Meillä ei olisi varaa kolmanteen lapseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
On tullut huomattua, että lapset maksavat! Meillä kaksi lasta, 5- ja 2-vuotiaat. Kolmanteen ei taloudellisesti kyettäisi ilman merkittäviä uhrauksia. Ihmettelen todella paljon ihmisiä, jotka tekevät lasta lapsen perään ja nostavat jatkuvasti tt-tukea (toisesta ketjusta tuli mieleen).

Mutta on meitäkin paljon, jotka elättävät lapsensa ihan vaan omalla palkalla, eikä edes kovin suurella palkalla. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot :)

Enpä laske ja en käytä rahaa järkevästi. Lapsilla vaikka mitä krääsää ja hienoja vaatteita paljon. Itse olenkin sitten paljon vähemmällä, mies siitä välistä. Se on mitä elämältä haluaa.. Mä halusin aina kolme lasta, ja ne sain.

mikä nyt sitten on varaa ja mikä ei...
kyllä meillä on varaa neljänteen, mikäli sellainen vielä joskus tulee.
mies töissä, mä kotona, asuntolainaa on. ja mies ei mikään suurituloinen. olen huomannut, että kaikkea nyt ei vaan rahassa lasketakaan.

Jännä asenne tuo, että "kaikkea ei voi laskea rahassa". Tuo lapsiasia jos joku nimenomaan kannattaa laskea rahassa. En ainakaan itse halua, että lapseni joutuvat kärsimään köyhyydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Jännä asenne tuo, että "kaikkea ei voi laskea rahassa". Tuo lapsiasia jos joku nimenomaan kannattaa laskea rahassa. En ainakaan itse halua, että lapseni joutuvat kärsimään köyhyydestä.

eli arvostat enemmän rahaa kuin lapsia?onnea vaan kovien arvojen tielle...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On tullut huomattua, että lapset maksavat! Meillä kaksi lasta, 5- ja 2-vuotiaat. Kolmanteen ei taloudellisesti kyettäisi ilman merkittäviä uhrauksia. Ihmettelen todella paljon ihmisiä, jotka tekevät lasta lapsen perään ja nostavat jatkuvasti tt-tukea (toisesta ketjusta tuli mieleen).
Mä en ihmettele. Lasten lukumäärä kun ei heidän kohdallaan laske elintasoa samalla tavalla kuin se laskee niillä, jotka eivät ole oikeutettuja muihin tukiin kuin lapsilisään. He voivat muuttaa isompaan vuokra-asuntoon, kun vanha käy liian pieneksi. Asumistuki seuraa mukana ja loput saa toimeentulotukena. Se, joka maksaa asumisensa itse, joutuu tyytymään ahtaampaan asuntoon tai kapeampaan leipään. Toimeentulotukena on myös mahdollista saada lastensa harrastukset, kuten esim ratsastustunnit. Tämän kuulin vasta tänään.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:

eli arvostat enemmän rahaa kuin lapsia?onnea vaan kovien arvojen tielle...

Ei, vaan nimenomaan arvostan lapsiani niin paljon, että haluan tarjota heille kaiken, mitä ajattelen heidän tarvitsevan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en ihmettele. Lasten lukumäärä kun ei heidän kohdallaan laske elintasoa samalla tavalla kuin se laskee niillä, jotka eivät ole oikeutettuja muihin tukiin kuin lapsilisään. He voivat muuttaa isompaan vuokra-asuntoon, kun vanha käy liian pieneksi. Asumistuki seuraa mukana ja loput saa toimeentulotukena. Se, joka maksaa asumisensa itse, joutuu tyytymään ahtaampaan asuntoon tai kapeampaan leipään. Toimeentulotukena on myös mahdollista saada lastensa harrastukset, kuten esim ratsastustunnit. Tämän kuulin vasta tänään.

