meillä ei ole varaa toiseen lapseen ja olen siitä pirun katkera

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja 9 vuotta pienillä tuloilla;22519315:
Syyhän se on tuokin, tekosyy. Itse aikanaan kumpikin työttömänä - halusimme lapsen ja saimme, halusimme toisen lapsen; minä kotihoidontuella, mies työttömänä. Halusimme vielä kolmannenkin lapsen - mies töissä ja minä kotihoidontuella. Kyllä sitä pärjää pienemmilläkin tuloilla, jos haluaa. Ikinä ei kyllä raha ole määrännyt elämäämme lapsia suunnitellessa.

Meillä asenne ainakin oli se, että ollaan pärjätty pienillä rahoilla tähänkin asti niin miksei jatkossakin pärjättäisi. Ja luottamusta tulevaisuuteen hyvä ihminen!

Nyt kummallakin vakityö ja kohtuutulot. Niin se elämä vaan järjestyy. Ja uusi vauvelikin talossa :)

Komppaan tätä! Meillä oli aikanaan sama tilanne: minä pienimmällä ä-rahalla, mies peruspäivärahalla ja neljä lasta. Silti pärjäsimme. Nyt olen yh ja viisi lasta ja silti pärjäämme. Mihin aapeellä pitäisi olla varaa? Normaali eläminen kyllä onnistuu kahdenkin lapsen perheessä,vaikka tulot pienet.

Totta on, että kaksi ensimmäistä lasta nielee rahaa ihan älyttömän paljon mutta seuraavat eivät tule sitten enää maksamaan niin paljoa, kun kaikki on jo kertaalleen hankittu. Tietenkin sillä erotuksella, että ostetut asiat sitten myös pidetään kunnossa ja säästetään toisiaan seuraaville.

Alkuperäinen kirjoittaja äitix4;22519357:
Totta on, että kaksi ensimmäistä lasta nielee rahaa ihan älyttömän paljon mutta seuraavat eivät tule sitten enää maksamaan niin paljoa, kun kaikki on jo kertaalleen hankittu. Tietenkin sillä erotuksella, että ostetut asiat sitten myös pidetään kunnossa ja säästetään toisiaan seuraaville.

Miten voidaan kierrättää vaikkapa hammasraudat, mopokortti, aknevoiteet, kielikurssit, kesäleirit, huvipuistorannekkeet tai ammattikoulukirjat?

[QUOTE="köyhä";22518302]Asumme kaksiossa ja netto´tulot ovat 1700€/kk niin tajuatte ettei toista lasta voi tehdä.[/QUOTE]

Itsellä samat tulot ja kaksi elätettävää. Eli oon yh, mutta ihan hyvin tullaan toimeen...

Miten voidaan kierrättää vaikkapa hammasraudat, mopokortti, aknevoiteet, kielikurssit, kesäleirit, huvipuistorannekkeet tai ammattikoulukirjat?

5 lasta ja tilanne tämä:

Meillä hammasraudat kolmella lapsella ihan omat :). Aknevoiteet kahdella lapsella omat. Reissuja ulkomaille ovat lapset tehneet, ensi kesänäkin ulkomaanriparille menossa yksi lapsi. Huvipustoissa ollaan käyty ja lukiokirjoja ostetaan säännöllisesti.

5 lasta ja tilanne tämä:

Meillä hammasraudat kolmella lapsella ihan omat :). Aknevoiteet kahdella lapsella omat. Reissuja ulkomaille ovat lapset tehneet, ensi kesänäkin ulkomaanriparille menossa yksi lapsi. Huvipustoissa ollaan käyty ja lukiokirjoja ostetaan säännöllisesti.

Se on ihan hyvä, mutta kommentoin kirjoitusta, jossa sanottiin, että kaksi ekaa maksavat ja lopuilla säästöt syntyvät kierrätyksestä. Mulla ainakin 7v ja 9v lasten kanssa kierrätys jo loppunut, ei noilta jää mitään kierrätettävää tai ainakaan eivät kasva samaan tahtiin. Se on ihan turha, jos hiihtomonot menisivät toukokuussa jalkaan, mutta eivät talvella. Toiset monot siinä tarvitaan. Lasten kasvaessa kulut kasvavat jatkuvasti.

Hammasraudat ilmasia jos on oikeesti kierot hampaat eikä vain kosmeettinen haitta :)
Mopokortin maksaa lapsi itse omista kesätyörahoista :)
Aknevoiteet on humpuukia, ja ruokavalio,hygienia ja meikittömyys pitävät finnit kurissa :)
Kesäleirit ei ole pakollisia, tietty voi mennä halutessaan?
Huvipuistot auki kesäisin ja lapset voivat itse säästää viikkorahoistaan rannekkeen hinnan kesäksi tahi vanhemmat kun kuitenkin tietävät, että kesällä on menossa :)
Kielikurssille ei ole pakollista mennä ellei lapsi kykene itse maksamaan kurssia? :)
Ammattikoulukirjat voi kustantaa opintotuesta samoin kuin lukionkin kirjat :) Köyhän perheen lapsi on oikeutettu saamaan opintotukea :)

