saada kaiken mitä en ole itse saanut"- kastiin kuuluva mamma ilman muuta on ottanu lapseleen myös sairaskuluvakuutuksen. Koska eihän sitä pilttiä voi missään tapauksessa terveyskeskukseen viedä.

Sanalla "kituuttaa" on vissii aika monta merkitystä jos sun mielestäsi useamman lapsen hankkiminen noin 5 tonnin tuloilla tietää kituuttamista :whistle: ja mitä asioiden tinkimiseen niin mielestäni lapsille on hyvä opettaa se asia ettei aina voi saada kaikkea mitä haluaa. joskus ja aika useinkin tulee tilanteita että pitää tinkiä joistain asioista.

Summa summarum, tämän ketjun perusteella ne kenen mielestä noilla tuloilla ei ole varaa kuin yhteen lapseen on niitä ketkä itse kokee lapsena jääneensä jostain paitsi ja haluavat nyt hoitaa rikkinäistä itseään lapsen kautta antamalla omalle lapselleen kaiken sen mitä itse aina halusi.

tottakait on hyvä opettaa lapselle ettei kaikkea voi saada ja että jos on rajattu määrä rahaa niin pitää kyetä tekemään ratkaisuja sen perusteella mikä on järkevää vs se mitä haluaa.. ja että raha ei kasva puussa ja tietysti lapsi tulee opettaa siihen että pitää tehdä töitä saadakseen asioita.. mutta siltikään en ymmärrä sitä että hankitaan liian pienillä tuloilla liian monta lasta ja sitten rutistaan kun rahat ei riitä, ollaan käsi ojossa hakemassa tuettuja lomia, harraste ym rahaa soskusta etc. siinä välissä on kuitenkin se kultainen keskitie, siis se missä mietitään mihin on varaa ja mitä halutaan.
mä haluan oman kodin, ei sen linna tarvitse olla mutta oma kuitenkin, ja pk seudulla ne maksaa. mä haluan pitää oman auton, ei sen uusi tarvitse olla mutta sellainen mihin voi pääsääntöisesti luottaa, mä haluan syödä mahdollisuuksien mukaan kotimaista ja luomua, mä tahdon sisustaa kodin mieluisaksi, ei tarkoita kalliita juttuja mutta rahaa siihen silti menee, haluan voida ostaa itselle, miehelle ja lapselle mieluisia vaatteita eikä niin että on valittava niistä mitä nyt on halvalla tarjolla (enkä puhu merkkivaatteista) ja tahdon tulevaisuudessa tarjota lapselle harrastuksen, elämyksiä, kulttuuria jotta lapsi oppisi haluamaan elämältä enemmän kuin pe ja la iltaisin pussikaljaa, leffojen tuijottelua/pelien pelaamista tai kaupungilla hengailua.. ja kyllä, meillä olisi varaa toiseen lapseen, sitä toista lasta nyt ei vaan meille suvaitse tulla.

No kyllä tuohon "lapseni pitää saada kaiken mitä en ole itse saanut"- kastiin kuuluva mamma ilman muuta on ottanu lapseleen myös sairaskuluvakuutuksen. Koska eihän sitä pilttiä voi missään tapauksessa terveyskeskukseen viedä.

Niin tai sitten sairaudet on sellaisia etteivät terveyskeskuksessa niistä mitään ymmärrä. Niin se vaan menee!
Puhun tosiaan omakohtaisella kokemuksella.

Ja jos tutustut vakuutuksien ehtoihin, sellaisen ottaminen ei ole enää myöhemmin kannattavaa.

Ole omaan napaan tuijottelija hiljaa kun et mistää "normaalista poikkevasta ymmärrä.
Kaikki lapset eivät ole terveitä ihania ja nuku kolmen vuoden jälkeen yönsä putkeen.

Ja entäs jos sairaus on periytyvää, sitten on toinen lapsi jonka kanssa ravataan lääkärissä.