Meillä on juuri näin: maksamme täyttä ph-maksua, myös kaikki muut tulosidonnaiset maksut ovat tapissa. Lisäksi emme ole oikeutettuja mihinkään tukiin lapsilisää lukuun ottamatta. Yksi lapsi lisää tarkoittaisi, että joutuisimme ostamaan pk-seudulta asunnon, jossa on yksi huone enemmän kuin nykyisessä asunnossamme. Ei ole varaa, ei.

Mitä tarkoitat, että ei ole varaa? Kolmashan käyttää samoja vaatteita, leluja, pyöriä ym. kuin isommat. Rahaa menee vain ruokaan ja vaippoihin. Äitiysvapaalta saa kohtuulliset korvaukset. Päivähoito tietty maksaa, mutta tuleehan kuitenkin sisaralennus, ja vanhin siirtyy kouluun jossain vaiheessa. Lapsilisääkin tulee enemmän. Neljännestä lapsesta tulee kuluja, koska auto kenties pitää vaihtaa. Mutta en ymmärrä, miten ei ole varaa kolmanteen. Mihin ihmeeseen sitä rahaa kuluu? Ei se ole köyhyyttä, jos joka lapselle ei osteta kaikkea uutena.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä tarkoitat, että ei ole varaa? Kolmashan käyttää samoja vaatteita, leluja, pyöriä ym. kuin isommat. Rahaa menee vain ruokaan ja vaippoihin. Äitiysvapaalta saa kohtuulliset korvaukset. Päivähoito tietty maksaa, mutta tuleehan kuitenkin sisaralennus, ja vanhin siirtyy kouluun jossain vaiheessa. Lapsilisääkin tulee enemmän. Neljännestä lapsesta tulee kuluja, koska auto kenties pitää vaihtaa. Mutta en ymmärrä, miten ei ole varaa kolmanteen. Mihin ihmeeseen sitä rahaa kuluu? Ei se ole köyhyyttä, jos joka lapselle ei osteta kaikkea uutena.

Asunto tulee mieleen ensimmäisenä isona kuluna. Pitäisi ostaa isompi asunto. Nytkin on jo sellainen laina, että ei paljon viitsisi enää lisää nostella.

Ei meidänkään lapsi ole koskaan ollut vailla mitään. Kaikki ostetaan uutena ja hyvää, terveellistä ruokaa on aina tarjolla.

Mutta kyllä tingitään vanhempien omista menoista. Ja se ei haittaa!

Asunto tulee mieleen ensimmäisenä isona kuluna. Pitäisi ostaa isompi asunto. Nytkin on jo sellainen laina, että ei paljon viitsisi enää lisää nostella.

onko teillä tosiaan niin pieni asunto ettei sinne yhtä lasta enempää mahdu? vai onko vaan ajattele, että jokaisella lapsella pitää olla oma huone- tyyliin?

Tämä pätee niin kauan kuin lapset ovat pieniä ja jos ovat samaa sukupuolta. Kouluikäisillä ei enää niinkään onnistu vaatteiden kierrätys, ainakin meillä pojalla kaikki tuntuu kuluvan puhki eikä siskonsa hänen vanhoja enää suostuisi pitämäänkään.

Kouluikäisillä menoja on paljon muutenkin kun tulee harrastukset kuvioihin, nekin maksaa. Ei tietenkään tarvitse olla kalliimmasta päästä mutta harrastusmaksuihin, tarvikkeisiin, mahdollisiin kisamatkoihin, turnauksiin jne uppoaa kyllä rahaa.

Isompien lasten kanssa ei enää niin vaan asuta esim kolmiossa vaan lapset kaipaavat omia huoneita ja tilaa eli asuntokin menee helposti vaihtoon.

Matkustaminen maksaa kuin usein lapsialet eivät ole kuin -25% ja suuremmat alet koskevat vain esim hotellihuoneen varapatjalla nukkuvaa lasta, mutta yhteen huoneeseen ei sitten kolme patjaa saakkaan vaan pitää ottaa kaksi huonetta.

Teini-ikäiset syökin jo saman verran kuin aikuiset eli ruokaan kuluu enemmän kuin pikkulapsiperheessä.