Alkuperäinen kirjoittaja äitix4;22519421:
Hammasraudat ilmasia jos on oikeesti kierot hampaat eikä vain kosmeettinen haitta :)
Mopokortin maksaa lapsi itse omista kesätyörahoista :)
Aknevoiteet on humpuukia, ja ruokavalio,hygienia ja meikittömyys pitävät finnit kurissa :)
Kesäleirit ei ole pakollisia, tietty voi mennä halutessaan?
Huvipuistot auki kesäisin ja lapset voivat itse säästää viikkorahoistaan rannekkeen hinnan kesäksi tahi vanhemmat kun kuitenkin tietävät, että kesällä on menossa :)
Kielikurssille ei ole pakollista mennä ellei lapsi kykene itse maksamaan kurssia? :)
Ammattikoulukirjat voi kustantaa opintotuesta samoin kuin lukionkin kirjat :) Köyhän perheen lapsi on oikeutettu saamaan opintotukea :)

Hyvä, jos tuo hammasrautajuttu pitää paikkansa. Sellaset 15 vuotta sitten, kun ittelläni sellaset olivat, joutui niistä meidän kunnassa itse kustantamaan puolet. Se teki jo siihen aikaan sellaiset 5000 mk omasta pussista. Akne voi olla oikeasti vaikea ongelma, johon ei auta muu kuin vahvat lääkkeet. Kesäleirit ovat "pakollisia" työssäkäyvän lapsille, koska ei ehkä halua, että lapset kotona keskenään koko kesän?

En mä ainakaan ajattele, että lapsen pitäisi kustantaa kaikki itse. Mä en varmasti olisi näin "pitkällä" elämässä ilman sitä kielikurssia 13-vuotiaana, jolloin syttyi rakkaus englannin kieleen. En mä aio pistää lapsiani kustantamaan kaikkea tuollaista ja huvituksia omista tienesteistään. He ovat lapsia ja heille kuuluu lapsuuden huolettomuus, eikä pennien laskeminen.

Kesällä luin Etelä-Saimaasta juttua, jossa kerrottiin "köyhien" perheiden nuorten helposti syrjiytyvän. Perheillä, joissa ei ole varaa antaa lapsille roskaruokiin tai kahvilareissuille rahaa tai ei ole rahaa leireihin, huvipuistoihin, harrastuksiin yms. missä nuoret usein vapaa aikaansa viettävät. Itse sen luettuani pidin hyvänä, että itse asumme maalla, jossa ei näitä paikkoja edes ole, mutta ymmärrän kyllä, jos kaupunkilainen nuori voi rahankin takia syrjäytyä.

Pienten lasten kanssa voi helpostikin elää nuukasti (mekin olemme pakon sanelemana eläneet), mutta kun lapset tulevat kouluikään ja teini-ikään niin ei se enään niin helppoa olekaan. Mun mielestä on hyvä, että lasta hankkiessa mietittäisiinkin myös aikaa, jolloin lapset ovat teinejä. Mikään ei estä opiskelija nuoria tekemästä useammankin lapsen, kun joskushan he valmistuvat ja toivottavasti pääsevät työelämään ennenkuin esikoinen on tullut teini-ikään. Aina ei mene tasan nallekarkit, eikä tarvitsekaan, mutta jonkunlaisia suunnitelmia pitää olla.

Alkuperäinen kirjoittaja äitix4;22519357:

Meidän lapsissa maksaa ruoka, asuminen, (viimeistään teininä omat huoneet, inhosin jaka lukiolaisena huoneen pienemmän kkanssa, elämä oli paskaa, olen ihminen joka kaipaa yksityisyyttä), harrasukset, vakuutukset, ja jos lähtee lomalle (jos olisi varaa) jokaiselta menee oma maksunsa. Nämä kaikki suurimmat menoerät menevät jokaiselta erikseen. yhtään ei saa alennusta ruoasta kaupassa vaikka suita olisi samalla palkalla ruokittava useampi.

Kyllähän kaksiossa voi olla kaksikin lasta. Mikä kumma se on kun nykyään pitää olla heti satojen neliöiden lukaali kun on lapsia. Pienelläkin tulee toimeen jos haluaa. Lapsetkin voivat olla ihan onnellisia vaikka rahaa ei ole ihan hirveästi.

mä oon tuttavapiiris huomannu samaa. et jos on kaks kome lasta nii heti piäis olla 200 neliön lukaali että selvitään. me asutaan 78 neliön kolmiossa 3 lapsen kanssa ja hyvin pyyhkii.

En ymmärrä minäkään, että miksi sen lapsen pitäisi maksaa itse leirinsä tai kielikurssinsa :o lapsen sivistäminen ja koulutus on kuitenkin vanhempienkin tehtävä. Eikä lapsen tarvitse tosiaankaan senttejä laskea.