Jokaisella on tässä maassa mahdollisuus niin halutessaan opiskella, jopa useammissa laitoksissa peräkkäin ja rinnakkain, eli opiskeluoikeutta ei ole rajoitettu. Työpaikkoja kyllä on tarjolla ja muuttaminen työn perässä on helppoa siinä vaiheessa, kun elämää järjestellään - ja mahdollista se on joka elämänvaiheessa.

Näin ollen en ymmärrä sitä, ettei ihmisellä ole sen verran järjestelykykyä, mukavuudenhalua ja kauaskatseisuutta että huolehtisi koulutuksen ja muun suunnittelun avulla siitä, että lähtökohdat jonkinlaiseen mukavaan elintasoon olisivat olemassa. Jos suunnitteilla on lapsia, niin sitä suuremmalla syyllä!

Jos opiskelee matalapalkka-alalle, tyytyy alimman tason työpaikkaan ja pahimmassa tapauksessa menee yhteen vielä jonkun samanlaisen kanssa, niin melko turhaa on vinkua. Suu säkkiä myöden ja vähempään on tyydyttävä, oma vika. Ja lapsia on turha kauhean montaa tehdä - voi olla että rakkaus on ilmaista joo, mutta lapset eivät elä pelkästä rakkaudesta ja halvasta ruuasta, vaan heikko sosioekonominen asema periytyy, ja kukapa sellaista ns. rakkaalle lapselleen haluaisi! Vai mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmeellistä;26281009:
Jokaisella on tässä maassa mahdollisuus niin halutessaan opiskella, jopa useammissa laitoksissa peräkkäin ja rinnakkain, eli opiskeluoikeutta ei ole rajoitettu. Työpaikkoja kyllä on tarjolla ja muuttaminen työn perässä on helppoa siinä vaiheessa, kun elämää järjestellään - ja mahdollista se on joka elämänvaiheessa.

Näin ollen en ymmärrä sitä, ettei ihmisellä ole sen verran järjestelykykyä, mukavuudenhalua ja kauaskatseisuutta että huolehtisi koulutuksen ja muun suunnittelun avulla siitä, että lähtökohdat jonkinlaiseen mukavaan elintasoon olisivat olemassa. Jos suunnitteilla on lapsia, niin sitä suuremmalla syyllä!

Jos opiskelee matalapalkka-alalle, tyytyy alimman tason työpaikkaan ja pahimmassa tapauksessa menee yhteen vielä jonkun samanlaisen kanssa, niin melko turhaa on vinkua. Suu säkkiä myöden ja vähempään on tyydyttävä, oma vika. Ja lapsia on turha kauhean montaa tehdä - voi olla että rakkaus on ilmaista joo, mutta lapset eivät elä pelkästä rakkaudesta ja halvasta ruuasta, vaan heikko sosioekonominen asema periytyy, ja kukapa sellaista ns. rakkaalle lapselleen haluaisi! Vai mitä?

Itsehän olet tietenkin ajatellut tämän kaiken valmiiksi jo yläasteen alussa.

Niin tai sitten sairaudet on sellaisia etteivät terveyskeskuksessa niistä mitään ymmärrä. Niin se vaan menee!
Puhun tosiaan omakohtaisella kokemuksella.

Ja jos tutustut vakuutuksien ehtoihin, sellaisen ottaminen ei ole enää myöhemmin kannattavaa.

Ole omaan napaan tuijottelija hiljaa kun et mistää "normaalista poikkevasta ymmärrä.
Kaikki lapset eivät ole terveitä ihania ja nuku kolmen vuoden jälkeen yönsä putkeen.

Ja entäs jos sairaus on periytyvää, sitten on toinen lapsi jonka kanssa ravataan lääkärissä.