Sitte tulee eteen mopokortti, mopon tai skootterin hankintaa, lukiokirjoja, autokoulua, vanhojentanssia... eli rahaa kuluu huomattavasti enemmän sitä mukaan kuin lapset kasvaa.

Hyvin ymmärrän ettei kaikilla ole varaa kolmanteen lapseen, meilläkään ei ole varaa neljänteen koska auto olisi pakko vaihtaa ja isompi asuntokin tarvittaisiin.Tekisi liian tiukkaa. Ollaan onnellisia kolmesta :)

niin, käyttää samoja vaatteita ehkä sen ekan 5 vuotta kun ei kuluta vielä mitään. koululaiset kuluttavat puhki vaatteensa itse. esim. kirppikseltä et hyväkuntoista vaatetta koululaisile löydä.

nykysukset ,hyvä että kestävät yhden käytön.
Keskimäärin 1 lapsi maksaa noin 100 000 euroa vanhemmilleen.
Jokainen syö oman ruokansa, päivähoitomaksut ovat kalliit, lapsivakuutukset, harrastkset jokpa satasia kuussa/lapsi. Yksi huone kaupungeissa maksaa ehkä 50 000 euroa. Esim. kolmion voi saada 150 000 , mutta neliö sitten 200 000.

mitä suurempi asunto, jopa sitä suurempi neliöhinta nykyään.

Voiko lapselle tosiaan laskea hinnan. Mielestäni ei, jos laskisin tuskin varaa olisi siihen yhteenkään. Voihan sitä lapsettomana kuluttaa ne "ylimääräiset" varat vaikka sukulaisten lapsiin tai kehitysapuun.

Mä kans luulen, että jos olis alettu laskea, ei meillä olis ollut "varaa" yhteenkään lapseen, neljästä puhumattakaan. Miehellä maatila ja mulla matalapalkkainen työ, mutta aina on saatu, mitä on tarvittu. Nälkää ei ole nähty, eikä myöskään saada muita tukia kun lapsilisät.

No jopas. Meidän tilanne on sen, että mies perusduunari, minä minimiäippärahoilla kotona...kotiin jään sitteb kotihoidontuelle, kunnes nuorin on 3v. Ja meillä on siis 3 lasta.

Kolmannen kohdalla ei mikään muuttunut...paitsi että mutimme isompaan ja ihanampaan asuntoon, mutta olisimme muuttaneet kyllä ilman hänenkin syntymistään.

Me ei olla kyllä tingitty yhtikäs mistään eikä uhrauduttu sen enempää merkittävästi, kuin vähemmän merkittävästikään. Siis en mä käsitä mitenkään että miten tuo kolmonen ois pakan kaatanut?

Ennemminkin nelonen on meillä se, joka sitten jo vähän vaatii sumplimista, koska auto menee vaihtoon...mutta en mä sitäkään näkis merkttävänä uhrauksena :)

Toimeentulotukea tai asumistukea emme saa.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:

niin, käyttää samoja vaatteita ehkä sen ekan 5 vuotta kun ei kuluta vielä mitään. koululaiset kuluttavat puhki vaatteensa itse. esim. kirppikseltä et hyväkuntoista vaatetta koululaisile löydä.

nykysukset ,hyvä että kestävät yhden käytön.
Keskimäärin 1 lapsi maksaa noin 100 000 euroa vanhemmilleen.
Jokainen syö oman ruokansa, päivähoitomaksut ovat kalliit, lapsivakuutukset, harrastkset jokpa satasia kuussa/lapsi. Yksi huone kaupungeissa maksaa ehkä 50 000 euroa. Esim. kolmion voi saada 150 000 , mutta neliö sitten 200 000.

mitä suurempi asunto, jopa sitä suurempi neliöhinta nykyään.

Kröhöm...mun profiilissa on blogi jonka kautta jokainen voi omin silmin todeta, että kyllä löytyy kirppiksiltä koululaiselle hyväkuntoisia vaatteita.

Yhteistyössä