Harmi vaan että ne tulevat veronmaksajat oppivat vanhemmiltaan ne työmoraalit ja tehtaavat sitten omia lapsia vaikkei olisi niihin varaa aina vaan uudestaan yhteiskunnan elätettäviksi.

Eli se, että tekee lapsen, ei oo mikään "lahja yhteiskunnalle". Tottakai lapsia pitää yhteiskuntaan tehdä, mutta jokaisen pitää miettiä miten heidät elättää. Tukiin turvautuminen on ok, mutta se ei saa olla lähtökohta yhtään millekään.

Itse ainakin puhuin tässä yhteydessä väliaikaista tukea tarvitsevista, perustellusta tuillaelämisestä ja pienituloisista, eli ihmisistä jotka esim. opiskelevat, ovat vastoin tahtoaan työttömiä, pitkäaikaissairaita tai käyvät töissä mutta palkka on niin huono ettei sillä tule toimeen. Näitä on suurin osa sossun ja kelan asiakkaista. Loppujen lopuksi hyvin harva kykenee käyttämään tukia perusteettomaan töidenpakoiluun kovin pitkään, varsinkaan tavallinen, perheellinen suomalainen. Naurettavaa olettaa, että nämä "tavalliset" tukiensaajat kasvattavat auttamatta myös lapsensa sosiaalipummeiksi.

Minusta lapset nimenomaan ovat lahja yhteiskunnalle, ja on ikävää että niiden syntyminen koetaan joksikin itsestäänselvyydeksi. Pieni- ja keskituloiset ovat varsin iso ryhmä suomalaisissa, ja jos heillä ei ole varaa hankkia lapsia niin syntyvyydelle käy huonosti. Sen seuraukset taas alkavat näkyä tuossa 30 vuoden kuluttua, vrt. isojen ikäluokkien aiheuttamat ongelmat käänteisenä.

turha olla katkera, jos on niin ylpeä että ei tartu oikeuksiinsa jota tarjotaan. silloin teille on tärkeämpää tuo omillaan pärjääminen kun se toinen lapsi.
eli ihan oma valinta!
kyllä noilla teidän tuloilla pärjää, jos lisää siihen ä.päivärahan + lapsilisät, kysymys on elämäntyylistä ja arvoista.

Meillä ei ois ollut varaa yhteenkään lapseen. Eikä meillä ollut varaa asuntoon, ei häihin, ei yritykseen, ei autoon. Ei me annettu sen estää.

Katkeruus ei oikein ole järkevää, koska ihminen aika pitkälti voi itse vaikuttaa tuloihinsa.

En ymmärrä minäkään, että miksi sen lapsen pitäisi maksaa itse leirinsä tai kielikurssinsa :o lapsen sivistäminen ja koulutus on kuitenkin vanhempienkin tehtävä. Eikä lapsen tarvitse tosiaankaan senttejä laskea.

Ja mistä se lapsi ne muusta maksaisi kuin viikkorahastaan ja kuka sen viikkorahan maksaakaan..., jos vanhemmilla on vara maksaa 2e viikkorahaa, niin siitä on aika paha alkaa säästämään leirejä tai mopoja varten.

Alkuperäinen kirjoittaja Ååpå;22518127:
sama meillä... tai noh, melkein. Mies on työttömänä, minun pitäisi mennä töihin tammikuussa. Eletään nyttenkin jo yhden lapsen kanssa kädestä suuhun. Joten miten sitten kahden kanssa...? Vaikka saisinkin kelalta hyvät vanhempainpäivärahat niin se ei auta, jos mies edelleen työttömänä. Olisihan hän lasten kanssa sitten kotona mutta ei tonnin palkalla kuussa elä nelihenkinen perhe :(

ihme pinttynyt käsitys sulla, että sun pitäis olla vanhempainvapaalla. Mikset sinä mene tienaamaan ja mies jää lasta kotiin hoitamaan? Mieheskin varmaan saa parempaa rahaa vanhempainpäivärahasta kuin työttömänä ollessaan...

sama homma. Meillä tulos yhteensä n.3700e/kk ja yksinkertaisesti ei ole rahaa toiseen lapseen. Haluamme nimittäin, että tällä yhdellä lapsella on mahdollisuus saada esim. harrastaa haluamiaan harrastuksia yms. Että se ei jää rahasta kiinni, itse en koskaan saanut edetä lapsena harrastusurallani rahan takia ja sitä virhettä en halua omalle lapselleni toistaa. Olemme myös vasta muuttaneet uuteen asuntoon joka on rempattu juuri meidän näköiseksi. Tässä on 4 h+k eli ylimääräisiä huoneitakaan ei ole (yksi huone on pakko olla toimistona) joten muutto olisi sitten edessä.
Jos toisen lapsen tekisimme, en myöskään voisi enää ostaa juuri niitä vaatteita ja tarvikkeita lasta varten joita haluaisin vaan joutuisimme kyttäämään hintoja ja ottamaan halvimman eikä parhaimman vaihtoehdon.

valitettavaa, mutta totta. :(