:laugh:

tästä aiheesta mää tiedän jotain.
Meillä on 3 lasta. Kaikki on atoopikkoja ja ruoka-allergikkoja, kahdella on astma, yksi on korvakierteinen lapsi jolla on putket korvissa joista toinen nyt pudonnu ja kierre näyttää alkavan uudelleen.
vanhimmalla laryngiittitaipumus ja viimeisimmän vuoden aikana ollut 10 laryngiittia joista 5 johtanut sairaalahoitoon. esikoisella myös lukihäiriö ja hahmotusongelmia joiden kanssa hypätty ties millä psykologilla. Vuoden sisään lääkäri/sairaalakäyntejä on parhaimmillaan tullut noin 40.
Mutta meillä on kaikilla 3 lapsella sairaskuluvakuutus joka on otettu heti pienenä
ennenku mitään on tullut jolloin sen vielä saa. Ja oletettavasti jokainen joka aikoo alkaa
käytämään lasta yksityisellä, ottaa sen heti silloin eikä oota että jotain tulee ensin ja sit vasta
haetaan jolloin sitä ei enää saa.

Kaiken lisäksi meillä ei ole ollu niitä vauvoja jotka nukkuu koko yöt pienestä asti. esikoinen hreäs ekat 6kk
puolen tunnin välein ja kuopus, joka nyt on 1v10kk, alko nukkua täysiä öitä reilu viikko sitten.
eli heräilin sen kanssa melkein kaks vuotta joka ikinen yö useamman kerran.

Muoks. niin ja unohtu listasta esikoisen silmäongelmat joiden takia hypätään silmälääkärillä vähän väliä.

Viimeksi muokattu:
Minusta ap on vain järkevä. Itsellekin on tärkeää, että elintaso säilyy lapsen (lasten) hankinnankin jälkeen sellaisena ettei rahaa tarvitse oikeastaan miettiä ja ostaa voi sen mitä tarvitsee ja haluaa. Tosin minustakaan lasten ei kuulu saada kaikkea mitään tekemättä. Eikä me tuhlailla rahaa ylenmäärin, mutta kyllä sitä silti vain kuluu paljon. Ja esimerkiki lomamatkat pitää minusta saada viettää ilman mitään budjettia tai rahan laskentaa eli tuhlataan niinkuin huvittaa ilman huolia ja sitten matkan jälkeen voi summata yhteen, että paljonko sitä todellisuudessa meni.
Kyllä minä senkin tiedän, että vaikka kuinka pienellä summalla pärjää, mutta kaikki eivät tyydy vain siihen pärjäämiseen.

• Tykkää
Reactions: _Pigeon_
[QUOTE="Neith";26280973]tottakait on hyvä opettaa lapselle ettei kaikkea voi saada ja että jos on rajattu määrä rahaa niin pitää kyetä tekemään ratkaisuja sen perusteella mikä on järkevää vs se mitä haluaa.. ja että raha ei kasva puussa ja tietysti lapsi tulee opettaa siihen että pitää tehdä töitä saadakseen asioita.. mutta siltikään en ymmärrä sitä että hankitaan liian pienillä tuloilla liian monta lasta ja sitten rutistaan kun rahat ei riitä, ollaan käsi ojossa hakemassa tuettuja lomia, harraste ym rahaa soskusta etc. siinä välissä on kuitenkin se kultainen keskitie, siis se missä mietitään mihin on varaa ja mitä halutaan.
mä haluan oman kodin, ei sen linna tarvitse olla mutta oma kuitenkin, ja pk seudulla ne maksaa. mä haluan pitää oman auton, ei sen uusi tarvitse olla mutta sellainen mihin voi pääsääntöisesti luottaa, mä haluan syödä mahdollisuuksien mukaan kotimaista ja luomua, mä tahdon sisustaa kodin mieluisaksi, ei tarkoita kalliita juttuja mutta rahaa siihen silti menee, haluan voida ostaa itselle, miehelle ja lapselle mieluisia vaatteita eikä niin että on valittava niistä mitä nyt on halvalla tarjolla (enkä puhu merkkivaatteista) ja tahdon tulevaisuudessa tarjota lapselle harrastuksen, elämyksiä, kulttuuria jotta lapsi oppisi haluamaan elämältä enemmän kuin pe ja la iltaisin pussikaljaa, leffojen tuijottelua/pelien pelaamista tai kaupungilla hengailua.. ja kyllä, meillä olisi varaa toiseen lapseen, sitä toista lasta nyt ei vaan meille suvaitse tulla.[/QUOTE]

Siltikin, kaksi lasta 5 tonnin kuukausituloilla ei mielestäni tarkoita sitä että hankkii liian pienillä tuloilla liian monta lasta. Viittaan nyt siis ketjun aloittajaan. Kyllä noi kaikki mainitsemasi saa tuolla rahalla kahdelle lapselle. Yksiöitä ei varmasti pysty monelle ostelemaan mutta tarviiko edes?

Siltikin, kaksi lasta 5 tonnin kuukausituloilla ei mielestäni tarkoita sitä että hankkii liian pienillä tuloilla liian monta lasta. Viittaan nyt siis ketjun aloittajaan. Kyllä noi kaikki mainitsemasi saa tuolla rahalla kahdelle lapselle. Yksiöitä ei varmasti pysty monelle ostelemaan mutta tarviiko edes?

varmaankin saa, tosin mehän ei tiedetä esim lainojen/luottojen määrää tai lyhennysten summaa eikä veroprosentteja, työmatkakuluja/ruokailuja etc
paljonhan juuri tuollaiset vaikuttavat siihen paljonko sitä rahaa on oikeasti käytössä joka kuukausi.

[QUOTE="Neith";26281146]varmaankin saa, tosin mehän ei tiedetä esim lainojen/luottojen määrää tai lyhennysten summaa eikä veroprosentteja, työmatkakuluja/ruokailuja etc
paljonhan juuri tuollaiset vaikuttavat siihen paljonko sitä rahaa on oikeasti käytössä joka kuukausi.[/QUOTE]

NIin. Lainoja ja luottojahan voi olla joka oksalla mutta kysymys kuuluu edelleenkin että onko ne kaikki tarpeellisia?
Mun pointti tässä vääntämisessä on nyt se että ap kokee että heillä ei ole varaa toiseen lapseen kun tulot on noi mitä heillä on ja mä oon vakaasti sitä mieltä että tuo raha riittää mainiosti kahden lapsen perheelle ilman että lasten harrastuksista tai muista tarvitsisi tinkiä. Kaikkeahan ei tuolla rahalla tietenkään saa, edes yhdelle lapselle. Mutta kysymys onkin että tartteeko ees saada? PItääkö lapsen kautta toteuttaa kaikki ne unelmat mitä itsellä on ollu ja mihin itsellä ei ole ollu varaa? Haluaako se lapsi ees niitä samoja asioita? Haluaako se ratsastaa kuten äiti halusi muttei saanu, tai haluaako se lähteä kielikursseille? JOskus näiden vanhempien edessä tulee sellanen olo että se lapsi ei oikeestaan aina ees halua sitä mitä sille tyrkytetään niin innokkaasti. Vanhempi kuvittelee että se haluaa kun hänkin on kerran halunnu muttei oikeesti haluais kuitenkaan. Ja toinen se, että kannattaako lapsia opettaa elämään leveästi? Tämä hyvinvointi ei ole ikuista, alas mennään jossain vaiheessa ja lujaa. Itse ainakin haluan opettaa lapseni elämään jalat maassa ja ymmärtämään jo pienenä kohtuullisen elämäntavan ja järkevän rahankäytön. Matkustelu, varsinkin lentomatkustelu, on erittäin saastuttavaa ja sitäkään ei mielestäni mielin määrin tarvitse olla.

Itseäni ahdistaa tämä nykyinen materialistinen elämäntapa, ei voi mitään. Kaikki mitataan rahassa ja menestyksessä ja lapsen onnellisuuskin näyttää olevan kiinni siitä voiko vanhemmat hussata hirveät määrät rahaa lapseen ja sen harrastuksiin.

Pistää miettiin, että kuinka ihmees meillä on ollu sit varaa ees yhteen lapseen :o

NIin. Kai sä nyt oot huomioinu että saat käyttää lasta vain yksityislääkärillä. Sen pitää saada harrastaa kaikkea mitä se haluaa maksaa mitä maksaa, sen pitää saada matkustella jo parivuotiaana ympäri maailmaa ja sun pitää olla valmis maksamaan sille mopoautot ja -kortit, b-ajokortin ja auton plus bensat kun se kulkee kylillä kavereiden kanssa, sen pitää päästä kielikursseille joka kesä ja vaihto-oppilaaksi ja etelään ja pohjoiseen ja länteen ja egyptin pyramideille ja kaiken lisäksi sun pitää ostaa sille asuntokin vielä. Muuten siitä ei tule onnellista lasta.

Kaikkein pahinta, meidän lapset on tuhoon tuomittuja kun ne ei saa kaikkea tuota

Ihan järkevää laskea, onko varaa vai ei ja kuinka paljon on valmis tinkimään elintasosta. Mä en 26 vuotta sitten osannut edes kuvitella, millaisia erilaisia rahareikiä omille lapsillenikaan tulee, kun ovat murrosikäisiä. Esim ei kukaan ollut tuolloin edes kuullut kännyköistä yhtään mitään. Tein silti 2 lasta, vaikka tulot eivät päätä huimanneetkaan. Mutta totesin myös yhdessä vaiheessa, että jos en halua alkaa senttiä venyttämään, mun on syytä opiskella paremmin palkattuihin hommiin. Ja niin myös tein.

hmm.. jep ei meillä tyttö mistään jää paitsi vaikka kodinhoitotuella elän ja yh olen..kelan minielarit.. kun töihin menen elellään vielä leveemmin palkka käteen 1200e :)) haaveissa suurperpe joskus jos mieskin löytys:)

Osa oli samoja kun täälläkin, mutta sitten vielä lisäksi jotain mistä tk lääkärit eivät tiedä sen vertaa että laittaisivat eteenpäin.
hmm..meniskö yksityiselle vai odottelisko että jotain tapahtuu ja hakee vakkuutusta ym. kun lapsi kärsii.

Ihmeellinen asnne täällä, kuvitellaan tettä tiedetään paremmin muiden elämästä ja ongelmista.

tästä aiheesta mää tiedän jotain.
Meillä on 3 lasta. Kaikki on atoopikkoja ja ruoka-allergikkoja, kahdella on astma, yksi on korvakierteinen lapsi jolla on putket korvissa joista toinen nyt pudonnu ja kierre näyttää alkavan uudelleen.
vanhimmalla laryngiittitaipumus ja viimeisimmän vuoden aikana ollut 10 laryngiittia joista 5 johtanut sairaalahoitoon. esikoisella myös lukihäiriö ja hahmotusongelmia joiden kanssa hypätty ties millä psykologilla. Vuoden sisään lääkäri/sairaalakäyntejä on parhaimmillaan tullut noin 40.
Mutta meillä on kaikilla 3 lapsella sairaskuluvakuutus joka on otettu heti pienenä
ennenku mitään on tullut jolloin sen vielä saa. Ja oletettavasti jokainen joka aikoo alkaa
käytämään lasta yksityisellä, ottaa sen heti silloin eikä oota että jotain tulee ensin ja sit vasta
haetaan jolloin sitä ei enää saa.

Kaiken lisäksi meillä ei ole ollu niitä vauvoja jotka nukkuu koko yöt pienestä asti. esikoinen hreäs ekat 6kk
puolen tunnin välein ja kuopus, joka nyt on 1v10kk, alko nukkua täysiä öitä reilu viikko sitten.
eli heräilin sen kanssa melkein kaks vuotta joka ikinen yö useamman kerran.

Muoks. niin ja unohtu listasta esikoisen silmäongelmat joiden takia hypätään silmälääkärillä vähän väliä.

Meillä 2 lasta, kuukaudessa jää verojen jälkeen käteen n.2300e. Siitä kaikki asumiskustannukset, laskut, ruoka, lapsille kaikki tarpeellinen. Kolmannesta lapsesta haaveillaan.

Yhteistyössä